Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

alltså, visst att ATI hade halvkassa drivrutiner förr, men dem är minst lika bra som Nvidias nu.

5970 skulle jag säga, Tesselering kommer ta ett tag för spelbranschen att satsa på.

En sanning med viss modifikation Om du räknar ihop antal problem trådar här på forumet, vinner ATI även där.

De är möjligt att de kommer ta ett tag för spelbranschen att fullt utveckla tessellation, men hade de nu varit (eller om ATI faktiskt smashar in) grym tessellation i sin nya serie, så kommer de låta annorlunda. Om vart annat kommer de proklameras som "de stora", precis som den gamla långköraren "directX11", så fort de "andra laget" hinner ikapp å går om, är de de way its meant to be played

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

En sanning med viss modifikation Om du räknar ihop antal problem trådar här på forumet, vinner ATI även där.

Räkna ihop dem då, så får vi se.

Sen kan du slå ut det mot antal som äger kort från AMD mot ägare av Nvidia-kort.

Skrivet av snozan:

De är möjligt att de kommer ta ett tag för spelbranschen att fullt utveckla tessellation, men hade de nu varit (eller om ATI faktiskt smashar in) grym tessellation i sin nya serie, så kommer de låta annorlunda.

Kanske hos fanboys, men åsikter därifrån spelar ju ingen roll. Tesselation är ett par år bort - så är det bara.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

jag håller med dig där tannat, kör man en bench och ser att min fps är runt säg 9 som den ofta är för 5970 i Uningine tex och sen jämför med GTX 480 eller GTX 470 med eller utan SLI där min FPS oftast är högre så lurar man sig själv om man automatiskt säger att fermi är bättre för att den har högre min FPS.

Det kan ju va så att 5970 dippade en gång i nån mikrosekund medans fermi dippade ner till 20 flera gånger under längre tid vilket i sig är värre (om det nu skulle vara så)

Att bara gå på en Min-FPS i nån bench är helt värdelöst

har du några referenser på sånna tester där de mäter min FPS över tid samt hur långa dipparna är?

Min vanliga favoritleverantör
GPU / Video Cards Reviews | [H]ard|OCP

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

REALIN hittar inte bättre ord själv ..haha

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu när du har de nya korten tycker du det var stor skillnad i spel ? +Vilka spel kan du spela nu som du inte kunde spela förut?

Det hade inte så mycket med att jag inte kunde spela de spel jag spelar idag.

Anledningen var att min son hade en extra burk i sitt rum som behövde lite bättre kort och eftersom han hade ett moderkort för SLI så tänkte jag att han kunde få ta mina så fick pappa köpa nytt till sig själv! Han tycker det nämligen är kul att sitta och lana i sitt rum tillsammans med sina kompisar.

Så nu kan han sitta och spela de senaste spelen med sina kompisar och ha det riktigt kul vilket jag absolut inte missunnar honom (dessutom slipper hans kompisar låna min dator)

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

jag kan iaf säga (eftersom jag har ett nvidia gtx 480) att ljudvolymen i spel INTE stör mig, låter överdrivet när en kamera läggs brevid kortet men jag sitter 0,5 meter ifrån lådan och mina (äckliga) haf fläktar överröstar ju allting ändå, med headset på hör man ingenting, nä ska byta chassi asap.
Strömförbrukningen ligger i skrivandes stund (idle) på 220W med mitt system, editerar posten då jag orkar kolla när jag lirar, (har en pm300 som sitter vid väggen och mäter min strömförbrukning till datorn, observera att detta är med skärm och mitt högtalar system inkopplat.
Anledningen till att just jag köpte ett gtx 480 var att jag lyckades få ett exemplar där det crashade en gång varannan timme i 3d spel såsom cod (gsod) läste att många andra hade det och kunde lika gärna betala att få ett nvidia som jag hade tidigare och är van vid.
Jag gillar drivrutinerna till nvidia bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AcolYte:

alltså, visst att ATI hade halvkassa drivrutiner förr, men dem är minst lika bra som Nvidias nu.

5970 skulle jag säga, Tesselering kommer ta ett tag för spelbranschen att satsa på.

Dom har fanimej lika värdelösa drivrutiner ännu...

Kan inte installera dom senaste drivrutinerna till min brors laptop som har ett 4650. Så fort man börjar installera så kommer det upp ''Det här programmet har slutat att svara'' på drivrutinen.....Man vågar inte installera om drivrutinerna heller ifall man inte kan installera dom alls efteråt...

Sen AMD's hemsida är värdelös....Man trycker sig vidare till på 4650 mobil drivers, får upp miljontals olika alternativ att välja på CCC med eller utan drivers....China eller portegeiska etc etc.....Vf inte ha det som nVidia har det? Enkelt Snabbt och Bekvämt! och pålitliga driver!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Sen AMD's hemsida är värdelös....Man trycker sig vidare till på 4650 mobil drivers, får upp miljontals olika alternativ att välja på CCC med eller utan drivers....China eller portegeiska etc etc.....Vf inte ha det som nVidia har det? Enkelt Snabbt och Bekvämt! och pålitliga driver!!

Det är oftast företaget vars logga står på datorn som har hand om drivrutiner när det rör sig om bärbara.

Står du på Nvidias lönelista?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är oftast företaget vars logga står på datorn som har hand om drivrutiner när det rör sig om bärbara.

Både Nvidia och ATI har enhetliga drivrutiner även för bärbara numera, det där med "märkesdrivare" är historia.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Hajjar inte varför många har såna problem med drivrutiner, jag har och har haft både nvidia och ati och kan inte påstå att jag har haft några större problem med drivarna till något. Hade ett 9600xt som jag plågade skiten ur då fläkten hade pajjat på det så man kunde spela typ 2-3min sen låste sig datorn(max oc såklart). Som nödlösning tills jag fick tag på ny fläkt så körde jag med en bordsfläkt som blåste rakt in i lådan, körde dock med nån moddad drivare till det som jag ej kommer ihåg namnet på. CCC var väldigt segt på den tiden, så jag körde ati traytools ist och det var mkt bättre. Numera funkar CCC fint på min laptop iaf.

Enda jag egentligen stört mig på är att det inte fanns drivare till mobilitykorten direkt från ati, men det finns det ju numera så det e fint.

På den tiden då jag höll på att exprimentera livet ur ett stackars 7600gt så var det endel problem med att nvidia kontrollpanelen låste sig, men det berodde nog mest på överklockandet.

Kort sagt, dom problem jag har upplevt har jag själv orsakat, förutom att CCC var segt på den tiden då 9600xt var "hett"

Permalänk
Medlem

...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Både Nvidia och ATI har enhetliga drivrutiner även för bärbara numera, det där med "märkesdrivare" är historia.

Skrivet av www.amd.com:

Advisory:
The display driver supplied by the laptop manufacturer is customized for the built-in flat panel display, and the graphics features and functions specific to the laptop. It is strongly recommended to use the supplied drivers.

If installing a different operating system other than the one included with the laptop, the laptop may not meet all the requirements, and supported drivers may not be available.

The laptop manufacturer is the exclusive provider of driver updates. If the required driver update is not available at the laptop manufacturers’ website, it is recommended to contact the manufacturer directly, to see if an updated driver will be made available in the future.

AMD cannot provide driver updates directly from AMD.com.

AMD has provided a list of the major laptop manufacturers and corresponding support websites below for your convenience.

737-28041SupportforATIMobility

Det är till XP. Till Vista och Windows 7 finns det ett större utbud mobility-drivers.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av tannat:

Den här poängen funkar på båda hållen. Du inser det va?

Gällande min FPS. Tills jag ser någon övertygande data måste jag tro att det är ett rent konstruerat argument.
Inte för att jag inte tycker MinFPS inte är viktig. Tvärtom, så är det för mig en av de absolut viktigaste parametrarna.

Det är bara det att man måste logga MinFPS över tid för att se om det är ett problem. I de tester visar FPS över tid som jag har sett verkar det var vara jämn i min FPS mellan RV870 och Gf100. Jag hade gärna sett grafer som visar att GF100 har fördel i Min FPS. Helt enkelt att det det inte bara är enstaka dipps som ger ett lågt lägstavärde, typ beroende på den lägre minnesmängden, utan att de gör någon skillnad för den generella lägstafps-nivån.

Självklart fungerar den på båda hållen, om du hade tagit dig tid att läsa vad jag skrev hade du förstått det.
Jag menar heller inte att man inte ska få tycka, absolut inte. Men ska man kritisera bör man också göra det med någon sorts substans.

Jag säger inte att GTX480 presterar bättre på alla plan än HD5970, för så är det inte.
Däremot är det så att i de tester jag själv har läst och litar på så håller faktiskt 480 överlag ganska bra min-fps i förhållande till max-fps, det tycker jag inte att 5970 gör i samma utsträckning. Med det menar jag fortfarande inte att 5970 är sämre om du nu fortfarande tror det.

Microstuttering är dock fortfarande ett verkligt problem man kan drabbas av när det gäller 5970, men självklart är inte heller GTX480 problemfritt. Det drar en hel del ström, det vet vi alla vid det här laget. Till följd av det blir det också ganska varmt. Så trots allt är det precis som jag sa, välj helt enkelt det du tror passar dig bäst och som har nackdelarna du lättast kan bortse ifrån. Som jag sa tidigare, det är två fina kort som gör det dom ska och jag favoriserar varken det ena eller det andra.

Jag är bara innerligt trött på detta ständiga klagande på nVidia och alla rent ut sagt löjliga kommentarer från folk som aldrig har sett ett GF100 annat än på bild. Köp det du vill ha och låt andra göra det samma, på det viset får vi ett betydligt trevligare forum. Senaste kortet jag köpte var för övrigt ett ATI ;).

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Självklart fungerar den på båda hållen, om du hade tagit dig tid att läsa vad jag skrev hade du förstått det.
.

Självklart läste jag allt och förstod. Tycker bara att du du fortfarande missar den andra sidan av myntet. Ati kritiseras här också för mycket som i princip är ren dynga. Gnället på att det gnälls för mycket på fermi är mest gnäll.

Och som sagt minfps tror jag inte ett dugg på förrän du visar en bra länk. Jag har nog läst de flaesta större testerna men jag har missat något signifikant bevis för att Gf100 skulle ha mindre hackig min fps i spel än HD5xxx serien.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Många får problem med drivrutiner tror jag för att de inte tar bort dem ordentligt vilket egentligen är ati's och nvidias fel. Först avinstallerar man, sen kör man driver sweeper och sen startar man om och därefter installerar man drivrutinerna och startar om igen. Det kan hända att det inte behövs alltid men jag fick problem för några månader sedan när jag inte gjorde så, höll iofs på och testade beta drivare fram och tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag köpte ett 5970 till min nya Gaming PC, känns som det kommer hålla många år framöver
Trodde datorn skulle låta som en tröskverk, men den är tystare än mina 2 gamla burkar med Nvidia 7600GT kort

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

inte läst hela tråden men ingen som tänkt på microstuttering elelr vad det heter ?
är det inte bättre med singelkort egentligen ?

jag skulle köra på nvidia av följande anledningar.
1. singelkort
2. coolare namn
3. nyare
4. testa (har bara ägt ATI)

det är ju då vad gäller mig du kanske vill testa ATI eller så vill du köra säkert på nvidia som du är nöjd med, båda korten är bra som tidigare sagts välj det som känns bäst!

hahahaha, dagens skratt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

hahahaha, dagens skratt!

mycket lustigt ! eller vad var det som var kul...? :S

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

För att inget av dina "argument" är en vettig grund att basera ett köp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Att han skulle välja Nvidia framför ATI för att Nvidia har ett coolare namn på grafikkorten...

Permalänk
Medlem

Hade jag fått välja mellan 5970 och GTX 480 idag så hade jag valt 480 utan att tveka. GTX 480 har mognat rejält med nya drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

de han sa med singel kort e väl ett oki argument jämfört med 5970 som en dubbel macka de inte allti den kickar in i spel dvs 2kort så visst kan de spela roll..

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Medlem
Skrivet av finical:

de han sa med singel kort e väl ett oki argument jämfört med 5970 som en dubbel macka de inte allti den kickar in i spel dvs 2kort så visst kan de spela roll..

9800x2 och 295:an var väl dubbelmackor? 5970/4870x2 är ett kort med dual gpu´s.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

5970 ftw

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

spela la ingen roll poängen va att de inte (alltid) båda gpus aktiveras vid spel.

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Medlem
Skrivet av finical:

spela la ingen roll poängen va att de inte (alltid) båda gpus aktiveras vid spel.

Nu har jag inte spelat alla spel i världen, men de spel (bla age of conan, lotro, darkfall eu, crysis, bioshock 1, stalker 1,2 och 3, gtav iv, fallout 3, metro 2033, half life 2 serien, mass effect 1,2, risen, fallen earth, far cry 2, champions online, eve online, l4d 1,2) jag har lirat har använt 5970s gpus. Några har inte använt all gpu kraft men det har jag rättat till genom att skapa en spelprofil till detta spel som har tvingat in 8-16AA i spelet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Att han skulle välja Nvidia framför ATI för att Nvidia har ett coolare namn på grafikkorten...

Det var inte vad jag sa... jag sa vad jag skulle välja och varför och sedan sa jag att han kunde välja vilket som och att han troligen skulle bli nöjd oavsett vilket han väljer...

Skrivet av finical:

Det var det jag tänkte, ett singel kort funkar alltså lite bättre än så länge

Skrivet av astrob0y:

9800x2 och 295:an var väl dubbelmackor? 5970/4870x2 är ett kort med dual gpu´s.

Jag har inte sagt nått annat...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Avstängd

Att ATi skulle ha haft "minst lika bra" drivrutiner som Nvidia idag är en lögn, om det hade varit sant så hade de inte släppt 1-2 hotfixes efter varenda drivrutinsläpp. Crossfire skalar dock VÄLDIGT bra måste jag säga.
Visst, GTX 480 låter mycket och drar mer ström, men om jag ska vara riktigt ärlig så är mitt GTX 480 mycket tystare än de 5970 jag hade tidigare.
Själv är valet för mig självklart, då jag hade TVÅ olika 5970 som båda crashade i 2d konstant och kunde inte något alls på datorn även fast jag höjde 2d-frekvenserna.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroolz:

Visst, GTX 480 låter mycket och drar mer ström, men om jag ska vara riktigt ärlig så är mitt GTX 480 mycket tystare än de 5970 jag hade tidigare.

Dom flesta som påstår att 400-serien låter mycke går efter när fläkten går på 100%, vilket den aldrig gör om man inte ställer in den själv. Mitt 470 har som max varvats upp i 80% och det va i Furmark, och visst lät de men de va inte störande, va väl på gränsen dock. En fläkt kan dessutom låta högt men i en lägre hertz (svängning/sek), vilket är skonsammare för örat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dom flesta som påstår att 400-serien låter mycke går efter när fläkten går på 100%, vilket den aldrig gör om man inte ställer in den själv.

De som påstår det borde även lyssna på 5870s fläkt i 100%. Samma skrot och korn.

Visa signatur