Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Windows XP - 4.1 Surround problem

Hej,

Jag har haft problem med mitt (ganska gammla) 4.1 surround ljud system sedan jag köpt en ny dator och ominstallerat Windows XP. Blev rekommenderad hit av en kompis.

Nå, till problemet:

Mina hötalare är då ett 4.1 ljud system. Vilket betyder att det finns 2 front, 2 rear och en bas till det, ingen center. Basen går genom samma sladd som fronthögtalarna.

Mitt problem är nu att när jag ska använda dom, så vägrar dom att ens ge ett ljud ifrån sig om jag har min ljuddrivrutin insatt på något annat än 7.1 ljud, i vilket dom då fungerar utan några problem alls. Har jag datorn satt på Fyr-kannaligt eller 5.1 ljud så är det helt knäpptyst i dom, både i testsektionen av programmet och även i alla musik och alla spel jag testar.

Nå, då kan man ju tycka att man kan lämmna den på 7.1. Men det går inte heller så bra, för då skippar datorn vissa ljud (i spel) som ska spelas genom sido och center högtalare, till exempel röster i cinematics, och så vidare.

Innan jag bytte dator så var det aldrig problem med ljudet.
Specs:

Processor: AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~3.0GHz
Memory: 4096MB RAM
Hard Drive: 37 GB + 233 GB + 275 GB + 300 GB
Video Card: ATI Radeon HD 5800 Series
Speakers: Surround sound Cambridge SoundWorks
Operating System: Windows XP Professional Service Pack 3
Motherboard: GIGABYTE 880GM-UD2H

P.S Jag använder moderkortets inbyggda grafikkort. Är inte 100 på att det stödjer 5.1 dock.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841