Hur ordnar jag handpenningen vid köp av bostad?

Permalänk
Medlem

Hur ordnar jag handpenningen vid köp av bostad?

Hej kära vänner!

Jag hoppas att det skall finnas medlemmar med erfarenhet av bostadsaffärer här på Sweclockers forum som jag kan vända mig till för jag håller på att stressa ihjäl mig här.

Jag ska på en visning av en bostadsrätt nu på söndag och har ordnat med lånelöfte hos banken (SBAB i detta fall) samt gjort grundliga kalkyler över min ekonomi för att ta fram en stabil budget. Lånelöftet ligger på 1 500 000 och jag räknar med att köpa för runt 1 200 000.

I det fallet behöver jag en handpenning på 120 000, pengar jag inte har kontant idag utan måste låna. Vad jag förstår när jag pratat med olika banker och sökt runt på nätet efter information är att banker idag bara/helst får låna ut 90% av köpesbeloppet (f.o.m. 1 oktober max 85% så det är snabba puckar nu). De verkar alltid skruva på sig när jag talar med dem om möjlighet finns att även låna till handpenningen i samma veva som bostadslånet.

Det jag undrar är, utifrån er erfarenhet, när handpenningen i regel betalas och hur ni löst den biten om ni saknat egna kontanta medel?

Tacksam för snabba svar då jag måste lösa den här frågan i dagarna för att ens ha en chans på mitt drömboende. Visningen av bostaden är som sagt redan på söndag så jag antar att budgivningen drar igång i början av nästa vecka...

Med vänliga hälsningar

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

När jag köpte var det inte lika stort tjat om hur mycket man lånat av bostaden.
Men min bank gjorde ett toplån med lite högre ränta som ja fick utan några större problem. Sen la ja in en stor del själv med.

Så om du bara trycker på dem så kommer du nog kunna få ett lån för handpenningen med, säg att du ska betala av det så fort som möjligt osv

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jo, du kan säkert få till ett topplån om du har ekonomin att betala högre ränta plus ammortera någon tusenlapp i månaden extra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har löst problemet med handpenningen genom att banken som ställer upp med bolånet även lämnar ett handpenningslån till oss som skall betalas senast dagen för tillträde till lägenheten. I sin tur har jag sedan löst ett blanco-lån som jag kommer lösa handpenningslånet på och sedan blir det blanco-lånet som i slutänden fungerar som handpenningslån.

Men, nu dök ett nytt orosmoln upp på himlen!

För att få ett bostadslån var både min fru och jag tvungna att styrka att vi idag har en varsin fast anställning - vilket vi har. Vi har lånelöftet klart men lånet har ej betalats ut än.

Dock har min fru plötsligt fått erbjudande om ett nytt jobb. Tar hon det så kommer hon inledningsvis ha 6 månaders provanställning. Skulle vi söka ett lån under de förutsättningarna så skulle det bli svårt att få det, även fast jobbet i sig betyder en högre inkomst för hennes del.

Det jag undrar är, om hon nu skulle tacka ja till jobbet, kan banken i så fall få reda på det? Är vi skyldiga att underrätta dem om förändringar i vår arbetssituation?

Det löjliga i sammanhanget är ju att när lånet väl betalats ut så är det ju fritt fram att byta jobb som man vill. Men när man skaffar lånelöfte så verkar det vara stenhårt med fast tjänst. =/

Tacksam för svar ang denna fråga.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen myndighet som håller koll på vart du jobbar altsså kan de ju inte checka det, om jag var du skulle jag inte säga ett skit till banken tills köpet var klart, och varför ska banken öht veta att man byter jobb? Ni har ju redan fått ett lånelöfte baserat på de uppgifter ni har lämnat vilket har varit hellt korrekta vid den tidpunkten.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Menar du att du har tagit ett bolån i en bank och ett blanco-lån i en annan, samt att du inte berättat detta för någon av bankerna?

I så fall - tror du inte att bankerna kan bli lite sura om detta faktum uppdagas? Bolånebanken gav dig ju lånelöfte på grunderna att du inte hade ett blanco-lån på 120k - och tvärt om.

Vidare - är det verkligen lämpligt att skuldsätta sig med 1,2 miljoner om man inte klarar av att spara ihop 60k per person?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Menar du att du har tagit ett bolån i en bank och ett blanco-lån i en annan, samt att du inte berättat detta för någon av bankerna?

I så fall - tror du inte att bankerna kan bli lite sura om detta faktum uppdagas? Bolånebanken gav dig ju lånelöfte på grunderna att du inte hade ett blanco-lån på 120k - och tvärt om.

Vidare - är det verkligen lämpligt att skuldsätta sig med 1,2 miljoner om man inte klarar av att spara ihop 60k per person?

Håller med i allt faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Håller också med fastforward.

Om man inte har någonstans att bo är det ju en annan situation men jag gissar att Djärven hade skrivit om han varit bostadslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Menar du att du har tagit ett bolån i en bank och ett blanco-lån i en annan, samt att du inte berättat detta för någon av bankerna?

I så fall - tror du inte att bankerna kan bli lite sura om detta faktum uppdagas? Bolånebanken gav dig ju lånelöfte på grunderna att du inte hade ett blanco-lån på 120k - och tvärt om.

Vidare - är det verkligen lämpligt att skuldsätta sig med 1,2 miljoner om man inte klarar av att spara ihop 60k per person?

Flertalet av mina vänner har gjort samma sak varav en av dessa faktiskt berättade för banken hur han tänkte göra för att lösa problemet med handpenningen. Detta var ingenting som dom brydde sig om fick han till svar. Swedbank var det förövrigt. Så länge dom ser att han faktiskt kan betala även det där extra lånet baserat på hans lön så borde dom inte bry sig. Det är nog bara så att deras riktlinjer är att inte låna ut mer än 90%

Dom hade antagligen nekat 100% lån om han försökt låna 800k , och krävt handpenning på 80k istället.

Angående spara pengar så är det kanske så att bostaden som han vill ha finns just nu på marknaden. Om han inte ska tappa den så måste han fixa pengar nu. Så var det för mig, har inga problem med att spara pengar egentligen men just då fanns inget sparat kapital (Förutom drygt 40k för lagfart mm) och jag behövde köpa det hus jag köpte. Lånade 100% vara 10% blev toplån.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10305637]

Angående spara pengar så är det kanske så att bostaden som han vill ha finns just nu på marknaden. Om han inte ska tappa den så måste han fixa pengar nu. Så var det för mig, har inga problem med att spara pengar egentligen men just då fanns inget sparat kapital (Förutom drygt 40k för lagfart mm) och jag behövde köpa det hus jag köpte. Lånade 100% vara 10% blev toplån.[/QUOTE]

Well, jag skulle råda alla att vänta till att köpa, åtminstone efter att bolånetaket trätt i full kraft.

Vanligtvis vet man inte så mycket om framtiden och priser men just nu vet vi att vi kommer få en reglering som högst sannolikt kommer ha en negativ effekt på prisbildningen på bostäder. Om den påverkar priserna 0,1%, 1% eller 5% vet vi inte men vi vet att den högst sannolikt kommer peta ned priserna. Jag förstår att man vill sälja nu, men köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Well, jag skulle råda alla att vänta till att köpa, åtminstone efter att bolånetaket trätt i full kraft.

Vanligtvis vet man inte så mycket om framtiden och priser men just nu vet vi att vi kommer få en reglering som högst sannolikt kommer ha en negativ effekt på prisbildningen på bostäder. Om den påverkar priserna 0,1%, 1% eller 5% vet vi inte men vi vet att den högst sannolikt kommer peta ned priserna. Jag förstår att man vill sälja nu, men köpa?

Intressant, vet du när det träder i kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Intressant, vet du när det träder i kraft?

1a oktober sist jag kolla

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Well, jag skulle råda alla att vänta till att köpa, åtminstone efter att bolånetaket trätt i full kraft.

Vanligtvis vet man inte så mycket om framtiden och priser men just nu vet vi att vi kommer få en reglering som högst sannolikt kommer ha en negativ effekt på prisbildningen på bostäder. Om den påverkar priserna 0,1%, 1% eller 5% vet vi inte men vi vet att den högst sannolikt kommer peta ned priserna. Jag förstår att man vill sälja nu, men köpa?

Sant, men har man inte möjlighet att vänta eller har hittat sin dröm bostad eller har pengar så det räcker och blir över så go for it.

Permalänk

[QUOTE="Something";10305637]Flertalet av mina vänner har gjort samma sak varav en av dessa faktiskt berättade för banken hur han tänkte göra för att lösa problemet med handpenningen. Detta var ingenting som dom brydde sig om fick han till svar. Swedbank var det förövrigt. Så länge dom ser att han faktiskt kan betala även det där extra lånet baserat på hans lön så borde dom inte bry sig. Det är nog bara så att deras riktlinjer är att inte låna ut mer än 90%

Dom hade antagligen nekat 100% lån om han försökt låna 800k , och krävt handpenning på 80k istället.

Angående spara pengar så är det kanske så att bostaden som han vill ha finns just nu på marknaden. Om han inte ska tappa den så måste han fixa pengar nu. Så var det för mig, har inga problem med att spara pengar egentligen men just då fanns inget sparat kapital (Förutom drygt 40k för lagfart mm) och jag behövde köpa det hus jag köpte. Lånade 100% vara 10% blev toplån.[/QUOTE]
Bara för att flera personer gör en sak betyder ju inte att det är tillåtet.

Det är väl klart att bankerna bryr sig om hur ens ekonomi ser ut - varför gör de annars en kreditupplysning och ber en lista alla inkomster, utgifter och skulder då man ansöker om lånelöfte? Att din vän som körde med öppna kort trots allt fick godkännande av banken berodde ju på att de hade en chans att räkna om lånelöftet med de nya förutsättningarna. Men säger man ingenting så har ju bankerna inte denna möjlighet och följaktligen borde de bli sura om det upptäcks.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Fixa pengar som jag gjorde, rånade G4S Värdedepå, gav mig rätt skönt med pengar

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Bara för att flera personer gör en sak betyder ju inte att det är tillåtet.

Det är väl klart att bankerna bryr sig om hur ens ekonomi ser ut - varför gör de annars en kreditupplysning och ber en lista alla inkomster, utgifter och skulder då man ansöker om lånelöfte? Att din vän som körde med öppna kort trots allt fick godkännande av banken berodde ju på att de hade en chans att räkna om lånelöftet med de nya förutsättningarna. Men säger man ingenting så har ju bankerna inte denna möjlighet och följaktligen borde de bli sura om det upptäcks.

Självklart gör dom det, men om dom har som regel/policy att inte låna ut mer än 90% så gör dom kanske inte det oberoende på om du har en inkomst som vida överstiger den summa som ska betalas varje månad, även vid 100% lån.

Om banken får höra detta efter ett år (med korrekta inbetalningar) så tror jag inte alls att dom bryr sig .