Avvakta av mini-pc/netbook-köp? (Till ION 2-release)
Hej!
Jag ska ut på långresa till vildmarken i september,
vilket har lett till att jag lite försiktigt börjat kolla på en
mini-pc att ta med mig på äventyret (till stor del av lätt vikt/lite bulk).
Främst ska den ha en bra batteritid. Att den är lätt och smidig är inte heller någon nackdel.
Har kollat på en del datorer och det varierar ju mellan 8 - 12 h, något jag skulle vara helt nöjd med.
Dock har jag svårt att se hur det kan fungera med 1 gb minne. Kommer ihåg när jag köpte min första bärbara med Vista och 1 GB faktiskt var helt katastrofalt lite och datorn fick verkligen JOBBA för att komma vidare :S
Hur funkar dessa? De är ju framförallt mindre men blir det ofta kämpigt för datorer med 1,66 GHz och 1 GB i minne?
Det jag vill kunna göra med min dator är
- Lagra bilder
- Enklare redigering av bilder (inget Photoshop)
- Skriva i office
- Ladda kamera och iPod
- Lyssna på musik och kolla film
Bonus
- Kan jag spela Civ4 på den blir jag ju sjukt lycklig, men vet att jag egentligen inte kan kräva det av en så "liten" dator.
Jag har hittat ett par guldkorn på olika nätbutiker, men är fortfarande väldigt osäker.
Hade först en gräns på 3000 men sträcker mig nog upp till 4000,-!
Men till huvudfrågan:
Jag ser att preliminär release av ION 2-datorer på bl.a. Komplett är i mitten av juli.
Först och främst:
Vad innebär ION 2?
Bättre batteritid och bättre prestanda?
Bör man då som vettig konsument avvakta med att köpa en netbook om man ändå inte ska använda den "på riktigt" förrän i september?
Kommer priserna att skjuta till höjden den första tiden? Ja, kanske en spekulationsfråga men jag har känslan av att det finns en hel del vettiga svar här ute ^^
Säkert dumma frågor men jag tycker folk har postat väl lite om ION 2 den senaste tiden och det hade varit kul om någon som är
insatt och förstår det "officiella datorsnacket" och sitter på lite snaskiga detaljer.
Tack på förhand
Erik