Hur snabb måste processorn vara för att få bästa känslan i spel?

Permalänk
Avstängd

Hur snabb måste processorn vara för att få bästa känslan i spel?

Är det stor skillnad på 2.8 och 3.8 ghz när man spelar, eller är det bara en siffra och ingen skillnad alls i känslan när man spelar?

Permalänk
Entusiast

Beror på vilka spel, Om det är en Quad/trippel/Dual eller singel core, och hur många thread's processorn har, / hur många spelet använder osv..

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Beror på vilka spel, Om det är en Quad/trippel/Dual eller singel core, och hur många thread's processorn har, / hur många spelet använder osv..

Det är en i5 760 jag har.

Nja, jag vet inte riktigt.
Spel som Crysis, GTA IV, Mafia 2 med mera..?

Permalänk
Medlem

Det blir generellt sätt mindre frys lagg med högre klock hastighet.
Är ett defenitivt måste att klocka upp om man vill få ut fullt fräs ut ett Crossfire/Sli system.

Själv så flyter spelen smidigare med min överklockning mot när jag körde stock.
Men sen beror mycket också på hur pass bra optimerat ett spel är också. Vissa spel är extremt dåligt optimerade..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Det blir generellt sätt mindre frys lagg med högre klock hastighet.
Är ett defenitivt måste att klocka upp om man vill få ut fullt fräs ut ett Crossfire/Sli system.

Själv så flyter spelen smidigare med min överklockning mot när jag körde stock.
Men sen beror mycket också på hur pass bra optimerat ett spel är också. Vissa spel är extremt dåligt optimerade..

Ja okej.
Med RAM minne då?
Har provat att spela spel i 2 GB ram och med 4 GB ram, har inte märkt skillnad oavsett, finns det inga spel som kräver 4 GB ram?

Permalänk
Medlem

Minne har som bekant nästan obefintlig inverkan på det vardagliga användandet. Det finns ju ett stort "flaskhalstest" att titta lite på. Jag märkte att datorn stängdes av snabbare när jag bytte från 2 till 4 gb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Windows gynnas mest av ökat minne. Spel är inte så tunga dock. Man kan komma undan med bara 2GB för spel. Men personligen tycker jag man kan lika väl kosta på sig några hundringar extra för 4GB.
När det kommer till minnes frekvensen så gör det yterst lite i spel prestanda. Primärt bara minnes krävande program som gynnas av snabbare minne.
Men på tanke på hur liten pris skillnad det är ibland så är det lika bra att kosta på den extra hundringen som typ ett 1600MHz kostar över 1333MHz.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro