Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord med svensk layout

Nu närmar sig bemärkelsedan och tänkte slå till på stort och köpa mig ett mekaniskttangentbord!

Jag har bestämt mig (övertyga mig gärna att köpa någon annan) att köpa ett tangentbord med Cherry MX Black tangenter men jag har absolut ingen aning var jag kan finna ett sådant här tangentbord med en svensk layout (alltså med "Å", "Ä" och "Ö" osv) och då måste jag alltså fråga er:
Har ni någon aning var jag kan finna ett sådant tangentbord?

Permalänk
Medlem

Jag hade kontakt med dem i januari angående Svensk-layout och dem sa att det skulle vara på gång under sommaren - så med lite tur kanske det går att beställa till skolstarten.

Permalänk
Medlem

@dosman:
Jag ser dock ingen info om vilka switches som används i SteelSeries 7g... Nåja, det var ju typiskt att det skulle vara så jävla svårt att hitta ett bra mekaniskt tangentbord med svensk layout

Permalänk

@sepok: Det är svarta MX i det. du kan kolla runt lite på geekhack.org så hittar du info.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Topre som ett alternativ

Om du är riktigt kräsen och har drygt 2k :- över så är Topre Keyboard ett riktigt bra alternativ. Har 2 st själv och är väldigt nöjd. Finns inget annat tangentbord som kommer i närheten när det gäller känslan i knapparna. Jag har testat väldigt många olika tangentbord.

Lite info om Topre här:

Default:Topre/Realforce Reference - all things topre - geekhack forums

Finns att köpa med svensk layout, dock enbart från ett finskt företag. Har själv köpt båda mina där. Har inte hittat någon som säljer dem i Sverige, tyvärr!

Svart Topre Realforce 105 key layout Swe/Fi

43871 - Topre Realforce 105U - Verkkokauppa.com

Vitt

43872 - Topre Realforce 105U - Verkkokauppa.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tysk tangentlayout är ju annars nästan som svensk.

Permalänk
Medlem

Funderat mycket på ett mekaniskt tangentbord. Lutar lite mot ett Das Keyboard men använder den vänstra Windowstangenten för mycket. Någon som hört något mer om Filco tangentborden? eller kan ge mig tips på ett annat tangentbord i samma klass

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag blev sugen på ett Filco Tenkeyless men de fanns visst inte med UK layout än men jag slängde iväg ett epost till Keyboardco och frågade om de får in några sådana.

Citat:

Hi,

I'm swedish so I'm wondering if you will get an UK version (88 keys) of
the Filco Majestouch Tenkyeless in stock? US keyboard sucks for using
with swedish layout.

Greet Jens
---------------------------
Hi Jens.

Thanks for your email.
Yes.
We are doing UK Tenkeyless (And Swedish) .
The dates are not yet confirmed but it is pretty sure to be this year.

Let me know if I can help.

Regards

Bruce

Så det ser ut som att de ska få in Filco Tenkyeless med både UK och SE layout även om "detta året" verkar litet svävande. Men skicka gärna ett epost till Keyboardco emellanåt och fråga, kan ju inte skada att visa att det finns intresse från Sverige iaf.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Tycker inte folk ska vara så främmande mot US layout, eller har ni så kort minne ni glömt vad åäö sitter Har använt mitt mekaniska med US layout nu en månad och inlärningskurvan i dagligt bruk var i princip noll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av highspeed:

Tycker inte folk ska vara så främmande mot US layout, eller har ni så kort minne ni glömt vad åäö sitter Har använt mitt mekaniska med US layout nu en månad och inlärningskurvan i dagligt bruk var i princip noll

Nu har jag förvisso inte testat, men är det inte jobbigt att det saknas tangenter? Blir det inte besvärligt att skriva till exempel "<", ">", "|", " ' " och "*"?

Permalänk
Medlem

Exakt det jag menade.

Keyboard layout - Wikipedia, the free encyclopedia

Där kan man se att UK och SE är nästan likadana medan US skiljer sig mer.

Edit: UK och SE är alltså fysiskt likadana medan US är annorlunda.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu har jag förvisso inte testat, men är det inte jobbigt att det saknas tangenter? Blir det inte besvärligt att skriva till exempel "<", ">", "|", " ' " och "*"?

Jo det är enda knappen som saknas <>|, men har bindat den till alt-gr och där dem sitter på us layouten så man hittar dem lätt. * sitter ovanför enter istället för bredvid så det är inte så står skillnad.

microsoft keyboard layout creator 1.4

Permalänk
Medlem

Nu får snart (fredag) keyboardco in Filco med svenska tecken. Så då finns det både Filco och Topre att välja på, dock bara stora än så länge. Jag väntar nog tills de små kommer in innan jag slår till. 1515 SEK blir det med skatt och frakt från keyboardco så jag tycker det ändå är ganska prisvärt. De lär ju hålla ett tag sen med cherry switchar. Jag har ett cherry 4100b nu som jag har haft i flera år och det känns fortfarande som nytt och Filco håller säkerligen lika hög kvalitet.

Edit: The Keyboard Company's FKBN105M/SWB - Swedish/Finnish Filco Majestouch, NKR, Tactile Action Keyboard

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonos:

1515 SEK blir det med skatt och frakt från keyboardco så jag tycker det ändå är ganska prisvärt.

De är förvisso snygga, men man får nästan tre av dessa för samma pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonos:

Nu får snart (fredag) keyboardco in Filco med svenska tecken. Så då finns det både Filco och Topre att välja på, dock bara stora än så länge. Jag väntar nog tills de små kommer in innan jag slår till. 1515 SEK blir det med skatt och frakt från keyboardco så jag tycker det ändå är ganska prisvärt. De lär ju hålla ett tag sen med cherry switchar. Jag har ett cherry 4100b nu som jag har haft i flera år och det känns fortfarande som nytt och Filco håller säkerligen lika hög kvalitet.

Edit: The Keyboard Company's FKBN105M/SWB - Swedish/Finnish Filco Majestouch, NKR, Tactile Action Keyboard

Räknar du då med svensk eller brittiskskatt? då det är ett EU land så går skatten i landet man köper i.

Permalänk
Medlem

Sist jag beställde från ett annat EU-land så fick jag betala 19% "EU-skatt". Men denna gången så la jag helt enkelt att tangentbord i varukorgen sen gick jag till "betala" och valde Sverige som leveransland. Då fick jag fram ett belopp i pund som jag multiplicerade med 12 och fick fram slutsumman 1515 SEK.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonos:

Då fick jag fram ett belopp i pund som jag multiplicerade med 12 och fick fram slutsumman 1515 SEK.

Då kan man dock spara några kronor: Google

Permalänk
Medlem

Ok, Hade tänkt att köpa ett med blåa switchar men får kanske testa ett med bruna då, ingen som har koll fall ett svenskt med blåa är på gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Då kan man dock spara några kronor: Google

Haha, alltså jag kollade inte kursen innan. Jag betalar med paypal så det är bättre att räkna med litet marginal på kursen. Apropå Cherrys tangentbord så är de ju säkert lika bra som Filcos om de använder samma switchar. Så finns de bara med svensk layout (jag köpte mitt 4100b på dustin) så är det bara att slå till om man känner för det. Jag har som sagt haft mitt i flera år och det känns som nytt fortfarande så det är kvalitet.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Ok, Hade tänkt att köpa ett med blåa switchar men får kanske testa ett med bruna då, ingen som har koll fall ett svenskt med blåa är på gång?

Jag ska köpa bruna iaf. De blåa hörs bra mycket mer och jag tror man tröttnar på det smatttrandet efter ett tag. Det finns massor av filmer på youtube med både Filco och Topre för de som är intresserade av att se de "in action".

blåa -> YouTube - Majestouch Tenkeyless Tactile Click "Otaku" Filco
bruna -> YouTube - Filco Majestouch N Key Rollover Tactile Keyboard

Det finns också en som är ganska rolig med en snubbe som gör ett hastighetstest men jag hittar inte den nu.

Edit: Hittade den med hastighetstestet nu, han kör med blåa.
YouTube - Filco Majestouch Tenkeyless Click Otaku

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonos:

Apropå Cherrys tangentbord så är de ju säkert lika bra som Filcos om de använder samma switchar. Så finns de bara med svensk layout (jag köpte mitt 4100b på dustin) så är det bara att slå till om man känner för det. Jag har som sagt haft mitt i flera år och det känns som nytt fortfarande så det är kvalitet.

Jag kan tänka mig att filco-alternativen känns robustare och tyngre (med stålram och liknande), men frågan är hur mycket det är värt. De flesta behöver nog inte mer än vad cherry-tangentborden erbjuder och med ett så mycket lägre pris kan man ju kosta på sig att byta ut alla andra tangentbord i sin omgivning också (eller varför inte köpa ett brunt och ett svart också?). Svensk layout kan dock vara besvärlig, men tysk är ju som sagt rätt nära.

Skrivet av Jonos:

De blåa hörs bra mycket mer och jag tror man tröttnar på det smatttrandet efter ett tag.

Knappast (att man tröttnar alltså).

Permalänk
Medlem

Hmm kom och tänka på en sak. Eftersom att det endast är trycket på tangenterna som skiljer mellan engelsk och svensk så borde ju keyboardco kunna byta till blåa om man nu vill ha det. De har ju engelsk med blåa så det borde ju bara vara att byta tangenterna isf så det borde de ju kunna fixa.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Niiice Jonos

Nu ska man bara bestämma sig om det är värt kosingen...

Skrivet av Elgot:

De är förvisso snygga, men man får nästan tre av dessa för samma pris...

Med tysk layout antar jag? Vad är det som skiljer då? ÅÄÖ, plus något mer väl? Byter inte tysk layout plats på även några bokstäver, eller är jag ute och cyklar? (QWERTZ?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Med tysk layout antar jag? Vad är det som skiljer då? ÅÄÖ, plus något mer väl? Byter inte tysk layout plats på även några bokstäver, eller är jag ute och cyklar? (QWERTZ?)

"Ä" och "ö" står där det skall, men "z" och "y" har bytt plats och skift+några av de första (fyra tror jag) siffrorna är något omkastade. Dessutom står det till exempel "drucken" istället för "print screen". Skillnaderna är ju dock bara kosmetiska; tangenterna är lagom många och har rätt form (och dessutom skall man ju ändå inte titta på dem).

Edit: såhär alltså

Permalänk
Medlem

Ah, vanliga bokstäver tittar jag i och för sig inte på normalt sett, men alla specialtecken ser jag gärna att de går att hitta rent visuellt... Och fånigt nog så skulle nog "drucken" istället för printscreen störa mig lite

Tack för infon Elgot!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

razer släpper ett nu också tydligen rakaka.se - Hårdvara! Razer BlackWidow

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Jepp, det nämndes även i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/946633-fr...

... men skadar inte att det finns med även i denna diskussion
Finns dock enbart med amerikansk layout än så länge.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är jättesugen på att köpa ett tangentbort med buckling springs eller switchar som är både clicky och har tactile feel. Jag har ett gammalt buckling spring tangentbord 90 mil bort men det är en 5-pin DIN-kontakt på den. Blir nog att köpa en adapter och få tangentbordet nerskickat med posten O:

----------
Här kan man köpa mekaniska tangentbord IBM keyboards, clicky keyboard, model m keyboards

Jag funderar på att köpa den här http://ep.yimg.com/ca/I/pckeyboards_2101_41087 en SpaceSaver 105 med buckling springs. Den kostar ~450kr, frakten går på nästan lika mycket >< känns plötsligt inte så värt

Det blev SpaceSavern endå ^^ ~800 spänn inkl frakt. UK layout men det spelar ingen roll egentligen

edit: den finns med svenska layout

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Nu kom den med fedex

svensk layout

väldigt skönt ljud xD

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight