Vilken typ av färdigbyggd Nas behöver jag?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av färdigbyggd Nas behöver jag?

Hej alla!

Det är så att jag funderar på att skaffa mig någon typ av nätverksbaserad hårddisk, men jag vet inte vad ska köpa. Behöver er hjälp.

Just nu streamar jag film m.m. med min dator genom en trådbunden router (dlink 615) till en Popcorn Hour 100. Jag tycker det fungerar väldigt bra, men nu är det så att jag ska flytta och där är avstånden längre och jag har inte lust då att ha igång datorn hela tiden för att kunna se film i vardagsrummet.

De krav jag har på en "Nas" är att den ska vara (om den nu finns)
1. trådbunden (orkar inte fippla med trådlöst)

2. Kunna se "Nas:en" som en vanlig hårddisk typ i utforskaren samt kunna hantera filerna precis som i utforskaren (packa upp, etc.)

3. Kunna styra nerladdingsprogram till den "Nas:en" / Hårddisken utan att jag själv måste flytta över filerna från min dators hårddisk.

4. Klara av att streama 1008p .mkv, .iso.

5. Vara enkel att konfigurera.

6. Slippa ha igång datorn för att starta igång Nas:en. Jag vill kunna gå till mitt vardagsrum och sätta igång min tv o popcorn och direkt få åtkomst till Nas:en för att streama det jag vill titta på.

Finns det nån sån här NAS på marknaden? ( jag har ej lust att bygga en egen filserver eller dylikt).

Permalänk
Medlem

Alla NASar gör det?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Alla NASar gör det?

Jag har ingen aning iaf. Det är därför jag ställer frågan här i forumet. Jag kan tänka mig att de absolut billigaste inte klarar av de funktioner jag beskriver på ett adekvat sätt. Sen verkar där finnas NAS:ar för 5-20 tusen kronor, det är helt för mycket pengar med.

Permalänk
Medlem

1) Inget svårt krav att uppfylla. Troligen svårare att hitta någon som endast har WiFi.

2) Kan man väl med alla, hur kommer man annars åt filerna. Med fördel mappar du volymen till en nätverksenhet.

3) No problem. Volymen och dess utdelade mapp från NASen kommer du oftast åt genom \\nasnamn\mappnamn\
Sedan förutsätter det att du i nerladdningsprogrammen kan välja målmapp men det går väl i alla program. Om inte, byt nerladdningsprogram.

4) Om du har en NAS med minst 100 Mbit nätverkskort borde det inte vara något problem. Jag skulle dock inte bli förvånad om det finns NAS som inte har tillräckligt snabb throughput för att kunna strömma filmmaterial i upplösning 1080p till uppspelande enhet. Det är inte svårare än att kontrollera t.ex. kopieringshastigheten från NAS till annan dator.

5) Det är väl mycket personligt tycke och smak i detta. Vissa gillar gulligt färgglatt GUI medans vissa föredrar text-tv-liknande operativsystem och konfigureringsprogram.

Jag äger själv en Netgear ReadyNAS NV+ en QNAP TS-109 II Turbo NAS och en enkel nätverkshårddisk med det pretentiösa namnet LaCie Hard Disk Designed by Neil Poulton 1TB Hard Drive. Alla tre är bra på sitt sätt. NV+ klarar fyra 3,5" diskar med automatisk RAID-konfiguration. QNAPen är helt tyst. Lacie är liten och snygg och har också UPNP, ftp och backupfunktion.

Permalänk
Skrivet av escape:

Hej alla!

Det är så att jag funderar på att skaffa mig någon typ av nätverksbaserad hårddisk, men jag vet inte vad ska köpa. Behöver er hjälp.

Just nu streamar jag film m.m. med min dator genom en trådbunden router (dlink 615) till en Popcorn Hour 100. Jag tycker det fungerar väldigt bra, men nu är det så att jag ska flytta och där är avstånden längre och jag har inte lust då att ha igång datorn hela tiden för att kunna se film i vardagsrummet.

De krav jag har på en "Nas" är att den ska vara (om den nu finns)
1. trådbunden (orkar inte fippla med trådlöst)
Funk.
2. Kunna se "Nas:en" som en vanlig hårddisk typ i utforskaren samt kunna hantera filerna precis som i utforskaren (packa upp, etc.)
Funk, både linux och windows 7 etc.
3. Kunna styra nerladdingsprogram till den "Nas:en" / Hårddisken utan att jag själv måste flytta över filerna från min dators hårddisk.

Så funkar min idag med. Har en egen torrent client med , den är iof lite basic för mig. Enklaste för mig är att jag från vilken dator jag vill lägger torrents i en mapp, som sen den datorn som tankar torrent tittar i sen sparas allt på NAS, Sen flyttar jag runt filerna i mina mappstrukturer via SSH.

4. Klara av att streama 1008p .mkv, .iso.
Gör den enkelt NFS clienten skall funka till Popcorn med.
5. Vara enkel att konfigurera.

Super enkelt, behöver bara använda konfigen för att lägga in IP etc första gången, lägga till vilka shares du skall ha och enabla apps. Sen klart. Sen kan du komma åt den via SSH vilket jag rekomenderar när man skall tex flytta filer etc.

6. Slippa ha igång datorn för att starta igång Nas:en. Jag vill kunna gå till mitt vardagsrum och sätta igång min tv o popcorn och direkt få åtkomst till Nas:en för att streama det jag vill titta på.

Den står alltid igång och är väldigt tyst.

Finns det nån sån här NAS på marknaden? ( jag har ej lust att bygga en egen filserver eller dylikt).

Hej,

Jag har en Drobo FS kolla svar uppe.

http://www.drobo.com/pdf/drobo-fs-datasheet.pdf

Jag gillar den för den är enkel snygg o sjukt praktisk.

Mina 2cents

Visa signatur

---
Phenom2 X4 965 BE 3,4Ghz 125W -=- 2x2GB Corsair 1333MHz -=- PowerColor Radeon HD5870 PCS++ -=- Tesla 650W 80+ -=-
Gigabyte GA-790FXTA-UD5 -=- Corsair H50 -=- Samsung F1 750GB -=- NAS Drobo FS 4.5TB