Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nätaggregat i lyxklassen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fille3002:

3dB är trots allt en 50%-ig ökning av ljudnivån... 15dB låter 50% mer än 12dB (även om man inte skulle kunna höra någon av dem) Tänk på det nästa gång ni kollar på fläktars ljudnivå, skillnaden från 20dB till 30dB är 100%, inte 50%.

Matematiskt för ljudnivå, ja. För ljudtryck gäller 6dB. Eftersom örat är olika känsligt vid olika frekvenser använder man olika filter för att efterlikna örat, t ex dBA. Ibland passar inte dessa kurvor vårt öra speciellt bra heller, vilket kan ställa till det ytterligare. Utöver detta kommer ålder och hörselskador av olika genes.

Kort sagt, det är alldeles väldigt komplicerat att via olika siffror (speciellt sådana av tvivelaktigt ursprung, som tillverkens egna) säga något om hur vi upplever ett visst ljud.

Det är bl a därför en del tillverkare tidigt började med alternativa skalor som Sone (Arctic cooling t ex). Jag personligen, tycker den skalan stämmer betydligt bättre överens än någon dB-skala. Och den ger ungefär 10 dB som en upplevd dubbling av ljudet. Men, som sagt, det är min egen upplevda ljudnivå, unik för mig.

Läs gärna vidare här: dB: What is a decibel?
Table chart sound pressure levels level sound pressure and sound intensity ratio calculation comparison loudness decibel dB scale factor factors unit examples - sengpielaudio Sengpiel Berlin

Ytterligare bra länk
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Varför Kan dom aldrig göra en recention på Evgas Sr2 1200 w skulle va kul då det verka dänga alla andra märken dock är det ju dyrast med xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Hur räknar du egentligen? Jo jag ser även jag att ett X-650 kostar lika mycket som ett AX850, var vill du komma med det? En marginellt tystare fläkt vid full load (kom ihåg nu att du jämför ett 650 med 850) är fortfarande enda fördelen med Seasonics. Du kan alltså tänka dig att gå ner 200W och betala mer för samma nätagg?

Glömde jag nämna att AX850 har helsvarta kablar, det är lyx

Hur jag räknar? Det var ju du som hävdade att det skiljer 600 kr mellan Seasonics X-750 och Corsairs AX-750. Om Misco säljer AX-750 för 1400 kr och IT-Outlet säljer X-750 för 1773 kr så får jag det väldigt svårt att hitta en differens ens i närheten av 600 kr.

Och ja, jag kan mycket väl tänka mig att gå ner 200W om systemet aldrig kommer dra över 4-500W vilket inte är särskilt otroligt samtidigt som jag vill ha bra grejer i burken. Som sagt, Corsairs agg är antagligen mer prisvärda men då det stått mellan just dessa två i mitt val av agg hade jag gärna sett Seasonic med i testet.

Permalänk
Skrivet av Flygfisk:

Hur jag räknar? Det var ju du som hävdade att det skiljer 600 kr mellan Seasonics X-750 och Corsairs AX-750. Om Misco säljer AX-750 för 1400 kr och IT-Outlet säljer X-750 för 1773 kr så får jag det väldigt svårt att hitta en differens ens i närheten av 600 kr.

Och ja, jag kan mycket väl tänka mig att gå ner 200W om systemet aldrig kommer dra över 4-500W vilket inte är särskilt otroligt samtidigt som jag vill ha bra grejer i burken. Som sagt, Corsairs agg är antagligen mer prisvärda men då det stått mellan just dessa två i mitt val av agg hade jag gärna sett Seasonic med i testet.

Du har missat poängen helt. Corsairs AX750 är ett Seasonics X-750 med en liten liten skillnad på hur fläkten varvar upp under mycket hög belastning (vi pratar 600-850W, hur många "tysta" datorer slukar så mcket ström?). Corsairs är dock billigare här i Sverige (tvärtom utomlands, därav rekommenderar många icke-svenska hårdvarusajter Seasonics agg av förklarliga skäl).
Jag överdrev kanske lite grann med 600kr, men kollar du inkl frakt får du en skillnad mellan misco och ITOutlet (som jag personligen inte skulle handla ifrån) på 413kr, en avsevärd skillnad för i princip samma produkt.
Nu var jag ju som sagt lite skeptisk till att handla ifrån ITOutlet så jag tog därför en av de större näthandlarna och jämförde lite hastigt. Tar vi därför den billigaste av dem - JMEData 2 044kr så får vi en skillnad på 565kr, vilket jag tycker är i närheten av 600, men visst jag överdrev en del vilket jag kan hålla med om. Jag ser verkligen inte det logiska i att betala mer för en (marginellt) sämre produkt. Du sparar ju pengar på att gå upp 200W!
Som sagt varför betala mer för samma nätagg? Självklart hade det varit tvärtom om situationen var den omvända och Sesonicaggen var billigare än Corsairs

Tror nog att jag ändrar mig och säger att det var lite tråkigt att inte Seasonics X-sreie testades så att det här påpekades direkt

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Även om jag håller med måste jag ändå inflika följande. Folk har av någon anledning fått för sig att överdriva med nätagg, så länge det är kvalitet behöver man inte 1kw för en vanlig 920 och 460 sli rigg.

Jag har kört 980x kring 6ghz och fyra 5870 på ETT 1kw agg. Om det funkade kommer alla någorlunda vettiga riggar här kunna drivas av mindre agg.

Sent svar kanske, men endå!

Håller med dig, men endå inte.

Visst, watt hysterin är ganska överdriven, dock lär den väl ha nått sitt klimax vid det här laget. Förövrigt tillhör jag den skaran som gärna sitter på 100-200w extra för att vara säker på att agget slipper maxbelastas lika ofta. Dessutom drar 2x480gtx närmare 800w och att sitta på ett 850w's agg då känns inte så väldigt najs. Då kör jag heldre Overkill med t ex ett AX 950 eller FD 1000w.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair AX 750 och är nästan helt nöjd.

Det kommer ett svagt, högfrekvent ljud ifrån det under normal belastning. Det försvinner om man klockar ner processorn

Riktigt irriterande är det iaf. Är det någon som har varit med om samma sak?

Jag antar att det bara är att gå tillbaka med det tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Du har missat poängen helt. Corsairs AX750 är ett Seasonics X-750 med en liten liten skillnad på hur fläkten varvar upp under mycket hög belastning (vi pratar 600-850W, hur många "tysta" datorer slukar så mcket ström?). Corsairs är dock billigare här i Sverige (tvärtom utomlands, därav rekommenderar många icke-svenska hårdvarusajter Seasonics agg av förklarliga skäl).
Jag överdrev kanske lite grann med 600kr, men kollar du inkl frakt får du en skillnad mellan misco och ITOutlet (som jag personligen inte skulle handla ifrån) på 413kr, en avsevärd skillnad för i princip samma produkt.
Nu var jag ju som sagt lite skeptisk till att handla ifrån ITOutlet så jag tog därför en av de större näthandlarna och jämförde lite hastigt. Tar vi därför den billigaste av dem - JMEData 2 044kr så får vi en skillnad på 565kr, vilket jag tycker är i närheten av 600, men visst jag överdrev en del vilket jag kan hålla med om. Jag ser verkligen inte det logiska i att betala mer för en (marginellt) sämre produkt. Du sparar ju pengar på att gå upp 200W!
Som sagt varför betala mer för samma nätagg? Självklart hade det varit tvärtom om situationen var den omvända och Sesonicaggen var billigare än Corsairs

Tror nog att jag ändrar mig och säger att det var lite tråkigt att inte Seasonics X-sreie testades så att det här påpekades direkt

Jag tror vi är hyfsat överens egentligen.. ^^ Hur mycket pengar man är beredd att betala och vem man handlar hos är ändå ganska individuellt och dessutom ganska mycket lättare att själv avgöra. Att jämföra själva produkterna är iaf för mig ganska mycket svårare och jag hade uppskattat ett Seasonic-agg i testet. I ärlighetens namn har man ju dock fått de flesta svaren man behövde i forumet redan (jag hade t.ex. ingen aning om att Corsairs agg = Seasonics agg med annan fläktstyrning). För mig är det ändå ganska långt ifrån självklart om jag ska välja ett Seasonic X-650 eller Corsair AX-750 då jag inte kommer ha någon användning av eventuella 100 extra W efter 650W (snarare så att det ligger närmare till hands att gå ännu lägre). Om man ställer frågan såhär: Om man inte bryr sig om pris (det är ju ändå "lyxklassen") och man inte behöver mer än 650W (när behöver man mer om man kör singel-gpu?), är Corsairs AX-750/850 ett _bättre_ agg än Seasonics X-650/750?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deodot:

Jag har ett Corsair AX 750 och är nästan helt nöjd.

Det kommer ett svagt, högfrekvent ljud ifrån det under normal belastning. Det försvinner om man klockar ner processorn

Riktigt irriterande är det iaf. Är det någon som har varit med om samma sak?

Låter ju som coil whine... (nån nämnde väl att spolen verkade slarvigt lindad i Corsairagget?)
En grej du kan testa är att stänga av intel speedstep. Har för mig nån nämnt att det hjälper ibland.

Flygfisk, jag förstår vad du menar: om man nu inte har någon nytta av de där extra 100Watten i Corsairagget, så kan man ju om man hårddrar det jämföra Corsair 750 med Seasonics 650 rakt av. Det lite ev lite högre priset på seasonic, är då kanske berättigat om den är lite tystare vid den belastningen man har i burken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Flygfisk:

Jag tror vi är hyfsat överens egentligen.. ^^ Hur mycket pengar man är beredd att betala och vem man handlar hos är ändå ganska individuellt och dessutom ganska mycket lättare att själv avgöra. Att jämföra själva produkterna är iaf för mig ganska mycket svårare och jag hade uppskattat ett Seasonic-agg i testet. I ärlighetens namn har man ju dock fått de flesta svaren man behövde i forumet redan (jag hade t.ex. ingen aning om att Corsairs agg = Seasonics agg med annan fläktstyrning). För mig är det ändå ganska långt ifrån självklart om jag ska välja ett Seasonic X-650 eller Corsair AX-750 då jag inte kommer ha någon användning av eventuella 100 extra W efter 650W (snarare så att det ligger närmare till hands att gå ännu lägre). Om man ställer frågan såhär: Om man inte bryr sig om pris (det är ju ändå "lyxklassen") och man inte behöver mer än 650W (när behöver man mer om man kör singel-gpu?), är Corsairs AX-750/850 ett _bättre_ agg än Seasonics X-650/750?

Ett AX850 vs X-650 kostar lika mycket, och AX850 kommer vara overkill men det kommer då i de flesta lägen inte ens behöva starta fläkten. Sedan har du ju 7års garanti vs 5år och du kommer troligtvis aldrig behöva köpa nytt nätagg inom de 7 åren medan det skulle kunna vara så att X-650 blir lite snålt i framtiden (inte så troligt kanske men risken finns ju).
Som jag nämnde tidigare tror jag också att helsvarta kablar kan spela in nu när man ser till "lyxklassen", AX850 är verkligen skitsnyggt!
Jämför du istället AX750 och X-750 så är det inget snack om saken att Corsairs är bättre i mina ögon.
Men frågan är om du inte klarar dig på fläktlösa X-400 eller X-560 om du nu är tveksam till att gå över 650W så slipper du jämföra dem helt och hållet

Deodot: är du helt säker på att det är just nätagget? Grafikkort har t.ex. en tendens att dras med samma rysliga oljud Mitt 4870x2 led av samma problem under hög load och 8800 verkar även det vara drabbat.

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Skrivet av Flygfisk:

Jag tror vi är hyfsat överens egentligen.. ^^ Hur mycket pengar man är beredd att betala och vem man handlar hos är ändå ganska individuellt och dessutom ganska mycket lättare att själv avgöra. Att jämföra själva produkterna är iaf för mig ganska mycket svårare och jag hade uppskattat ett Seasonic-agg i testet. I ärlighetens namn har man ju dock fått de flesta svaren man behövde i forumet redan (jag hade t.ex. ingen aning om att Corsairs agg = Seasonics agg med annan fläktstyrning). För mig är det ändå ganska långt ifrån självklart om jag ska välja ett Seasonic X-650 eller Corsair AX-750 då jag inte kommer ha någon användning av eventuella 100 extra W efter 650W (snarare så att det ligger närmare till hands att gå ännu lägre). Om man ställer frågan såhär: Om man inte bryr sig om pris (det är ju ändå "lyxklassen") och man inte behöver mer än 650W (när behöver man mer om man kör singel-gpu?), är Corsairs AX-750/850 ett _bättre_ agg än Seasonics X-650/750?

Seasonic är referens medan Corsair är en försämring när det gäller fläkten.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem

Vore kul om sweclockers kunde ta med silverpower nästa gång, tror ni alldrig har haft med det märket. Jag har ett sådant som är på 600w plus 80+.. Jag är väldingt nöjd med det, och storleken på det är av de mindre slaget som passar fin i små lådor t.e.x HTPC....

Bra läsning annars....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Vore kul om sweclockers kunde ta med silverpower nästa gång, tror ni alldrig har haft med det märket. Jag har ett sådant som är på 600w plus 80+.. Jag är väldingt nöjd med det, och storleken på det är av de mindre slaget som passar fin i små lådor t.e.x HTPC....

Bra läsning annars....

Silverpower är väl Tagans budgetavdelning? De har inget som passade till det här testet, men visst vore det kul att se dem i nått annat test

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inte direkt lyxklass. 80plus standard på hela serien.

80plus standard?? vad innebär de då??

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av evulme:

80plus standard?? vad innebär de då??

http://www.sweclockers.com/nyhet/12551-fsp-forst-till-80-plus...

Ta en titt på tabellen där.

Ang. Seasonic har de ingen större närvaro i norden. Vi kan inte testa samtliga modeller på marknaden i varje artikel, det faller på sin egen orimlighet. De nätaggregat som dimper ned hos oss är i första hand från svenska distributörer, i andra hand direkt från tillverkare som satsar på den svenska marknaden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Finns det någon chans att ni kan börja skriva upp hur mycket de låter i decibel?
En gamers tyst och en vanlig persons tyst kan skilja sig =O

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

[QUOTE="fesen;10418258"]Be-Quiets nätagg testas väldigt sällan överlag men att kasta iväg ett mail eller två till dom är ju aldrig fel eftersom Sweclockers köper nog inte in dessa nätagg utan dom kommer från distributörer.

Har skickat in minst 1 gång fösrlag på de bör testa deras nätagg, men är lika intresserad av resten av deras produkt portfölj.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av stabilt:

Om man prioriterar effektivitet framför ljudvolym så vill man pricka in 50% ja.

Ge dig Stabilt,
Titta på kurvorna och om den är mest efektiv vid 50% så har den också kallast komponenter vid denna bellastning, om du sedan går under och över Sweet Spot så går överskottet till värme då den inte är lika effektiv vid andra belastningar.

Permalänk
Medlem

Tack Swec ör ännu en bra review på nätaggregat!
NZXT-agget ser mkt intressant ut.. Snyggt med vitt och den presterar ju riktigt bra.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Köpte ett AX850, men om jag har 2 grafik kort, så kan jag inte köra PCI-E kontakterna direkt till båda två, utan jag måste köra PCI-E kontakter till ett kort, sedan använda 4 molex adapters till det andra kortet, annars finns det inte tillräckligt med uttag.

Lite synd, annars är det nog ett bra nätagg.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Köpte ett AX850, men om jag har 2 grafik kort, så kan jag inte köra PCI-E kontakterna direkt till båda två, utan jag måste köra PCI-E kontakter till ett kort, sedan använda 4 molex adapters till det andra kortet, annars finns det inte tillräckligt med uttag.

Lite synd, annars är det nog ett bra nätagg.

Har du fått för få kablar? Med mitt AX850 fick jag iaf med 4st 8pin pci-e kablar, två kablar med vardera 2st 8 (6+2) pin kontakter. Tycker att det är bra att det blir "en" kabel per grafikkort, även om du har flera pci-e kontakter på kortet.
Nej, du har nog missat en av kablarna eller så får du kontakta Corsair så skickar de nog en kabel åt dig.

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Platinum?

Finns det någon högre klass en 80 Plus Gold?
Typ 80 Plus Platinum där aggregatet aldrig får understiga 92% och
måste toppa 95% vid halva specifierade maxeffekten?

Nevermind förresten...jag hittade svaret själv.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12551-fsp-forst-till-80-plus...
80 Plus Platinum kräver endast 90%, 92%, 89% för att godkännas.

I så fall torde mitt eget designade agg certifieras för 80 Plus Uranium eller något.
Jag uppnår vid test 93%, 96,4% samt 95,9% vid full belastning.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Tja!

Blev så sjukt sugen på NZXT nätagget efter detta testet. Är sjukt snyggt, presterar bra samt är tyst. Behöver egentligen inget nytt men är så sjukt trött på mitt Corsair HX850 som är högljutt och har missjud.

NZXT agget skulle göra sig sjukt bra i Fractal Design R2 också

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Honk:

Finns det någon högre klass en 80 Plus Gold?
Typ 80 Plus Platinum där aggregatet aldrig får understiga 92% och
måste toppa 95% vid halva specifierade maxeffekten?

Nevermind förresten...jag hittade svaret själv.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12551-fsp-forst-till-80-plus...
80 Plus Platinum kräver endast 90%, 92%, 89% för att godkännas.

I så fall torde mitt eget designade agg certifieras för 80 Plus Uranium eller något.
Jag uppnår vid test 93%, 96,4% samt 95,9% vid full belastning.

Var kan vi beställa och i vilka effektlägen finns det?

Skrivet av Jaxione:

Tja!

Blev så sjukt sugen på NZXT nätagget efter detta testet. Är sjukt snyggt, presterar bra samt är tyst. Behöver egentligen inget nytt men är så sjukt trött på mitt Corsair HX850 som är högljutt och har missjud.

NZXT agget skulle göra sig sjukt bra i Fractal Design R2 också

Mvh J

Det kan inte vara lätt med så många hälsoproblem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@ Multiman

Beställning finns inte på mätaren.
Jag har bara ett ex som jag har byggt av egen kunskap och intresse.

Kanske släpper jag ritningarna fritt på webben men det är inte enkelt
eller billigt att bygga det utan tillgång till resurser via sitt jobb som
elektronikkonstruktör, samt god kunskap inom analog power design.

En dag kanske.......

Visa signatur

Honk

Permalänk
Skrivet av Honk:

@ Multiman

Beställning finns inte på mätaren.
Jag har bara ett ex som jag har byggt av egen kunskap och intresse.

Kanske släpper jag ritningarna fritt på webben men det är inte enkelt
eller billigt att bygga det utan tillgång till resurser via sitt jobb som
elektronikkonstruktör, samt god kunskap inom analog power design.

En dag kanske.......

Ta nått slags patent medans du kan eller sälj designen till nått bra märke och gör oss alla glada intressefråga bara, hur mycket kan ditt agg pumpa ut ? dvs på ett ungefär

Permalänk
Medlem

@Asheileon

Tja, det ligger runt 800W utan några snurrandes fläktar inuti, dvs helt passivt.
Jag har aldrig maxat uteffekten mer än så vid mina belastningstester.
800 / 0.956 = 37W i förlusteffekt fördelat över olika komponenter på kretskortet.
Jag har kört fläktlöst länge nu. Bara prollen och graffekortet som behöver sån't trams.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Skrivet av Honk:

Finns det någon högre klass en 80 Plus Gold?
Typ 80 Plus Platinum där aggregatet aldrig får understiga 92% och
måste toppa 95% vid halva specifierade maxeffekten?

Nevermind förresten...jag hittade svaret själv.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12551-fsp-forst-till-80-plus...
80 Plus Platinum kräver endast 90%, 92%, 89% för att godkännas.

I så fall torde mitt eget designade agg certifieras för 80 Plus Uranium eller något.
Jag uppnår vid test 93%, 96,4% samt 95,9% vid full belastning.

Ha begäret för detta nätagget ökade markant De skulle sänka min elräkning Vad skulle du kunna sälja ett sånt för ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Mike.a

Sorry, ett sådant kan inte säljas för närvarande.
Jag har bara mitt eget som är under utvärdering.
Det är varken modulärt eller produktionsvänligt.
Detta vore viktigt att fixa inför eventuell produktion.

Dom buggar jag stötte på vid utvecklingen har jag
patchat direkt på kretskortet med trådar och komponenter.

Det enda som går att hoppas på är att jag släpper schema
och PCB underlag för allmänheten, men det lär först ske när
jag har fixat nya buggfria underlag som är lätta att bygga efter.
Men det lär inte bli billigt eller lätt att bygga ett agg för sig
själv utan gratis tillgång till komponenter och verktyg.
För att uppnå +96% måste Premium Plus komponenter användas.
Sånt går inte att köpa över disk hos Elfa.
Jag får det som gratis varuprov via distributörer inom branshen.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill inte verka dryg, men vad är då meningen med dina kommentarer om denna fantastiska konstruktion på ett forum ägnat åt konsumentprodukter. Jag är fullständigt övertygad att det sitter saker med lika hög verkningsgrad i exempelvis militära applikationer (där för övrigt switchade nätagg började sin bana). Allt går att göra utan budgethänsyn, i princip.

Du har pratat om detta tidigare vill jag minnas, t ex med saker som synkron likriktning vilket både Corsairs (CWT-byggda) HX750/HX850 och Seasonics X-serie använder sig av.

Om det endast handlar om "Premium Plus"-komponenter (vad är det, specifikt?) för att uppnå denna verkningsgrad och priset blir astronomiskt så undrar jag lite över din agenda. En revolutionerande produkt uppnår sin prestanda genom intelligent ingenjörskonst främst och världens bästa komponenter i andra hand, imho.

Tänker du ta patent på dessa ideér förstår jag varför du slingrar dig, om inte kan du väl presentera en utförlig presentation och ritningar, så kan vi själva få avgöra om vi klarar av att anskaffa komponenter och bygga.

Skrivet av Honk:

@Mike.a

Sorry, ett sådant kan inte säljas för närvarande.
Jag har bara mitt eget som är under utvärdering.
Det är varken modulärt eller produktionsvänligt.
Detta vore viktigt att fixa inför eventuell produktion.

Dom buggar jag stötte på vid utvecklingen har jag
patchat direkt på kretskortet med trådar och komponenter.

Det enda som går att hoppas på är att jag släpper schema
och PCB underlag för allmänheten, men det lär först ske när
jag har fixat nya buggfria underlag som är lätta att bygga efter.
Men det lär inte bli billigt eller lätt att bygga ett agg för sig
själv utan gratis tillgång till komponenter och verktyg.
För att uppnå +96% måste Premium Plus komponenter användas.
Sånt går inte att köpa över disk hos Elfa.
Jag får det som gratis varuprov via distributörer inom branshen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av mikrokiwi:

Har du fått för få kablar? Med mitt AX850 fick jag iaf med 4st 8pin pci-e kablar, två kablar med vardera 2st 8 (6+2) pin kontakter. Tycker att det är bra att det blir "en" kabel per grafikkort, även om du har flera pci-e kontakter på kortet.
Nej, du har nog missat en av kablarna eller så får du kontakta Corsair så skickar de nog en kabel åt dig.

Jag fick ju 4st 8pin(6+2) kablar, de som går ihop till en kontakt. Men om jag använder båda, så kan jag inte använda 8pin kabeln till moderkortet.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!