Hjälp med Asus Xonar Essence STX!

Permalänk
Medlem

Hjälp med Asus Xonar Essence STX!

Hej! har precis fått hem mitt Xonar essence stx och undrar var och vilken kabel jag ska använda för att det ska få ström? Man fick ingen kabel till kortet, men hade några över från mitt nätaggregat men hittar ingen som passar.
Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Är väl en vanlig molex, 4-pins. Hittade inga bra bilder men kolla på kortet så lär det ju finnas en, om det ens behövs extra ström till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Är väl en vanlig molex, 4-pins. Hittade inga bra bilder men kolla på kortet så lär det ju finnas en, om det ens behövs extra ström till den?

Mycket riktigt, helt vanlig Molex kontakt (4-pins) Kortet behöver extra ström då det är inbyggd hörlursförstärkare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Okej, Tack! hittade en Psu kabel med molex anslutning, men när jag sätter i den i nätaggregatet och sedan i ljudkortet så står det sedan när jag ska installera drivisarna att jag behöver ström till kortet.
Samt hittar jag ingen bra version av programvaran på Asus.com :/?
Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

ASUSTeK Computer Inc. - Multimedia - ASUS Xonar Essence STX Beroende på operativsystem. Ta "AUDIO" men ta inte betan utan näst senaste.
Har för mig att när jag installerade mitt ljudkort så stod det att man ska kolla så att strömkabeln är ansluten och inte att man ska stoppa i den.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

det är bara för att göra dig uppmärksam om du inte hade satt i kabeln. den känner inte av om du har i kabeln eller inte

Visa signatur

MacBook PRO, HP Z620, HP Elite.

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!, vet ni vilket program jag ska öppna programvaran i?
Tog Audio sedan den längst ner och sedan "global" men kan inte få fram programmet som jag ska öppna det i?
Tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar så hemskt mycket!
Mulle: Stämmer det om det klickar till i kortet när man växlar från headphone till speaker å vice versa?
tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Inget vad jag har hört, menar du fysiskt i ljudkortet eller i ljudet?

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Fysiskt i ljudkortet från datorn hör jag en snäpp varje gång jag byter från headphone eller speakers.
kortet verkar funkar bra för övrigt
tack återigen!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nog vara hörlursförstärkaren.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Hittade denna texten från hothardware.com. "Finally, one thing we noticed while testing is a clicking sound upon booting, shutting down and switching inputs on the card. Don't be alarmed, this is just the sound of an internal switch that resets the circuits to prevent bleed over from capacitor voltage."
Låter som att det inte är något fel på mitt kort då? för det låter ganska högt.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej du ska nog inte oroa dig. Kan tillägga att det "knäpper" högt i min Onkyo 607 också.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

har en liten fundering ang Xonar essence stx, lyser de i utgångarna på de kortet?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

lyser rött i en utav utgångarna, tror det är PDIF out porten.

Permalänk
Medlem

Mitt Xonar DX klickar också som en galning vid uppstarten av datorn, samt installation av programvara.

Permalänk
Medlem

Okej, klickar det inte när du byter mellan hörlurar och speakers?

Permalänk
Medlem

Ursäkta dubbelpost, men vet någon om ljudkortet ska sitta fast i hela PCI-E sloten eller är det bara de två små anslutningspinnarna som ska sitta i sloten och resten av kortet "hänger i luften"?
Får inte samma positiva klick när jag sätter i ljudkortet som när jag sätter i ett grafikkort, som sätter sig hela vägen i PCI-E sloten och i slutet klickar till.
Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara de pinnarna längst fram som ska sitta i.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Okej, bra då är det inget fel på min anslutning som kändes lite sne eftersom den inte blev plaserad rakt i spåret hela vägen!
Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Eh? hela vägen? Det är ju bara längst fram som ljudkortet har kontakt med pci-e platsen.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, tänkte dock att det fortfarande skulle bli ett klick när man satte fast kortet.
Men pinnen som klickar fast grafikkorten sitter längst bak på PCI-E sloten, men det räcker väl att sätta fast ljudkortet i anslutningarna och sedan skruva fast det?
Men tack för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Nejdå det ska inte vara några problem.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hoppas det är okey.

Fungerar denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135153896

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Till att dela upp en Molexkontakt till två? Ja.

Men vad har det med tråden att göra?
Har du också ett STX som du ska koppla in? Har du inga lediga molex kvar i nuläget?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja precis. Fungerar inte den sladden eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fidde150:

Lånar tråden lite, hoppas det är okey.

Fungerar denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135153896

tacksam för svar!

Nja vi brukar inte anse det ok med trådkapning. Det är bättre om du skapar en ny tråd, men eftersom det är en ganska relevant fråga du stället så anser jag det ok.

Ja, den funkar till det du vill ha den till.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Okey, det var ju bra.

Jag ska tänka på det i fortsättningen.

Permalänk

Det ska låta när man startar OS, stänger OS och byter mellan olika utkällor. Ex hörlur -> högtalare och tvärtom.
Dem borde skriva ner det någonstans i manualen eller liknande, fast vet faktiskt inte om det står där redan..