Är du kille eller tjej?
Kille.
Anser du det finnas något maskulint/feminint på internet?
Maskulint och feminint måste definieras, bara för att frågeställningen är enkel så går den ej att besvara med ett enkelt svar.
Det finns beteenden som påverkas av våra könstillhörigheter och det finns beteenden som handlar om uppfostring.
Här på sweclockers så ser jag ingen skillnad på om en tjej skriver något eller en kille, vare sig hur de skriver eller vilket respons de får. Det skulle i.o.f.s. vara om de diskuterar något som har med socialt liv att göra och inte datorteknik eller politik.
Däremot finns det ställen som facebook där folk verkligen behandlas olika p.g.a. kön.
Om så, anser du respektive vara negativa/positiva?
Att kvinnor särbehandlas på t.ex. facebook kan tyckas vara negativt, men oftast så vill de också få en annan respons och killar tycker allmänt om att se dem som högre värda varelser där.
Vad jag tycker, så kan man se mig lite som en misantrop som ser ner på människorna och deras beteenden. Men jag tror att de bäst leker som de själva vill. Alltså att de får det klimatet som de själva vill ha.
Påverkar en möjlig könsdiskriminering dig på internet?
Beror på vad som menas könsdiskriminering, skulle jag ta ett gräl med någon på facebook som var en kvinna, gissa vilken sida alla skulle ta? Vem som har gjort fel etc kvittar för hon har ju en ....
Man; Bryr du dig om din motparts kön?
Beror på vad jag är ute efter, nu menar jag såklart inte sex.
Är det en ren debatt så kvittar könstillhörigheten
Ur ett jämställdhetsperspektiv, är klimatet bättre eller sämre på internet jämfört med i samhället? Varför?
Bättre eftersom feministerna och annat pack inte har lika mycket att säga till om, när folk dessutom ofta inte anger sitt könstillhörighet så får de svårt att snyfta och säga att de blir negativt särbehandlad på internet.
Tar vi dock vissa medier som facebook, så är pöbeln där extrem, moralpanik utan dess like med att särbehandla folk m.m. (nu är det vad jag upplever) Och det jag menar moralpanik är inte samma moralpanik som aftonbladet, då bl.a. folk i bl.a. invandringsfrågan m.m ofta har en annorlunda åsikt där. (vad jag upplevt)
*edit*
Min åsikt generellt om internet och könssyn är att man både ska låta den vara som den är och gå emot den riktning som folket vill ha.
*edit2*
Jag tog bort trams