Dålig WIFI hastighet med D-Link DIR-655 + D-Link DWA-140

Permalänk
Medlem

Dålig WIFI hastighet med D-Link DIR-655 + D-Link DWA-140

Hej!

Vad har jag missat i konfigurationen. Jag får så sjukt dålig hastighet när jag kör trådlöst.
Skicka och ta emot ligger mellan 5-10Mbit/s när jag kör trådlöst. Med sladd kommer jag upp i 95Mbit/s / 15Mbit/s (Har 100/10 BBB)

Router: D-Link DIR-655, Hardware Version A3, Firmware Version 1.21EU (uppgraderat från 1.11 utan någon skillnad)
USB Trådlöst: D-Link DWA-140

Jag har anslutit USB-stickan i både en stationär dator och en laptop men hastigheten är densamma, trots att signalstyrkan är ~50% på den stationära och 100% på den bärbara. Det känns som det är någon inställning i routern jag missar (eller om det är USB-portarna, de säger att enheten kan fungera snabbare i en höghastighetsport (jag har en compact flash kortläsare som kan läsa filer i 25 MByte/s så det bör inte vara USB portarna)

Skärmdump från Ra-Link på den bärbara;
Imageshack - 222ec.png

Routerinställningar;
Imageshack - namnlsz.png

Imageshack - namnls2z.png

Imageshack - 22155062.png

Jag har provat med att disabla Enable Traffic Shaping, Autolink Uplink Speed, Enable QoS Engine.
Jag har provat att välja egen channel, ändrat channel width, ändrat Cipher Type till enbart AES

Utan någon som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att D-Link inte är något att hänga i granen. Räkna inte med några 95Mbit/s över trådlöst med D-Link.

Testa byta kanal, kan vara många som har trådlöst där du bor och kanaler kan slå ut varandra rätt bra.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt test, utan att ha ändrat någon inställning så får jag max på skicka men fortfarande extremt lågt på ta emot

http://img408.imageshack.us/img408/9198/bbk.png

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt, vet inte vad du ska göra åt det, min enda gissning är dlink.

Pröva googla o se om du hittar någon annan som har prylarna..

Kolla trådlösa inställningar i datorn, dem flesta förklarar sig rätt bra själva.

Som sagt kolla vilken kanal du kör..

Finns ett program, Vistumbler eller netstumbler heter det, kan du kolla andra trådlösa prylar i närheten av dig, och vilken kanal de kör på.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Måste ha varit något tillfälligt. Nu ligger hastigheten mellan 5-6Mbit/s igen, både upp och ner. Har provat att ta bort lösenordet på den trådlösa anslutningen, gjorde ingen skillnad. Har valt en kanal som ingen av de andra 10-12 trådlösa nätverken använder, ingen skillnad.

Om det nu ligger i USB-portarna så bör jag väl komma över 5-6Mbit/s ändå, även om jag inte får USB 2.0 att lira?

Permalänk
Medlem

Antar du kollat senaste firmwaren och drivisar till prylarna så kan det ju faktiskt vara nått annan trådlöst som kan störa. Bluetooth, moiltelefoner, trådlösa telefoner. Till och med microvågsugnar kan störa.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......