Permalänk

Installera nätverkskort

Jag sitter hos en vän och försöker installera hennes nätverkskort. Eller jag antar att det är felet iaf till varför hon inte kommer ut på internet. Det har fungerat tidigare och hennes modem är OK. Dock under nätverksanslutningar finns bara en 1394-anslutning.
Jag har ingen aning om vilket nätverkskort hon har och hon har kastat alla nödvändiga skivor antar jag, förutom XP-skivan. Det står inget märke på datorn, så jag vet inte där heller.
Har laddat hem Everest Home Edition för att kolla vilket nätverkskort hon har och under Windows Nätverk står inget, men under PCI/PnP nätverks står ett Realtek RTL8169/8110 Gigabit Ethernet Adapter, är det ett nätverkskort? Om inte, hur får jag reda på vad hon har för något utan att skruva upp datorn? Eller vad kan annars vara problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pärlan89:

Jag sitter hos en vän och försöker installera hennes nätverkskort. Eller jag antar att det är felet iaf till varför hon inte kommer ut på internet. Det har fungerat tidigare och hennes modem är OK. Dock under nätverksanslutningar finns bara en 1394-anslutning.
Jag har ingen aning om vilket nätverkskort hon har och hon har kastat alla nödvändiga skivor antar jag, förutom XP-skivan. Det står inget märke på datorn, så jag vet inte där heller.
Har laddat hem Everest Home Edition för att kolla vilket nätverkskort hon har och under Windows Nätverk står inget, men under PCI/PnP nätverks står ett Realtek RTL8169/8110 Gigabit Ethernet Adapter, är det ett nätverkskort? Om inte, hur får jag reda på vad hon har för något utan att skruva upp datorn? Eller vad kan annars vara problemet?

Ja, det är nätverkskortet. Sök på internet så hittar du nog drivers.

EDIT tog mig friheten att söka själv, kan det vara dessa? Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com

Permalänk

Tack!
Dock när jag trycker på download now så kommer jag bara till realteks hemsida: "The document you requested does not exist on this server or cannot be served. Please double check the URL or use the search function on this page to find what you are looking for."
Har sökt runt lite på deras hemsida men fattar typ nada. Hittar inte alls vad jag kan ladda ner...
Får fortsätta googla på drivers, tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem just nu som uppstod när jag installerade Windows 7 Ultimate 64. Jag kommer ej ut på internet och hittar inga trådlösa nätverk. Jag laddade också hem Everest fast ultimate och har fått fram modellen på mitt nätverkskort som var Realtek RTL 8168B/8111 men det går ej att ladda hem drivrutinerna när jag inte kommer ut på internet. Så jag undrar hur man går till väga för att ladda hem eventuella drivrutiner till nätverkskortet eller kan det vara något annat vanligt fel?

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

om det är inbyggda nätverkskort på moderkortet, så kan du väll kolla upp vad det är för moderkort och gå till tillverkarens hemsida för att se ifall dem har drivrutiner till det

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Okey ! Under moderkortsnamn står det: Asus M2A-VM HDMI men när jag går in på Asus hemsida och ska ladda hem drivrutiner så har jag väldigt svårt för att hitta dom rätta? Jag hittar inget moderkort som heter så ? Kollar jag på fel namn i programmet Everest eller heter moderkortet så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillbe:

Okey ! Under moderkortsnamn står det: Asus M2A-VM HDMI men när jag går in på Asus hemsida och ska ladda hem drivrutiner så har jag väldigt svårt för att hitta dom rätta? Jag hittar inget moderkort som heter så ? Kollar jag på fel namn i programmet Everest eller heter moderkortet så?

EDIT: ASUSTeK Computer Inc.-Support-

sök på "M2A" så hittar du det.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

här är download länk till Asus M2A-VM HDMI, om det nu va xp på datorn, annars får du välja annat OS:
ASUSTeK Computer Inc.-Support-

de e ju iof ganska gamla drivrutiner på sidan.... från 2007, men när du väl kommit ut på nätet så kan du ju prova om de finns nyare drivrutiner genom windows update eller nåt

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren! Hittade nu rätt men hur vet jag vilken utav alla drivrutiner jag ska installera ? ska jag ladda hem Tex BIOS Utilities, chipset, Lan Etc. Och när jag hittat rätt drivrutin hur går jag då till väga för att få över drivrutinerna till datorn där jag ska installera dom? går det att bränna dom och köra dom från en dvd skiva sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillbe:

Tack för de snabba svaren! Hittade nu rätt men hur vet jag vilken utav alla drivrutiner jag ska installera ? ska jag ladda hem Tex BIOS Utilities, chipset, Lan Etc. Och när jag hittat rätt drivrutin hur går jag då till väga för att få över drivrutinerna till datorn där jag ska installera dom? går det att bränna dom och köra dom från en dvd skiva sen?

Du ska ha drivrutinen till LAN.
Lägg över dom på en usb-sticka eller bränn på skiva. Ladda ner CdburnerXP CDBurnerXP: Downloads eller kör med Windows inbyggda brännar-funktion.

Permalänk
Medlem

Laddade hem LAN Drivrutinen och körde Setup men under installationen så står det : FindeFile failed. efter jag klickat Ok så fortsätter installationen men den blir ingen förändring på datorn. Vad gör jag för fel? är det någon specielt som jag måste tänka på när jag installerar drivrutinen så att den inte failar?

Permalänk
Medlem

Har EXAKT samma problem som TS! Hoppas någon har en vettig lösning.