Överklocka och byta minnen på nya macbook air?

Permalänk

Överklocka och byta minnen på nya macbook air?

Funderar på att byta ut min macbook pro (13 tum, 2,4 ghz, 4gb ram - nya varianten) mot den nya macbook air'en (13 tum, 1,86 ghz, 2gb ram) - mest pga att skärmen har högre upplösning.

Undrar dock:

1) Går det att överklocka processorn något?

2) Kan man byta ram själv till 4 gb på denna modell? Tycks vara väldigt kompakt.

Ska googla lite mer efter svaren själv och återkommer om jag hittar det på annat ställe, men vet ni så är jag tacksam för hjälp.

[edit]

2) Nej, verkar det som. Enl. idg.se:
"Internminnet sitter på specialkontakter och är likt ssd-disken inte utbytbart i efterhand enligt den officiella versionen."
Nya Macbook Air - Apple gör om och gör rätt - IDG.se

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Geeks
SweClockers

DRAM-minnet sitter fastlött på kretskorten. Även SSD:n är en specialare men går att byta ut.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12928-photofast-tar-fram-ssd...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

1. Nej
2. Nej

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

1. Klart det går. Fast du måste nog skriva ett eget program för att kunna det. Den enda nya Macarna som går att klocka upp är (för närvarande) är XServe och Mac Pro (antar att det beror på Xeon-processorn)
2. Minnet går inte att byta själv. Typiskt Apple att göra en fantastisk produkt - sånär som på EN enda dum-i-huvudet-lösning som gör att man inte vill köpa den.. Jag får "iPhone och MMS"-vibbar av nya MBA...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

1. Klart det går. Fast du måste nog skriva ett eget program för att kunna det. Den enda nya Macarna som går att klocka upp är (för närvarande) är XServe och Mac Pro (antar att det beror på Xeon-processorn)
2. Minnet går inte att byta själv. Typiskt Apple att göra en fantastisk produkt - sånär som på EN enda dum-i-huvudet-lösning som gör att man inte vill köpa den.. Jag får "iPhone och MMS"-vibbar av nya MBA...

Fast då hade den troligtvis blivit större, vilket inte är kul. Det är fan riktigt packat där inne och ska man ha en armatur och minne löst så bygger det flera mm extra. Men visst utbytbara delar är ju alltid positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Funderar på att byta ut min macbook pro (13 tum, 2,4 ghz, 4gb ram - nya varianten) mot den nya macbook air'en (13 tum, 1,86 ghz, 2gb ram) - mest pga att skärmen har högre upplösning.

Undrar dock:

1) Går det att överklocka processorn något?

2) Kan man byta ram själv till 4 gb på denna modell? Tycks vara väldigt kompakt.

Ska googla lite mer efter svaren själv och återkommer om jag hittar det på annat ställe, men vet ni så är jag tacksam för hjälp.

[edit]

2) Nej, verkar det som. Enl. idg.se:
"Internminnet sitter på specialkontakter och är likt ssd-disken inte utbytbart i efterhand enligt den officiella versionen."
Nya Macbook Air - Apple gör om och gör rätt - IDG.se

Det går inte. Finns inget överklockningsprogram till OS X. Möjligen att det skulle gå i Windows, men det har jag aldrig provat eller läst något om. Minnet är inte utbytbart.. så:

1. Uppgradera till 2.13GHz processor vid köpet
2. Uppgradera till 4GB minne vid köpet

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hmm, kan nog inte säga att MBA är en "fantastisk" produkt direkt... passlig för ett visst segment kanske men fullständigt opasslig för de flesta typer av bruk.

Permalänk
Skrivet av plundstr:

Hmm, kan nog inte säga att MBA är en "fantastisk" produkt direkt... passlig för ett visst segment kanske men fullständigt opasslig för de flesta typer av bruk.

Jo, det kan man faktiskt säja. Jag gjorde ju just det? Sen är den ju inte tänkt för nåt annat än att vara ok prestanda parat med transportabel - vilket den ju är. Fungerar säkert utmärkt för Office, webb, presentationer, kodknackande etc. Som vilken netbook som helst, fast en miljard gånger snyggare och antagligen bra mycket slitstarkare. Tror inte att speciellt många komma redigera film på en MBA. Ungefär lika många som försöker göra det på netbook, antagligen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av nmc:

Fast då hade den troligtvis blivit större, vilket inte är kul. Det är fan riktigt packat där inne och ska man ha en armatur och minne löst så bygger det flera mm extra. Men visst utbytbara delar är ju alltid positivt.

Ja, visst är det så. Fast jag hade gärna sett att man åtminstone kunde välja 8GB minne som tillval vid köp. 4GB är möjligen ok idag, men antagligen inte om två år.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Ja, visst är det så. Fast jag hade gärna sett att man åtminstone kunde välja 8GB minne som tillval vid köp. 4GB är möjligen ok idag, men antagligen inte om två år.

SSDn väger upp för det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

SSDn väger upp för det.

Nja. Inte helt övertygad om det

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Om 2 år lär de ha kommit nya mba kanske med mer men va ska man med mer än 4 gb till på en nerbook? Samt att ssdn väger upp endel

1. Nej
2. Nej

Permalänk
Avstängd

Nja. Inte helt övertygad om det

Vad i hela...? Vad hade du tänkt använda en macbook air med 8GB RAM till?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det undrar jag också lär ju inte finnas någon prestandavinst i att gå över 4. :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Det går inte. Finns inget överklockningsprogram till OS X.

Nja, det är ju inte helt sant. Det finns tre stycken faktiskt.

Aticcellerator - Ett program för Power PC - Macar för att överklocka grafikkort
Zeus - Ett program för Intel Macar för att överklocka grafikkort (Detta program har jag skapat )
ZDNet Overclocking Tool - Ett program för att överklocka processorn i Mac Pro 2006/2007

Men generellt brukar man säga att Macar ej går att klocka eftersom man oftast refererar till att klocka i BIOS (EFI-firmware) vilket man ej har tillgång till på en Mac.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Nja, det är ju inte helt sant. Det finns tre stycken faktiskt.

Aticcellerator - Ett program för Power PC - Macar för att överklocka grafikkort
Zeus - Ett program för Intel Macar för att överklocka grafikkort (Detta program har jag skapat )
ZDNet Overclocking Tool - Ett program för att överklocka processorn i Mac Pro 2006/2007

Men generellt brukar man säga att Macar ej går att klocka eftersom man oftast refererar till att klocka i BIOS (EFI-firmware) vilket man ej har tillgång till på en Mac.

Okej, jo det förstås. Men eftersom det pratas om CPUn på nya Macbook Air så är väl ett program för att klocka PPC, ett för att klocka Mac Pro 06/07 samt ett program för att flasha firmware på grafikkortet inte så relevant, eller?

Hur som helst så gillar jag Zeus, helt klart användbart!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag brukar ha både osx och win igång samtidigt och vanligtvis ett par program öppna i varje miljö - även på resande fot. Det KAN gå med 4 GB, men då blir det segt. När dessutom ssd`n är rätt liten finns det inte mycket utrymme för osx att swappa till. Egentligen är jag lite fel målgrupp för Air, men jag vill ju ha en ändå!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha både osx och win igång samtidigt och vanligtvis ett par program öppna i varje miljö - även på resande fot. Det KAN gå med 4 GB, men då blir det segt. När dessutom ssd`n är rätt liten finns det inte mycket utrymme för osx att swappa till. Egentligen är jag lite fel målgrupp för Air, men jag vill ju ha en ändå!

Du vet att det finns en 13" MBP med 8GB RAM? Ta den isf. Du verkar ju helt missförstått vad MBA är till för.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Du vet att det finns en 13" MBP med 8GB RAM? Ta den isf. Du verkar ju helt missförstått vad MBA är till för.

Hehe, ja... Det är nog så att jag *vill* missförstå vad den är till för, så att jag kan köpa den.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Hehe, ja... Det är nog så att jag *vill* missförstå vad den är till för, så att jag kan köpa den.

Hehe, det är typ som att köpa en ferrari för att frakta betong till byggfirman.
Sorry för bil-liknelser.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Hehe, det är typ som att köpa en ferrari för att frakta betong till byggfirman.
Sorry för bil-liknelser.

Ja, typ... Jag behöver den nog egentligen inte alls, jag kånkar vidare på min MBP 15", som iofs. väger en hel del, men där jag kan jobba exakt som jag vill. Den funkar dessutom som enda dator i princip - hemma använder jag 24" skärm, tangentbord mus o trackpad, men på jobbet klarar jag mig rätt bra utan tillbehör. En MBA skulle jag behöva komplettera med en skärm, tangentbord och mus på jobbet också. Vad kan jag då hitta för anledning till att köpa den? Hmm...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Lycka till att ha det igång i mer än en timme på en macbook air anyways. 64GB är more then enough för vad OS X behöver.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lycka till att ha det igång i mer än en timme på en macbook air anyways. 64GB är more then enough för vad OS X behöver.

Ja, men jag skulle i allafall inte ha 64 *lediga* GB att swappa till...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kan behöva ens 4GB, jag sitter ofta med parallels igång osv, enda gången jag ens kan närma mig att använda alla 4GB jag har är om jag kör tyngre spel i både windows och OS X, men vad för mening har det då resten av datorn inte hinner med?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Vad hade du tänkt en Air skulle klara av? Processorn är långt ifrån kapabel till att behandla allt du håller på med ändå.

Sen är det beyond me hur du skulle behöva så mycket swap

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad hade du tänkt en Air skulle klara av? Processorn är långt ifrån kapabel till att behandla allt du håller på med ändå.

Sen är det beyond me hur du skulle behöva så mycket swap

Ta en titt på mina tidigare inlägg i tråden... Jag VET att en MBA inte klarar det där...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Ta en titt på mina tidigare inlägg i tråden... Jag VET att en MBA inte klarar det där...

Om du vet vad den är till för, varför klagar du att du inte kan välja till så du får 8GB RAM?

Visa signatur