Val av ny burk! inet taurus extreme.

Permalänk

Val av ny burk! inet taurus extreme.

Hej allesammans!

Detta är min första tråd här på Sweclockers som nyregistrerad.

Jag har planerat att införskaffa mig en ny dator,
dessvärre är jag riktigt dålig på det här med valet av komponenter,
likväl har jag heller aldrig byggt någon dator själv och således är jag här och skriver!

Jag har tittat runt här på forumet och läst om köpråden som finns för datorer runt 12-13.000 kr
men inte riktigt hittat en tråd som passar mig.

Skulle gärna uppskatta lite hjälp och konstruktiv kritik gällande att bygga ihop ett system
tänkt för att spela på för runt 12 - 13.000 kr max.

Jag har allt annat man kan tänka sig i form av kringutrustning,
så det är egentligen bara dator samt win7 och Norton Internet Security 2010
(eftersom att jag surfar lite med datorn likväl) som jag behöver samt montering av datorn.
jag skulle även föredra att använda mig av inet.se då det verkar som att det är det stället
som är mest omtyckt att handla ifrån här på Sweclockers.

Jag gör ingenting annat än att spela och ibland surfa lite på webben med datorn så något annat behov finns inte att ta hänsyn till.

skärmen jag spelar på är dock en 30" LCD plattskärm. HP-LP3065 med upplösningen 2560x1600.
Så det är lite synd att inte kunna köra spel på den upplösningen.

På Inet.se har jag sett att dom bygger ihop "inet Taurus extreme gamer"
Det ser enligt mig ut att vara ett rätt stadigt paket om jag inte missförstått det hela.

Jag skulle gärna vilja ha en dator som är lätt att uppgradera i framtiden med ett eventuellt processorbyte eller kanske rent av SLI och tja, då har jag ingen aning om ifall det är ett bra system eller inte och började då istället titta på Inet "Taurus Ultimate Gamer" så jag vet varken in eller ut.

Sedan är jag tveksamt inställd till HT processorer då jag läst och hört från folk som haft problem med HT processorer och de har behövt stänga av HT för att de tydligen ska fungera bra i spel.
så jag har lite snöat in på ett i5-750 bygge men som sagt då mina kunskaper om det hela
är tvivelaktiga så tar jag gärna emot råd med god motivering.

Men iaf. "inet Taurus extreme gamer"
Inet Taurus Extreme Gamer - Inet.se

Är det ett bra paket att utgå ifrån om man i framtiden skulle vilja byta upp sig med en ny processor och ev SLI eller är ultimate gamer bättre eller ska man helt enkelt ta ett motsvarande ihopplock?

mina önskemål att ha i åttanke är:
*Jag bryr mig inte så mycket om vilket märke komponenterna har,
prestanda i förhållande till pris är långt viktigare.
*Systemet bör vara framtidssäkert.
*Systemet bör även vara tyst.
*H50 processorkylare
*möjlighet till processorbyte samt SLI

så frågan är om det går att plocka ihop ett paket som är både bättre och billigare än inets paket
eller ett bättre och lite dyrare men långt mer framtidssäkert?

Ursäkta för en lång och rörig tråd men jag vet inte riktigt i vilken ände man ska börja

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
David

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen på ditt problem:

Kolla mina specs i sign. USB3.0, SATA3 och även möjligheter till Crossfire vilket jag planerat i framtiden
Sen om du vill ha HD 5870 ist äre ju bara lägga till det osv

+/- mina saker med andra ord, går på runt 10 500 - 11 500

ps. du vill att processorbyte ska vara möjligt - då är AMD det givna valet, samt prestanda/pris.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tänk på att Grafik hamnar ofta lätt efter i spel då det nästan alltid är grafikkortets prestanda som sätter gränsen i datorer som inte är allt för gamla eller obalanserade. Datorer med fyrkärniga processorer använder nästan aldrig sin fulla kraft i spel (Undantag är spel som ArmA 2 eller GTA IV) . Det jag försöker säga är helt enkelt att satsa MYCKET pengar på grafikkort om du hade tänkt spela i den upplösningen. Minst ett 5870! Räcker inte pengarna till detta tycker jag du ska vänta alternativt sikta på Crossfire som tidigare nämnt.

Lycka till!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk

Ska du spela i den upplösningen och få det att se ut som det också är det (dvs ha hög grafik) så måste du nästan köpa 2 Hd5870 direkt eller typ ett 480, det du snackar om är ritkigt tungdrivet. På swecs tester av grafikkort så var det många spel som inte ens var spelbara på den upplösningen ens med ett 480, visserligen så maxxade dem spelen har jag för mig men ändå.

Permalänk

Tack för de snabba svaren! 2 st HD5870 är nog svårt för min del att få till på en gång och samtidigt lyckas presentera det hela som ett "flickvänsvänligt" förslag.

I regel brukar jag köra med halverad upplösning. 1280x800. i FPS spel det funkar rätt bra det med.
dock i RTS spel brukar det gå rätt bra med 2560*1600. vilket sammanfattar de typer av spel jag brukar spela.

Jag vill iaf inte snåla med grafikkortet så jag lägger mig gärna i övre skiktet av tillgängliga grafikkortsmodeller dock ej högst upp, så hd5850 verkar rätt bra då man senare eventuellt kan köra SLI i framtiden med två sådana. Kwame: jag ska titta lite på inet och se om jag får ihop ett paket av det där tack för responsen allihop!

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag:

Asus M4N75TDAMD, 909 kr

1TB Samsung Spinpoint F3, 649 kr

A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, 1041 kr

AMD Phenom2 X6 1055T, 1911 kr

Scythe Slip stream 140mm x3, 84x3 = 252 kr

Scythe Yasya, 417 kr

Sparkle Geforce GTX 480, 4728 kr

Fractal Design Newton R2 1000W, 1499 kr

Fractal Design Define R2 Silver kampanj, 699 kr

Samsung 22X DL, 200 kr

Totalt: 12301 kr, allltså finns plats för några uppdateringar om du skulle vilja. Vet inte riktigt om moderkortet är bra, med det stödjer iallafall SLI så du kan uppdatera med ytterliggare ett GTX 480 i framtiden. Någon kanske kan berätta om det är något att ha..

Permalänk
Medlem

Ett förslag...

Med tanke på att Win7, Norton och montering ska ingå och att det ska vara framtidssäkert/uppgraderingsbart, så vill jag nog påstå att detta är bland det bästa i speldatorväg du får för 13 tusen!

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM - Inet.se
Norton Internet Security 2010 Svensk, 3 anv, Attach - Inet.se
Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se
Uppgraderingspaket AMD Phenom Black Edition + Dirt2 - Inet.se
PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
Antec Three Hundred - Inet.se
Fractal Design Tesla 650W 80+ - Inet.se
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se

Gratis frakt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Om du absolut vill ha I5 750, så byt uppgraderspaket till Uppgraderingspaket Core i5 + FarCry 2 - Inet.se Du får lägga till 300 och det blir sämre ur framtissäkert synvinkeln och värdelöst att ev. köra crossfire på, men men...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

jag har fått ihop det här nu baserat på det som kwame skrev:

Fractal Design Define R2, Silver KAMPANJ 699 kr
Fractal Design Tesla 650W 80+ 795 kr
Gigabyte GA-890GPA-UD3H 1.300 kr
AMD Phenom2 X6 1055T 1.911 kr
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare 721 kr
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 1.086 kr
PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB 2.913 kr
1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III 922 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart 200 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Engelsk OEM 1.050 kr
Norton Antivirus 2009 Gaming Edition 486 kr
Byggnation av dator med valfria delar 795 kr
totalt: 12.878 kr
verkar det här vettigt?

Samt finns det något intel system som slår detta till liknande pris?
// David

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut, enda jag skulle ändrat var att jag skulle tagit fractal desgin netwon som är modulärt.. slipper man massa onödiga kablar det var inte i lager när jag skulle beställa någonstans, därför skippadej ag det.. sen skulle jag verkligen INTE tagit norton som är ett riktigt dåligt antivirus.. imo är till och med AVG bättre som är HELT gratis

Sen kanske jag skulle satsat på HD 5870 ist, beror på om du tycker det är värt 800-100kr mer..

edit: om du skulle köra på ett I5 system skulle du inte få:

lika bra moderkort för det priset, inte 6kärnor vilket KANSKE blir väldigt användbart i framtäden, samt att du helt säkert kommer vara tvungen att byta moderkort vid nästa processorbyte.

så med andra ord - intelpaket med samma prestanda = DYRARE

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_Haggis:

Tack för de snabba svaren! 2 st HD5870 är nog svårt för min del att få till på en gång och samtidigt lyckas presentera det hela som ett "flickvänsvänligt" förslag.

I regel brukar jag köra med halverad upplösning. 1280x800. i FPS spel det funkar rätt bra det med.
dock i RTS spel brukar det gå rätt bra med 2560*1600. vilket sammanfattar de typer av spel jag brukar spela.

Jag vill iaf inte snåla med grafikkortet så jag lägger mig gärna i övre skiktet av tillgängliga grafikkortsmodeller dock ej högst upp, så hd5850 verkar rätt bra då man senare eventuellt kan köra SLI i framtiden med två sådana. Kwame: jag ska titta lite på inet och se om jag får ihop ett paket av det där tack för responsen allihop!

Du kan inte köra SLI på ATI kort, du menar väl CrossfireX.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Du kan inte köra SLI på ATI kort, du menar väl CrossfireX.

ha ja det är det jag menar, jag har dock alltid haft nvidia, så ibland snubblar man på orden!

Permalänk
Skrivet av kwame:

Ser riktigt fint ut, enda jag skulle ändrat var att jag skulle tagit fractal desgin netwon som är modulärt.. slipper man massa onödiga kablar det var inte i lager när jag skulle beställa någonstans, därför skippadej ag det.. sen skulle jag verkligen INTE tagit norton som är ett riktigt dåligt antivirus.. imo är till och med AVG bättre som är HELT gratis

Sen kanske jag skulle satsat på HD 5870 ist, beror på om du tycker det är värt 800-100kr mer..

edit: om du skulle köra på ett I5 system skulle du inte få:

lika bra moderkort för det priset, inte 6kärnor vilket KANSKE blir väldigt användbart i framtäden, samt att du helt säkert kommer vara tvungen att byta moderkort vid nästa processorbyte.

så med andra ord - intelpaket med samma prestanda = DYRARE

jag får tacka för synpunkterna! ska göra om beställningen för som du säger så är modulärt nätaggregat bättre. hitills har jag dock varit gruvligt imponerad av nortons internet security 2010. men jag ska iaf ta en titt på AVG kan man ju lägga differensen på ett bättre grafikkort.