Nvidia anklagas handikappa PhysX på CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Huddy menar att när and pratade med nvidia om physx så var nvidia inte intresserade av ett samarbete. Interview - Interview: AMD on Game Development and DX11 | bit-tech.net

Physx är inte mer än marknadsföring. Det används i mycket liten mån och ser inte ut att få något genombrott heller.

Det var Huddy, ja, mitt misstag ovan. Jag hade för mig det som Meyer.

Det stora misstaget var att använda physx för att sälja hårdvara och inte sälja physx i sig själv. De andra besluten har bara varit knuffar på en redan rullande sten.

Det är synd.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Det sade jag ju att det var möjligt. Det är förståeligt att de vore tveksamma. Hade du litat på att nvidia inte kastrerade physx på ati kort även om de hade ett licensavtal?

Men har vi ens sett något påstående från någon från nvidia som påstår att de har förhandlat om det?
Iofs, hade vi trott på det om Jen-Hsun Huang påstått det? Det kanske är en irrelevant fråga

Jag trodde att du visste något eftersom du var så säker. Mitt misstag

Nja, Andreas "plan" var bra tycker jag

Enlig denna länk så tycker jag att det verkar som nVIDIA verkligen har försökt (officiellt). Och ja, jag litar på Jen-Hsun Huang.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nja, Andreas "plan" var bra tycker jag

Enlig denna länk så tycker jag att det verkar som nVIDIA verkligen har försökt (officiellt). Och ja, jag litar på Jen-Hsun Huang.

Ett stycke av Theo Valich? OK, jag får ge mig. Nu har vi lyckats samla två av de främsta sanningsvittnena i branschen i samma post. Nu saknas det bara vittnesmål från Fuad för att vara säkra.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Ett stycke av Theo Valich? OK, jag får ge mig. Nu har vi lyckats samla två av de främsta sanningsvittnena i branschen i samma post. Nu saknas det bara vittnesmål från Fuad för att vara säkra.

Så du tycker att han är nVIDIA's Charlie?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Det här är ett kul inlägg i en tråd.
Did NVIDIA cripple its CPU gaming physics library to spite Intel?
Verkar som om stödet för SSE har funnits tidigare i PhysX, men att Nvidia har "råkat" ta bort det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det som jag borde ha sagt tidigare är att det är upp till utvecklarna att fixa till PhysX för att passa deras behov.

Citat:

Speaking to THINQ, Nvidia's senior PR manager Bryan Del Rizzo said "any assertion that we are somehow hamstringing the CPU is patently false." Del Rizzo states that "Nvidia has and will continue to invest heavily on PhysX performance for all platforms - including CPU-only on the PC."

Citat:

Let's start with multi-threading, which Del Rizzo says is readily available in CPU-PhysX, and "it's up to the developer to allocate threads as they see fit based on their needs." He points out that you only need to look at the scaling shown in the CPU tests in 3DMark Vantage and FluidMark to see that CPU-PhysX is perfectly capable of scaling performance as more cores are added.

Citat:

However, he notes that the current PhysX 2.x code "dates back to a time when multi-core CPUs were somewhat of a rarity," explaining why CPU-PhysX isn't automatically multi-threaded by default. Yet despite this, Del Rizzo says it's easy enough for a developer to implement multi-threading in PhysX 2.x.

Citat:

This doesn't look like a company trying to deliberately cripple CPU-PhysX to make its GPUs look good

Nvidia: We're not hobbling CPU PhysX | THINQ.co.uk | Page One

Lite off-topic men här finns en jätte bra lista på PhysX användandet: PhysXInfo.com - Projects using PhysX SDK

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så du tycker att han är nVIDIA's Charlie?

Nej, inte riktigt. Charlie är rabiat och jäkligt ettrig men han har ofta bra koll. Även branchinsiders lyssnar på hans rykten även om ingen tar för givet att de kommer att uppfyllas.

Valich har dålig förståelse för halvledarteknologi och Fuad och Valich hittar på saker allt som oftast. Eller så kan det iofs vara så att deras källor lurar dem medvetet.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det här är ett kul inlägg i en tråd.
Did NVIDIA cripple its CPU gaming physics library to spite Intel?
Verkar som om stödet för SSE har funnits tidigare i PhysX, men att Nvidia har "råkat" ta bort det.

Så de har gått tillbaks till ett utdött instruktionsset? Det kan helt enkelt inte stämma. Det finns inget skäl i världen att göra något så tokigt. Den postaren kan mycket väl bara hitta på.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tannat:

Så de har gått tillbaks till ett utdött instruktionsset? Det kan helt enkelt inte stämma. Det finns inget skäl i världen att göra något så tokigt. Den postaren kan mycket väl bara hitta på.

Verkar konstigt nu när du nämner det, mycket möjligt att han hittar på, men skälet att gå tillbaka finns där, vore kul om de kunde testa lite med äldre PhysX bibliotek också.
Om det stämmer, kan en orsak vara att Nvidia utgick från ett äldre bibliotek, när dom portade PhysX till Cuda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Okej, jag erkänner att jag inte vet om CPU-PhysX funkar om man har bara ATI GPU's i dator men iaf så tycker jag att det är lite "snylting" att köra en teknik som nVIDIA har köpt utan att köpa något ifrån dem.
Konsolerna är ett undantag skulle jag säja, då som säljs i "paket" som användare inte kan modifiera.

AMD: Nvidia PhysX Will Be Irrelevant - X-bit labs
Jag tolkar detta som att AMD helst sitter och rullar tummarna än att hjälpa till att fixa en gemensam fysikmotor vilket nVIDIA faktiskt försökte göra.

Vi betalar redan för PhysX i spelen. Vare sig vi vill ha det eller inte.
Att du är för segregering i PC-världen är välbekant, men för alla oss andra som inte är fanatiker så är något sådant väldigt dåligt.

AMD håller på med Bullet, men ja.. det händer inte mycket vill jag påstå. Det AMD påstår de håller på med är dock en gemensam fysikmotor som inte är låst till vissa fabrikat. Det skulle gynna oss alla, om det nu någonsin blir något utav det.

Permalänk
Medlem

PhysX är redan irrelevant. Det används knappt till något annat än marknadsföring. Någon mindre titel från en halvokänd utvecklare dyker upp lite då och då, och en gång per år så kommer det något halvvettigt spel som stoltserar med PhysX. PhysX har fortfarande inte slagit igenom och ser inte ut att göra det inom någon snar framtid heller. För att en teknik faktiskt ska bli något som är intressant och kan påverka spelupplevelsen så behöver standarden vara öppen eller så behöver man Microsoft-dominans. Nvidia har inte det, därför kan Nvidia inte ensamt försöka pusha PhysX att bli en vettig standard.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

PhysX är redan irrelevant. Det används knappt till något annat än marknadsföring. Någon mindre titel från en halvokänd utvecklare dyker upp lite då och då, och en gång per år så kommer det något halvvettigt spel som stoltserar med PhysX. PhysX har fortfarande inte slagit igenom och ser inte ut att göra det inom någon snar framtid heller. För att en teknik faktiskt ska bli något som är intressant och kan påverka spelupplevelsen så behöver standarden vara öppen eller så behöver man Microsoft-dominans. Nvidia har inte det, därför kan Nvidia inte ensamt försöka pusha PhysX att bli en vettig standard.

Cryostasis är något underskattat dock, PhysX hjälpte faktiskt till att bidra med stämningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Cryostasis är något underskattat dock, PhysX hjälpte faktiskt till att bidra med stämningen.

Samtidigt som vi som inte har physX måste dras med riktigt dålig fps oavsett vilken version av renderingen man väljer (2,3,4).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

Samtidigt som vi som inte har physX måste dras med riktigt dålig fps oavsett vilken version av renderingen man väljer (2,3,4).

Den dåliga FPS'en (samt buggarna) fick även jag lida av med två EVGA GTX260 i SLI. Fortfarande mysig stämning i mitt tycke och PhysX effekterna gav faktiskt en del för spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Den dåliga FPS'en (samt buggarna) fick även jag lida av med två EVGA GTX260 i SLI. Fortfarande mysig stämning i mitt tycke och PhysX effekterna gav faktiskt en del för spelupplevelsen.

Trist att spelet verkar kasst optimerat. Och physX effekterna är riktigt stämningshöjande.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant tråd: "PhysX hobbled on CPU by x87 code" - AnandTech Forums

Notera användaren Scali verkar syssla en hel del med programmering, och han är direkt tveksam till artikeln skriven av Kanter. Scali har också en blogg där han pratar mycket om programmering och diverse andra saker. Jag är ingen programmerare, så jag kan inte säga vem som har rätt/fel i frågan.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Hittade en intressant tråd: "PhysX hobbled on CPU by x87 code" - AnandTech Forums

Notera användaren Scali verkar syssla en hel del med programmering, och han är direkt tveksam till artikeln skriven av Kanter. Scali har också en blogg där han pratar mycket om programmering och diverse andra saker. Jag är ingen programmerare, så jag kan inte säga vem som har rätt/fel i frågan.

Han är kunnig. Han brukar också gå in hårt och pusha nvidia. Jag har faktiskt undrat om han är en del av nvidias foukusgruppt.

Keysplayr, som är moderator på anandtech skriver ju ut i signaturen att han är fokusgruppmedlem (Annars hade han inte kunnat fortsätta vara moderator). Scali och Keysplayr har tagit rygg på varandra i många diskussioner.

Det trista med nvidias fokusgrupp är att vi vet att den existerar men vi vet inte vem som är med i den. Det är helt klart inte optimalt.

Vad gäller vad som är rätt/fel så kommer det att komma fram så småningom förmodligen. Nu kommer det nog att kastas en del sand i ögonen på olika forum ett tag.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

Igen programerare heller dock stort intresse i hur processorer fungerar och har en hygglig uppfattning om det.
Har försök mig på Lite C och C++ men programera är inte nåt jag finner så kul tyvär. Men jag vet att kompilers kan och by default genererar en del SSE kod, Antigen Det är SSE, SSE2 om det går. Men vad jag kan utläsa från dom som faktiskt pysslar med programering både hög och lågnivå i tråden så var det ungifär vad jag läst till mig i mina sm åförsöka att man måste optiemra för hand om det ska löna sig. Vad man kan utläsa så är det plus minus 0 utan optimering. Kan bli snabbare, kan ocks bli långsammare. Ska man dra nytta av SSE, SSE2 så måste man optiemra koden för det och jag har kikat på några exempel i min nyfikenhet en gång så det är inte bara att koda på som vanligt utan det krävs att man använder rätt syntax så kompilern vet vad man vill göra. SSE instuktionerna inehåller scalar läge också men vad jag utläste behöver det inte alltid vara snabbare. Primära vittsen är ju dock vector prestandan eller ja som det kalldes för i alla fall. När man vill arbeta med flera tal samtidigt. Istället för att addera ett tal med ett annat kan man arbeta med flera tal sett av data samtidigt utan att gå in på det för tekniskt.

Nu vekrar ju en del tro att Ageia gjorde PhysX och ska inte säga att jag tänkt på det så mycket men dom har också köp upp det enligt dom i tråden från ett annat företag och då hade det ett annat namn. Och Enligt dom som arbetar med PhysX och liknande så har Fysikmotorn aldrig sedan den skapades varito optimerad för SSE i någon forum utan alltid varit x87.

Sedan påståda prestandaöknigen från artiklen är som dom säger ren spekulation. Bulet fysikmotorn som många pratar om har delvis SSE optiemrad kod alltså programeraren har medvetet skrivit delar av koden för att nyttja SSE maximalt. Men eftersom den antagligen är öppen och käldkoden fans så testade en i tåden att kompilera den både med SSE som standard men även en version utan SSE alltså x87. Överlag var det lika men faktum var att x87 tom van ibland i hans benchmarks.

Enligt nvidia så har det inte funnits orsak att optiemra till SSE ur prestanda synpugt och många verkar anse att så är nog fallet. Enligt dom som verkar ha koll på programmering och pysslar med det och fysik så är det inte så beräkningsintensivt inte i dagsläget i alla fall med den fysik som sker utan det är sjävla vidarbefodrandet av data i ett högt tempo som är vicktigt och Ageias egna kort var inte så kraftigt i sig men byggt just för snabb komunikation mellan kärnorna villket en CPU saknar. Dom säger även att en GPU inte är alls är lika bra som Ageias ursprugliga kort sett till GFLOPS som tydligen låg på ynka 58 på Ageias kort.

Sedan pratar dom även om flertrådning och SDK alltså PhysX bibloteket default i sig fletrdådar iget. Programeraren kan göra det villket 3D mark tex är kodat för att göra. Har tydligen att göra med skalnigen blir väldigt dålig om det görs fel. Implementationen av SDK:t alltså i spelet tex. Nu verkar det so mdet ska komma en fuktion så PhysX automatiskt kan flertråda men att spelskaparen får välja om det ska vara av eller på eller om han själv ska optimera hårdare för bästa skalning med flera trådar.
Som sagt flertråda är inte helt lätt heller. Slösar tid på en CPU om den väntar på resultat från en annan osv.
Så valet från nvidias sida där kan ha varit som dom sa att det är bättre att låta det vara singeltrådat. Är progamerearna av spelet så lata så får det vara så istället för att låta PhysX försöka flertråda det med resultatet att det inte skalar något men ätter upp massa CPU tid. Så tolkar jag det i alla fall.

Oavset vem som har rätt så tror jag inte nvidia har gjort något medvetet fusk här. Trodde jag inte innan och inte nu heller. Igen annan fysikmotor verkar ha bättre prestanda ändå på en CPU.

Och som sagt som någon sa ett program spenderar kanske 90% av sin tid på 10% av koden. Program består ändå av lopar osv så det är ju inte så att all kod i binären körs lika mycket. Som dom sa bättre att snabba upp dom 10% som används 90% av tiden. Gynnas dessa inte eller inte kan använda SSE instuktioner, får ju tänka på att en instuktion är just en instuktion. Den instruerar processorn att göra en specefik sak. SSE är ett sett med instruktioner. Är både scalar men främst vectorliknande instuktioner alltså arbetar på flera data pungter samtidigt och ofta flytal då och rör sig om addering, multiplicering osv. Men lågt ifrån all kod har något att göra med göra beräknigar på heltal än mindre flytal. Många instruktioner och dess data handalr om att flytta data från en address till en annan eller ett register till ett annat eller mellan register och minne.

Så den delen av koden som körs minst även om den kunde optimeras för SSE så är det inte alls säkert att det blir märkbar skillnad.
Och den delen som kör mest kanske inte alls innefattar några större beräkningar.

men egentligen är jag för uselt insatt i programmering rent teoretiskt för att kunna ge ett bra svar men jag tror som många att han som skrev artikeln är lika mö ute och seglar som vi som spekulerar.
Burkar säga det att det fins en anlednig till att det heter datorvetenskap Eller som polaren säger man kan inte trolla med knäna. Om man nu är så naiv så man sväljer sådana atriklar med hull och hår och tror att "det är ju bra att stödja SSE så blir det snabbare" eller " det är ju bara att flertråda" så har man inte en suning om hur mycket forskning inom detta ämne det lagts ner senaste halva århundradet och igen kommer någons ta fram en perfekt kompiler, språk eller metod för att generera den perfekta koden.

jag har stor respekt för dom som pysslar med att utvekla hårdvara och mjuvkarn som går med den antigen det är AMD eller NVIDIA. Sedan kan vi sitta och tro att dom ska lösa problem över en natt med flertrådning eller vektorisering som man forskat på sedan 60 talet typ och än har vi igen magisk kompilator som spottar ut program som har tiotals eller hundratals trådar eller är perfekt vektoriserade. Mjuk och hårdvaran är inte smartare än vi och om vi själva inte listat ut allt så hur ska man då kunna trolla?

Som det ser ut så har nvidia inte optimerat PhysX för SSE då det aldirg varit SSE optiemrat från början och inte verkar det vara några större vinster om Bulet motorn inte gynnades av det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Han är kunnig. Han brukar också gå in hårt och pusha nvidia. Jag har faktiskt undrat om han är en del av nvidias foukusgruppt.

Keysplayr, som är moderator på anandtech skriver ju ut i signaturen att han är fokusgruppmedlem (Annars hade han inte kunnat fortsätta vara moderator). Scali och Keysplayr har tagit rygg på varandra i många diskussioner.

Det trista med nvidias fokusgrupp är att vi vet att den existerar men vi vet inte vem som är med i den. Det är helt klart inte optimalt.

Fokusgrupp?

Skrivet av tannat:

Vad gäller vad som är rätt/fel så kommer det att komma fram så småningom förmodligen. Nu kommer det nog att kastas en del sand i ögonen på olika forum ett tag.

Det är också ett problem tycker jag. Vi vet inte med säkerhet vad som är rätt/fel, men kolla bara på den här kommentarssidan så ser du ytterst många som redan tagit för givet att Nvidia medvetet har gjort prestandan sämre för CPUer än vad den kunde vara. Ifall det då skulle visa sig att Kanter har fel, slår man lika hårt på trumman då som nu?

Scali har tex testat påståendet som gjorts av Kanter och enligt honom så förbättras inte prestandan nämnvärt: AnandTech Forums - View Single Post - "PhysX hobbled on CPU by x87 code"

Men som sagt, jag är inte insatt i programmering så jag kan inte svara på saken. Vad det framkommer av Scalis blogg tycker jag iaf det verkar som om han är opartisk, peka gärna ut nåt som visar den andra vägen, jag vill ha opartiska åsikter och inget annat.
Iaf tycker jag det verkar som om det kan gå åt endera hållet som det ser ut nu, men vi får väl se.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Scali har tex testat påståendet som gjorts av Kanter och enligt honom så förbättras inte prestandan nämnvärt: AnandTech Forums - View Single Post - "PhysX hobbled on CPU by x87 code"

Jag testade på min maskin som vid benchmark-tillfället var en Phenom @ 2,3 GHz. Alla test använde endast en kärna kan jag tillägga. Jag får lite annorlunda resultat men det kanske inte så konstigt eftersom jag har en helt annan processor än Scali. Alla test (3000 fall, 1000 stack, 136 ragdolls, 1000 convex, prim-trimesh, convex-trimesh, raytests) gick snabbare med SSE men det var faktiskt inte så stor skillnad bortsett från "3000 fall"- och "1000 stack"-testet där x87 var 7,3 % resp 11,3 % långsammare. Iofs säger några tester av Bullet Physics ingenting om PhysX egentligen.

Måste säga att det var ganska trevliga fysikdemos om man vill leka lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Fokusgrupp?

Det är en trist historia, och jag ångrar att jag drog upp den i den här tråden. Men kort sagt Nvidia har ett fokusprogram med folk som får ganska fett med hårdvara av dem mot att de skummar forumen. Flera kända forumnamn på större forum är med:

Keysplayer (Anandtech)
Chalnoth (B3d)
ChrisRay RIP
Rollo (Generellt portad, utom på Alienbabeltech tror jag)
Med flera...

Det stora problemet är att de inte går ut med det och vi vet inte vem som tillhör gruppen. Tills för några år sedan kände ingen till att den ens existerade. Dessutom så är dessa personer väldigt aktiva med att promota nvidia på forumen. Ofta väldigt rabiat och attackerande. Rollo lyckades få väldigt många avstängda på anandtech genom sina påhopp och sitt sätt att trolla och skita ner trådar. Han var själv väldigt etablerad och det var inte förrän han avslöjades som fokusgruppsdeltagare som han stängdes av. Det finns en utarbetad Rollotaktik för att förstöra trådar.

Fokusgruppen finns fortfarande. Hur många som är med och vilka de är vet vi inte dock. Förhoppningsvis har vi ingen på det här forumet.

Det skall sägas att jag har inget som helst belägg för att Scali är fokusgrupp. Tanken har bara slagit mig att han kunde var det utifrån hans forumsinlägg på anandtech. Munnen pratade snabbare än hjärnan och jag skulle inte ha postat det.
I det här fallet är jag dessutom mer böjd att tro på Scalis info ivf. Som du såg i tidigare inlägg från mig. Det låter helt enkelt otroligt att de skulle gå från SSE2 till x87.

Jag brukar alltid försöka säga till folk att ta det lugnt med slutsatserna baserade på en enstaka test eller artikel.
Det är det enda vi kan göra.

Citat:

Det är också ett problem tycker jag. Vi vet inte med säkerhet vad som är rätt/fel, men kolla bara på den här kommentarssidan så ser du ytterst många som redan tagit för givet att Nvidia medvetet har gjort prestandan sämre för CPUer än vad den kunde vara. Ifall det då skulle visa sig att Kanter har fel, slår man lika hårt på trumman då som nu?

Men som sagt, jag är inte insatt i programmering så jag kan inte svara på saken. Vad det framkommer av Scalis blogg tycker jag iaf det verkar som om han är opartisk, peka gärna ut nåt som visar den andra vägen, jag vill ha opartiska åsikter och inget annat.
Iaf tycker jag det verkar som om det kan gå åt endera hållet som det ser ut nu, men vi får väl se.

Problemet är att ingen skulle bli förvånad om det är så som Kanter har sagt. Nvidias trovärdighet gällande sådana här saker är extremt låg. Till viss del kan det vara uppblåst men till största del så har nvidia bäddat den sängen själv.

Samtidigt, det jämnar ut sig i längden men nvidias bussiness/pr strategi väcker uppenbarligen mer ont blod än Atis.

Vad gällande Scali så hoppas jag att redan råkade svara på det ovan. Lägg också märke till att han är tveksam till resultaten och effekterna inte rent uteslutande. Det är mycket Om fortfarande. Vi får vänta tills dammet lägger sig. Att veta vem som verkligen är helt opartisk är det svåraste som finns. Att utgå från att folk är opartiska är den bästa strategin från början. Det är det jag ångrar mest med att jag drog upp fokusgruppen. Men gjort är gjort.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Kan du ge exempel på några av dessa "fula knep"?

Blockerar för folk med ATI kort i systemet som också har Nvidia kort att kunna ha Physx på. Alltså använda Nvidia kort som Physx kort.
NVIDIA Forceware 257 & Heterogeneous GPU PhysX: It's a Bug, Not a Feature - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Batman spelet:
CPU Benchmarks: PhysX Enabled : Batman: Arkham Asylum: GPUs, CPUs, And PhysX Performance
techPowerUp! News :: Batman: Arkham Asylum Enables AA Only on NVIDIA Hardware on PCs

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KNI-861:

Fokusgrupp?

Den riktiga och ursprungliga termen är sk "viral marketing", dvs att göra reklam via forum utan att någon egentligen ska veta att företaget självt ligger bakom. Detta genom olika pålitliga och kunniga personer som folk har förtroende för. "Focus group" är bara en förskönande omskrivning.

Jag var med på Beyond3D när hela härvan uppdagades första gången för rätt många år sedan (minst 5 iaf). En mycket otrevlig historia i mina ögon.

Allt som allt, nVidia i ett nötskal.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Visst är det trist att blockare om ATI kort finns i systemet med det kan jag förstå varför dom gör så.

Sen så har det skrivits mycket om Batman, det var nVIDIA som hjälpte till att fixa AA. AMD kunde ha gjort samma sak istället för att åka snålskjuts. Att hjälpa till med att fixa DX11 till ett spel är inte samma sak som AA stöd. Lite trist med så är det när man har konkurrens och vill se bättre ut än alternativen.

Skrivet av MultiMan:

Den riktiga och ursprungliga termen är sk "viral marketing", dvs att göra reklam via forum utan att någon egentligen ska veta att företaget självt ligger bakom. Detta genom olika pålitliga och kunniga personer som folk har förtroende för. "Focus group" är bara en förskönande omskrivning.

Jag var med på Beyond3D när hela härvan uppdagades första gången för rätt många år sedan (minst 5 iaf). En mycket otrevlig historia i mina ögon.

Allt som allt, nVidia i ett nötskal.:)

Jag lästa på Anandtech att Beyond3D var pro-AMD då en/flera av deras skapare hade börjat jobbar för ATI ---> AnandTech Forums - View Single Post - "PhysX hobbled on CPU by x87 code"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Visst är det trist att blockare om ATI kort finns i systemet med det kan jag förstå varför dom gör så.

Sen så har det skrivits mycket om Batman, det var nVIDIA som hjälpte till att fixa AA. AMD kunde ha gjort samma sak istället för att åka snålskjuts. Att hjälpa till med att fixa DX11 till ett spel är inte samma sak som AA stöd. Lite trist med så är det när man har konkurrens och vill se bättre ut än alternativen.

Det har skrivits mycket om att nvidia gjorde dit och dat men det förklarar inte varför när man med hjälp av ID changer ändrar om sitt namn från ATI till nVidia får bättre prestanda samt att AA funkar utan problem. Samt att under BETA AA fungerande.

AA under DX10+ är inte rocket science! Att nvidia aktivt för med en ID blocker bara bevisar det.

Sedan kan du förklara varför de har någon rätt alls att blockera Physx stöd när man för sin månadslön inköpt ett nVidia kort där enligt paketet stödjer Physx och skall kunna köra det. Sedan så har jag inte sätt på något paket eller när man installerar deras drivrutiner som säger att man måste acceptera att om man har ett ATI kort i systemet inte får tillgång till några funktioner som man aktivt har betalat för.

De har fått mina pengar för kortet samt alla dess funktioner att sedan stänga av dessa när de märker att man har deras konkurrent också installerat är bara barnsligt.

Undrar vad folk skulle göra om Intel skulle börja göra moderkort och alla tredjepartstillverkare skulle inte få tillgång till speedstep. Eller om AMD skulle aktivt stänga av internal Crossfire när man installerar sitt kort på ett nVidia moderkort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag lästa på Anandtech att Beyond3D var pro-AMD då en/flera av deras skapare hade börjat jobbar för ATI ---> AnandTech Forums - View Single Post - "PhysX hobbled on CPU by x87 code"

Herregud, att Dave Baumann fick jobb på Ati gör forumdeltagarna till pro-Ati?
Du vet att några av de kunnigaste i branschen postar där regelbundet. En del jäkligt pro nvidia, en del som jobbar för nvidia. För att inte tala om Chalnot som är med i nvidias fokusgrupp?

Vet du varför de hänger där? För att där inte finns en massa fanboys så de får diskutera grafikkortsarkitektur ifred. Och för att Rys, som skriver artiklar där gör de bästa och mest djuplodande analyserna av grafikkortsarkitektur på nätet.

Du vet också att det hoppar folk mellan ati och nvidia med jämna mellanrum?

Och du såg att det var Scali, nämnd tidigare, som kom med uttalandet du länkade till? Det kan också vara för att han inte gillar att personerna på B3D inte går att dupera som han skriver så. Jag är ganska säker på att jag har sett honom posta där själv.

Du vet också att du egentligen inte har en aning om hur det gick till med Batman AA?

Kan vi inte sansa oss och sluta komma med samma fullständigt ounderbyggda påståenden om och om igen?

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Herregud, att Dave Baumann fick jobb på Ati gör forumdeltagarna till pro-Ati?
Du vet att några av de kunnigaste i branschen postar där regelbundet. En del jäkligt pro nvidia, en del som jobbar för nvidia. För att inte tala om Chalnot som är med i nvidias fokusgrupp?

Jag skrev inte att forumdeltagarna var pro-AMD.

Skrivet av tannat:

Vet du varför de hänger där? För att där inte finns en massa fanboys så de får diskutera grafikkortsarkitektur ifred. Och för att Rys, som skriver artiklar där gör de bästa och mest djuplodande analyserna av grafikkortsarkitektur på nätet.

Du vet också att det hoppar folk mellan ati och nvidia med jämna mellanrum?

Det låter trevligt, kan inte SweC vara så? Sen så vet jag visst att folk byter jobb.

Skrivet av tannat:

Du vet också att du egentligen inte har en aning om hur det gick till med Batman AA?

Kan vi inte sansa oss och sluta komma med samma fullständigt ounderbyggda påståenden om och om igen?

Jag skriver som jag tror att det är utifrån källor som jag litar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Här har du en källa som säger att AMD försökt flera gånger att implementera AA till Batman spelet.

Citat:

It’s also worth noting here that AMD have made efforts both pre-release and post-release to allow Eidos to enable the in-game antialiasing code - there was no refusal on AMD’s part to enable in game AA IP in a timely manner.

News - AMD exec says NVIDIA neglecting gamers - Page 5 - HEXUS.community discussion forums

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför reffade du till Scalis svärtning av B3D då? Han pratade om forumdeltagarna.

Citat:

Det låter trevligt, kan inte SweC vara så? Sen så vet jag visst att folk byter jobb.

Bra fråga
Jag tror att vi hade kommit långt med tre nya policyregler:
1) På B3D kan man inte komma med lösa påståenden utan utan att backa upp dem med bra källor. Antingen blir man ignorerad eller till och med utskrattad
2) Vi måste visa respekt för varandras olika åsikter och insikter. Ordet fanboy är i princip otänkbart att använda på B3D. Det är dålig form och behövs inte ofta eftersom folk följer nr 1
3) Det krävs först och främst ett intresse av att vilja lära sig mer om grafikkort och hur de fungerar. Här på SwC ligger för stor del av mångas intresse i att trycka ner sina övertygelser de andra forumdeltagarnas matstrupar med våld.

Citat:

Skriv gärna att du tror då, inte att det är.

Det kan i synnerhet vara bra eftersom jag misstänker att det inte är så många andra som litar fullt på de källor du använt i den här tråden.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Här har du en källa som säger att AMD försökt flera gånger att implementera AA till Batman spelet.

News - AMD exec says NVIDIA neglecting gamers - Page 5 - HEXUS.community discussion forums

Det är ord mot ord tycker jag.

Skrivet av tannat:

Varför reffade du till Scalis svärtning av B3D då? Han pratade om forumdeltagarna.

Det var min uppfattning att han refererade till dom som skriver nyheterna och annat inte forumet.

Skrivet av tannat:

Bra fråga
Jag tror att vi hade kommit långt med tre nya policyregler:
1) På B3D kan man inte komma med lösa påståenden utan utan att backa upp dem med bra källor. Antingen blir man ignorerad eller till och med utskrattad
2) Vi måste visa respekt för varandras olika åsikter och insikter. Ordet fanboy är i princip otänkbart att använda på B3D. Det är dålig form och behövs inte ofta eftersom folk följer nr 1
3) Det krävs först och främst ett intresse av att vilja lära sig mer om grafikkort och hur de fungerar. Här på SwC ligger för stor del av mångas intresse i att trycka ner sina övertygelser de andra forumdeltagarnas matstrupar med våld.

Låter bra tycker jag men jag tror att det kan bli lite tjafs om vad som anses vara "bra källor".

Visa signatur