Permalänk

Mac eller inte..?

Halli hallå!
Min flickvän ska köpa sig en laptop. Hon får ca. 5000 kr som sponsring av sina föräldrar (studentpresent) och är villig att lägga ut max 5000 kr till.
Det hon nu funderar över är om det är en mac eller pc hon ska ha.
Ok, jag börjar lista upp lite "krav" å användningsområden.

Budget: 5000-10000 kr (ju närmre 5000, desto bättre).
Användningsområden: Kommer att användas till standardgrejer som t.ex. surfning och textskrivning. MEN, hon vill gärna ha bra möjligheter till bild/film-redigering (mkt därför mac kommit med i bilden). Hon vill även kunna spela spel på datorn (ex. The Sims (kikade lite på baksidan av The Sims 2 å såg inget med mac-kompatibilitet, funkar det till mac?)).
Övrigt: Hon vill gärna ha 3 USB-portar (dock inget krav). Gärna bra batteritid (vem vill inte ha det? ). Datorn ska helst fungera utomhus (inget överdrivet blänk från skärmen som stör ut).

Ok, så frågan är egentligen om en billigare mac (för dom är väl lite dyrare än PC i allmänhet) är mer värt än en PC i samma prisklass. Mac har väl rätt bra bild/film-redigeringsmöjligheter men sämre kompatibilitet med annat än PC? Och med en PC får man lite mer prestanda för pengarna än en mac i samma prisklass?
Hmm...tror det är allt för nu. Kan komma fler "krav" å sånt senare Tipsa på!

// PigPillow

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk

Att köpa den vanliga macbook är inte ens prisvärd, ska du välja en macbook pro med antiglare kommer det kosta närmare 20000kr

Om din tjej nu skulle spela the sims 2 så funkar nog crossover alternativ installera windows.

Permalänk

Vad ska du ha för storlek på datorn? 13-14" eller 15-16"?

Om du ska ha samma hårdvara i en mac som motsvarande PC så får du räkna med nästan dubbla pengarna för mac'en. Fördelarna med macen är väl "statusen", bättre skärm och touchpaden.

Nåt sånthär kanske, 14"

Acer Aspire TimelineX 4820TG-454G64Mn (LX.PSE02.188) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk

Macbook vs Macbook Pro = Celeron vs ...hmm...inte celeron, eller?

Hon har inga större krav på storleken, men tycker att numpaden känns överflödig.

Skrivet av thereal_twisted:

Om du ska ha samma hårdvara i en mac som motsvarande PC så får du räkna med nästan dubbla pengarna för mac'en.

Jo, så långt hänger jag med, men jag har hört att mac:en kanske inte "kräver" lika mkt av hårdvaran, eller hur man nu ska se det. Stämmer det?

Nån mac-förespråkare som vill få in nåt ord i "debatten"?

Datorn som thereal_twisted föreslog såg riktigt fin ut, men den kanske svider lite för mkt i plånboken.
Känns som om hennes nivå ligger lite närmre 7000-8000 kr. Tips på nån liknande dator i den prisklassen?

EDIT: Prövade att göra en sökning på prisjakt med rätt breda begränsningar å fick fram 30 datorer.
Nån av dom som rekommenderas kanske? Ska iaf ta å kika lite noggrannare på dom. Nåt spec. märke som brukar va mer pålitligt?
EDIT2: Kanske ska skicka med URLen också...
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Permalänk

Nja mac kräver väl inte mindre av hårdvaran direkt. Dom är dock användarvänliga och har bra skärmar, bra touchpad. Men då får man också pröjsa +20k för en mac med motsvarande prestanda som en timeline x för 8-9k.

Tycker att du kan utesluta alla datorer som inte har intel i3/5/7 processor, sen så ska det ju va ett dedikerat grafikkort så det går att spel lite också. I 14" klassen så har inte timelineX ngn större konkurrens för tillfället(i den prisklassen)

Droppat lite i pris nu, 8790:-

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G50Mn (LX.PSE02.143)

Permalänk

Med den budgeten har hon bara råd med en Macbook om hon vill köra Mac. Klarar man sig med 13"-skärm och C2D är det en trevlig liten dator men det finns extremt många Windows-datorer i samma prisklass som man bör fundera på om nu inte OSX är speciellt viktigt.

OSX och Windows drar annars jämnt skägg när det kommer till bildredigering kan jag tycka, iaf om man sitter i Photoshop som ser närmast identiskt ut på båda plattformarna.

Permalänk

Ok, gjorde som thereal_twisted sa å uteslöt lite datorer

Har nu kvar dom här på listan:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Vad är det egentligen för skillnad på dom 2 olika timelineX-datorerna? Såg att den thereal_twisted tipsade om hade dubbelt så mkt grafikminne som den andra + att den var 100 kr billigare. Är det allt? Isf kan det ju va värt att spara en hundring för att få en bättre dator

Ok, har egentligen bara 2 frågor från min flickvän just nu.

1. Vilken/vilka rekommenderar ni? (Bonusfråga: Hur mkt skillnad kommer hon att märka om hon väljer nåt av dom billigare alternativen?)
2. Finns det liknande datorer som är lite snyggare? (Tror dock hon bryr sig lite mer om prestandan )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TimelineX med HD5650 är det bästa alternativet. Väljer hon ett billigare alternativ är det väl främst batteritiden som kommer att vara sämre samt avsaknaden av kvalitetsdetaljer som aluminiumlocket på Timeline-serien. Prestandan hos alla alternativen räcker för hennes behov.
Liknande maskiner med annan design är t ex dessa Produktlista - Alternativ

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Precis, skillnaden på timelineX och dom övriga är storleken 14" och 15,6" för vanliga aspire, vikten 2,8-3kg för aspire. Aspire är alltså en "vanlig" laptop och timelinex är en mera lätt och portbel dator med lång battritid, dock utan att tumma på prestandan. Så det beror lite på hur datorn ska användas om aspire eller timelinex passar bäst.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Precis, skillnaden på timelineX och dom övriga är storleken 14" och 15,6" för vanliga aspire, vikten 2,8-3kg för aspire. Aspire är alltså en "vanlig" laptop och timelinex är en mera lätt och portbel dator med lång battritid, dock utan att tumma på prestandan. Så det beror lite på hur datorn ska användas om aspire eller timelinex passar bäst.

Men hur är det med kylningen på timlinex? Jag har för mig att jag läste någonstans att 13,3" hade bättre kylning gentemot 14" eftersom acer hade tryckt in en dvd-läsare i den istället. Stämmer det? (Ursäkta att jag lånar tråden)

Permalänk

Vilka laptops som är 15" har en skärm med upplösningen 1680x1050px och en i5?

Efter att ha tittat runt så känns det som om Macbook Pro är enda valet.

Permalänk
Skrivet av jOHN_p1LVER:

Men hur är det med kylningen på timlinex? Jag har för mig att jag läste någonstans att 13,3" hade bättre kylning gentemot 14" eftersom acer hade tryckt in en dvd-läsare i den istället. Stämmer det? (Ursäkta att jag lånar tråden)

Japp jag har också läst detta, att 13,3" har två fläktar istället för en som 14". Själv skulle jag ta 13,3" varianten då jag gladeligen är utan dvd. Skillnaden på kylningen märks nog endast då man belastar cpu/gpu hårt, typ 3dspel osv.

Unquestionable: Hittar du en mbp för 5-10k så köper nog TS gladeligen denna. Finns allt andra 15" med dom spec också, som ligger strax över 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unquestionable:

Vilka laptops som är 15" har en skärm med upplösningen 1680x1050px och en i5?

Efter att ha tittat runt så känns det som om Macbook Pro är enda valet.

Msi gx640 och Asus g51js t ex (10.5k resp 13k)

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med övriga: timelineX är det som gäller i den prisklassen. 4820 eller 3820.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Inte denna diskussion igen...

Gå tillbaka till Bärbara datorer forumet med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Inte denna diskussion igen...

Gå tillbaka till Bärbara datorer forumet med er.

Detta är det bärbara datorerforumet >.<

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

OSX och Windows drar annars jämnt skägg när det kommer till bildredigering kan jag tycka, iaf om man sitter i Photoshop som ser närmast identiskt ut på båda plattformarna.

Skulle väl vara att mac har Final Cut Pro, för filmredigering, men om man använder det så känns det som att man skulle behöva lite biffigare hårdvara än en laptop anyhow. Men jag har hört att vissa media-/filmskolor kräver att eleven köper en mac, antagligen pga ovannämnda programvara.