Antec visar hur ett nätaggregat blir till

Permalänk

piece of cake skrev någon om esd armband!
håller med helt onödigt!

undra va de som jobbar där kan få ett nätagg för
kontakta någon som kan kränga billigt xD

Permalänk
Skrivet av er_nilsson:

piece of cake skrev någon om esd armband!
håller med helt onödigt!

undra va de som jobbar där kan få ett nätagg för
kontakta någon som kan kränga billigt xD

Jag förstår inte varför folk säger att ESD-armband är onödigt. Det är inte dyrt och märks knappt när man har det på sig så varför chansa att komponenter för tusenlappar går sönder istället för att köpa ett ESD-armband för 49-kronor och minska chansen markant? Det behöver ju inte bli så att datorn inte fungerar när du startar den - felen kan uppstå senare.

Men men, vissa är väl dummare än andra.. (:O)

Permalänk
Medlem

Lite roligt att se hur det går till, men sen till den stora frågan, undra va det är för arbetsförhållande och om dom jobbar till slavlöner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

D

On topic: VAAA?!!! Inga ESD-armband?! (såg bara ett som jag inte ens är säker på är ett ESD-armband). Bevisar bara hur töntigt det är med ESD-armband, jag byggde ihop min dator utan och den funkar prima.
Tydligen har företag insett samma sak.

Och ESD-mattor eller andra produkter finns ju inte? Nej, det är bara ESD-armband som används, och bara av idioter då tydligen.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Lite roligt att se hur det går till, men sen till den stora frågan, undra va det är för arbetsförhållande och om dom jobbar till slavlöner.

Dom har antagligen liknande löner med dom som jobbar på foxcon fabriken, som fick en "stor" löneökning till 1 kr....

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leedow:

100 000 per dag är 14% av världsmarknaden

Världsmarknaden tillverkar alltså (enkel avrundning):
714 286 per dag = 30000 per timme = 500 per minut = 8 per sekund

Tänk om man fick en krona per tillverkad PSU.

Sa inte Intel nåt om att det såldes eller var det tillverkades, 1 miljon datorer om dagen?

Kan ju inte stämma, om inte 280 000 av dom är utan nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

On topic: VAAA?!!! Inga ESD-armband?! (såg bara ett som jag inte ens är säker på är ett ESD-armband). Bevisar bara hur töntigt det är med ESD-armband, jag byggde ihop min dator utan och den funkar prima.
Tydligen har företag insett samma sak.

töntigt... det är bara ett armband för säkerhet, vem bryr sig om det är töntigt eller ej, du går inte runt med det i stan.

Permalänk
Medlem

Men oj vad alla dampar på mig, jag skojade ju bara... Detta å sin sida visar hur lågt nivån på detta forumet har sjunkit, 40 % av alla medlemmar är världsmästare på att klaga...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hela området är självklart EPA (Electrostatic discharge Protected Area), vilket innebär ESD-skyddat golv, ESD-mattor på bänkar, ESD-skyddade stolar, kläder med metalltråd i (gula skjortorna), ESD-skyddade skor och gemensamma jordpunkter och annat. Naturligtvis kan man då även använda handledsband, men det blir lite kaka på kaka. Felkostnaden skulle bli alldeles för stor om fabriken inte vore EPA-klassad, även om det bara vore en av hundra nätagg som for åt skogen (mörkertalet är sjukt stort på ESD-skadade komponenter för övrigt - "datorn får blåskärm ibland nuförtiden, jävla windows, lika bra jag passar på att köpa ny dator när den ändå är så seg" *hint* )

Permalänk
Medlem

Herregud, vissa utav er behöver få en dos verklighet! "sorgligt att folk jobbar med att skruva hela dagarna" hur tror ni det ser ut i fabrikerna i Sverige till exempel? Tror ni allt görs med robotar här eller? Tror ni alla kan bli IT tekniker och pilla naveln hela dagarna?

Permalänk

Det är lite kul med den här typen av artiklar läggs ut. Det bevisar oftast att så många som vet så mycket, oftast inte vet något alls.

Japp, skulle vara intressant att se en "svenne" ställa sig då och arbeta med deras anställningsvillkor, lön, arbetstider etc. Bättre när föräldrarna betalar

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

On topic: VAAA?!!! Inga ESD-armband?! (såg bara ett som jag inte ens är säker på är ett ESD-armband). Bevisar bara hur töntigt det är med ESD-armband, jag byggde ihop min dator utan och den funkar prima.
Tydligen har företag insett samma sak.

Orkar ej läsa allt så vet ej om du fått svar redan.
Dom är esdskyddade via bänken skorna och stolarna istället för att slippa armbanden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Sa inte Intel nåt om att det såldes eller var det tillverkades, 1 miljon datorer om dagen?

Kan ju inte stämma, om inte 280 000 av dom är utan nätagg.

Det kan vara så att laptops nätaggregat inte räknas in. Det finns ju flertalet liknande (laptops) nätaggregat som används på andra produkter, routrar/switchar/mobilladdare/etc. All elektronik som inte vill ha 115V/230V helt enkelt. Jag kan ha fel. Intel kan ha fel. Sweclockers siffror kan ha fel.

Siffrorna jag presenterade är däremot uträkningar baserade på det som står i artikeln.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Det är nog lite bättre än Ace Of Sweden iallafall!

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

100 000 per dag är 14% av världsmarknaden

Världsmarknaden tillverkar alltså (enkel avrundning):
714 286 per dag = 30000 per timme = 500 per minut = 8 per sekund

Tänk om man fick en krona per tillverkad PSU.

Ja det är väl ungefär vad arbetarna får du kanske skulle ta anställning på fabriken?

Permalänk
Medlem

Som folk redan nämnt. Tänkte också på de där en miljonerna sålde datorer per dag.
Och vad jag fattar så är det ink aggregat till bärbara datorer i de där 14%.

Permalänk
Skrivet av Scripteddie:

Det är nog lite bättre än Ace Of Sweden iallafall!

Nä dom görs väl av ungar som sniffar lim och lindar spolarna för hand, haha!

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har heller aldrig använt ESD-band när jag hanterat mina datorkomponenter. Jag brukar röra vid någon metalldel, typ chassit eller ett element och sedan försöker jag att inte ha på mig skor eller tjocka strumpor när jag monterar elektronik prylar

Vitsen med armbandet är att komponenten du tar i ska få samma potential som chassit.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Läskigt, påminner om när jag satt och monterade ihop PSU:er (för basstationer och robotar) en gång i tiden fast i större skala...
Det man saknar är eventuell inbränning samt högspänningstest.
Fast det är väl tveksamt om de görs någon inbränning, grovt räknat skulle det innebära 100000x500w x 8h= 400MWh i energiförbrukning per dag om jag inte räknar helt galet...

Permalänk
Medlem

det var många kineser på led och ett o samma ställe eller Asier folk hoh hoh

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av spankbuissnes:

Får du nånsin en urladdning i en dator eller på en komponent så kommer du inte tycka det är så töntigt längre

Nä får då är man klantig. Håll i chassit en gång, sen är det bara att göra vad du vill för då har du samma potential som lådan du ska montera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Nä får då är man klantig. Håll i chassit en gång, sen är det bara att göra vad du vill för då har du samma potential som lådan du ska montera i.

eller så rullar man runt på mattan som en dåre med fleece tröja på sig och gnuggar en balong i håret lägger den på lämpligt ställe i chassit sen så rullar man lite till på mattan, denna gång naken, sen på me med en fleece morgonrock o sen e de bara börja peta för fulla muggar. håret på armarna ska helst resa sig innan man börjar. I TELL U THIS

Permalänk

Only in China.

Hemskt eg. Hade nätaggen varit Made in Sweden hade dom väl börjat på 2000kr, och då för billigaste ACE-agget...

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle gärna se lite mer utförlig förklaring om tillverkningen, gärna lite grundläggande om hur komponenterna fungerar och så. Det skulle bli så mycket intressantare!

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vipps så är du uppladdad till en 8-10 000 volt på ett par sekunder efter du tagit i elementet.

Men så länge du tar i chassit först har du garanterat samma potential som chassit, därmed även övriga komponenter i datorn. Tar man alltid i chassit först har man gjort sig sitt eget ESD-"armband". Så länge du är privatperson är det inga problem alls, om man däremot har det som yrke och behandlar massor med datorer varje dag förstår jag absolut varför man använder armband etc.

Skrivet av Woodlauncher:

Men men, vissa är väl dummare än andra.. (:O)

Skulle säga att det är lite dummare att lägga 49 spänn på en klämma, lite kabel och en knapp i ett stretch-band. Verkar roligare att lägga de pengarna på en B&J!

Skrivet av contra:

eller så rullar man runt på mattan som en dåre med fleece tröja på sig och gnuggar en balong i håret lägger den på lämpligt ställe i chassit sen så rullar man lite till på mattan, denna gång naken, sen på me med en fleece morgonrock o sen e de bara börja peta för fulla muggar. håret på armarna ska helst resa sig innan man börjar. I TELL U THIS

Så länge du laddar ur dig i förhållande till chassit är det inga problem, still. Bara för att du inte gör det kontinuerligt betyder det inte att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Men oj vad alla dampar på mig, jag skojade ju bara... Detta å sin sida visar hur lågt nivån på detta forumet har sjunkit, 40 % av alla medlemmar är världsmästare på att klaga...

haha herregud, du skriver något ruskigt idiotiskt och sedan försöker du få det tillbaka på dom som klagade på att du skrev det!?
Förövrigt som många säger, golv bänkar osv kan vara ESD skyddade samt så brukar luftfuktigheten i fabriker med komponenter vara i det perfekta tillståndet för att inte ge uphov till någon statisk elekrisitet, samt så är nog även alla deras andra kläder skyddade.

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Mer sånt här!

Permalänk
Skrivet av LOLmeOUT:

måste bara säga att det är sorgligt att folk jobbar med att skruva hela dagarna...

Det är precis så det ser ut i bilindustrin i Sverige! Iaf på alla platser jag har jobbat! Monotont, hjärndött och högt tempo!

Skrivet av Lutop:

Herregud, vissa utav er behöver få en dos verklighet! "sorgligt att folk jobbar med att skruva hela dagarna" hur tror ni det ser ut i fabrikerna i Sverige till exempel? Tror ni allt görs med robotar här eller? Tror ni alla kan bli IT tekniker och pilla naveln hela dagarna?

Word.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Tar man alltid i chassit först har man gjort sig sitt eget ESD-"armband". Så länge du är privatperson är det inga problem alls, om man däremot har det som yrke och behandlar massor med datorer varje dag förstår jag absolut varför man använder armband etc.

Vad har privatperson med detta att göra? Ifall din teori stämde så skulle det fungera precis likadant under arbetstid.
Armbandet har den funktionen att den alltid har kontakt. Ifall din teori stämde så skulle det inte ha någon betydelse hur ofta man tar i chassit, bara man har gjort det minst en gång under sin livstid.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Vattendroppe:

Skulle säga att det är lite dummare att lägga 49 spänn på en klämma, lite kabel och en knapp i ett stretch-band. Verkar roligare att lägga de pengarna på en B&J!

Suck.. Ja, vad ska man säga? Jag säger väl samma sak igen, vissa är väl lite dummare än andra. Om du tycker det är dumt att lägga 49 kronor på 'en klämma, lite kabel och en knapp' så kan du väl göra ett eget ESD-armband gratis? Då finns det inget roligare att lägga pengarna på.

Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Herregud, vissa utav er behöver få en dos verklighet! "sorgligt att folk jobbar med att skruva hela dagarna" hur tror ni det ser ut i fabrikerna i Sverige till exempel? Tror ni allt görs med robotar här eller? Tror ni alla kan bli IT tekniker och pilla naveln hela dagarna?

Självfallet är det illa i svenska fabriker också, men att jämföra en svensk fabrik med en kinesisk är nog aningens fel. För det första får många där en lön som i princip kräver att de antingen jobbar 16 timmar/dag, eller har två jobb. Många bor dessutom på fabriken, och i princip det enda de gör är att jobba och sova.
Lunchrasterna är väl mellan 5-20 minuter, och i vissa fabriker får de inte ens prata med varandra under arbetspasset.
Att det finns något fackförbund som ser till att deras rättigheter tillgodoses är nog inte heller något man kan räkna med. De har nog inte många rättigheter alls.

Så att jämföra en svensk och en kinesisk fabrik är rätt korkat, i mina ögon. Jag säger däremot inte att svenska fabrikarbetare har något prima ballerina-tillvaro, men i Kina är det rejält mycket värre. Vi i Sverige klagar för mycket. I alla fall majoriteten av oss (mig inkluderad).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF