Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja data delar

Hej, jag hade tänkt att bygga en billig speldator i ett fractal design R3, de enda problemet är att jag vill ha den billig, jag har ungefär 800 kr i månaden (studiebidrag)

Så vad ska jag välja för delar, jag vill ha displayport och optisk ut, enda kraven jag vill ha, och intel så klart.

Permalänk
Hedersmedlem

Skall den vara billig/prisvärd är väl inte Intel det mest självklara, för med din budget ligger AMD bättre till, lätt alltså, så då är frågan varför inte AMD?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD nu på min stationära dator, nu sitter jag på en i3 på min skol dator, jag har hittat en i3a för 1000 kr som jag kmr att övercklocka, men jag hade inte innan jag bytte till AMD, och tro mig, inte går mycket bättre, snabbare o starta, snabbare efter start, stödjer mera program/spel, krävs mindre av dem, men då är processorn följande: Kundrecensioner av Intel Core i3 530, 2.93GHz - Inet.se btw, tror ni att YouTube - OCZ ModXStream Pro 700W - PSU Review den räcker? (Egenskaper för OCZ ModXStream Pro 700W samma psu) Jag behöver också en bra skärm med display port, har hört att de e bättre.

PS. Hade nog tänkt o clocka 4 om inte mera

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju inte jämföra en processor med en annan bara på snabbheten i start, som ju kan bero på OS och hur gammal installationen är på den, och att den stödjer mera program och spel är rena rappakaljan så för den sakens skull är det inte stor skillnad
Den processorn du tittat på i530 är en bra allround dito, men kanske inte så bra till de tyngre spelen. De nätagget är ett helt ok sådant och det räcker bra om du inte skall köra de allra kraftigaste graffena, och då snackar vi om GF GTX465 + i SLI

Men det behövs ju mer än processor och nätagg, vad hade du tänkt dig annars? (moderkort minnen osv)?

Vilken budget pratar vi om?

PS: Vilken AMD-prolle har du på din stationära?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för visat intresse, men vad menar du med AMD-prolle, jag ska ju inte ha grafikkort dyrare en datorn men jag vill ha nått så man kan kö typ full grafik på wow o sånt, då behövs ju inga jätte kort o inga sli, jag tar detta nät agg eftersom att dom har sagt i många reviews att den skickar ut välldigt "ren" ström, och som jag har fattat de så är det en viktig del när man överklockar, men burget, hela dorn på 5000 kr kanske, nån stans där

Permalänk
Medlem

men som jag har fatta de så är det som att ju högre på "i-skalan" man kommer ju mera värme blir det men ju snabbare jobbar de, men frågan är:
är det värt att köpa en i5 eller nått sånt o övercklocka den o få en lägre klock men kan den bli snabbare så?

edit: YouTube - Intel vs. AMD - What happens when you remove the fan? detta är också varför jag vill ha en Intel

Permalänk
Hedersmedlem

Prolle=processor
Du vet väl att den prollen i530:an innehåller grafikkrets/kort, och om du skall ha användning för detta behöver ett s1156 med H-kretsen
Detta kanske: https://www.inet.se/artikel/1901784/gigabyte-ga-h55m-ud2h
Minne: https://www.inet.se/artikel/5305471/corsair-4gb-2x2048mb-1600...
Graffe: https://www.inet.se/artikel/5408902/gigabyte-geforce-gtx-460-...

Där har du en bra grund iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

min processor som jag har nu är en AMD athlon II x2 250 den kör jag på 3.7 GHz nu

Permalänk
Medlem

dom verkar riktigt bra, tack ska du ha, men i r3an (skalet), vad tycker du jag ska ha för fläktar och vilken konfiguration (platser) på dem, och vilka ska blåsa in/ut?

Edit: Vad tycker du jag ska ha för kylare till cpun?

Permalänk
Medlem

Du kan köra med standardfläktarna i ditt R3 skulle jag säga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen