Vad behöver jag för kylare för att klocka min i5 760?

Permalänk
Avstängd

Vad behöver jag för kylare för att klocka min i5 760?

Hej!

Har lite problem med temperaturen i min dator tror jag!

min dator: http://img245.imageshack.us/img245/914/datora.png

Alla fläktar sitter rätt, åt rätt håll och alla snurrar.
Har även märkt att ja, grafikkortsfläkten går upp i stresstest (benchmark).

Såhär ser det ut innan jag kör Benchmark 06:

Såhär ser det ut efter att jag kört Benchmark 06:

Vet inte om det är en farlig temperatur men man vill väl kyla ner det så pass bra som möjligt...
Tacksam för svar, tack.

Visa signatur

20499 Poäng i Benchmark 06.

Permalänk
Medlem

Flytande helium och nån skön CPU-pot?

Nej, hur långt vill du klocka?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

säger såhär, Hur mycket vill du klocka, hur stor är din budget, hur kräsen är du angående ljud?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

säger såhär, Hur mycket vill du klocka, hur stor är din budget, hur kräsen är du angående ljud?

Inte speciellt kräsen när det gäller ljud, vill självklart klocka så mycket det går sålänge det håller sig stabilt, vad får man för fördelar när man klockar? Blir det riktigt stor skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TomClancy:

Inte speciellt kräsen när det gäller ljud, vill självklart klocka så mycket det går sålänge det håller sig stabilt, vad får man för fördelar när man klockar? Blir det riktigt stor skillnad?

vatten kylning.. funkar skit bra, en 360-radiator/pump/block färdigt=) då kan du klocka långt och hålla ljud nivån nere..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zlim_zune:

vatten kylning.. funkar skit bra, en 360-radiator/pump/block färdigt=) då kan du klocka långt och hålla ljud nivån nere..

Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se

Den då

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad säger ni om det då?
GPU och CPU kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan inte vara mer nöjd än jag är med nedanstående kylare. Jättetyst och kyler jättebra. Har klockat min i5 760 till 3.6ghz och ligger på temperaturer på 34-38 grader idle med Q-fan aktiverat och 55-60 grader full load.

Scythe Mugen 2 rev B - Inet.se

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TomClancy:

http://img819.imageshack.us/img819/2750/kylning.png

Vad säger ni om det då?
GPU och CPU kylare.

Om dessa funkar tar jag gärna dessa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför snåla på kylningen när du köper ett sånt fint system i övrigt?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Varför snåla på kylningen när du köper ett sånt fint system i övrigt?

Mvh J

blir väl bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om Titan, och cpu-kylaren ser ut som en stock kylare.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Att lägga nån extra hundralapp på kylningen för att på så sätt slippa höga ljudnivåer i år (?) framöver brukar jag alltid tycka känns som en sund investering. Ovanstående alternativ av CPU-kylare tror jag inte är speciellt bra, om ens bättre än stock?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av Titans kylare så vågar inte svara på det. Just för att jag aldrig hört talas om Titan så hade jag inte köpt dom. Men det är bara jag

Mvh J

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Okej!
Då skippar jag CPU kylaren, men GPU kylaren ser väl helt okej ut?

Visa signatur

Permalänk

Kör på den du!
Presterar riktigt bra sett till prislappen.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bondenpaavo:

Kör på den du!
Presterar riktigt bra sett till prislappen.

Då kör jag på den CPU kylaren och sen GPU kylaren som finns här:

Så hoppas jag på det bästa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Core i5 760 häromdagen och satte i mitt system.
Kör med en Noctua NH-U12P SE2 för kylningen, den är riktigt tyst och kyler bra.
Jag kör dessutom bara med en av fläktarna moterade. Blir lite trångt för RAM-minnerna med 2.
Jag iaf rekommendera den starkt! Hade en liknande innnan också. Har fungerat exemplariskt i 3 års tid.

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS-9500A CU LED - Inet.se

Den borde väl duga. Den har dock LED.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Zalman CNPS-9500A CU LED - Inet.se

Den borde väl duga. Den har dock LED.

Hej!

Har lite problem med temperaturen i min dator tror jag!

min dator: http://img245.imageshack.us/img245/914/datora.png

Alla fläktar sitter rätt, åt rätt håll och alla snurrar.
Har även märkt att ja, grafikkortsfläkten går upp i stresstest (benchmark).

Såhär ser det ut innan jag kör Benchmark 06:

Såhär ser det ut efter att jag kört Benchmark 06:

Vet inte om det är en farlig temperatur men man vill väl kyla ner det så pass bra som möjligt...
Tacksam för svar, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomClancy:

Tacksam för svar, tack.

du har stock kylare på ? och nej det är inget farligt med dina temps . ser helt normala ut !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EddAa:

Tacksam för svar, tack.[/QUOTE]

du har stock kylare på ? och nej det är inget farligt med dina temps . ser helt normala ut ![/QUOTE]

Ja, ja har stock kylare, men jag vill klocka lite, behöver jag inte en kylare då :- )?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomClancy:

Tacksam för svar, tack.

Folk har frågat dig hur mycket du vill klocka ?! då svara du " så mycket som möjligt" men nu skriver du "lite" hur ska du ha det ?

Skall det vara "lite" så kan du ha kvar din vanliga kylare som räcker till typ 3.2ghz (som alla andra) med ok temps ! skall du över det och högre volts så ska du helst ha ny kylare som pallar med värmen!

(hoppas att du har fått de klart för dig =), för du frågar nästan samma sak i varje inlägg.. folk kommer inte svara på samma saker)

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EddAa:

Folk har frågat dig hur mycket du vill klocka ?! då svara du " så mycket som möjligt" men nu skriver du "lite" hur ska du ha det ?

Skall det vara "lite" så kan du ha kvar din vanliga kylare som räcker till typ 3.2ghz (som alla andra) med ok temps ! skall du över det och högre volts så ska du helst ha ny kylare som pallar med värmen!

(hoppas att du har fått de klart för dig =), för du frågar nästan samma sak i varje inlägg.. folk kommer inte svara på samma saker)

Okej, men 3,2 låter helt okej för mig då tills jag köpt mer kylning, går det ändra det direkt i bios eller =)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men när man ser på volten skulle jag tro att den klockar upp sig själv med turboboost eller va de nu heter. Kör min i5 750 på 3,2ghz och volten e på 1,19. Volten för dig ligger ju på 1,3 så jag tippar den går i 3,4ghz när du belastar den. Sen när du typ surfar å sånt klockar den ner sig.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3,2 Ghz | Corsair H50 | Asus P7P55D | 8800GTS 640MB | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair TX 650W | Corsair Obsidian 700D | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 400GB | Samsung 250GB |

Permalänk
Medlem

Om jag får bara låna den här tråden lite utan att skapa en ny. Jag planerar på att överklocka min i5 i framtiden men har redan nu funderingar över temperaturen.

Det är så att jag nyligen köpte en i5-760, Hyper 212+, GTX460, Fractal 550W och en R2. Det är bara en fläkt just nu i lådan och det är då den bakre. Enligt programmet RealTemp idlar processor på c a 26-30 grader och under load, dvs medan jag spelar Metro2033, så har den kommit upp i 69 grader. Jag ska köra med Prime95 också och den kommer ju pressa processorn upp i ännu högre temperaturer gissar jag.

Så min fråga då är om de här temperaturerna "normala" för en i5a med Hyper 212+ och en fläkt i lådan?

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem

Låter lite högt men du måste ha fler fläktar än en!

Visa signatur

Permalänk

har inte helt koll då jag kör vatten, men titta runt så finns det många fina modeller beror på vad du vill ge=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Låter lite högt men du måste ha fler fläktar än en!

Aa tänkte köpa 2 till 120mm Fractal fläktar, det bör väl hjälpa ganska mycket.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||