Permalänk
Medlem

Min dator dör helt random.

Jag har en Acer Aspire 7738G, och har ett stort problem. Varje dag, så dör den, helt random, kan hända när jag spelar, är ute på internet, när som helst. Vad kan de vara?

Permalänk
Medlem

Överhettning skulle jag tro

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Mer info tack.

Nätagg? Komponenter? OS? Kylning? Bluescreens?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kollat så att minnen får rätt volt? hade det felet själv.....

Permalänk

Acer Aspire 7738G är väl bärbar?
Det är nog överhettning skulle jag tro. Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Överhettning troligtvis.

Fram med kompressorn och blås rent!

Permalänk
Medlem

Det är en bärbar, och ibland kan jag ha höga temperaturer när jag spelar, men sen, kan den ligga på lågt, 50-60c och ändå så stängs den av.

Nätagg-no idea..
OS-vista 32bit home premium
C2D 2.20Ghz

Inga bluescreens

Permalänk

kör memtest och testa att damma av datorn.

Permalänk
Medlem

Lätt att damma av en bärbar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av XBJonte:

Lätt att damma av en bärbar..

Öppna upp skiten o kolla fläktarna. Är ett par skruvar på undersidan. Inte markant svårare än o fixa en stationär.

Permalänk
Medlem

Mjo visst, inte på den här datorn inte.

Permalänk

Som någon sa , kör memtest, kolla så fläkten blåser som den skall, dammsug bort all damm.

Avinstallera grafikkorts drivutiner, kör lite utan och se om samma symptom upprepar sig, om nej, förmodligen grafikkortsfel, kanske ga av drivutinerna...

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Skrivet av cyclo_hexene:

Som någon sa , kör memtest, kolla så fläkten blåser som den skall, dammsug bort all damm.

inte dammsuga förfan! en kompis gjorde så på sin gamla laptop...fläkten blev faan sne av det...öppna upp locket på undersidan ocg blås bort dammet med kompressor istället

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Skrivet av KrilleMeister:

inte dammsuga förfan! en kompis gjorde så på sin gamla laptop...fläkten blev faan sne av det...öppna upp locket på undersidan ocg blås bort dammet med kompressor istället

Din kompis måste ha en kraftig dammsugare, core i7 lr?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Inaktiv

Tryckluft på burk, in med munstycket i ventilationsspringorna, blås på utav bara helskotta så blir du av med dammet.

Permalänk
Medlem

Jag drog in dammsugarn, blåste på rent av helvete! Nu går datorn mycket kallare! xD