Permalänk
Medlem

Vibrerande sidoplåt

Hej!

Jag har en mini-tower-låda. Ljudnivån från komponenterna är inget att klaga på, men sidoplåten vibrerar och skapar ett störande vibrationsljud. När jag håller fingrarna mot plåten försvinner oljudet och datorn blir tyst och fin. Är det någon som har något tips om vad jag kan göra för att dämpa vibrationsljudet?

Permalänk
Medlem

Bitumen! Dämppapp, Bitumen - Biltema
Finns även om andra ställen som Mekonomen osv. täcker du dom yttre delarna med sånt så kommer vibrationerna garanterat försvinna.

Permalänk
Medlem

Tack fesen!

Det vore bra om det fungerar. Och om jag sätter mattan på insidan av plåten så syns det inte på utsidan. Kanske ska ta och beställa en sådan matta.

Permalänk
Medlem

Jo dom brukar funka, tex FD R2 chassit som är så poppis har egentligen inte så tjock plåt men i dörrarna sitter det bitumen vilket gör att det får en tung och lyxig känsla sen hjälper det en del mot ljud och framförallt vibrationer.

Permalänk
Medlem

Bra! Jag har beställt en matta. Genom att luta en tung träbit utifrån mot sidoplåten har jag lyckats dämpa vibrationsljudet tillfälligt nu. Skall bli spännande att se hur det blir när jag sätter in mattan.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag fått min matta. Det blev riktigt bra. Jag klistrade fast den på insidan av sidoplåten. Nu hörs inget störande vibrationsljud längre.

Jag köpte mattan på conrad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thort:

Hej igen!

Nu har jag fått min matta. Det blev riktigt bra. Jag klistrade fast den på insidan av sidoplåten. Nu hörs inget störande vibrationsljud längre.

Jag köpte mattan på conrad.se

Bitumen i all ära men bäst är att eliminera vibrationsorsaken t.ex. hårddisken eller fläktarna. Hänga upp diskar elastiskt, sänka varvtal på fläktar och gummi-montera dem är prio1 för att döda vibrationer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.