Avvakta av mini-pc/netbook-köp? (Till ION 2-release)

Permalänk
Medlem

Avvakta av mini-pc/netbook-köp? (Till ION 2-release)

Hej!

Jag ska ut på långresa till vildmarken i september,
vilket har lett till att jag lite försiktigt börjat kolla på en
mini-pc att ta med mig på äventyret (till stor del av lätt vikt/lite bulk).

Främst ska den ha en bra batteritid. Att den är lätt och smidig är inte heller någon nackdel.

Har kollat på en del datorer och det varierar ju mellan 8 - 12 h, något jag skulle vara helt nöjd med.

Dock har jag svårt att se hur det kan fungera med 1 gb minne. Kommer ihåg när jag köpte min första bärbara med Vista och 1 GB faktiskt var helt katastrofalt lite och datorn fick verkligen JOBBA för att komma vidare :S

Hur funkar dessa? De är ju framförallt mindre men blir det ofta kämpigt för datorer med 1,66 GHz och 1 GB i minne?

Det jag vill kunna göra med min dator är

- Lagra bilder
- Enklare redigering av bilder (inget Photoshop)
- Skriva i office
- Ladda kamera och iPod
- Lyssna på musik och kolla film

Bonus
- Kan jag spela Civ4 på den blir jag ju sjukt lycklig, men vet att jag egentligen inte kan kräva det av en så "liten" dator.

Jag har hittat ett par guldkorn på olika nätbutiker, men är fortfarande väldigt osäker.
Hade först en gräns på 3000 men sträcker mig nog upp till 4000,-!

Men till huvudfrågan:

Jag ser att preliminär release av ION 2-datorer på bl.a. Komplett är i mitten av juli.

Först och främst:

Vad innebär ION 2?
Bättre batteritid och bättre prestanda?

Bör man då som vettig konsument avvakta med att köpa en netbook om man ändå inte ska använda den "på riktigt" förrän i september?
Kommer priserna att skjuta till höjden den första tiden? Ja, kanske en spekulationsfråga men jag har känslan av att det finns en hel del vettiga svar här ute ^^

Säkert dumma frågor men jag tycker folk har postat väl lite om ION 2 den senaste tiden och det hade varit kul om någon som är
insatt och förstår det "officiella datorsnacket" och sitter på lite snaskiga detaljer.

Tack på förhand
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriiik:

Hej!

Jag ska ut på långresa till vildmarken i september,
vilket har lett till att jag lite försiktigt börjat kolla på en
mini-pc att ta med mig på äventyret (till stor del av lätt vikt/lite bulk).

Främst ska den ha en bra batteritid. Att den är lätt och smidig är inte heller någon nackdel.

Har kollat på en del datorer och det varierar ju mellan 8 - 12 h, något jag skulle vara helt nöjd med.

Dock har jag svårt att se hur det kan fungera med 1 gb minne. Kommer ihåg när jag köpte min första bärbara med Vista och 1 GB faktiskt var helt katastrofalt lite och datorn fick verkligen JOBBA för att komma vidare :S

Hur funkar dessa? De är ju framförallt mindre men blir det ofta kämpigt för datorer med 1,66 GHz och 1 GB i minne?

Det jag vill kunna göra med min dator är

- Lagra bilder
- Enklare redigering av bilder (inget Photoshop)
- Skriva i office
- Ladda kamera och iPod
- Lyssna på musik och kolla film

Bonus
- Kan jag spela Civ4 på den blir jag ju sjukt lycklig, men vet att jag egentligen inte kan kräva det av en så "liten" dator.

Jag har hittat ett par guldkorn på olika nätbutiker, men är fortfarande väldigt osäker.
Hade först en gräns på 3000 men sträcker mig nog upp till 4000,-!

Men till huvudfrågan:

Jag ser att preliminär release av ION 2-datorer på bl.a. Komplett är i mitten av juli.

Först och främst:

Vad innebär ION 2?

Bör man då som vettig konsument avvakta med att köpa en netbook om man ändå inte ska använda den "på riktigt" förrän i september?
Kommer priserna att skjuta till höjden den första tiden? Ja, kanske en spekulationsfråga men jag har känslan av att det finns en hel del vettiga svar här ute ^^

Säkert dumma frågor men jag tycker folk har postat väl lite om ION 2 den senaste tiden och det hade varit kul om någon som är
insatt och förstår det "officiella datorsnacket" och sitter på lite snaskiga detaljer.

Tack på förhand
Erik

Jag tycker att din frågeställning är relevant och är förvånad över att du inte fått något svar av "dom kunniga"

Jag undrar ungefär detsamma och skulle uppskatta något form av svar

Peace out

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Anantech har testat Next Gen (NG-ION) och jämfört mot ION1, Next Gen är lite snabbare i vissa spel och lite långsammare i andra Zotac ZBOX HD-ID11 Review: Next Gen ION is Better & Worse than ION1 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Men NG-ION förbrukar tyvärr mer ström Zotac ZBOX HD-ID11 Review: Next Gen ION is Better & Worse than ION1 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Bättre prestanda: Ja i spel presterar den mycket bättre än det som följer med samt gör det möjligt att spela upp film och flash i HD. Angående batteritiden beror det på hur datorn är konfigurerad. Finns optimus ska växlingen ske automatisk och du borde inte få sämre batteritid. Saknas optimus får du hoppas på att det går att växla manuellt och kan du inte växla manuellt (har för mig att några ion2 datorer saknade detta, kommer inte ihåg vilka) så får du mycket sämre batteritid. postar länk till prestandan Notebookcheck: NVIDIA ION 2

Citat:

Som med alla prylar kommer de att kosta mest i samband med lanseringen för att sedan sjunka i pris (förutsatt att prylen ifråga finns hos många butiker som därmed har ett incitament att konkurrera med pris). Vet själva att jag köpte min mobil (HTC Desire) i samband med lanseringen samtidigt som vulkanen kraftigt försenade leverans nr 2. En månad senare har priset på telefonen sjunkit med 10% och alla butiker har den i lager. Har dålig koll på netbooks men intel har lanserat n455 (stöd för ddr3 Intel Atom N455 and N475 quietly debut - SlashGear) och nya dubbelkärniga atoms finns på horisonten (Q3).

Permalänk
Medlem

Det många tycks glömma bort när det gäller nya ION modellen är att det släpps i 3 olika utföranden, alltså du får olika prestanda om du väljer en 10" netbook mot en 12" netbook.

Alla nysläppta modeller borde stödja optimus, det var asus första ION netbook som inte hade stöd för det.
Om man jämför acer 532g och 532h så ska du teoretiskt ha samma batteritid i 532g om du inte använder grafikkrävande applikationer.

Sedan så är ju AMD på väg ut på marknaden också, där tror jag vi får se bättre processor, lite sämre grafik och batteritid gentemot en atom/ION netbook.
Men det är än så länge spekulationer från mig.

Sen så är det väl värt att vänta, gammalt skräp brukar väl bli billigare.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |