Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Hade problem när jag installerade om datorn att nyckeln inte funkade så windows blev inte "genuine". Ringde microsoft igår och det fixades så nu är det "genuine". Om någon har samma problem så kan ni testa det.

Eller så följer ni instruktionerna på den här sidan så slipper ni ringa microsoft varje gång ni formaterar om. Ett litet program som kopierar aktiveringen på OEM-versionen (den som kom med datorn) och sedan lägger in den igen när man formaterat om. Inget fuffens alltså, man behåller sin aktiverade legitima version av windows.

ABR (Activation Backup and Restore) | directedge.us
Se till att ladda ned ABRbeta.exe dock och inte den andra, annars funkar det inte

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Skrivet av Macrint:

Eller så följer ni instruktionerna på den här sidan så slipper ni ringa microsoft varje gång ni formaterar om. Ett litet program som kopierar aktiveringen på OEM-versionen (den som kom med datorn) och sedan lägger in den igen när man formaterat om. Inget fuffens alltså, man behåller sin aktiverade legitima version av windows.

ABR (Activation Backup and Restore) | directedge.us
Se till att ladda ned ABRbeta.exe dock och inte den andra, annars funkar det inte

Hade redan installerat om när jag upptäckte att man kunde göra så Men annars är det ju klart bättre.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Köp av 3820

Jag har tänk beställa denna underbara dator. Har däremot en fråga. Är det någon som beställt den från Webhallen och vet vilken färg man får den i? Ganska irriterande att det inte står på hemsidan.
Vill ha den svarta varianten.

WEBHALLEN.com - Acer Aspire 5732Z TimelineX 3820TG 13.3"HD LED Radeon HD5650,Core i5-450M,4GB/320GB/W7H Varför heter den 5732Z? Måste va samma dator som Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) Rätta mig om jag har fel.

Tacksam för snabbt svar!!

Permalänk
Medlem

Min 3820 från webhallen är mörkgrå/borstad alu. Inte svart som 5820tg, men inte silver heller. Den ser mörkare ut på prisjakts bilder än vad den är.

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Medlem

Har fattat det som att den svarta modellen inte finns att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testa spelet/demo Amnesia på 3820TG och fått det att fungera. Den som testar måste även ha uppgraderat sina grafikdrivrutiner för ATi. Jag får det inte att fungera... Får felmeddelande "LoadLibrary failed with erroer 126: Det går inte att hitta den angivna modulen". Vore tacksam om någon kunde pröva! Det är bara 157 mb att ladda hem från förslagsvis FZ.se.

NM: Fixade biffen.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

är det någon mer än jag som får en massa konstiga hårddisk-lagg?
sitter man surfar, lyssnar på musik eller skriver dokument så märker man inte det men när man exempelvis spelar något spel så märker man det genom att datorn "fryser" 1-4 sekunder och sen fortsätter den normalt, igen i ibland någon minut sen kommer det igen. när detta händer så hör man att hårddisken "klickar" till...

har märkt det när jag spelar QuakeLive - då laggar det till ett antal sekunder och det är rätt störigt eftersom det kan vara skillnad mellan liv och död
sen har jag börjat spela Diablo 2 LoD igen, samma sak där.
stänger man av datorn och startar upp den igen är det inte säkert att "felet" kommer, det är lite från gång till gång vilket gör det jäkligt svårt att hitta orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

är det någon mer än jag som får en massa konstiga hårddisk-lagg?
sitter man surfar, lyssnar på musik eller skriver dokument så märker man inte det men när man exempelvis spelar något spel så märker man det genom att datorn "fryser" 1-4 sekunder och sen fortsätter den normalt, igen i ibland någon minut sen kommer det igen. när detta händer så hör man att hårddisken "klickar" till...

har märkt det när jag spelar QuakeLive - då laggar det till ett antal sekunder och det är rätt störigt eftersom det kan vara skillnad mellan liv och död
sen har jag börjat spela Diablo 2 LoD igen, samma sak där.
stänger man av datorn och startar upp den igen är det inte säkert att "felet" kommer, det är lite från gång till gång vilket gör det jäkligt svårt att hitta orsaken.

Hah, knäppt sammanträffande, jag har precis börjat irritera mig på exakt det du beskriver! Ibland när jag t.ex. har WoW igång och alt+tabbar ut till firefox eller liknande är datorn så sjukt seg, långsammare än min gamla.. HD'n spinner som en galning och det tar typ 10 sekunder bara att byta flik i firefox.. Ungefär som att den måste läsa in en massa information igen.

Får även lagspikes i WoW där helt plötsligt spelet låser sig i 1-2 sekunder för att hårddisken jobbar med nåt.

Får bli till att klämma in en ny Win7pro install..

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så kan jag meddela att det går fint att klämma ner en 3820tg med 9-cellsbatteri i en Zeroshock III. Det blir såklart rätt tight runt batteriet men det var inga problem att dra ihop dragkedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustaren:

Hah, knäppt sammanträffande, jag har precis börjat irritera mig på exakt det du beskriver! Ibland när jag t.ex. har WoW igång och alt+tabbar ut till firefox eller liknande är datorn så sjukt seg, långsammare än min gamla.. HD'n spinner som en galning och det tar typ 10 sekunder bara att byta flik i firefox.. Ungefär som att den måste läsa in en massa information igen.

Får även lagspikes i WoW där helt plötsligt spelet låser sig i 1-2 sekunder för att hårddisken jobbar med nåt.

Får bli till att klämma in en ny Win7pro install..

jag satt också i tanken att installera om datorn från grunden, har kört med förinstallerade windows 7 i nuläget och rensat bort de onödiga programmen som kommer med..
skulle du kunna PM:a mig eller skriva i tråden om du får bukt på problemet med en ominstallation så vore jag väldigt tacksam! synd bara att man precis fått över all info från den stationära datorn och ska behöva göra om allting igen

Permalänk
Skrivet av Macrint:

Kan även dela med mig av att trots installation av alla drivers på Acers hemsida (och inga andra) så saknas den mittersta rutan om switchable graphics. Kanske ordnas detta i framtida versioner av Catalyst. I övrigt verkar allt funka, men jag hör av mig när problemen börjar dyka upp

Fick hem min 3820tg från dustin idag. När jag högerklickar på skrivbordet finns det ett alternativ som heter "configure switchable graphics". Där kan jag välja om det ska vara intel eller ati, oberoende om sladden är i eller inte. Är det är en ny funktion som tidigare saknats eller har jag bara missförstått vad ni är ute efter....?

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Skrivet av bonzichrille:

Fick hem min 3820tg från dustin idag. När jag högerklickar på skrivbordet finns det ett alternativ som heter "configure switchable graphics". Där kan jag välja om det ska vara intel eller ati, oberoende om sladden är i eller inte. Är det är en ny funktion som tidigare saknats eller har jag bara missförstått vad ni är ute efter....?

Det är efter att du har klickat på "configure switchable graphics" som det kommer upp en ny ruta. Och då har de flesta (alla utom jag?) en tom ruta i mitten av den bilden. Det är tydligen bara jag i hela världen som har den rutan

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

jag satt också i tanken att installera om datorn från grunden, har kört med förinstallerade windows 7 i nuläget och rensat bort de onödiga programmen som kommer med..
skulle du kunna PM:a mig eller skriva i tråden om du får bukt på problemet med en ominstallation så vore jag väldigt tacksam! synd bara att man precis fått över all info från den stationära datorn och ska behöva göra om allting igen

Jag vill också gärna veta. Köpte min 3820tg 6-cell för en vecka sedan och har exakt samma problem, fast i bf bad company 2. Även när man bara sitter och surfar kan man höra hur hdd spinner upp, saktar ned och spinner upp igen.

Min 3820tg kom med Atheros wlan och inte Broadcom som jag trodde..

Permalänk
Medlem

Ok, jag har börjat störa mig kraftigt på två saker nu. Det ena är touchpaden, en Alps, som gör lite som den vill ibland och vid andra tillfällen reagerar den knappt. Det är dessutom ganska oprecis och okänslig. Nån som sitter på en lösning?

Det andra är just hårddisken som spinner ned och upp hela tiden. Det mest störande är dock att det blir som ett hack när man skriver eller spelar spel.

Permalänk
Skrivet av Slenke:

Det andra är just hårddisken som spinner ned och upp hela tiden. Det mest störande är dock att det blir som ett hack när man skriver eller spelar spel.

Det finns bara en lösning till det problemet... köp en SSD Har inte haft ett enda problem med min hårddisk och den är såå snabb och tyst.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Slenke:

Jag vill också gärna veta. Köpte min 3820tg 6-cell för en vecka sedan och har exakt samma problem, fast i bf bad company 2. Även när man bara sitter och surfar kan man höra hur hdd spinner upp, saktar ned och spinner upp igen.

Min 3820tg kom med Atheros wlan och inte Broadcom som jag trodde..

Har ni provat att stänga av alla hdd'n energisparfunktioner? Med dom avstängda så ska den inte gå upp och ner i varv.

Permalänk
Medlem

Jag är mest fundersam över varför den överhuvudtaget går upp i varv när jag idlar på dekstopet utan några program som loggar i textfiler eller liknande igång. Den stannar och blir helt tyst ibland, men max 5-6 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har ni provat att stänga av alla hdd'n energisparfunktioner? Med dom avstängda så ska den inte gå upp och ner i varv.

japp, ställt in så att datorn aldrig ska "vila" hårddisken vare sig med strömkabeln i eller när man kör på batteriet.

visst är man inne på att skaffa SSD men för min del är det för mkt pengar att lägga ut i nuläget och med tanke på att man har en 500GB hårddisk nu känns det lite väl att gå ner till 80/160, men det är ju min åsikt

Permalänk
Skrivet av TofZ:

japp, ställt in så att datorn aldrig ska "vila" hårddisken vare sig med strömkabeln i eller när man kör på batteriet.

visst är man inne på att skaffa SSD men för min del är det för mkt pengar att lägga ut i nuläget och med tanke på att man har en 500GB hårddisk nu känns det lite väl att gå ner till 80/160, men det är ju min åsikt

Har du skrivcache aktiverat och tömning av skrivcachebuffert inaktiverat? Om det är aktiverat(tömning av skrivcachebuffert) så tömmer datorn cachen till disk med jämna mellanrum och då kan "hack" upplevas ibland.

Defragmentering av disken är att rekommendera också, kom även att tänka på en annan sak. Vissa antivirus program kan orsaka denna typen av problem också.

Permalänk
Medlem

Då var felanmälan gjord på laptopen klarade en vecka med flimmret på skärmen ang ljusstrykan som går upp och ner när man kör på 100%.
UPS Express till Tyskland, hoppas panel bytet går lika snabbt, någon som gjort service tidigare ?

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har du skrivcache aktiverat och tömning av skrivcachebuffert inaktiverat? Om det är aktiverat(tömning av skrivcachebuffert) så tömmer datorn cachen till disk med jämna mellanrum och då kan "hack" upplevas ibland.

Defragmentering av disken är att rekommendera också, kom även att tänka på en annan sak. Vissa antivirus program kan orsaka denna typen av problem också.

Det där med antivirusprogram lät intressant. Jag kör med Microsofts egna, Security Essentials, men tror du man klarar sig bra med bara defender?

Blir datorn snabbare eller långsammare, alternativt inte lika strömsnål om man aktiverar/inaktiverar skrivcachebufferten?

Permalänk
Skrivet av Slenke:

Det där med antivirusprogram lät intressant. Jag kör med Microsofts egna, Security Essentials, men tror du man klarar sig bra med bara defender?

Blir datorn snabbare eller långsammare, alternativt inte lika strömsnål om man aktiverar/inaktiverar skrivcachebufferten?

Defender suger nåt fruktansvärt om du frågar mig, segar ner datorn extremt. Prova att stänga av allt och dra igång nåt spel.

Datorn blir snabbare, det är bara till för att man inte ska förlora data om strömmen går tex. Och det lär ju inte hända då det är batteri i laptops.

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Defender suger nåt fruktansvärt om du frågar mig, segar ner datorn extremt. Prova att stänga av allt och dra igång nåt spel.

Datorn blir snabbare, det är bara till för att man inte ska förlora data om strömmen går tex. Och det lär ju inte hända då det är batteri i laptops.

Kalla mig gärna n00b, men är inte Defender till för att ta bort spyware och liknande?

Vad rekommenderar du? Ta bort Security Essentials och stänga av defender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Hej!

Vad är den generella åsikten ni som köpt datorn eller ni som följt tråden?
Är det många som har problem med datorn i form utav skärmflimmer, eller hårddisken som "laggar" samt wlanet? Och annat såklart.

Jag har 4820TG och den funkar sjukt bra, har gjort clean install på den också. Men kommer eventuellt ge den till bruden och köpa mig en 3820TG isf. Men om det är si och så med just den så är man lite skeptiskt. Sen är det så att folk som har problem skriver oftast om dom och med tanke på hur sjukt mycket denna dator sålts i så kanske det är en bra dator ändå?

Mvh

Jag har aldrig upplevt problem vare sig med skärmflimmer, att hårddisken skulle sega ihop ibland eller att wifit är instabilt (och då kör jag ändå både skärm och wifi-nic i något slags energisparläge).

Permalänk
Skrivet av Slenke:

Kalla mig gärna n00b, men är inte Defender till för att ta bort spyware och liknande?

Vad rekommenderar du? Ta bort Security Essentials och stänga av defender?

Kallar ingen för n00b Men det finns mycket smidigare program som inte segar ner hela datorn så som defender gör. Jag kör med ESET smart security, det är brandvägg, antivirus osv. allt i ett så du slipper den krångliga windows brandväggen också.

Sen kör jag spybot search and destroy ibland för att plocka bort ev. spyware men hittils har inte Eset släppt in nåt.

Du kan ladda ner 30dagars trial av Eset, ESET - Antivirus Software with Spyware and Malware Protection

Bort med windows security skräpet och stäng av defender, kör i eset och njut av din snabbare och säkrare dator

Permalänk
Skrivet av Allstaar:

Hej!

Vad är den generella åsikten ni som köpt datorn eller ni som följt tråden?
Är det många som har problem med datorn i form utav skärmflimmer, eller hårddisken som "laggar" samt wlanet? Och annat såklart.

Jag har 4820TG och den funkar sjukt bra, har gjort clean install på den också. Men kommer eventuellt ge den till bruden och köpa mig en 3820TG isf. Men om det är si och så med just den så är man lite skeptiskt. Sen är det så att folk som har problem skriver oftast om dom och med tanke på hur sjukt mycket denna dator sålts i så kanske det är en bra dator ändå?

Mvh

Har svårt att tänka mig att det är mer eller mindre problem med 3820/4820, det handlar nog snarare om att fler har köpt 3820, därav fler frågeställningar kring den.

Är du nöjd med 4820 så kommer du säkert bli minst lika nöjd med en 3820, då den har bättre kylning och går lite svalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har du skrivcache aktiverat och tömning av skrivcachebuffert inaktiverat? Om det är aktiverat(tömning av skrivcachebuffert) så tömmer datorn cachen till disk med jämna mellanrum och då kan "hack" upplevas ibland.

Defragmentering av disken är att rekommendera också, kom även att tänka på en annan sak. Vissa antivirus program kan orsaka denna typen av problem också.

har inte kollat om det är aktiverat, kan kolla när jag kommer hem (sitter på jobbet nu)
jag kör med windows Security essentials och har visserligen funderat på om det kan vara det som ställer till det, det lustiga är att jag upplever inte det på min stationära dator där jag kör samma antivirus men kan det bero på att det är en 7200rpms disk i den istället?
EDIT: ska prova avinstallera när jag kommer hem och testa igen..

en annan sak som är helt out-of-bounds är att när jag kör med en Razer Pro|Click (?) kopplad till den så händer det oftare än om jag kör med min Logitech MX518? det kan ju vara så att det är något jag bara tror...?
jag felsöker vidare..

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt en ny sak jag stör mig på och funderar på att skicka in datorn pga det. Kan någon annan också kolla detta? När man låtit datorn gå på batteri ett tag och man sitter i ett tyst rum så hör man ett ganska högfrekvent tjut. Ljudet tycks härstamma från ett område direkt under klisterlappen med windows produktnyckel. Det skumma är att det endast hörs när datorn går på batteriet och har gjort det någon timme eller så.. Det börjar bli fett störande när man som jag sitter och skriver en massa i tyst miljö.. Jag trodde först att det var hårddisken, men den sitter på ett annat ställe. Det tycks inte heller vara någon av fläktarna eller högtalarna..

Nån annan som känner igen sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slenke:

Jag har upptäckt en ny sak jag stör mig på och funderar på att skicka in datorn pga det. Kan någon annan också kolla detta? När man låtit datorn gå på batteri ett tag och man sitter i ett tyst rum så hör man ett ganska högfrekvent tjut. Ljudet tycks härstamma från ett område direkt under klisterlappen med windows produktnyckel. Det skumma är att det endast hörs när datorn går på batteriet och har gjort det någon timme eller så.. Det börjar bli fett störande när man som jag sitter och skriver en massa i tyst miljö.. Jag trodde först att det var hårddisken, men den sitter på ett annat ställe. Det tycks inte heller vara någon av fläktarna eller högtalarna..

Nån annan som känner igen sig?

Tjut brukar oftast betyda att kondingarna läcker fick jag lära mig häromdagen, då jag tog upp att när jag berätta att de tjöt som du säger ifrån mitt tangentbord som hade bakgrundsbelysning.
Kan hålla med dig de är verkligen ihärdig varken högt bara högrekvent så man blir tokig på de efter ett tag.

Min är på service för närvarande då jag hoppas de byter ut min lcd panel då den flimrade, skickade den igår kväll strax efter 1900, den kom till verkstan i Tyskland runt 10 i morse så jag hoppas jag får hem den till helgen iaf

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3