Dubbla operativsystem frågor!

Permalänk
Medlem

Dubbla operativsystem frågor!

Hej hej!

Kan inte mkt om detta område så jag behöver lite hjälp!

jag har nu vista på min dator men skulle vilja installera XP också.

Behöver jag två hårdiskar för detta?
Kommer min prestanda bli sämre?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Sök.
2. Nej
3. Nej
4. Använd easy bcd eller liknande för att fixa bootloadern då xp är äldre och kommer sabba starten för win7..
5. Eller så installerar du xp först och sen 7an..

Varför vill du ha xp?

Permalänk

Du behöver två disk partitioner (en per Windows). Antingen på samma hårddisk eller på separata.
Prestandan påverkas inte över huvud taget eftersom ena Windows inte ser det andra. De ser bara en extra diskvolym (om du inte väljer att dölja den). Man kan göra detta på två olika sätt.

1. Du måste ha två olika hårddiskar och endast ansluta den blivande Windows XP disken under installationen. Efter att hela installationen är klar så kopplar du in de andra diskarna. Nu kan du med <F8> direkt i starten, välja vilken disk du vill starta på. Antingen Vista eller XP -disken.

2. Om du vill placera Windows XP på samma hårddisk så måste du dela upp disken och ge blivande XP partitionen minst 30GB. Hade du installerat Windows XP först och sedan Windows Vista, så hade installationen skapat en startmeny (DualBoot) där du väljer Windows. Installerar du Windows XP nu i efterhand så måste du återskapa Vistas bootfiler efteråt och skapa DualBoot. Detta görs enkelt med programmet EasyBCD som körs under Windows (XP eller Vista).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen waxinator, får se hur jag gör