Permalänk
Keeper of Traditions

Köpa laptop i USA

Hej hopp,

då jag har en familjemedlem som befinner sig i staterna just nu så tänkte jag kanske att han kunde köpa med sig en laptop då jag snart kommer behöva en, och har förstått att dem är billigare där.

Så nu behöver jag alltså tips på vilka som kan tänkas vara bra, har kollat lite på Amazon och Bestbuy, men det är svårt att hitta recensioner tycker jag.

Budgeten är jag inte säker på, vet inte hur mycket man behöver lägga ut, men den ska användas till skolarbeten som kommer innefatta skrivande och programmering, det hade varit trevligt om den kunde klara av enklare spel också, så som Warcraft 3 kanske, och diverse Source-spel som counter strike och team fortress 2. Film-tittande ska väl inte heller uteslutas, gärna att man också enkelt kan koppla upp den till en större TV.

Trådlöst nätverk finns väl i alla bärbara idag, bluetooth vet jag inte om det behövs.

Nu har jag kanske glömt nåt, men säg bara till i såna fall.

Det är lite bråttom också, då han snart ska komma hem, så hjälp hade uppskattats!

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tänk på att dem har helt annat tangentbord, går att scripta om men blir lätt fel och irriterande. Vissa går att byta tangentbord på men vet inte hur mycket det kostar att köpa in nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Tänk på att dem har helt annat tangentbord, går att scripta om men blir lätt fel och irriterande. Vissa går att byta tangentbord på men vet inte hur mycket det kostar att köpa in nytt

Jag har engelskt tangentbord och det är inga problem alls, är ju bara att ändra layouten. Köper en dator i USA istället för i Sverige alla dagar i veckan!

Visa signatur

M15x Cosmic Black, i7-720QM, 4GB 1333MHz, 1080p WLED, ATI HD 5850, 250GB hd, Intel 5300, Bluetooth 2.1 :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogem:

Jag har engelskt tangentbord och det är inga problem alls, är ju bara att ändra layouten. Köper en dator i USA istället för i Sverige alla dagar i veckan!

Engelsk layout är inte samma som amerikansk layout! Det är visserligen inget större problem att använda det senare men man bör vara medveten om att ÅÄÖ inte går att placera i närheten av var dom finns på ett svenskt dito då amerikansk layout har mindre antal tangenter.

British and American keyboards - Wikipedia, the free encyclopedia

Det är lite svårt att rekommendera något då du inte specificerat något så nämner bara att Asus G73 är en väldigt bra dator som kan köpas till ett väldigt bra pris i USA.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag har sagt vad den kommer användas till, vad mer ska specifieras?

En G73 för 12k är kanske lite för dyrt, så kom gärna med fler förslag

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag kollade på SweC's recension utav Asus Ul30VT och den verkade ju riktigt bra, till ett bra pris också.

Dock så vet jag inte om den laptopen som recenserades där är en äldre modell som nu uppdaterats?

Visa signatur

Permalänk

Jag sitter med en laptop köpt i australien och det e ju bara ändra layouten till svenskt t-bord så är det precis samma som ett svenskt tangentbord fast det står ett annat tecken på den fysiska tangenten. ÅÄÖ sitter på rätt ställe så ja förstår inte va vissa här pratar om?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Jag sitter med en laptop köpt i australien och det e ju bara ändra layouten till svenskt t-bord så är det precis samma som ett svenskt tangentbord fast det står ett annat tecken på den fysiska tangenten. ÅÄÖ sitter på rätt ställe så ja förstår inte va vissa här pratar om?

Skrivet av Megol0:

...bör vara medveten om att ÅÄÖ inte går att placera i närheten av var dom finns på ett svenskt dito då amerikansk layout har mindre antal tangenter.

Nu vet jag inte hur det är men om det Megal0 säger stämmer så blir det visst lite konstigt.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det där kan vi ju skippa att diskutera då det inte spelar någon som helst roll, svara gärna på mina frågor istället...

Om någon kunde gett ett par bra förslag innan dagen är slut så kanske det blir ett köp, annars får jag väl strunta i det och vänta till sommarns slut och köpa en här i sverige istället, 7000 för en macbook är ett ganska bra pris trots allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe ser att många hakade sid på tangentbord.. Här är en dator som uppfyller alla dina krav.

P vg till butiken

Permalänk
Keeper of Traditions

Jo visst, men så är det ju en Acer också. Dem är väl lite som Ace är för nätaggregat, väldigt riskabelt att köpa?

EDIT: Sen väger den nästan 3 kg också, det lät som väldigt mycket då andra väger runt 1,5-2 kg

Visa signatur