Permalänk

Nyköpt sweclocker dator, startar ej=/

Godmorgon

jag gjorde en tråd häromveckan där jag behövde råd för att köpa en ny speldator, det blev tillslut denna
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Jag har fått hem rubb och stubb och byggde ihop datorn igår med hjälp utav vänner på skype som bara fick guida mig lite basic.

5 timmar och jävla massa fram och tillbaka så såg det ut som allting var på plats. då börjar de andra problemen...

När jag startar datorn hör jag inget beep, eller jag hör ett långt beep men det låter som det kommer från cd/dvd läsarn, datorn hittar ingen skärm så jag ser inte Bios eller kan ställa in något.
+ min mus och tangenbord får ingen el när det är ikopplat.

är det ett dött mobo som jag har fått hem kanske eller går detta att lösa själv?

stort tack för eventuell hjälp:)

EDIT:

grön lampa lyser på moderkortet samt alla fläktar och alla andra delar verkar fungera som det ska. dem spinner och låter, antar att det är normalt.

Permalänk
Medlem

Sladden till processorn ikopplad?

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av MROO:

Sladden till processorn ikopplad?

Nu kommer världens dummaste fråga.

Processron,

lägga på den där lilla plattan, sätta fläkten över och spänna fast den. Sen enda kabeln som behöver kopplas in är väl fläkt kabeln?

Processor jag använder AMD Phenom II Black Edition

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om jag förstår bilden rätt, det går 2 sladdar från nätagget varav en är 8pin som kopplas in precis bredvid processorn, om det är den ni visar på bilden så är den ikopplad.

Permalänk
Medlem

Ta gärna bilder på insidan av datorn så kan vi se om något är felkopplat
Kopplat in strömmen till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

ibland kan det även bara en 8pinskontakt som du "delar" på mitten och kopplar in i ett uttag ofta beläget nära processorn

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 990 PRO 2TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Du har monterat distanserna mellan moderkortet och chassits moderkortsplåt?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

How to Bench Test Your System - Tech Support Forum
Distanserna som ska var under moderkortet är viktigt att få rätt. Kan var bra att börja bygget med att jämföra hålen och distanserna så att de verkligen sitter rätt. Sen slänger man chassit i förrådet.

Moderkortet läggs på tex kartongen den kom i. Efter att de 5 viktigaste delarna funkar ihop utanför sätter du in delarna i lådan.

För att veta om kablar/knappar från chassit är trasiga eller sitter fel tar man bort alla. Starta (stänga av, reset) datorn gör du med en stjärnskruvmejsel som du rör(kortsluter) metall piggarna där kablarna från dator lådan ska sitta.

Var noga med processorn och kylaren till processorn. Många är dåliga på att sätt fast kylaren ordentligt och upptäcker inte det förrän de känt efter med handen.

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild som sagt, så vi kan se vad som sitter vart.

Vanliga tabbar är:

-Felkopplat till frontpanelen. Din dator verkar ju starta så förmodligen inte.
-Inga distanser. Risken är kortslutning av mobo.
-Glömt ström till prollen
-Glömt strömkablarna till grafikkortet
-Missat att trycka i minnena ordentlligt. Man ska trycka ganska hårt och första gången känns det nästan lite obehagligt att ta i så mycket som man ska

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Kör så basic som möjligt också, bara ett minne etc så du ser att allt kommer igång. Första gången som moderkortet startas. Så kopplar man i allt på direkten blire jobbigt att veta vad som är fel.

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!

Permalänk
Medlem

Kolla som sagt att alla distanser sitter på rätt ställe, är det ett ATX moderkort skall det vara 9 st har jag för mig. Ta bort minnena, hårddiskarna, cd-läsaren och alla fläktar utom CPUns, tills du får bild. När du får bild sätter du i en komponent i taget tills det funkar. Det är dessutom viktigt att du skruvar i skruvarna i distanserna rättså bestämt, så att de får kontakt, eftersom de ibland används som jord på ett moderkort.
Lycka till, och posta gärna en bild.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk
Proffsmobbare

Moderkortsdistanserna som jord för moderkortet spelar ingen roll, det som spelar roll är om moderkortet ligger mot något på baksidan.
Att jorda moderkortet är absolut inget måste, då nätaggregaten är jordade. Det är därför bench-datorer fungerar utmärkt.

Så antagande att han har ett nätaggregat, så är det inte jordfel så länge inte något ligger mot på undersidan.

(Och det är ingen idé att dra upp en motdiskussion, jag har byggt egna plexidatorer med moderkortsplåt i plast.)

Permalänk

Ett "beep" hör du väl bara om du har en summer inkopplad på "speaker" stiften. Slit bort alla sladdar till frontpanelen och koppla bara in "power switch" den kan du vända hur som helst utan problem.

Ta bort alla kablar från nätdelen.

Börja med:

1. Sätt i cpu-fläktskontakten
2. Sätt i ATX-kontakten (den breda) på moderkortet
3. Sätt i 12V-sladden, vanligen 4-pin eller 8-pin på moderkortet
4. Sätt i pci-e kontakten/erna till grafikkortet

Om du ej får bild då, kolla så att processorfläkten sitter som den ska. Att du dragit åt "spännpinnen" ordentligt.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av R_awd:

Kolla som sagt att alla distanser sitter på rätt ställe, är det ett ATX moderkort skall det vara 9 st har jag för mig. Ta bort minnena, hårddiskarna, cd-läsaren och alla fläktar utom CPUns, tills du får bild. När du får bild sätter du i en komponent i taget tills det funkar. Det är dessutom viktigt att du skruvar i skruvarna i distanserna rättså bestämt, så att de får kontakt, eftersom de ibland används som jord på ett moderkort.
Lycka till, och posta gärna en bild.

Skrivet av Laine:

Moderkortsdistanserna som jord för moderkortet spelar ingen roll, det som spelar roll är om moderkortet ligger mot något på baksidan.
Att jorda moderkortet är absolut inget måste, då nätaggregaten är jordade. Det är därför bench-datorer fungerar utmärkt.

Så antagande att han har ett nätaggregat, så är det inte jordfel så länge inte något ligger mot på undersidan.

(Och det är ingen idé att dra upp en motdiskussion, jag har byggt egna plexidatorer med moderkortsplåt i plast.)

Det är väl moderkortsplåten/chassit man är ute efter att jorda inte tvärt om (eftersom att moderkortet får jord från nätagget)?
Jord->nätagg->moderkort->distanser->moderkortsplåt->chassi

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Helt korrekt. Tänkte på en bils elektronik. Jag hade fel där haha ! ;D

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk

här är en bild på hur jag kopplat rubb och stubb.

brutalt bökigt men som sagt första gången jag bygger en dator:)

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem

Hej Min gode vän! Jag tror att du har köpt för snabba minnen för moderkortet, vet inte om det spelar någon roll. Ditt moderkort stödjer PC3-10600, PC3-8500 och du har väl köpt 12800 tror jag.... Vet inte om det är problemet, men plocka ur minnena och starta igång och se vad som händer

/En glad nybörjare som gissar

Visa signatur

Såld!

Permalänk

ska pröva, btw hur tar jag bort min processor fläkt? den sitter ju som berg

Permalänk
Medlem

då sitter den nog rätt. Gör inte det. Låt den vara om den ligger åt bra!

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

ska pröva, btw hur tar jag bort min processor fläkt? den sitter ju som berg

varför ska du ta bort den? kommer du in i bios nu?

Permalänk
Medlem

Prova även att skruva fast grafikkortet med en skruv i det mittersta hålet. Glappar det får du inte mycket till bild.

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem

hur har du kopplat in skärmen ? I vilket anslutning?

Visa signatur

Såld!

Permalänk

tog bort ram, försökte starta, blev ingen skillnad.

moderkortet, fläktarna, grafikkortet och nätagget allting som i ikopplat just nu men det fungerar fortfarande inte.

skärmen vet jag funkar då jag använde den på en annan dator nyss för att testa den.

Jag trodde att det skulle pipa, när man startar den första gången?

Permalänk
Skrivet av R_awd:

hur har du kopplat in skärmen ? I vilket anslutning?

använt vga inkopplingen, försökte med de båda olika.

Permalänk
Medlem

Går datorn igång? Eller händer det ingenting när du försöker starta?

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Skrivet av R_awd:

Går datorn igång? Eller händer det ingenting när du försöker starta?

det lyser, moderkortets gröna lampa lyser, fläktarna snurrar, allting ser normalt ut.

men där tar det stop..

Permalänk
Medlem

Har du satt fast grafikkortet ordentligt? Viktigt att det inte glappar.

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

tog bort ram, försökte starta, blev ingen skillnad.

moderkortet, fläktarna, grafikkortet och nätagget allting som i ikopplat just nu men det fungerar fortfarande inte.

skärmen vet jag funkar då jag använde den på en annan dator nyss för att testa den.

Jag trodde att det skulle pipa, när man startar den första gången?

RAMen måste vara i för att få bild. Även om ditt moderkort inte stödjer ditt RAM så klockas RAMen bara ner till den hastighet moderkortet klarar. Testa byta plats på minnena, sätt dom i svart stället för blå.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Hallå igen, har kollat lite på ditt moderkort på bilder. Det verkar som att strömmen till proppen kanske behöver 2x4pins. Pilla bort den pluggen som sitter i det andra 4-pins uttaget och sätt i en 4-pins ström sladd där också. Kan ha med det att göra.

Visa signatur

Såld!