Intel Sandy Bridge släpps den 6 januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

varför gör inte Intel så att dessa nya processorer är kompatibla med "dagens" moderkort istället?
det innebär ju för oss entusiaster att man får köpa nytt moderkort + CPU för att detta ska rulla ihop. istället för den som redan har moderkort för I3/I5/I7 bara väljer att uppgradera sin CPU.
dåligt av intel tycker jag.
Fast det kanske är därför övriga tillverkare hellre säljer inte än AMD, säljer dem intel så kanske de får sälja 3st moderkort under en "generation" istället för till AMD:s där de bara får sälja 1 moderkort under 3 generationer?

edit: väntar också på G3 SSD istället - kommer sitta som en smäck i min bärbara...

Om Intel designar en helt ny arkitektur som kräver nya chip och design på moderkortet kanske det inte är så smart att behålla samma sockellayout, då folk som du kommer tro att de kan stoppa i nya proppar i gamla moderkort.
Netburst(P4) > Core(Core, Core 2) > Nehalem(i3/5/7 xxx) > Sandy bridge(i3/5/7 xxxx).
Ingen av dessa har varit bakåtkompatibel, helt enkelt eftersom det är så stora förändringar att det kräver helt nya moderkort. Intel ser ingen anledning till att behålla bakåtkompabilitet, deras strategi i lågprissegmentet är istället att dumpa priset på gamla arkitekturer när nya introducerats.

Att AMD behållt samma sockel beror till stor del på att de inte har råd att utveckla helt nya arkitekturer så ofta som Intel. Dvs deras nya proppar är fortfarande så lika de gamla arkitekturmässigt att det inte ger någon större fördel att designa om moderkortsarkitekturen. AMD har tvingats bli tydligt budgetinriktade, och därmed är det en klar fördel för dem att deras kunder ofta slipper köpa nya moderkort.

Dvs, vill du slippa byta moderkort titt som tätt och spara pengar samt att du inte kräver högst prestanda - köp AMD.
Vill du ha den senaste och högst presterande designen och inte bryr dig så mycket om pris - köp Intel.

Permalänk
Medlem

orkar inte vänta så länge

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk

[QUOTE="datoriserad;10495193"]Jag har gått och väntat på Sandy Bridge då jag inte ville köpa en i5-760 precis innan dessa kom ut, men det verkar som alla nya i5or har en GPU inbyggd, jag vill då verkligen inte ha en GPU i min processor, finns det inga entusiast prollar till 1155?
Jag vill inte betala för en GPU som är en hundradel så bra som den jag redan har?
Kommer jag alltså få vänta till 2011/bulldozer för att hitta en prolle utan GPU som inte är av nuvarande generation?

Ja det ser ut som du kan få vänta till 2011/bulldozer men du kan använda din diskreta gpu, antingen genom att avaktivera den inbyggda eller att den kommer vara avaktiverad med vissa moderkort. Dvs du behöver inte använda den inbyggda gpu:n till socket 1156. Jag är inne lite på samma spår, väntar i avaktan kan även bli socket 1156 vid släppet av sandy bridge, vad som lockar e ju 10 % bättre prestanda vid samma klock, och bättre utnyttjande av kärnorna.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Ni inser väl att den inbyggda GPU:n ger ett par extra FPS? Med tanke på att man borde kunna spela en del spel på low så är grafikdelen varm välkommen!

Man får ju hoppas att man inte betalar jävligt mycket för grafikdelen bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Ja det ser ut som du kan få vänta till 2011/bulldozer men du kan använda din diskreta gpu, antingen genom att avaktivera den inbyggda eller att den kommer vara avaktiverad med vissa moderkort. Dvs du behöver inte använda den inbyggda gpu:n till socket 1156. Jag är inne lite på samma spår, väntar i avaktan kan även bli socket 1156 vid släppet av sandy bridge, vad som lockar e ju 10 % bättre prestanda vid samma klock, och bättre utnyttjande av kärnorna.

Jo men alltså för oss entusiaster som tänkt använda en diskret GPU med denna processor i en desktop så är ju den endast i vägen, visst man kan avaktivera den, men den tar ändå plats från ren CPU på chippet eller vad man ska säga, så för oss som inte tänker använda den är det ju endast dåligt tyvärr...

Skrivet av kobb3:

Ni inser väl att den inbyggda GPU:n ger ett par extra FPS? Med tanke på att man borde kunna spela en del spel på low så är grafikdelen varm välkommen!

Man får ju hoppas att man inte betalar jävligt mycket för grafikdelen bara!

Den inbyggda GPU:n kan väl inte samköra med valfritt diskret alternativ?
I den dator jag har så ska jag endast köra med en diskret GPU och finns det ingen processor utan så tänker jag inte köpa en då jag inte tänker betala för en CPU som får teoretiskt sämre prestanda på grund av något jag inte tänker använda...
För laptops är detta en jättebra idé men för Gaming desktops är detta inte bra någonstans, ok jo om ens diskreta GPU skulle gå sönder eller man vill felsöka datorn det är enda gången jag kan se att jag skulle använda det :/

Fel i quotning
Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jag har gått och väntat på Sandy Bridge då jag inte ville köpa en i5-760 precis innan dessa kom ut, men det verkar som alla nya i5or har en GPU inbyggd, jag vill då verkligen inte ha en GPU i min processor, finns det inga entusiast prollar till 1155?
Jag vill inte betala för en GPU som är en hundradel så bra som den jag redan har?

Kommer jag alltså få vänta till 2011/bulldozer för att hitta en prolle utan GPU som inte är av nuvarande generation?

Källa: List of future Intel microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

Även AMD's prollar kommer ha en GPU i sig om jag inte minns helt fel. Kanske kommer ersättaren till socket 1366 som kommer 2:a kvartalet nästa år att ha modeller utan GPU.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

tja, man kanske kan använda GPU'n till en extra skärm med en browser eller något chattprogram när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

tja, man kanske kan använda GPU'n till en extra skärm med en browser eller något chattprogram när man spelar.

Kommer inte den inbyggda GPU'n vara avstängd om man har ett grafik kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jo men alltså för oss entusiaster som tänkt använda en diskret GPU med denna processor i en desktop så är ju den endast i vägen, visst man kan avaktivera den, men den tar ändå plats från ren CPU på chippet eller vad man ska säga, så för oss som inte tänker använda den är det ju endast dåligt tyvärr...

Den inbyggda GPU:n kan väl inte samköra med valfritt diskret alternativ?
I den dator jag har så ska jag endast köra med en diskret GPU och finns det ingen processor utan så tänker jag inte köpa en då jag inte tänker betala för en CPU som får teoretiskt sämre prestanda på grund av något jag inte tänker använda...

Om i5 2400 kostar som en i5 760 men har drygt 20% bättre prestanda, så spelar det ingen roll för normala människor om grafikdelen "tar plats från CPU på chippet" eller "kostar pengar även fast den inte används".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag vill se prestanda tester!

Blir intressant att se om det här innebär slutet för integrerade grafikkort och låg pris grafikkorten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av taliz:

Om Intel designar en helt ny arkitektur som kräver nya chip och design på moderkortet kanske det inte är så smart att behålla samma sockellayout, då folk som du kommer tro att de kan stoppa i nya proppar i gamla moderkort.
Netburst(P4) > Core(Core, Core 2) > Nehalem(i3/5/7 xxx) > Sandy bridge(i3/5/7 xxxx).
Ingen av dessa har varit bakåtkompatibel, helt enkelt eftersom det är så stora förändringar att det kräver helt nya moderkort. Intel ser ingen anledning till att behålla bakåtkompabilitet, deras strategi i lågprissegmentet är istället att dumpa priset på gamla arkitekturer när nya introducerats.

Att AMD behållt samma sockel beror till stor del på att de inte har råd att utveckla helt nya arkitekturer så ofta som Intel. Dvs deras nya proppar är fortfarande så lika de gamla arkitekturmässigt att det inte ger någon större fördel att designa om moderkortsarkitekturen. AMD har tvingats bli tydligt budgetinriktade, och därmed är det en klar fördel för dem att deras kunder ofta slipper köpa nya moderkort.

Dvs, vill du slippa byta moderkort titt som tätt och spara pengar samt att du inte kräver högst prestanda - köp AMD.
Vill du ha den senaste och högst presterande designen och inte bryr dig så mycket om pris - köp Intel.

"-Do you know this for a fact or are you simply guessing..."

Personligen är jag övertygad att det hade gått att skapa bakåtkompatibla arkitekturer. Det handlar om en marknadsstrategi. Ett sätt att tjäna extra pengar helt enkelt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har faktiskt inga större förhoppningar om Intels 1155, det känns som om den kommer bli riktigt mesig. Det som är intressant är hur den "Sandiga Bron" presterar i folding Man använder ju ändå knappt prollen till spel.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Heter de Intel sandy bridge?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

"-Do you know this for a fact or are you simply guessing..."

Personligen är jag övertygad att det hade gått att skapa bakåtkompatibla arkitekturer. Det handlar om en marknadsstrategi. Ett sätt att tjäna extra pengar helt enkelt.

Givetvis är det strategi, och Intel och AMD har som sagt valt olika vägar.

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak, kommer det komma några entusiast prollar till 1155? Dvs något man kan bygga ett riktigt kraftfullt spelsystem av? Eller kommer det något lite senare från Intel som är som i7 serien lite mer?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av aMp:

Undrar samma sak, kommer det komma några entusiast prollar till 1155? Dvs något man kan bygga ett riktigt kraftfullt spelsystem av? Eller kommer det något lite senare från Intel som är som i7 serien lite mer?

LGA 1155 kommer se ut ungefär som dagens LGA 1156, dvs. processorer i de flesta prisklasser. Nästa entusiastplattform är LGA 2011 som släpps Q3 2011, ersättaren till LGA 1366.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Även AMD's prollar kommer ha en GPU i sig om jag inte minns helt fel. Kanske kommer ersättaren till socket 1366 som kommer 2:a kvartalet nästa år att ha modeller utan GPU.

Bulldozer kommer inte ha inbyggt GPU mig veterligen. Fusion (Llano och Bobcat) kommer dock med inbyggd grafikdel.
Väntar med spänning till Bulldozer kommer.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

LGA 1155 kommer se ut ungefär som dagens LGA 1156, dvs. processorer i de flesta prisklasser. Nästa entusiastplattform är LGA 2011 som släpps Q3 2011, ersättaren till LGA 1366.

Är det så att processorerna till LGA 1155 kommer att bli kraftfullare än de för LGA 1156 eller är det just den integrerade grafik-delen som är det speciella, vilket gör den passande till datorer som inte behöver så mycket GPU-kraft, tex serverdatorer och kontorsdatorer?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av taliz:

Givetvis är det strategi, och Intel och AMD har som sagt valt olika vägar.

Min poäng var att det är inte för att INTEL måste jämt byta sockel som de gör det. Markandsstrategiskt beslut helt enkelt och jag hatar det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Är det så att processorerna till LGA 1155 kommer att bli kraftfullare än de för LGA 1156 eller är det just den integrerade grafik-delen som är det speciella, vilket gör den passande till datorer som inte behöver så mycket GPU-kraft, tex serverdatorer och kontorsdatorer?

The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag vill se prestanda tester!

The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Notera att just det exemplaret Anandtech testar saknar full Turbo, vilket verkar vara Sandy Bridges paradnummer. (Vid ex. GPU-tunga program 'lånar' GPUn kraft från CPU-delen och vice versa).
Jag hoppas inte K alternativen kommer bli allt för dyra, man vill ju klocka.

Permalänk
Skrivet av aMp:

Är det så att processorerna till LGA 1155 kommer att bli kraftfullare än de för LGA 1156 eller är det just den integrerade grafik-delen som är det speciella, vilket gör den passande till datorer som inte behöver så mycket GPU-kraft, tex serverdatorer och kontorsdatorer?

Både CPU och GPU kommer att bli bättre.

Här är ett förhandstest: The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

EDIT: En massa människor hann före med samma test!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

kanske dags att skaffa nytt då, skrota 930.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av datoriserad:

Jo men alltså för oss entusiaster som tänkt använda en diskret GPU med denna processor i en desktop så är ju den endast i vägen, visst man kan avaktivera den, men den tar ändå plats från ren CPU på chippet eller vad man ska säga, så för oss som inte tänker använda den är det ju endast dåligt tyvärr...

Den inbyggda GPU:n kan väl inte samköra med valfritt diskret alternativ?
I den dator jag har så ska jag endast köra med en diskret GPU och finns det ingen processor utan så tänker jag inte köpa en då jag inte tänker betala för en CPU som får teoretiskt sämre prestanda på grund av något jag inte tänker använda...
För laptops är detta en jättebra idé men för Gaming desktops är detta inte bra någonstans, ok jo om ens diskreta GPU skulle gå sönder eller man vill felsöka datorn det är enda gången jag kan se att jag skulle använda det :/

Köp P55 så kan du inte ens använda den inbyggda grafiken.
Sen är det väl knappast troligt att Intel hade bytt ut GPU mot en extra CPU-kärna.
Att köra flera serier med och utan grafikdel är dessutom dyrare i utveckling så det skulle inte innebära lägre priser för dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Blir intressant först när man ser mer tester på plattformen. Min nuvarande maskin kommer nog att duga till det mesta under hela 2011. Ska satsa på ett datorstyrt motoristerat teleskop istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Notera att just det exemplaret Anandtech testar saknar full Turbo, vilket verkar vara Sandy Bridges paradnummer. (Vid ex. GPU-tunga program 'lånar' GPUn kraft från CPU-delen och vice versa).
Jag hoppas inte K alternativen kommer bli allt för dyra, man vill ju klocka.

Tackar

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Ser fram emot detta

Permalänk

hur är det med mobos till 1155 socket, dubbla 8x eller 16x PCI-e? Inte för att det gör så mycket, sett SLI GTX480 (1156 vs 1366, 8x vs 16x) benches, 1% skillnad ung..men det kommer nya kort hela tiden, vill ju vara på den säkra sidan..bildbevis får vissa googla efter

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Asså, kan man inte klocka den +50% ere inget för mig. Vaffö pröjsa för den inbyggda kontorsgraffan som bara mosterAgda blir nöjd me.

Tack, men NEJ tack, gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton.se:

hur är det med mobos till 1155 socket, dubbla 8x eller 16x PCI-e? Inte för att det gör så mycket, sett SLI GTX480 (1156 vs 1366, 8x vs 16x) benches, 1% skillnad ung..men det kommer nya kort hela tiden, vill ju vara på den säkra sidan..bildbevis får vissa googla efter

dubbla x8 för P67.
Sen finns för övrigt ett intressant test här att läsa rörande x16 SLI och x4 SLI: GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4 | [H]ard|OCP
Bara något enstaka fps hit och dit.