Permalänk

Schyte Gentle Typhoon, varvtal?

Jag har bestämt mig för att köpa nya fläktar till min Corsair H50 och köra dessa i push and pull konfiguration. fläktarna jag valt att köpa är Schyte Gentle Typhoon.

fläktarna finns ju i flera olika varvtal (500, 800, 1150, 1450 och 1850)

Vad är de egentliga skillnaderna på dessa, är det samma fläkt med ett inbyggt motstånd, så att en 1850-varvare presterar exakt samma som en 800-varvare om man kör den i på en separat fläktkontroller. Eller är det så att en 800-varvare presterar bättre på 800 varv än någon annan av fläktarna med högre varvtal, som via fläktkontroller är nedvridna till 800 varv?

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

Dom matas väl med olika volt, tex 12V på 1850 rpm versioneno och kanske 9V på 1450rpm versionen. Jag kan inte se hur original 800 RPM skulle fungera bättre än en 1450 RPM som sänkts ner till 800 RPM..

Jag köpte själv två med 1850 RPM och kör dom på en liten pci-fläktkontroll ochh det funkar kanon

Permalänk
Casemod-mästare

jag kör 1850RPM varianten på min radiator med en fläktkontroller, och det funkar perfekt!

jag personligen tycker det är dumt att köpa dom andra varianterna, för man kan ju undervolta dom till det man vill ha dom på

Permalänk
Medlem

jag kör också med 1850 och de är kopplade med Ykabel till moderkort där jag kan välja mellan ~260rpm till ~1820rpm men kör på nivå 4 som ger mig ca 850 och det är tyst

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det presterar 800rmp-fläkten lite bättre på 800rmp än 1850rmp-fläkten.
Hittade den här:

http://www.xbitlabs.com/images/coolers/120-140-fans-roundup/1...

Där har du alla fläktarna och hur dem presterar på olika volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Som jag förstått det presterar 800rmp-fläkten lite bättre på 800rmp än 1850rmp-fläkten.
Hittade den här:

http://www.xbitlabs.com/images/coolers/120-140-fans-roundup/1...

Där har du alla fläktarna och hur dem presterar på olika volt.

Riktigt bra test. Som jag ser det ger scythe gentle typhoon 1850 bäst luftflöde/ljudnivå i alla hastigheter. Ifall du tittar in tabellen, som är testad av en oberoende site, så kan du kolla in luftflöde/dB. En ökning på 10 dB uppfattas som dubbla ljudnivån och en ökning på 20dB uppfattas som 4ggr högre, alltså är skalan exponentiell, vilket betyder på svenska att ljudnivån ökar mer och mer för varje dB man går uppåt.

Du bör alltså köpa en fläktkontroller och en gt 1850 och undervolta den för bästa luftflöde/prestanda.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

hur ställer man in luftflödet och hur undervoltar fläktarna?

Permalänk
Medlem

@Colafrysen: Ska du ställa in med fläktkontroll så spelar följande mindre roll, men om inte: "Pull"-fläkten på H50 kör jag på 1450, det är inte tyst men nästan (hårddiskarna låter mer). Kör man "push"-fläkten på detta varvtal så uppstår en otrevlig resonans, jag var tvungen att dra ner den ordentligt. Så om mina erfarenheter är allmängiltiga så kan du lika bra köra på en 850 eller en 1150 som "push"-fläkt direkt, annars låter det mer än det ger. Även i övrigt ger push-fläkten i min dator bara ca 4 grader jämfört med bara pull, så jag har skippat den helt numera.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Här kan man lyssna och ljämnföra på olika spänning och även se luftflöde.

Svart = Luftflöde
Röd = Spänning
Grå = Ljudnivå

YouTube - R3 GentleTyphoon AP 15

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk

Jag antar att en 800 fläkt är vid 12V, och man kan då lätt styra den till tex hälften. För att få samma effekt med en 1800 rpm fläkt skulle man inte alls komma ner till 600 eller 400 rpm, eftersom många fläktar har en minimum hastighet/volttal som behövs för att fungera? Men det finns kanske undantag?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

En ökning på 10 dB uppfattas som dubbla ljudnivån och en ökning på 20dB uppfattas som 4ggr högre, alltså är skalan exponentiell, vilket betyder på svenska att ljudnivån ökar mer och mer för varje dB man går uppåt.

Nej, nej, nej och åter nej. En ökning med 3dB innebär en fördubbling av ljudnivån och en minskning med 3db innebär en halvering av ljudnivån.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

jag personligen tycker det är dumt att köpa dom andra varianterna, för man kan ju undervolta dom till det man vill ha dom på

Yup

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Som testet visar, så är det bästa valet att köra Scythe Gentle Typhoon 1850rpm på ca 6,8v - 7v.(ca 1080prm)
Du lär inte bli besviken.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Skrivet av heande:

Nej, nej, nej och åter nej. En ökning med 3dB innebär en fördubbling av ljudnivån och en minskning med 3db innebär en halvering av ljudnivån.

Nej då, det stämmer som loie skrev, 10 decibel är en fördubbling av det upplevda ljudet.

citat: Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

Decibel - Wikipedia

Men däremot krävs det en fördubbling av effekten för att öka 3db. på en högtalare.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Jag antar att en 800 fläkt är vid 12V, och man kan då lätt styra den till tex hälften. För att få samma effekt med en 1800 rpm fläkt skulle man inte alls komma ner till 600 eller 400 rpm, eftersom många fläktar har en minimum hastighet/volttal som behövs för att fungera? Men det finns kanske undantag?

jag kör med 1850rpm version och fick köra de lägst på 260rpm där vanligtvis har jag steg 4 och då ca 850rpm (kopplat till min moderkort där jag kan välja mellan 1-9 steg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Som grabben innan sa......

Den riktiga ljudnivåökningen har ingenting med vad vi uppfattar, observera, uppfattar

Vi har inte tillräckligt känsliga öron för att uppfatta den egentliga ökningen, medan exempelvis örnar och liknande har mycket känsligare organ och uppfattar ökningen i ljudnivå mycket bättre. Så mitt svar är, nej, nej och åter igen nej....

Läs om och läs rätt

Alltså är dB-skalan och skalan vi människor uppfattar ytterst komplex, vilket gör det väldigt svårt för "vanligt" folk att uppfatta, och det blir inte bättre av att vissa testsidor som man bör kunna lita på gör denna sammanställning:
Review - What's the best 120mm case fan? | bit-tech.net

Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg den sammanställningen och jag hoppas att ni som läst mitt inlägg och JonnyRockers inlägg skrattar med, eller åtminstone förstår varför jag skrattade när jag såg testet^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av loie:

Som grabben innan sa......

Den riktiga ljudnivåökningen har ingenting med vad vi uppfattar, observera, uppfattar

Vi har inte tillräckligt känsliga öron för att uppfatta den egentliga ökningen, medan exempelvis örnar och liknande har mycket känsligare organ och uppfattar ökningen i ljudnivå mycket bättre. Så mitt svar är, nej, nej och åter igen nej....

Läs om och läs rätt

Alltså är dB-skalan och skalan vi människor uppfattar ytterst komplex, vilket gör det väldigt svårt för "vanligt" folk att uppfatta, och det blir inte bättre av att vissa testsidor som man bör kunna lita på gör denna sammanställning:
Review - What's the best 120mm case fan? | bit-tech.net

Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg den sammanställningen och jag hoppas att ni som läst mitt inlägg och JonnyRockers inlägg skrattar med, eller åtminstone förstår varför jag skrattade när jag såg testet^^

Ja, vad säger man....
Så som det mänskliga örat fungerar så har vi en inbyggd förhöjning av vissa frekvenser i örat.
Det är för att vi ska höra bättre i det mest aktiva frekvensområdet (10 000 tals år som jägare har utveklat örat så) från ca 400 hz till 5000 hz.
Därför finns det loudnes på en stereo så man kompenserar för detta och höjer ljudnivån på frekvenserna under 400 hz och över 5000 hz.
Det som företaget som gör Gentle Typhoon (det är inte scythe) har gjort, är att dom har ett väldigt stort mitt nav som gör så att resonans frekvensen i fläkten sänks.
Den hamnar då under 400 hz (har för mej att den ligger på ca 280 hz vilket är ca 3 db lägre i örat) så då upplever vi också att den låter lägre fast den har samma decibelltal som en fläkt med en högre resonansfrekvens om man mäter med ett instrument.
Nu låter inte Gentle Typhoon så högt ändå, men det dom säger när dom testar många fläktar är att objektivt så är det Gentle Typhoon som låter mest behagligt tack vare den låga resonansfrekvensen.

Helmer Malmquist Audio

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Ja, vad säger man....
Så som det mänskliga örat fungerar så har vi en inbyggd förhöjning av vissa frekvenser i örat.
Det är för att vi ska höra bättre i det mest aktiva frekvensområdet (10 000 tals år som jägare har utveklat örat så) från ca 400 hz till 5000 hz.
Därför finns det loudnes på en stereo så man kompenserar för detta och höjer ljudnivån på frekvenserna under 400 hz och över 5000 hz.
Det som företaget som gör Gentle Typhoon (det är inte scythe) har gjort, är att dom har ett väldigt stort mitt nav som gör så att resonans frekvensen i fläkten sänks.
Den hamnar då under 400 hz (har för mej att den ligger på ca 280 hz vilket är ca 3 db lägre i örat) så då upplever vi också att den låter lägre fast den har samma decibelltal som en fläkt med en högre resonansfrekvens om man mäter med ett instrument.
Nu låter inte Gentle Typhoon så högt ändå, men det dom säger när dom testar många fläktar är att objektivt så är det Gentle Typhoon som låter mest behagligt tack vare den låga resonansfrekvensen.

Helmer Malmquist Audio

Detta är otroligt intressant, själv hade man ingen aning om detta. När jag länkade till bit-tech's undersökning hade jag inte en tanke på att decibel inte ökar linjärt och det ända jag hade hört förut om dess exponentiella ökning var att var 3:e dB så lät det dubbelt så mycket..

Nu vet man lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Ja, vad säger man.... osv

Helmer Malmquist Audio

Jag tänke.. eftersom du verkar kunna en del om uppfattningen av ljud :D, vad tycker du om systemet sone? Har systemet alls i åtanke att vi uppfattar vissa frekvenser mer störande än andra? Läste igenom lite om sone och verkade inte hitta någon som helst koppling till frekvens, utan systemet verkade bara ha med ljudnivå, lite mer anpassat efter människans öra. Tänkte att det kunde vara bra att fråga någon som kanske kan lite mer om sone-systemet än mig (har bara läst om dB).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av loie:

Jag tänke.. eftersom du verkar kunna en del om uppfattningen av ljud :D, vad tycker du om systemet sone? Har systemet alls i åtanke att vi uppfattar vissa frekvenser mer störande än andra? Läste igenom lite om sone och verkade inte hitta någon som helst koppling till frekvens, utan systemet verkade bara ha med ljudnivå, lite mer anpassat efter människans öra. Tänkte att det kunde vara bra att fråga någon som kanske kan lite mer om sone-systemet än mig (har bara läst om dB).

Nej, det var nytt för mej.
Det är endast decibell som man har använt sig av.

Visa signatur

Permalänk

Ojdå, här vart det många svar

Mycket bra test som sagt, och det visar ju också på att fläktarna antagligen har annorlunda motorer, och inte bara en resistor inkopplad.

Jo det blir 1850-varianten, det som förvånade mig var att de inte istället skickade med resistorer för att sänka hastighet och ljudnivå. (om det nu skulle vara samma motor i naven).

men jag kör på 1850-varvaren eftersom det känns best att kunna dra på om det verkligen behövs, och att den presterade likvärdigt med dess lägre varvade bröder vid respektive varvtal. (tack för de fina graferna)

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk

Hörseln.
Här förklaras det kanske lite bättre.

Isofon - Wikipedia

Visa signatur