Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambooo:

Hej!

Har äntligen köpt mig en 3820tg och gjort en ”clean Win7 install”.
Nu undrar jag vilka drivrutiner jag bör installera. Finns det någon vänlig själ som kan förklara vilka drivrutiner som behövs?

Jag gick in på Acers hemsida och det fanns massvis med drivrutiner. Att installera alla skulle ju förstöra poängen med att göra en "clean install".

Tacksam för hjälp

Drivrutiner kommer du att behöva!
Poängen med "clean install" är att slippa all bloatware, dvs alla skit- och testprogram som skickas med.

Här hittar du ett bra inlägg för drivrutinerna:

Permalänk
Medlem

Tjena.
Jag undrar ifall man kan ändra någon inställning så att datorn INTE byter grafikkort till 5650 när man stoppar i strömsladden? Jag vill alltså skötta skiftandet helt själv!

Hoppas frågan inte redan är besvarad! Jag har letat så gott jag kunde!

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem

hej!

Är sugen på en 13.3" 3820TG med i5 processorn.

Dock så verkar det inte vara så många butiker som säljer den längre enligt prisjakt.

Om den är så pass populär, varför tar inte butikerna in den? Är det någon annan som gäller?

Var hittar jag den billigast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesseboi:

hej!

Dock så verkar det inte vara så många butiker som säljer den längre enligt prisjakt.

Om den är så pass populär, varför tar inte butikerna in den? Är det någon annan som gäller?

Det har kommit flera varianter och vissa modeller verkar vara exklusiva för tex komplett.

vad gäller prestanda/storlek/pengar är den fortfarande bäst bland 13 tums. kan du tänka dig någon annan storlek eller budget så finns det annat.

edit: använd prisjakt för billigaste.

Permalänk

Finns det någon typ av minnen som är att rekomendera? Funderar starkt på Corsairs VS 2X4gb. eller möjligtvis ett par kingston.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få igång switchable graphics i Ubuntu?
Jag lyckas inte ens installera drivrutinerna, slutar med att jag hamnar i konsolläga och kan inte starta x.

Permalänk
Avstängd

Jag har strul med grafikkortet.. Bytte från Switchable till Dedicated i BIOS och installerade drivisarna till Radeon kortet. In i BIOS igen och bytte tillbaka till Switchable och boota om, men nu så får jag bara svart skärm när jag loggar in i Windows. Enda gången jag får bild är om jag ligger i Dedicated läge.

Vad gör jag för fel? Har testat med strömkabeln ansluten och utan kabel.

Edit: Problem löst.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_swe:

Tjena.
Jag undrar ifall man kan ändra någon inställning så att datorn INTE byter grafikkort till 5650 när man stoppar i strömsladden? Jag vill alltså skötta skiftandet helt själv!

Tyvärr är frågan redan besvarad, och det verkar bara vara 4 pers på forumet som kan.
Det handlar om ett alternativ i CCC/växlingsbar grafik som inte är valbart på fabriksinstallerade datorer

http://img197.imageshack.us/img197/6386/4820tgswitch.jpg

På bilden syns det i mitten, jag lyckades få fram det efter clean install av w7

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista på vilka spel som fungerar bra när man kör med det integrerade grafikkortet och vad man kan förvänta sig?

Någon mer än mig som har haft problem med Firefox de senaste veckorna? Det kraschar utan felmeddelande nästan direkt när man startar det. Det gäller enbart på den här datorn och inte min stationära. Så jag gissar att det har något att göra med att jag kör 64-bitars windows 7. Jag har Vista på min stationära och 32-bit. Något med Adobe Flash?

Permalänk
Skrivet av Benedict:

Finns det någon lista på vilka spel som fungerar bra när man kör med det integrerade grafikkortet och vad man kan förvänta sig?

Den klarar Minecraft precis med lite lagg. Vet inte om det finns någon lista direkt, men själv har man kört lite sealhunter, och det funkar bra

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Någon mer än mig som har haft problem med Firefox de senaste veckorna? Det kraschar utan felmeddelande nästan direkt när man startar det. Det gäller enbart på den här datorn och inte min stationära. Så jag gissar att det har något att göra med att jag kör 64-bitars windows 7. Jag har Vista på min stationära och 32-bit. Något med Adobe Flash?

Det där hände på min brors Ul30VT från Asus också. Han fick aldrig ordning på skiten och började istället köra Chrome. Om du googlar på problemet kommer du märka att det är många som lider av det! Har inget att göra med datormodell med andra ord.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesseboi:

hej!

Jag köpte min från hyllan på Net on Net lagershop för någon vecka sedan, 9990:-
Den hade en lite vassare i5:a än dom flesta andra i tråden, i5 460M.
Nu ser jag att dom satt ner den en femhundring, det kunde man ge sig f-n på.
Acer TimelineX AS3820TG-5464G50NKS Snabb 13,3-tums laptop med grym grafik!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av edge_swe:

Tjena.

Jag skulle vilja åstadkomma samma sak, men vad jag förstår går det inte.

Skrivet av klirre:

Tyvärr är frågan redan besvarad, och det verkar bara vara 4 pers på forumet som kan.
Det handlar om ett alternativ i CCC/växlingsbar grafik som inte är valbart på fabriksinstallerade datorer

http://img197.imageshack.us/img197/6386/4820tgswitch.jpg

På bilden syns det i mitten, jag lyckades få fram det efter clean install av w7

Vad jag förstår gäller frågan automatisk inkoppling av ATI-grafik när man kopplar i el, inte automatisk inkoppling av Intel-grafik när man kopplar ur el.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Jag skulle vilja åstadkomma samma sak, men vad jag förstår går det inte.

Vad jag förstår gäller frågan automatisk inkoppling av ATI-grafik när man kopplar i el, inte automatisk inkoppling av Intel-grafik när man kopplar ur el.

Det spelar ingen roll vilket, när du klickar ur rutan sköter du allt själv, dvs. har växlar du en gång till ATi så går den alltid på ATi, samma sak med intel

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Jag köpte min från hyllan på Net on Net lagershop för någon vecka sedan, 9990:-
Den hade en lite vassare i5:a än dom flesta andra i tråden, i5 460M.
Nu ser jag att dom satt ner den en femhundring, det kunde man ge sig f-n på.
Acer TimelineX AS3820TG-5464G50NKS Snabb 13,3-tums laptop med grym grafik!

Oj då.

Den modellen finns inte ens med på prisjakt! (?!?!) eller är det denna? Acer Aspire TimelineX 3820TG-5464G50n (LX.PV102.297) ?

Är för övrigt så sjukt trött på alla jävla 20-siffriga modellnummer, kombinationer och dess moster!

Är de enda skillnaderna mellan modellen ovan och den populäraste (3820TG-5454G32n) processorn: i5 450 -> i5 460 samt HDD: 320 -> 500? Är det värt påslaget på cirkus 1700 kr?

Tack för tråden!

Edit: OT: försäljaren på Mediamarkt sa att den nya modellen av Timeline skulle komma i december. Jag har googlat men inte hittat något. Är det någon som hört/läst nått?

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Skrivet av klirre:

Det spelar ingen roll vilket, när du klickar ur rutan sköter du allt själv, dvs. har växlar du en gång till ATi så går den alltid på ATi, samma sak med intel

Vill ha

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanOeberg:

Oj då.

Den modellen finns inte ens med på prisjakt! (?!?!) eller är det denna? Acer Aspire TimelineX 3820TG-5464G50n (LX.PV102.297) ?

Är för övrigt så sjukt trött på alla jävla 20-siffriga modellnummer, kombinationer och dess moster!

Är de enda skillnaderna mellan modellen ovan och den populäraste (3820TG-5454G32n) processorn: i5 450 -> i5 460 samt HDD: 320 -> 500? Är det värt påslaget på cirkus 1700 kr?

Tack för tråden!

Edit: OT: försäljaren på Mediamarkt sa att den nya modellen av Timeline skulle komma i december. Jag har googlat men inte hittat något. Är det någon som hört/läst nått?

Tycks vara ytterst marginell skillnad på de processorerna. Inte alls värt skillnaden enligt mig. Bortsett från processorn så får du en mycket vassare hybridhårddisk för 1700kr.

Intel Core i5 450M Notebook Processor - Notebookcheck.net Tech

Till höger kan du plocka fram information om 460M. Verkar enbart vara klockfrekvensen som skiljer, inget annat.

De nya modellerna innefattar fler val av processorer. Om du vill ha en i7 bör du vänta, men då får du nog se ett saftigare pris också.

Permalänk
Skrivet av SKLP:

Jo precis vad jag gjorde senast (enbart vga_ati från Acer), men har fortfarande samma problem

Märkte en till bugg nu också: Gick in på svt play och istället för bilden blev det bara grön färg där filmen skulle visas, medans ljudet och övriga spelaren funkade. Så då switchade jag till Intel och laddade om sidan så funkade det.

Verkar vara en najs dator detta, men det verkar tyvärr finnas en hel del buggar med switchable graphics

Får också grön färg med ati kortet. Någon som har en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanOeberg:

Oj då.

Ser väldigt lika ut, enda skillnaden jag hittar i specarna är batteriet, min kom med det 9 celliga som ska räcka lite längre. Tittar jag hos ACER tycks det vara någon skillnad på diskarna också men jag begriper inte mer än så. Köpte den jag köpte därför att den fanns att hämta från hyllan utan att vara medveten om att jag tydligen köpt "värstingvarianten".
Hur som helst är jag nöjd med den så här långt som en sidekick och reserv till mitt stora hemmabygge designat för bildbehandling. Den klarar Photoshop och Lightroom alldeles utmärkt och känns överlag rapp.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Köpte denna Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer för en vecka sen.
Efter en ominstallering av W7 så tycker jag att den funkar väldigt bra. Har dock några frågetecken:

Jag får ca 3h 30min batteritid när jag drar ur sladden, och då har jag gått över till allt strömsnålt, bytt grafikkort och kör inga program. Är det normalt? Det står liksom 8h i specen, jag hade åtminstone väntat mig kanske 5h.

Sen när jag har testat att lira lite Cod: WaW så blev jag helt chockad över hur dålig framerate jag hade, alltså 10fps i början på kampanjen med allt på medium/high, ingen AA. Vafan jag har sett folk lira Modern Warfare med 50+ fps... :S

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajto:

Köpte denna Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer för en vecka sen.
Efter en ominstallering av W7 så tycker jag att den funkar väldigt bra. Har dock några frågetecken:

Jag får ca 3h 30min batteritid när jag drar ur sladden, och då har jag gått över till allt strömsnålt, bytt grafikkort och kör inga program. Är det normalt? Det står liksom 8h i specen, jag hade åtminstone väntat mig kanske 5h.

Sen när jag har testat att lira lite Cod: WaW så blev jag helt chockad över hur dålig framerate jag hade, alltså 10fps i början på kampanjen med allt på medium/high, ingen AA. Vafan jag har sett folk lira Modern Warfare med 50+ fps... :S

mvh

Verkar helt klart konstigt, säker på att du fått rätt dator?

Prövat att installera de senaste grafikkortsdrivrutinerna?

Ska själv köpa denna datorn i slutet av månaden då jag kommer hem ifrån Norge.

På tal om det, vet ni hur lätt det är att deala med Inet? Tänkte försöka få ett lite trevligare pris på en hybridhårddisk samtidigt som jag köper datorn.

Permalänk
Medlem

Det löste sig faktiskt, jag hade inte installerat Microsoft C++. Det där med batteriet förbryllar mig dock fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajto:

Det löste sig faktiskt, jag hade inte installerat Microsoft C++. Det där med batteriet förbryllar mig dock fortfarande.

Det låter lite jag får nog ut en 1 timme eller mer än så utöver dig. Har du kikat vad det Battery Wear är?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Avstängd

Är sjukt nöjd med min Timeline, stoppade även i en Corsair F60. Tror 8h batteritid är om du inte rör datorn alls. Jag plugga ur datorn runt 01-tiden inatt och i skrivandes stund 04:30 ligger jag på 43% 1h 42min med lite slö surfande, pillande på datorn och tankat lite. Halva styrkan på skärmen.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Tjena alla

Jag har bestämt mig för att sälja min 3820tg - 5454G32n (7890:- på prisjakt), suget tillbaka till OS X blev för stort. Jag har haft datorn sedan i slutet av augusti och allt fungerar perfekt. Jag har kvar kvittot, låda och sådant. Jag vill ha 6000:- för dator och jag står för frakten (inom Sverige). Datorn finns i Uppsala, om vi kan träffas i Uppsala centrum för att göra affären bjuder jag på en nästan ny Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 (för att jag slipper frakten). Kan kan givetvis skicka bilder lite senare idag.

Skicka mail eller msg om någon är intresserad.

mvh HerrWilhelmsson

Edit: glömde att säga att batterislitaget är 2% av 64800 mWh

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få den att alltid använda ATI grafiken?
Färgkalibreringen ryker när den växlar över till Intel grafiken så jag skulle vilja stänga av den helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Det låter lite jag får nog ut en 1 timme eller mer än så utöver dig. Har du kikat vad det Battery Wear är?

Jag utgår från BatteryBar v3.4.3 som jag fick tipset att ladda hem och där börjar den ticka från ca 3h 10min just nu. På windows egna så är den en timme längre. Jag har inte kollat in battery wear.

Permalänk
Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk
Medlem

tjena, jag har ett problem med wi-fien på min 3820tg,
när jag ansluter den med nätverkskabel så får jag ut 7,7mbit/sek
och när jag sätter igån det trådlösa så får jag bara ut 0,4mbit/sek.
är det bara någon instälning lr vad kan det va?

Permalänk
Medlem

Tjänar man mycket på en clean install?

/Mike