Permalänk

Bästa cpu kylare för under 500kr?

Tänkte köpa en scythe mugen 2. men registrerade här först för att fråga om ni har några andra förslag?

PS:
glömde säga att den ska vara så tyst som möjligt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

Tänkte köpa en scythe mugen 2. men registrerade här först för att fråga om ni har några andra förslag?

PS:
glömde säga att den ska vara så tyst som möjligt också

Jag kör med denna och är nöjd med både tempen och ljudnivån:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2

https://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av BergLake:

Jag kör med denna och är nöjd med både tempen och ljudnivån:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2

https://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

Nah läste att den låter mycket när den snurrar som mäst

Permalänk
Medlem

Scythe Yasya? Har en själv och är väldigt nöjd.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Beror som sagt på hur mycket den snurrar, använder en Arctic Cooling Freezer 7 Pro på en e5200 @3.5ghz och den hörde jag inte alls när jag kör den på auto.
Dock finns det klart bättre för 500kr.

Frågan är dock vad det är för processor du har och om du bara vill att den ska vara tillräckligt kall och så tyst som möjligt eller om du behöver extra kylning för att tex. klocka men inte vill att den ska låta alls eller bara lite när du stressar den?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Skrivet av Gaston85:

Beror som sagt på hur mycket den snurrar, använder en Arctic Cooling Freezer 7 Pro på en e5200 @3.5ghz och den hörde jag inte alls när jag kör den på auto.
Dock finns det klart bättre för 500kr.

Frågan är dock vad det är för processor du har och om du bara vill att den ska vara tillräckligt kall och så tyst som möjligt eller om du behöver extra kylning för att tex. klocka men inte vill att den ska låta alls eller bara lite när du stressar den?

kör med en phenom ii x4 955 som jag hade tänkt att klocka. men jag hade inte tänk att komma upp i 4ghz eller något vill bara ha en stabil klocking och därför letar jag efter en kylare som balanserar kylning och ljud på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

kör med en phenom ii x4 955 som jag hade tänkt att klocka. men jag hade inte tänk att komma upp i 4ghz eller något vill bara ha en stabil klocking och därför letar jag efter en kylare som balanserar kylning och ljud på ett bra sätt.

Ja, då passar väl Freezer 7 pro väldigt bra!

vill du ha en tyst kylare ska väl https://www.inet.se/artikel/6308586/zalman-cnps-8700-nt-slim fungera, enligt inet låter den endast i 30 db (vanligt samtal ligger väl runt 40 db. )

btw, så är decibelskalan logaritmisk d.v.s 30 db är inte 3/4 av vanliga samtal.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Ja, då passar väl Freezer 7 pro väldigt bra!

vill du ha en tyst kylare ska väl https://www.inet.se/artikel/6308586/zalman-cnps-8700-nt-slim fungera, enligt inet låter den endast i 30 db (vanligt samtal ligger väl runt 40 db. )

btw, så är decibelskalan logaritmisk d.v.s 30 db är inte 3/4 av vanliga samtal.

Skulle du säga att den är bättre än en scythe mugen 2?

Permalänk
Medlem

Scythe mugen 2 är nog inget dumt val då, möjligen kan du byta ut fläkten mot tex. någon utavs scythe: s gentle typhon fläktar som både är tysta och presterar bra.

Vet dock inte hur Scythe Yasya och tex. Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 presterar i jämförelse.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Nej och muggen 2 låter enligt specifikationen mindre (26.5 dB), och det utan fläkt byte.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

tack för hjälpen alla! tror att jag kör med en mugen 2

Permalänk
Medlem

Du kan absolut inte lita på tilverkarnas uppgifter, då de testar produkterna på olika sätt. Scythe yasya är den som är bäst på att kyla under 500 kr, men mugen har bättre monteringssystem för intel, men för amd-grabbar, så fungerar yasyas monteringssystem bra. Arctic coolings kylningssystem är otroligt dåliga dessvärre. Inte nog med att de kyler vrm:s sämst av de förslagen som dykt upp, utan den kyler dessutom processorn otroligt mycket sämre än de andra alternativen.

Alltså anser jag att en scythe yasya + en undervoltad scythe gentle typhoon 1850 rpm är det bästa alternativet.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Arctic cooling kyler ju vrm bra. Undrar hur custom fan lyckas få ner tempen från 82 c till 60 nåt i load??

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundbert:

Arctic cooling kyler ju vrm bra. Undrar hur custom fan lyckas få ner tempen från 82 c till 60 nåt i load??

Den kyler vrm mycket sämre än mugen, ifall man inte sätter på någon 2500 rpm random 120mm fan. Tror inte ts vill ha någon öronskadande 120mm 2500 rpm fan. Anledningen till att den kyler vrm bra när man trycker på en fläkt som är större än kylaren och är riktigt stark är för att hela luftströmmen hamnar vid vrm:n. Vill man uppnå samma effekt kan man lika gärna montera en scythe gt vid vrm:n, men det är helt onödigt.

Mugen är inte känd dessvärre för att vara super när det gäller vrm, men den var otroligt nära nh-d14 i testet som länkades. Eftersom den dessutom var tystare, bör samma prestanda som noctua nh-d14 har kunna uppnås med rätt kylpasta och ett par scythe gt 1850, undervoltade. Scythe yasya ska vara bättre än mugen, så 2 st gt med kylpasta till den kylaren vore det bästa alternativet.

Arctic cooling kyler allting mycket sämre än mugen och låter dessutom 50% mer. Alltså bör man utnyttja sin fulla 500 kr budget och inte bränna 250 kr på en kylare som knappt kyler bättre än stock, utan bara låter mindre. Mitt alternativ med scythe gt-fläkter överstiger tyvärr din budget TS, så det här är mitt sista råd:

Köp en mugen eller den bättre presterande yasya, beroende på vilket monteringssystem du gillar mest och en tub av kylpastan arctic cooling mx2, eftersom man inte vet hur vida bra scythes kylpasta är.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Köp en mugen eller den bättre presterande yasya, beroende på vilket monteringssystem du gillar mest och en tub av kylpastan arctic cooling mx2, eftersom man inte vet hur vida bra scythes kylpasta är.

The next thing I’d like to point out is that the Prolimatech Megahalems cooler handily out-performed the Yasya, in every test. Regardless of fan speed, the Yasya was always trailing the Megalalems 4-8° Celcius, not insignificant amounts in my book.

Scythe Yasya Six Heatpipe CPU Cooler Review | Overclockers

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundbert:

The next thing I’d like to point out is that the Prolimatech Megahalems cooler handily out-performed the Yasya, in every test. Regardless of fan speed, the Yasya was always trailing the Megalalems 4-8° Celcius, not insignificant amounts in my book.

Scythe Yasya Six Heatpipe CPU Cooler Review | Overclockers

Google Översätt

Översatt citat från tyska

Citat:

Den nya yasya kan lösa den nuvarande konkurrensen, såsom Matterhorn eller Alpenföhn Noctua NH-D14 att konkurrera med. Utförande är mycket bra, kylningen ordentligt och försäljningspriset lågt. Positivt är särskilt enkel montering. Endast volymen i serien av fläkt-framför allt inför hög RPM grumlade helhetsintrycket.

Christoph säger: Prisvärd avancerad kylning!

Vad jag vet slår megalalems varken NH-D14 eller Armagedon. Mellan yasya och armagedon skilde det mellan 0-3 grader i load med ref-fläkt. Mellan nh-d14 och yasya skilde det 0-1 grad.

Hardwareoverclock.com | Test: Scythe Yasya CPU Kühler

Samma max temp som nh-d14 och med en gt 1850 kanske man kan få det till samma ljudnivå.

Alla kan färga vad man tycker genom att välja ut recensioner som ger bäst resultat, men jag anser att det är fel, eftersom en felmontering av pasta kan resultera de där 5 graders skillnaderna och recensenterna har inte orket till att montera kylpasta 5 ggr.

Ta en titt här TS ifall du undrar ooch använd google translate på testen för att bilda en egen uppfattning (testen verkar vara utförda av helt oberoende hemsidor lika sweclockers, vilka har fått varsitt testexemplar av scythe:

Yasya: Scythe EU GmbH

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av loie:

Den kyler vrm mycket sämre än mugen, ifall man inte sätter på någon 2500 rpm random 120mm fan. Tror inte ts vill ha någon öronskadande 120mm 2500 rpm fan. Anledningen till att den kyler vrm bra när man trycker på en fläkt som är större än kylaren och är riktigt stark är för att hela luftströmmen hamnar vid vrm:n. Vill man uppnå samma effekt kan man lika gärna montera en scythe gt vid vrm:n, men det är helt onödigt.

Mugen är inte känd dessvärre för att vara super när det gäller vrm, men den var otroligt nära nh-d14 i testet som länkades. Eftersom den dessutom var tystare, bör samma prestanda som noctua nh-d14 har kunna uppnås med rätt kylpasta och ett par scythe gt 1850, undervoltade. Scythe yasya ska vara bättre än mugen, så 2 st gt med kylpasta till den kylaren vore det bästa alternativet.

Arctic cooling kyler allting mycket sämre än mugen och låter dessutom 50% mer. Alltså bör man utnyttja sin fulla 500 kr budget och inte bränna 250 kr på en kylare som knappt kyler bättre än stock, utan bara låter mindre. Mitt alternativ med scythe gt-fläkter överstiger tyvärr din budget TS, så det här är mitt sista råd:

Köp en mugen eller den bättre presterande yasya, beroende på vilket monteringssystem du gillar mest och en tub av kylpastan arctic cooling mx2, eftersom man inte vet hur vida bra scythes kylpasta är.

Nu skall jag allt försvara Arctic Freezer Rev 2.

Köpte nämligen en i dag! Körde stockfläkten på ca 2500 rpm och då hade jag dessa tempvärden på processorkärnorna (AMD Athlon 2 x3 435 2,9ghz@3,4ghz vid 1,31V): Idle 32 grader C samt Load 45 grader C. Då jag var trött på stockfläktens turbinliknande ljud och under många år varit en flitig användare av Arctics produkter....inhandlade jag en Arctic Cooling Freezer rev.2.

Att den skulle vara högljudd och inte göra någon större skillnad mot stockfläkten dementerar jag helt!

Har är värdena efter bytet: Fläkten körs i knappt 1800 rpm i auto (alltså avsevärd skillnad på ljudet) med Idle 23 grader C samt Load 32 grader C.

Vill poängtera att för 249 kr...så får man inte bättre kylare som ger detta resultat.
Sänkning av Idle med ca 10 och Load med drygt 10 grader!

Tack för mig!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Nu skall jag allt försvara Arctic Freezer Rev 2.

Köpte nämligen en i dag! Körde stockfläkten på ca 2500 rpm och då hade jag dessa tempvärden på processorkärnorna (AMD Athlon 2 x3 435 2,9ghz@3,4ghz vid 1,31V): Idle 32 grader C samt Load 45 grader C. Då jag var trött på stockfläktens turbinliknande ljud och under många år varit en flitig användare av Arctics produkter....inhandlade jag en Arctic Cooling Freezer rev.2.

Att den skulle vara högljudd och inte göra någon större skillnad mot stockfläkten dementerar jag helt!

Har är värdena efter bytet: Fläkten körs i knappt 1800 rpm i auto (alltså avsevärd skillnad på ljudet) med Idle 23 grader C samt Load 32 grader C.

Vill poängtera att för 249 kr...så får man inte bättre kylare som ger detta resultat.
Sänkning av Idle med ca 10 och Load med drygt 10 grader!

Tack för mig!

Nu är det så att du inte precis har den kraftigaste processorn och överklockning...Arctic Freezer Rev 2 har kanske väldigt bra Värme överföring men eftersom den är så lite kan den inte handskas med stora mängder värme som Muggen 2 kan...Muggen 2 har ju mycket större flänsar som hjälper till att föra över stoora mängder värme (Min Hyper 212 plus kyler min PH II x4 955 3,6GHz 1,45v 43 grader load )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nu skall jag allt försvara Arctic Freezer Rev 2.

Köpte nämligen en i dag! Körde stockfläkten på ca 2500 rpm och då hade jag dessa tempvärden på processorkärnorna (AMD Athlon 2 x3 435 2,9ghz@3,4ghz vid 1,31V): Idle 32 grader C samt Load 45 grader C. Då jag var trött på stockfläktens turbinliknande ljud och under många år varit en flitig användare av Arctics produkter....inhandlade jag en Arctic Cooling Freezer rev.2.

Att den skulle vara högljudd och inte göra någon större skillnad mot stockfläkten dementerar jag helt!

Har är värdena efter bytet: Fläkten körs i knappt 1800 rpm i auto (alltså avsevärd skillnad på ljudet) med Idle 23 grader C samt Load 32 grader C.

Vill poängtera att för 249 kr...så får man inte bättre kylare som ger detta resultat.
Sänkning av Idle med ca 10 och Load med drygt 10 grader!

Tack för mig!

Kan bara hålla med jag är mycket nöjd med min freezer xtreme rev 2, kyler processorn riktigt bra.....dock har jag aldrig använt originalfläkten så jag kan tyvärr inte jämföra men den ligger på ca 20C idle och 34C load i prime95 detta @stock, klockad till 3.5GHz så ligger load på 40C efter 10timmar OCCT och idle ca 22C. Jag har en Phenom II X4 945.......

Skrivet av Esseboy:

Nu är det så att du inte precis har den kraftigaste processorn och överklockning...Arctic Freezer Rev 2 har kanske väldigt bra Värme överföring men eftersom den är så lite kan den inte handskas med stora mängder värme som Muggen 2 kan...Muggen 2 har ju mycket större flänsar som hjälper till att föra över stoora mängder värme (Min Hyper 212 plus kyler min PH II x4 955 3,6GHz 1,45v 43 grader load )

Ja tyvärr har ju jag åxå en lite kallare processor än vad du har så det är möjligt den inte passar lika bra till en 125W processor.......

EDIT: Missuppfattade nog lite där ni pratar nog om freezer 7 pro rev 2......my bad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var bor ni som har 12 grader inne så här års?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Var bor ni som har 12 grader inne så här års?

Vad menar du?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Var bor ni som har 12 grader inne så här års?

Jadu om du måste ha 12 grader inne för att kyla till 20C idle eller 34C load då e det dags att byta kylare eller kolla över ditt chassie kanske.........just nu idlar min cpu på 18-20C......hade 23C i rummet innan jag öppnade fönstret så det tog ett tag innan det gick ner till den tempen men eftersom det är ca 14-15C ute nu och lådan suger in luft utifrån(den står nära fönstret) så blåser det alltså 14-15gradig luft rakt på moderkortet, grafikkorten och cpukylaren från en 200mm fläkt på chassiedörren........och jag garanterar att det måste inte vara nära det dubbla mot vad rumstempen är för att vara verklig temp på cpun........

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Jadu om du måste ha 12 grader inne för att kyla till 20C idle eller 34C load då e det dags att byta kylare eller kolla över ditt chassie kanske.........just nu idlar min cpu på 18-20C......hade 23C i rummet innan jag öppnade fönstret så det tog ett tag innan det gick ner till den tempen men eftersom det är ca 14-15C ute nu och lådan suger in luft utifrån(den står nära fönstret) så blåser det alltså 14-15gradig luft rakt på moderkortet, grafikkorten och cpukylaren från en 200mm fläkt på chassiedörren........och jag garanterar att det måste inte vara nära det dubbla mot vad rumstempen är för att vara verklig temp på cpun........

Håller med...tror att tempen var ca 22 grader inomhus när jag installerade processorfläkten vid 19-tiden.
Har bra chassi med hel del fläktar...Till min budgetprocessor - passar en mycket bra budgetkylare!

Edit: Vill bara poängtera att kylarbytet gäller min sons dator...inte min i sign...dock är jag nöjd även med min Arctic-kylare...som ni ser i sign:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Så krrjons Freezer xtreme rev 2 presterar med en delta T på 4-5 grader bättre än samtliga andra luftkylare som finns på marknaden. Fidels budgetkylare är ännu värre med delta T på 1 grad.

Bra shit måste jag säga.. eller mer troligt så är mätvärdena felaktiga.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Så krrjons Freezer xtreme rev 2 presterar med en delta T på 4-5 grader bättre än samtliga andra luftkylare som finns på marknaden. Fidels budgetkylare är ännu värre med delta T på 1 grad.

Bra shit måste jag säga.. eller mer troligt så är mätvärdena felaktiga.

Med andra ord menar du att det finns ingen luftkylare på marknaden som kan kyla en processor till 4-5C över lufttemp?

Ok då e det fel på mina tempsensorer........konstigt bara att kylaren inte ens blir varm......jag menar kallare än kroppstemp men jag ligger väl över 40........

Ser ut såhär just nu 12C ute fönstret fortfarande öppet.......

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av era909:

Så krrjons Freezer xtreme rev 2 presterar med en delta T på 4-5 grader bättre än samtliga andra luftkylare som finns på marknaden. Fidels budgetkylare är ännu värre med delta T på 1 grad.

Bra shit måste jag säga.. eller mer troligt så är mätvärdena felaktiga.

Om mina mätvärden är rätt eller fel...kanske ...kanske inte.
Men vad jag vet är att jag mätte med samma program före och efter kylarbytet...så vad jag med säkerhet vet är att Idle sänktes med 9 grader C och Load med 13 grader C.
Dessutom vet jag att fläkten gick på 2500 rpm före bytet och efter bytet 1800 rpm.
Dessa fakta räcker för mig!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Med andra ord menar du att det finns ingen luftkylare på marknaden som kan kyla en processor till 4-5C över lufttemp?

Ok då e det fel på mina tempsensorer........konstigt bara att kylaren inte ens blir varm......jag menar kallare än kroppstemp men jag ligger väl över 40........

Jag tror du får väldigt svårt att få ner en kylare som inte är modifierad på något sätt så lågt. Det närmsta du kan komma är ca 1 grad över rumstemperatur på heatspreadern men då är själva kärnorna flera grader varmare än så. Detta kräver en TRUE med dubbla Delta fläktar, eller någonting motsvarande.

Kylaren blir inte lika varm som processorn. Du har inte 100% effektiv värmeöverföring mellan processorn och kylaren.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Om mina mätvärden är rätt eller fel...kanske ...kanske inte.
Men vad jag vet är att jag mätte med samma program före och efter kylarbytet...så vad jag med säkerhet vet är att Idle sänktes med 9 grader C och Load med 13 grader C.
Dessutom vet jag att fläkten gick på 2500 rpm före bytet och efter bytet 1800 rpm.
Dessa fakta räcker för mig!

Nja, det du vet med säkerhet är att ditt program / dina tempsensorer rapporterar 9 grader lägre temperatur. Det betyder inte att det stämmer. Många tempsensorer är dåliga på att mäta låga temperaturer då de är kalibrerade/anpassade för att vara rättvisande där det verkligen spelar roll - när du börjar närma dig skadligt höga temperaturer.

Fläkthastigheten stämmer säkert och att du får bättre temperatur än med orginalkylaren är det ingen som ifrågasätter. Men inte SÅ låg.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL