Installera operativsystem på annan dator.

Permalänk
Medlem

Installera operativsystem på annan dator.

Hejsan.
Har funderat på att köpa mig en minipc och byta ut hårddisken mot en ssd. Dock så vill jag inte köpa mig en superdrive pga att jag kommer bara använda den 1 gång. Så jag undrar, kan jag installera mitt opeativ på min andra laptop och sedan bara sätta in den i mini pcn?

Markie

Permalänk
Hedersmedlem

Ett USB-minne kan ju ordna det hela (googla)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan man eller kan man inte?

Permalänk
Medlem

Du kan ju intstallera OS med hjälp av ett USB-minne. Som sagt, googla på det.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Klart du kan men det är inte att rekommendera. Drivrutiner osv brukar kunna strula.

Vad är en superdrive förresten?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahahaha, superdrive.
Någon som blivit hjärntvättad av Apple?
Sjukt hur apple byter namn på något så simpelt som DVD/CD för att låtsas som att det är något speciellt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ett USB-minne kan ju ordna det hela (googla)

Skrivet av Markie:

Kan man eller kan man inte?

Är inte hans svar ganska självklart?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAnden:

bra sagt.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sAnden:

Han ville ju i och för sig inte veta om det gick att installera via USB eller inte... Men kör på USB ts! Myyycket smidigare!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Han ville ju i och för sig inte veta om det gick att installera via USB eller inte... Men kör på USB ts! Myyycket smidigare!

Jo det vet jag. Det var därför jag skrev så

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Låter mycket coolare att säga superdrive
Okej, då är det USB som gäller!

Permalänk
Medlem

Har en ny fråga:

Jag har inget usb-minne just nu, men kan jag installera operativ på en annan dator, sätta in den i min nya och sedan installera operativet en gång till? Nu är min fråga går det öht, inga svar om usb-installering.

Permalänk
Medlem

Nej.
Grejerna som behövs ligger fortfarande på DVD eller USB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markie:

Har en ny fråga:

Jag har inget usb-minne just nu, men kan jag installera operativ på en annan dator, sätta in den i min nya och sedan installera operativet en gång till? Nu är min fråga går det öht, inga svar om usb-installering.

Om det går att installera ett operativsytem flera gånger på samma hårddisk? ja det går, låter dock som att du egentligen menar något annat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar av en vän nyss, tack endå för svaren!

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du inte har samma hårdvara i de olika burkarna, om det inte är samma innehåll så funkar det inte helt super nej.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Klart du kan men det är inte att rekommendera. Drivrutiner osv brukar kunna strula.

Vad är en superdrive förresten?

du kan ju alltid lägga in drivisar i ditt os innan du installerar det med nLite eller vLite beroende på xp eller vista. tror inte det kommit ut nåt för windows 7 ennu.

bra typ när windows inte hittar dina raid drivrutiner eller om du vill ha nyare drivisar direkt när du installerar nytt..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du skulle väl kunna stoppa i hårddisken i en annan dator och skapa en bootbar partition där du lägger in installationsmediat (alltså kopierar installationsskivan till hårddisken), men du installerar inte operativsystemet förrän du har flyttat hårddisken till den dator du vill installera. Om du kan få till det så att installationsprogrammet startas från hårddisken när du startar din nya dator så kan du sedan installera ditt OS till en annan partition på hårddisken. Se till så att den bootar från den nya systempartitionen sedan så att du inte får igång installationsprogrammet igen efter att du har installerat.

Det är alltså möjligt men lite omständigt. Varför vill du inte installera ifrån ett USB-minne där du kopierat in installationsskivan istället? Även om du får köpa USB-minne så har du nytta av ett sådant framöver så det är liksom inte bortkastade pengar.

Det framgår inte heller vilket operativsystem du vill installera. Ofta kan man installera Linux på en hårddisk i en dator och flytta hårddisken till en annan dator och det funkar utan problem. Däremot är det inte lika säkert att det funkar om man gör så med Windows.

Permalänk
Medlem

1. Installera Windows 7 på SSD:n.
2. Kör Sysprep (C:\Windows\System32\sysprep\sysprep.exe) med "OOBE", "Generalize" och "Shutdown".
3. Flytta SSD:n till en annan dator.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Jag håller med.. Installera från USB och om du inte har någon så är 4GB jättebilligt och generellt användbart att ha.

Om du har win7 kan du ladda hem detta[1] program som gör det väldigt enkelt att föra över installationsfilerna till ett USB.

[1] Windows 7 USB DVD Download Tool

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.