Grafikkort hösten 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

HELT RÄTT! minsta fps är nog viktigare än högsta, hur kul är det om du har 150 maxfps och droppar ner till 30 var 5e sekund?

Nej. Minfps är fullständigt irrelevant om det inte presenteras med en graf av fps/tid. Om du får en drop ner till 15 som varar i 2 rutor är det bättre än 50 drops ner till 25 som varar i 26 rutor. På det sätt som sweclockers demonstrera min fps får vi inte veta något annat än att kortet vid något tillfälle varit nere på en viss nivå. Det är allt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Mellan ett 460 och ett 5770 4 timmars spelande varje dag i ett år skilljer det ca: 56 kw/h till 5770 fördel.

Om dator är på 4 timmar per dygn i ett år blir det så här (När man inte spelar dvs IDLE)
ca: 30 kw/h till fördel för 460 mot 5770

Du kan ju inte jemföra bensinförbrukningen mellan polo och värdens snabbaste sportbil? Det är så jag tolkar din jemförelse.

Poängen är att det inte handlar om så mycket pengar - inte ens om man väljer mellan det snålaste alternativet och det hungrigaste och belastar datorn fullt dygnet runt, hela året.

(Ber om ursäkt om jag missade att inlägget var ett skämt.)

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar är varför HD 5850 placeras före GTX 460 TOP på tester där GTX 460 TOP har högre fps?
På AvP är det lika fps men HD 5850 är före vilket är förståeligt något kort måste ju vara före
men i t.ex stalker så är GTX 460 TOP snabbare än
HD _5870_ i min fps och medel fps är samma och ändå ligger HD 5870 före.
Samma gäller Crysis Warhead GTX 460 TOP är även där bättre i min fps och samma i medel fps men ändå ligger det under HD 5850?

Sedan har vi Resident Evil 5 där GTX 460 TOP ligger under med 1 fps i medel men är före 2 fps i min. Är staplarna gjorda manuellt eller vad beror dessa konstigheter på?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Äntligen vann "mitt" grafikkort något test, haha.
GTX465 va mest bang for tha bucks.
Samtidigt som både strömförbrukning och temp va låg i detta test, något som klagats på hos väldigt många då detta kort sedan kommit i skymundan.
Körde först ett GTX480 som utan bekymmer passerade 100grader vid spelande.
Nu körs dubbla gtx465 med bättre prestanda och lägre temp (runt75grader). Billigare vart det också då 480 kostade 5500:- från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Om man spelar mindre blir skillnaden ännu lägre, och jag tror inte man ligger med maxload konstant.

Nä precis, det finns inget spel som ger maxload, bara benchmarks som t.ex. Furmark lyckas med det, och det har varit en hel del diskussioner om det är så hälsosamt för grafikkortet att ligga i 100% load.

Skrivet av Gambit_2K:

Nope inte det, snarare hur mycket värme kortet dumpar in i mitt chassi som värmer på CPU och andra komponenter.

Vilket tur då att 400-serien är konstruerad att driva ut den mesta delen av värmen från datorn och att kylaren är betydligt bättre för att kyla ner värmen som uppstår så temperaturen hamnar på ungefär samma.

Hur många icke-referenskylare finns det inte till Radeon där luften stannar kvar i datorn?

Dom flesta ser väl ut så här

Detta gör att varmluft pressas ut åt alla håll.

Denna design däremot gör att luften pressas ut från datorn, vilket även kan finnas på Radeons referenskylare

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Nä precis, det finns inget spel som ger maxload, bara benchmarks som t.ex. Furmark lyckas med det, och det har varit en hel del diskussioner om det är så hälsosamt för grafikkortet att ligga i 100% load.

Vilket tur då att 400-serien är konstruerad att driva ut den mesta delen av värmen från datorn och att kylaren är betydligt bättre för att kyla ner värmen som uppstår så temperaturen hamnar på ungefär samma.

Hur många icke-referenskylare finns det inte till Radeon där luften stannar kvar i datorn?

Dom flesta ser väl ut så här
http://techgage.com/reviews/sapphire/hd_5870_vapor_x/sapphire...

Detta gör att varmluft pressas ut åt alla håll.

Denna design däremot gör att luften pressas ut från datorn, vilket även kan finnas på Radeons referenskylare
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1258/geforce_gtx48...

Vad meningsfullt att posta en bild på bara en fläkt? Hur ser resten utav kylaren ut? Är ju lite utav vikt för att kunna bedöma/bemöta...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det har du rätt i,
Grattis

Tackar

Ps. du vet vad jag har för kort va?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt test. Väl utfört med stor bredd. Måste tagit tokigt lång tid att genomföra! Tackar redaktionen för detta.

Angående frågorna om ljudnivåer så anser jag inte att de hör hemma i detta test alls.
Hur mycket kylningen låter beror på två faktorer. Effektförbrukning och hur varje tillverkare valt att kyla korten.
Detta har alltså inte med pris/prestanda att göra. Visst hade det varit "trevligt" med utsatta ljudnivåer men dessa
hade ändå inte kunnat jämföras mot varandra då ljudnivån beror på tillverkarens egna val.
Skall man mäta ljudnivå och få fram jämförbara värden bör man istället jämföra alla versioner av ett specifikt kort eller alla kort med identisk energiförbrukning och därefter se vilka kylare som ger minst oljud. Det blir då en hel del kort att jämföra och skulle man dessutom testa alla olika kort inom både 5000serien och fermi-serien så skulle testet bli på tok för omfattande.

Istället råder jag er som är intresserade av ljudnivån att titta på effektförbrukning kontra temperatur och dessutom slänga ett öga på vilken typ av fläktlösning som generellt ger minst oljud.

Självfallet skulle specifika ljudtester vara intressanta också, men i ett annat test. Exempelvis om man jämför alla GTX 460 kort och alla 5830 med deras olika lösningar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Relik 📜

Snabba kommentarer..
Några verkar tro att SLI-testerna är med överklockade grafikkort, så är inte fallet. Alla tester med CF och SLI är vid standardfrekvenser, inget annat. Värt att notera är också att MSI-versionen av GTX 465 faktiskt rullar i original-hastighet, trots det "uppspejsade" namnet.

Angående sorteringen i graferna så ska den stämma såvitt jag vet. För överskådlighetens skull avrundar vi värden till närmaste heltal, internt är de dock sorterade ner till två decimaler. I verkliga livet är det dessutom tveksamt om någon ser skillnad på decimalvärden, och vem som helst kan ju titta på graferna och bilda sig en egen uppfattning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Blir lite rädd när det står att ett 5770 är 10 grader kallare än mitt

Hah säger det :P. Mitt 5770 blir 100 grader i furmark och runt 93 i spel D:

Permalänk

Verkar som mitt kort hänger med ett tag till iallafall. Skulle vara kul att se 5970CF bara för att... Trodde 5850CF skulle vara bättre än 5970.

Helvete vad törstig 480SLI är.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nä precis, det finns inget spel som ger maxload, bara benchmarks som t.ex. Furmark lyckas med det, och det har varit en hel del diskussioner om det är så hälsosamt för grafikkortet att ligga i 100% load.

Vilket tur då att 400-serien är konstruerad att driva ut den mesta delen av värmen från datorn och att kylaren är betydligt bättre för att kyla ner värmen som uppstår så temperaturen hamnar på ungefär samma.

Hur många icke-referenskylare finns det inte till Radeon där luften stannar kvar i datorn?

Dom flesta ser väl ut så här

Detta gör att varmluft pressas ut åt alla håll.

Denna design däremot gör att luften pressas ut från datorn, vilket även kan finnas på Radeons referenskylare
[IMG]

Det är sant men även enligt HardOCP så åker 1/3 av värmen in i chassit av kylarna som spyr ut luften istället. 1/3 av 300W är fortfarande 100W värme direkt i chassit. Trycker jag mitt 5870 med referenskylaren i den översta PCI Express sloten så nära CPU som det går höjs tempen runt 15 grader direkt. Och jag tror det finns lika många icke referens kylare till 400 serien. Se bara på MSI's kort.

Det problemet kan inte AMD eller nVidia komma runt det är chassitillverkarna att lösa det.

Dock förstår jag inte riktigt poäng, det jag citerader var att jag tykte att en diskussion om hur mkt ett kort drar är onödigt. I tester vill man hellre se hur mycket kortet faktiskt värmer upp övriga komponenter. Inte hur mkt varje kort drar endast som i detta test.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Oj visste inte att ett GTX470 gick för 2400:-... Har nog levt under en sten dom senaste månaderna. Nvidia har ju pressat priserna riktigt ordentligt... förvånande att inte AMD gjort detsamma, 5000-serien bör ju vara billigare att tillverka än Nvidias dito:) Hursom, bra gjort nvidia!

Permalänk
Medlem

Tips: Dustin har en lagom rabatt på just GTX 465 just nu, 600kr prissänkning, ner till 1890:-, nämner det för jag märkte att den kom högt i prestanda per krona, man får även Mafia 2 på köpet! ASUS GEFORCE GTX 465 1024MB PCI-E DVI/HDMI - Spela dina favorit spel utan att kompromissa! PC-spelet MAFIA 2 på köpet! - Produktinformation

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

Verkar som mitt kort hänger med ett tag till iallafall. Skulle vara kul att se 5970CF bara för att... Trodde 5850CF skulle vara bättre än 5970.

Helvete vad törstig 480SLI är.

Drabbar ingen fattig ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Saknar de fixade Crossfire-profilerna (10.8a), men annars inte mycket att klaga över. Det är tydligt att Nvidia har gjort väldigt aggressiva prissänkningar och ännu mer uppenbart att AMD inte känner något behov av att möta dem.

Exakt vad jag tänkte.Jag tror att amd inte har nått behov av att sänka priserna för deras HD6000 serie kan bli en riktig killer.Då kan dom lika gärna mjölka 5000 serien hela vägen till slutet:)
Det blir nog ett 6000 kort för mig när dom kommer för jag har bara crossfirestöd med 16x 4x stöd på mitt gamla asus commando:)
Och ett fantastiskt bra test sweclockers:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar man kunna snacka om "-Maxa Crysis". Visst, man kan skruva upp AA ännu mer men det är ju onödigt och löjligt.

470 och 460 tycker jag verkar vara ett par riktigt starka brawlers. Det enda man saknar är ett budgetkort, men där har väll nvidia sällan varit bättre än AMD, som dock måste visa upp serie 6 snart för att pressa och inte låta nvidia få upp mer fart.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Drabbar ingen fattig ^^

De gör de säkert om några år i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ingen 5870 i testet, lite synd

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Ingen 5870 i testet, lite synd

Har du läst artikeln eller?

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Ingen 5870 i testet, lite synd

??? http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Kul att se att det gamla 5870 fortfarande hänger med Och väldigt förvånande att se nV leda prestanda/kr ligan har det någonsin hänt tidigare? ska bli intressant att se vad som händer senare i höst när 6 serien kommer.
Bra test som vanligt men en sida för hur överklockningsvänliga korten är skulle varit trevligt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Har du läst artikeln eller?

Såg den inte i BC2 testet, blev väl blind

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Hm, jäklar vilken strömslukare med dubbla 480 :S så mycket trodde jag inte, 800w vs ca 400 på 5970 :S
Men iaf, mycket fint test tycker jag, matchar mina ingameinställningar precis också.
Dock synd att inte cat 10.8 + 10.8a profilerna var med i testet då dom ökar prestandan i flertalet spel med i detta test.

Permalänk
Medlem

Prestanda per krona var asbra, men, jag vill gärna se prestanda per watt också!

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul om ni kastade in ett 8800GT eller 4870 i testerna så man kan se hur de nyare korten håller sig gentemot den förra generationen speciellt värmeutveckling samt elförbrukning.

Sen skulle det vara om ni hade ännu en graf som visade Prestanda/watt för oss som är lite måna om elförbrukningen och inte system som drar 815W :).

Riktig trevlig läsning annars.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Det skulle vara kul om ni kastade in ett 8800GT eller 4870 i testerna så man kan se hur de nyare korten håller sig gentemot den förra generationen speciellt värmeutveckling samt elförbrukning.

Sen skulle det vara om ni hade ännu en graf som visade Prestanda/watt för oss som är lite måna om elförbrukningen och inte system som drar 815W :).

Riktig trevlig läsning annars.

Precis, skulle absolut vilja ha med ett äldre grafikkort så som 4870! Annars väldigt bra test.

Visa signatur

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt GTX 480 av principsjäl fyfan vad den förbrukar, speciellt om man vill köra SLi.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde definitivt uppdatera deras artikel me Crossfirex Application Profile 10.8a som hardocp rapporterar ger upp till 70% bättre crossfire prestanda i vissa fall.

CAP 10.8a - ATI CrossFireX Application Profile 10.8a Performance | [H]ard|OCP

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hur långt var glappet mellan Ati:s guldgruva till nvidia kom tillbaka ? ... skrämmande det drog nästan ner dom i skiten .. risken finns kanske än pga av prissättningen die size etc. .. den som lever får se

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB