Permalänk
Medlem

Hjälp med val av iMac

På väg att skaffa en iMac men behöver lite hjälp med vilken modell.
27" modellen lockar mest men får tyvärr inte plats med den fysiskt..:(

Återstår då 21.5" modellen.
Har inge större behov av någon högre prestanda (tror jag) men vill kolla vad
expertisen säger.
Den kommer mest att användas för vanlig slösurfning men troligen kommer intresset för
bildbehandling och även enklare musikproduktion att öka när en vettig dator införskaffas.
Kan även blir aktuellt att göra en enkel medlemstidning (ca 25 sidor text med småbilder)

Räcker det med basic modellen av 21.5" med i3 proppen eller behöver man gå
till i5 proppen?
Även rek. om vart man skall köpa den uppskattas. Spelar de någon roll om man köper
den hos en ÅF i stil med Makoteket,, Inlife osv eller funkar de lika bra med Elgiganten/Mediamarkt?
Apple care plan; är de i stil med de stora el-ladornas extra försäkring, mao inget man egentligen behöver utan den vanliga hemförsäkringen räcker bra, eller ger denna något mer?

Permalänk
Medlem

Den billigaste.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Rekommenderar starkt den billigaste i3an som jag köpte på Elgiganten i Barkarby i förrgår för 9.890kr, samma modell som på appels hemsida men 2000kr billigare. Att Elgiganten har detta pris är för att Mediamarkt i Barkarby säljer iMac i3 för 1000kr billigare och elgiganten måste gå lägre med sin prisgaranti.

Jag har testat att spela Battlefield: Bad company på den vilket är oerhört cpu pressande och grafik pressande och den klarar att dra de med hyffsad grafik. Jag är oerhört nöjd med hur den presterar.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken du ska köpa så rekommenderar jag dig att provköra just det exemplaret du har för avsikt att köpa i butik. YouTube - iMac buzzing when screen is dimmed or sleeping (mid 2010 27" i7 2.93GHz quad core model) . Väldigt många som har det problemet. Kan iofs kanske vara lite svårt att höra i en butik med massa bakgrundsljud och sånt, men det är verkligen sjukt många som har just detta problemet (jag är en av dem). Fick 2 stycken datorer levererade till mig med exakt samma fel, tröttnade och begärde idag att häva köpet. Köpte dock på applestore och hade ingen möjlighet att testa dem innan.

Permalänk
Skrivet av hagelin.r:

Rekommenderar starkt den billigaste i3an som jag köpte på Elgiganten i Barkarby i förrgår för 9.890kr, samma modell som på appels hemsida men 2000kr billigare. Att Elgiganten har detta pris är för att Mediamarkt i Barkarby säljer iMac i3 för 1000kr billigare och elgiganten måste gå lägre med sin prisgaranti.

Oj, det lät schysst!

Vet du hur länge mediamarkt skulle hålla sitt pris? Var det endast i helgen?

- Hedmannen

Permalänk
Medlem

Elgiganten är sjukt trevliga att ha och göra med om man vill byta ut eller lämna tillbaka sin produkt.
Ang modell så tycker jag du ska satsa på billigaste modellen. Mellanmodellerna är inte så prisvärda IMHO.

Du måste ha ett litet datorbod? Min 27" tar bara upp ca 50% av bredden på mitt bord. Jag antar att det är ett ganska vanligt skrivbord. Inte litet, men jag skulle absolut inte kalla det stort.

Lycka till, förresten

Permalänk
Skrivet av Hedmannen:

Oj, det lät schysst!

Vet du hur länge mediamarkt skulle hålla sitt pris? Var det endast i helgen?

- Hedmannen

Tror de har detta erbjudande ett tag till då Mediamarkts priser är pga en pågående ombyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Elgiganten är sjukt trevliga att ha och göra med om man vill byta ut eller lämna tillbaka sin produkt.
Ang modell så tycker jag du ska satsa på billigaste modellen. Mellanmodellerna är inte så prisvärda IMHO.

Du måste ha ett litet datorbod? Min 27" tar bara upp ca 50% av bredden på mitt bord. Jag antar att det är ett ganska vanligt skrivbord. Inte litet, men jag skulle absolut inte kalla det stort.

Lycka till, förresten

Har datorn i ett datorskåp
Får plats med datorn men kommer inte att kunnna nyttja DVD läsaren då de blir för tight.
Funderar på om de kanske går att lösa om jag ställer 27" på en snurrplatta så den kan vridas när jag behöver
komma åt DVD läsaren.
Är dock tveksam till iMac köp när man läser om problemen som folk har med skärmarna. Vill ju skaffa
en iMac för att slippa strul.."ska bara funka" och inte hålla på och stöka runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagelin.r:

Tror de har detta erbjudande ett tag till då Mediamarkts priser är pga en pågående ombyggnad.

Gällde priset "bara" 21.5"?
Kankse kan få plats med en 27" om de står på en snurrplatta

Permalänk
Skrivet av stigge33:

Gällde priset "bara" 21.5"?
Kankse kan få plats med en 27" om de står på en snurrplatta

2000kr billigare gällde bara på 21,5"

Permalänk

Jag ringde MM idag, erbjudandet gick ut i söndags. Iaf enligt den stropp jag fick prata med.. lite surt! Och Giganten går inte att få tag i pga telefonstrulet hos Telia just nu. Någon som vart på plats och kollat?

Permalänk
Skrivet av Hedmannen:

Jag ringde MM idag, erbjudandet gick ut i söndags. Iaf enligt den stropp jag fick prata med.. lite surt! Och Giganten går inte att få tag i pga telefonstrulet hos Telia just nu. Någon som vart på plats och kollat?

Jag ska ta en tur till Elgiganten imorgon, kan kolla med dom då.