MSI släpper mellanklassare med Hydra

Permalänk
Melding Plague

MSI släpper mellanklassare med Hydra

Lucid Logix Hydra har tidigare varit förknippat med moderkort i lyxklassen. Nu tar MSI den unika kretsen till billigare modeller för AMD och Intel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först!

Har de visat sig att de ger bättre prestanda med hydrid kretsen nu när man mixar ati och nvidia tsm nu då? Annars kan man ju lika bra köra crossfire eller SLI....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfiboy3:

Först!

Har de visat sig att de ger bättre prestanda med hydrid kretsen nu när man mixar ati och nvidia tsm nu då? Annars kan man ju lika bra köra crossfire eller SLI....

Man kanske har ett gammalt nvidia kort och vill använda sitt nya ati kort? Sett fram emot sånna här funktioner. Men va krångligt det kommer bli med drivrutiner?!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Nice, då kommer säkert ett gäng nya tester av hydra-kretsen. Då får vi se om dom lyckats förbättra prestandan på senaste tiden.

Permalänk
Medlem

varför är det ett 6pin uttag strax över översta pciex porten och ett 8pin ps/2 kontakterna?

Är dessa kretsar så effekt krävande att de inte räcker med 24pin + en 4 pin från nätaggregatet längre?
Eller är de just för de är "militärklassade?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Man kanske har ett gammalt nvidia kort och vill använda sitt nya ati kort? Sett fram emot sånna här funktioner. Men va krångligt det kommer bli med drivrutiner?!

Det vi har sett hittills visar på väldigt dåliga prestandaskillnader och i vissa fall även sämre prestanda med två kort än med ett. Just nu är det alltså helt onödigt och värdelöst att köpa dessa kort och verkligen de dyrare korten.

Jag vet inte om de har utvecklat drivarna så man kan få ut bra med prestanda men jag tvivlar. Skulle det ha skett skulle vi ha vetat om det.

Bra ide men säkert jättesvårt att genomföra med lyckat resultat. Det kanske tar sig men jag tvivlar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Eftersom hydra fortfarande försämrar prestandan så ser jag verkligen ingen nytta med att köpa en produkt som har hydra. Det är ju så man kan betala för att slippa hydra...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Köper någon dessa kort eller finns de mest för att moderkorts tillverkarna vill få lite "gratis" pr?

Permalänk
Medlem

I testerna så prövade dom väll aldrig två identiska grafikkort? för det lär väll ge samma prestanda som ett sli/xfire och om det gör det varför inte köpa med tanke på att dom förmodligen kommer fixa mjukvaran så att det blir bättre och bättre och kanske tom vara värt att använda.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

I testerna så prövade dom väll aldrig två identiska grafikkort? för det lär väll ge samma prestanda som ett sli/xfire och om det gör det varför inte köpa med tanke på att dom förmodligen kommer fixa mjukvaran så att det blir bättre och bättre och kanske tom vara värt att använda.

Jag tror knappast det är någon fördel att ha ytterligare en komponent på moderkortet som dessutom du får betala extra för som säkert har sina problem även bortsett från prestandaproblemen. Om dessa kort bevisas vara bra och levererar lika bra prestanda som vanliga crossfire / sli moderkort så kan jag dock förstå de som köper produkten men absolut inte annars.

Jag vill dessutom undvika att köpa produkter från israel. Inte för att jag tycker om palestinier utan för att jag tycker det är vidrigt med länder som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Så om jag kan undvika sådana länder så gör jag det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se mer prestandatester med dom här modekorten. Har ju sett 1 test och då visade det sig att Hydra var helt meningslöst.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tror knappast det är någon fördel att ha ytterligare en komponent på moderkortet som dessutom du får betala extra för som säkert har sina problem även bortsett från prestandaproblemen. Om dessa kort bevisas vara bra och levererar lika bra prestanda som vanliga crossfire / sli moderkort så kan jag dock förstå de som köper produkten men absolut inte annars.

Jag vill dessutom undvika att köpa produkter från israel. Inte för att jag tycker om palestinier utan för att jag tycker det är vidrigt med länder som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Så om jag kan undvika sådana länder så gör jag det.

Dagens bästa inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag vill dessutom undvika att köpa produkter från israel. Inte för att jag tycker om palestinier utan för att jag tycker det är vidrigt med länder som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Så om jag kan undvika sådana länder så gör jag det.

Då vill du in inte veta var dina nuvarande produkter är framställda, paketerade och distribuerade ifrån och vad dessa människor fick i "lön"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Hm finns det någon nackdel med det här kortet för mig som hade tänkt att ha det och köra 2st 5770 i Crossfire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakristomte:

Hm finns det någon nackdel med det här kortet för mig som hade tänkt att ha det och köra 2st 5770 i Crossfire?

Ja du får betala extra pengar för sämre prestanda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakristomte:

Hm finns det någon nackdel med det här kortet för mig som hade tänkt att ha det och köra 2st 5770 i Crossfire?

I testet som swec gjorde tror jag inte man hade samma kort utan man ville ju testa det som utlovades, nvidia och ati-kort kombinerat. Jag vet inte på något sätt hur det skulle skala med 2 likadana kort. Men jag TROR det skulle skala sämre än en vanlig bräda gjord för crossfire.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Hydra är helt värdelöst. Det skalar sämre ju mer obalanserade korten är så glöm att du kan få bra prestanda med 9600GT och ett nyt HD5850 tex. Ju mer lika dom är ju bättre blir det. Identiska så är det nsätan lika bra som CF. Men SLI är ju än vassare skulle jag vilja påstå.

Sedan tappar du fuktionalitet som bara ett kort har. Har det ena DX11 och det andra DX10 så får du bara DX11.
Har det ena CUDA Stöd och det andra inte får du IGET Cuda. Ibget Cuda betyder Inget PhysX.

Enligt tillverkarna av hydra ksotar det 36-72 dollar beroende på villken av dom 3st olika varianterna det fins av hydra 200, olika antal lains och hur många kort dessa kan ta som avgör priset och det är då beräknad ksotnad för mobo tillverkaren att köpa och intergrera kretsen per moderkort. Så blir en slant.
För det får man ett licensierat SLI moderkort. Nvidias SLI avgift är ju avsevärt lägre. CF är gratis mer eller mindre inga avgifter i sig.

Som sagt Hydra är klart sämst av dom 3 teknikerna, Hydram CF och SLI men också den dyraste. Mycket svårt att se vem som vill ha den. Behöver man fler lains är ett NF200 baserat kort klart bättre alternativ sedan bara köra CF eller SLI på det moderkortet beroende på vad man valde då.

Hydra är junk. Fungerar inte med alla titlar så det avaktiverar sig på titlar utan stöd automatiskt osv. Som någon review sa, som att gå tillbaks 3-4 år i tiden när det gäller CF och SLI stödet och hur moget eller omoget det snarare var då. Vem vill det? SLI och CF ligger alltid efter singelkorten i kompatibilitet så vem vill gå bakåt än mer?

Hydra är skräp. Kan garantera att det kommer dö ut. Bättre hydra satsat på router chip likt NF200 för lägre pris.

Permalänk
Medlem

pa1983 klankar bara och jag har läst att han är påläst men tänk fan lite på drivrutiner och hur SLi och Crossfire var för en massa år sedan när de var nya. Stör mig så sjukt på de som klagar på så tidiga versioner. Sluta spy galla nu.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag vill dessutom undvika att köpa produkter från israel. Inte för att jag tycker om palestinier utan för att jag tycker det är vidrigt med länder som bryter mot de mänskliga rättigheterna. Så om jag kan undvika sådana länder så gör jag det.

Oj, då kan du inte köpa många datorprylar, eftersom det innebär att du inte köper produkter från Kina (mänskliga rättigheter har väl sällan stått högt i kurs där, se bara på Tibet).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

känns ovärt då man kunde köpa en av de dyra brädorna för halva priset på dreamstore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

pa1983 klankar bara och jag har läst att han är påläst men tänk fan lite på drivrutiner och hur SLi och Crossfire var för en massa år sedan när de var nya. Stör mig så sjukt på de som klagar på så tidiga versioner. Sluta spy galla nu.

Just det varför köpa nåt nytt som ligger 3-4 år efter 2 redan existerande och billigare tekniker? SLI och CF hade igen direkt konkurens när det kom det är lite skinnad det.

Gäller att inse när en produkt är en skit produkt som kommer gå ner i historien som en flopp.
Finns gott om dom i datorvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Just det varför köpa nåt nytt som ligger 3-4 år efter 2 redan existerande och billigare tekniker? SLI och CF hade igen direkt konkurens när det kom det är lite skinnad det.

Gäller att inse när en produkt är en skit produkt som kommer gå ner i historien som en flopp.
Finns gott om dom i datorvärlden.

Detta är ju ändå en teknik som låter dig blanda fritt istället för att bli "låst" till det ena märket om du vill ha dubbla gpuer. Alltså så kan du ju inte jämföra med Sli och CF rakt av.
Man kan ju kombinera de bästa från både AMD och Nidia och samtidigt få bättre prestanda (i framtiden altså) Tror inte de kommer ske att Nvdida Och AMD skapar en sådan lösning frivlilligt i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur kan du säga att man får ut det bästa? Hoppas du vet att Hydra inte alltid stödjer det senaste. Grafikkorten måste stödjas. Så för gamla eller för nya fungerar inte. Du får inte ut nåt det ena kortet bara klarar. Hur kan detta vara bättre en att välja EN av dom andra lösnigarna. CF eller SLI är 2 olika lösningar som båda erbjuder ungefär samma funktionalitet. Dessutom erbjuder många moderkort både SLI och CF. Blanda jo det är ju smidigt, eller inte. Du och många verkar EXTREMT oinsatta i hur många begränsningar det finns. Listan är allt annat än kort. Men slösa ni era pengar på skit så kan vi andra sitta och småfnissa åt kalaset.

Hur många tror du som köper det för FRAMTIDEN känar på det? 1 av 10? Hört detta argument massa gånger. Sett poalre köpa medlemåtliga korto ch CF och SLI moderkort för att uppgradera när dom kan få ett till kort för ett bra pris. Gör dom det, nej dom bara slänger pengarna i skön. Ska man ha SLI, CF eller Hydra så skan man para i hop 2 matchande kort direckt inte tramsa för det är totalt idiotiskt och olönsamt. Så sluta dröm om era "prisvärdhet" och "framtid". Finns inte i detta sammanhang några genvägar.

har du ens sett ett test på ett nvidia och ati kort eller 2st ati kort av helt olika kalibrar på hydra 200? Kul när skiten underpresterar istället. Gösses läs på!

Fins hur mö tester som helst. Inga av dom ger direkt några hopp om en optimistisk framtid för hydra.

EDIT:
Lucid?s Hydra Unleashed: Part 1 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Allt annat än tillfredsställande får jag säga.

EDIT:
Lite mer för den intreserade.
MSI Big bang Fuzion (Lucid Hydra) review
MSI Big bang Fuzion (Lucid Hydra) review
MSI Big bang Fuzion (Lucid Hydra) review

Finns mycket mer att hitta om man googlar lite. Vissa begränsningar går att fixa i nyare drivisar andra är lite mer permanenta.

Permalänk
Medlem

Begränsningarna har du säkert rätt om men du missförstod mig när ja pratade om framtiden.
Jag menade inte att man skulle köpa dessa moderkort för att de blir bättre i framtiden. Utan jag menade att de kanske kommer bättre drivrutiner och eventuellt en uppgraderad hydra till framtida moderkort.

Som de ser ut nu så är de la inget att ha men om 2-3 år när dom lärt sig lite mer om hur de skall fixas, Så kan de mycket väl vara så att de är hyffsat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

om 2-3 år har SLI och CF säkert också utvecklats precis som det gör nu så inte alls säkert att gapet minskar. Om Nvidia och ATI ser Hydras implementation som ett hot så kan dom mycket väl implementera liknade lösningar i mjukvara och hårdvaran på korten för att uppnå eventuella fördelar hydra har.

Men just nu är det som att köpa det sämsta av teknikerna och få en påse hundskit på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Oj, då kan du inte köpa många datorprylar, eftersom det innebär att du inte köper produkter från Kina (mänskliga rättigheter har väl sällan stått högt i kurs där, se bara på Tibet).

Just vad jag tänkte.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

om 2-3 år har SLI och CF säkert också utvecklats precis som det gör nu så inte alls säkert att gapet minskar. Om Nvidia och ATI ser Hydras implementation som ett hot så kan dom mycket väl implementera liknade lösningar i mjukvara och hårdvaran på korten för att uppnå eventuella fördelar hydra har.

Men just nu är det som att köpa det sämsta av teknikerna och få en påse hundskit på köpet.

Jag kan inget annat än hålla med dig. Principen är ju så klart bra, att kunna blanda kort och dessutom kunna dra nytta av varje korts egenskaper men de är flera år ifrån att lyckas med något sånt.

Så ja, som idé är det bra, inget mer. Jag skulle aldrig betala för ett sånt moderkort. Företaget är mindre, har mindre resurser än AMD och nvidia. AMD kan sina kort bäst, nvidia kan sina kort bäst. Varför skulle korten bli bättre med en 3e-partstillverkares teknik?

Ja det kanske kommer funka om 5-10 år men vart har vi inte SLi och CF då?

Allt handlar om resurser, har man det kan man köpa sig kunskap i form av duktigt folk. Har man pengar kan man göra mycket.

Jag tror hydra antingen blir uppköpt eller konkar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.