Permalänk
Inaktiv

Xbmc vs. hd-ljud

Hej!

Jag sitter och kämpar med att försöka få igång de hdljud i min hemmabioanläggning. Jag har dock problem och skulle behöva er hjälp med att reda ut vad som är tokigt.

Jag har följande hemmabio:

Bärbar dator i Asus UL30VT som skickar bild/ljud via hdmi direkt till min förstärkare som är en Onkyo 508 med stöd för de nya hd-ljudformaten.

Jag kör Xbmc som mitt mediacenter och det är något jag vill fortsätta göra framöver.

Jag har tankat samples till releaser av filmer där man sparat hd-ljuden och likaså har man sparat dem i samples. När jag kör igång en sample.mkv med xbmc så får jag "bara" dts 5.1 ljud. Visst det låter kanon men det är inte det jag vill ha, jag vill att det ska bli de nya ljudformaten.

Vad är det som är tokigt i uppsättningen?

Jag vill i möjligaste mån undvika att kämpa en massa i timmar i olika codecs och liknande. Jag vill så gärna att det ska vara mer plug and play.

Tacksam för tips och råd!

//MoFa

Permalänk
Medlem

XBMC har inte fixat plug & play med DTS-HD än, dock ska man kunna fixa det genom att köra med DSPlayer och ffdshow tryouts. Finns rätt mycket information om det på XBMC-forumet.

Permalänk
Inaktiv

Man bugar och bockar för snabbt svar. Ska kasta mig in på xbmc forum för att läsa mer!