Permalänk

vilket nätaggregat ?

hej skall köpa nytt nätgg undrar vilket jag skall ta?
Fractal Design Newton R2, 1000W
Fractal Design Newton R2, 1000W modulär - Inet.se
eller
Cooler Master Silent Pro M1000 1000W
Komplett.se - Cooler Master Silent Pro M1000 1000W

eller om ni har något anat förslag ?

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget och vad har du för delar?

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Vad har du för budget och vad har du för delar?

jag har en i5 3.7 ghz 2 hdd 5970 vatten kyl budget 1700kr

Permalänk
Medlem

1000w är overkill?
400w räcker för mitt 5870 så 600w mer för 5970 är väl waste P:

Permalänk

fins något som heter uppgradera

Permalänk
Medlem

Corsairs HX-serie är ju bra.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus9309:

Berätta gärna vilken uppgradering som kommer dra 1000w?

Permalänk
Medlem

Utav de två, blir det CM agget!
Silent Pro serien fasas ut nu dock mot den nya Silent Pro Gold serien.
Priset är bra för 1k watt.

Permalänk
Medlem

Det är ju dock otroligt overkill. Ett HX750 räcker gott och väl. HX850 är också bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnus9309:

Du kan uppgradera och köra två burkar på det agget. Vi försöker bara ge rekommendationer, don't shoot the messenger. Nått bra 650W så har du fortfarande gott om utrymme för uppgradering.

Permalänk
Medlem

Han kanske tänkt uppgradera till ett 1000w+ för att han tänkt handla ytterligare ett hd5970 + kanske annat hårdvara.

Permalänk

Men det behövs fortfarande inte, jag har kört en tungt överklockad 980x (5,8ghz) med fyra 5870 på ett 1000w agg utan problem. Du kommer aldrig komma upp i den förbrukningen att det börjar bli nära 1kw.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Men det behövs fortfarande inte, jag har kört en tungt överklockad 980x (5,8ghz) med fyra 5870 på ett 1000w agg utan problem. Du kommer aldrig komma upp i den förbrukningen att det börjar bli nära 1kw.

Säg inte det jag minns ju någon här för inte så länge sen som körde klockad i7 samt 2x hd5970 klockade också å hade hade ett antec 1000w tror det var nåt sånt han hade och det räckte ju inte till när han klockade tror jag. Någon mer som kanske minns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Säg inte det jag minns ju någon här för inte så länge sen som körde klockad i7 samt 2x hd5970 klockade också å hade hade ett antec 1000w tror det var nåt sånt han hade och det räckte ju inte till när han klockade tror jag. Någon mer som kanske minns det.

Om jag minns rätt, Så hade han en tråd om att han behövde hjälp med att hitta ett nytt 1500 watt agg?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Om jag minns rätt, Så hade han en tråd om att han behövde hjälp med att hitta ett nytt 1500 watt agg?

Ja precis det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Ja precis det stämmer.

o sen delade han ut Crysis bla bla bla nått ?

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

o sen delade han ut Crysis bla bla bla nått ?

A precis tror det hette Crysis Maximum Edition oöppnat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

A precis tror det hette Crysis Maximum Edition oöppnat också.

Fint minne man har

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Fint minne man har

A hehe störande bara att man inte kommer på vad tråden hette eller så man kan hitta den igen.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Dani05;10189585"]A hehe störande bara att man inte kommer på vad tråden hette eller så man kan hitta den igen.[/QP]

Precis! hatar att ha kvar San Francisco tider i kroppen dvs 9 timmar bakom o jag är pigg som en mört haha

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Precis! hatar att ha kvar San Francisco tider i kroppen dvs 9 timmar bakom o jag är pigg som en mört haha

High on jetlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Var väl för det första ett gammalt 1000W agg med 6st rails. Inte för det är nåt problem med flera rails men dom var tyvärr inte märkta så det framgick aldrig vilka rail som gick till vilka kablar villket gör lastbalansering myckket svårt sedan blir agg dåliga med tiden också när kondigar försämras och det var väl ett antal år gammalt.
Men som sagt det rörde sig om 2st voltmoddade 5970 vill jag minnas och han köpte ett 1200W villket fungerade fint. Men som sagt skillnad på agg och agg.

Har man dom problemen så hade Jag inte tagit Fractal delvis för deras specifikationer är sämre än Corsairs tex. Får mer kräm på +12V linorna på Corsair än fractal.

Men som sagt för hans rigg hade ett 650W Corsair räckt på inet och bara ta fraktfritt på det så blirt billigt med.

1000W är bara rent vansinne. Hans burk även med en i5 750@ 4Ghz kommer inte dra mer än 400W eller så med det grafikkortet ocklockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Var väl för det första ett gammalt 1000W agg med 6st rails. Inte för det är nåt problem med flera rails men dom var tyvärr inte märkta så det framgick aldrig vilka rail som gick till vilka kablar villket gör lastbalansering myckket svårt sedan blir agg dåliga med tiden också när kondigar försämras och det var väl ett antal år gammalt.
Men som sagt det rörde sig om 2st voltmoddade 5970 vill jag minnas och han köpte ett 1200W villket fungerade fint. Men som sagt skillnad på agg och agg.

Har man dom problemen så hade Jag inte tagit Fractal delvis för deras specifikationer är sämre än Corsairs tex. Får mer kräm på +12V linorna på Corsair än fractal.

Men som sagt för hans rigg hade ett 650W Corsair räckt på inet och bara ta fraktfritt på det så blirt billigt med.

1000W är bara rent vansinne. Hans burk även med en i5 750@ 4Ghz kommer inte dra mer än 400W eller så med det grafikkortet ocklockat.

Minns ju inte riktigt hur gammalt det var och allt men det hade väl ett par år på nacken. Stämmer nog med det du säger. Frågan är ju bara hur mycket sämre agget blev jämfört med ett nytt?

Ok så det blev alltså ett 1200w han köpte sig följde inte tråden till slutet.
Ja självklart är det ju skillnad på agg och agg men antec har väl ändå ok agg.

Ja ett 650w skulle ju räcka för honom med den datorn han har just nu men frågan är ju om han tänkt uppgradera. För det enda vi vet som han sa är:
spel565
1000w är overkill?
400w räcker för mitt 5870 så 600w mer för 5970 är väl waste P:

magnus9309

Och med bara det att utgå ifrån så kan han lika gärna ha tänkt uppgradera till ett evga sr-2 moderkort eller också bara en ssd disk bara att vänta tills dess att han ger mer info om vad han har tänkt sig.
Men han har nog säkert tänkt sig uppgradera till något men frågan är vad? Sen har han väl dessutom tagit lite extra power för framtiden som alla andra.

Ja håller med 1000w är overkill på ett sånt system.

Permalänk
Medlem

Antecs agg har väl aldrig varit prisvärda eller exceptionella på något vis egentligen. Visst tyckte jag dom var Ok i början men sedan gick det brant utför. Båda mina blåste kondigarna.
Kollar man reviews på Antec agg över åren så ser man att det varken är hårt i taget eller speciellt bra eller speciellt dåliga komponenter. Det är medelmåttigt. Sedan att dom kostar attans mycket gör dom bara till ett dåligt köp tycker jag. Antecs agg står på min personliga ban lista på agg jag aldrig köper igen. Primärt pga tycker dom är för dyra numera sett till vad man får sedan räcker det att alla mina antec jag haft hittills rasat efter 6-24 månader. Dom få som fugnerade bra köptes 2001 åt polare som ajg byggde åt men allt mellan 2002-2006 var mer eller mindre skit. Alla hade problem för eller senare.
Inte ens efter antec bytte tilllverkare så var ju kvaliten HÖG utan många reviews klassade ju deras 650W true power som en medelmåtlig instegs PSU från Sesonic. Trots allt Sesonic som senare gjorde dom bättre antec aggen men som sagt fortfarande medelmåtlig kvalite vad det gäller val av komponenter. Hur dom är i dag vet jag inte men jag är skeptisk och ser inte nån vitts att köpa Antec när det finns säkrare kort som är mer prisvärda dessutom.

Extra power för framtiden, finns nog en gräns på hur mycket en PC kan dra innan folk tycker det kostar för mycket. Tror inte någon här behöve 1000W om 2 år heller för en vanlig PC. CPU branshen har ju redan inset det. Bara en tidsfråga innan grafikkortstillverkarna gör det med.
SSD mm drar obetydligt med kräm så inget man behöver kalkylera in.

Planerar man att uppgradera i framtiden så är det bättre att köpa ett nyyt grafikkort som drar som det gamla fast har 2x prestandan. Slipper man köpa ny PSU med.

1000W PSU:er är för dom som behöver 1000W nu för en 3 vägs SLI eller CF setup eller liknande.
Men ska man ha 1000W och då pålitliga sådana hästar så är det betydligt dyrare agg än fractal som gäller.

Permalänk
Medlem

Därför jag sa att dom är ok. Är ju inte så insatt i hur bra nätagg dom verkligen gör och vad dom precis har ute nu. Men dom gör ju inte direkt skit som ace kanske och samtidigt inte kanske heller bra grejer som corsair alltså ok.

Ja självklart finns det nog en smärtgräns för alla men samtidigt om du lägger dessa summor pengar på ett system som drar 1000w+ så har du nog pengar till att betala elräkningen också.

Tror inte riktigt du hängde med där med vad jag menade med ssd.
Det jag ialla fall menade var att vi vet ju inte vad han har tänkt uppgradera han kan ha tänkt sig bygga på en sr-2 bräda som kan komma att behöva till och med mer kraft kanske eller också bara köra på en ssd disk som han då inte behöver denna kraft till.
Vi vet ju liksom inte vad han har i tankarna han kanske kommer behöva denna kraft.

Ja håller definitivt med om det att 1000w är ju för de mer extrema som du säger 3-way sli osv.
Japp då gäller ju corsair, enermax osv.

Permalänk
Medlem

har han bara råd till 1Kw Fractal så har han nog inte ens tänkt att FUndera på SR-2. Bar Exon processorerna kostar ju en förmögenhet och då ska det till 2st. Jag har byggt 2st 2 vägs opteronsystem genom åren och det kostar. Bara Moderkort, 2st processroer av dom villigaste modellerna och vettig mängd ram ksotar minimum 20000Kr minimum alltså. I hans fall betyder det kanske 2st quade core Xeon på 2Ghz lite drygt alltså itne allt för imponernade mot en ensamsående 980X.
Men skulle han nu fundera på en SR-2 bräda hypotetiskt så är ju fractal hel fel. I et sånt läge vill man inte snåla på agg. Då bör man även kolla vad EVGA rekommenderar. Listan för sådana system brukar vara kort.
Var därför jag betaldae 2000Kr för mit 850W Zeus. egentligen inte godkänt men 650W fans inte i Sverige och 850W är egentligen bara en uppiffad 650W så var så nära jag kunde komma. Men man slänger inte på en skit PSU på ett 2 vägs system värt 20-70K eller vad man nu lagt.
Hade en 550W antec i min frsta opteron rigg med 2st Opteron 244. 1500Kr kostade den och rasade efter 2 år pga dåliga kondigar. Men Tyan gick ju ut och sa att antec var så dålig att dom avråde från att köra med deras EPS12V på Opteronmoderkort. Men det var inte förens efter jag köpt mitt nätag. Tur i oturen så drog inte agget med sig rästen av datorn i graven. Så inte ens 1500Kr garanterar en kvalitet tyvärr.

Vi är lite bortskämda med priserna i dag på PC sidan. 750W för 1500Kr är egentligen förbannat billigt om det är kvalitativt.

Permalänk

jag tänkte så här jag skall köpa ett till 5970 om ett tag och jag kommer ju vatten kyla och clocka dom + Corsair HX 750W PSU är lika dyrt ungefär så ser ingen anledning att inte köpa ett 1000w Cooler Master Silent Pro

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Det är ju dock otroligt overkill. Ett HX750 räcker gott och väl. HX850 är också bra.

du har ju 850w till 4890

Permalänk
Medlem

Eftersom kille ska vattenkyla så antar jag att han kommer klocka korten rätt ordentligt! Så 1kw är kanske inte så jätte overkill. Dock vet jag inte hur pass bra Fractal Design´s agg är:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus9309:

du har ju 850w till 4890

Jag vet, men jag fick det för 700 kr. Men XION är tydligen inte ett bra märke. Jag ska köpa ett nytt så fort jag får råd. Ett HX650 eller 750.