Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Undersökning av könssyn på internet

Permalänk
Medlem

Undersökning av könssyn på internet

Hej! Vi är tre killar som har fått i uppgift att göra ett skolarbete om genus. Vi valde att undersöka existensen av genus på internet eftersom att vi antog att det var ett relativt outforskat delämne och dessutom upptar så stor del i dagens ungdomars liv.

Här kommer ett par frågor som vi hoppas att du har tid att besvara.

Är du kille eller tjej?

Anser du det finnas något maskulint/feminint beteende på internet?

Om så, anser du respektive vara negativa/positiva?

Påverkar en möjlig könsdiskriminering dig på internet?

Kvinna; Avstår du från att "outa"(bekänna) dig pga eventuell missgynnande könssyn?*

Man; Bryr du dig om din motparts kön?

Ur ett jämställdhetsperspektiv, är klimatet bättre eller sämre på internet jämfört med i samhället? Varför?

*Vi är väl medvetna om svårigheten att besvara frågan ifall att du avstår, om du känner för att besvara frågan så PM:a gärna.

Skriv gärna privat meddelande och dela med dig eller skriv direkt på forumet , Tacksamma för alla svar

Permalänk
Medlem

Är du kille eller tjej? Kille

Anser du det finnas något maskulint/feminint på internet? Ja det är bara kolla på några bloggar

Om så, anser du respektive vara negativa/positiva? Lite negativt då man får massa fördomar---- Dom flesta tjejer beter sig inte som kissie

Påverkar en möjlig könsdiskriminering dig på internet? Brukar inte bry mig om sånt

Kvinna; Avstår du från att "outa"(bekänna) dig pga eventuell missgynnande könssyn?*

Man; Bryr du dig om din motparts kön? Bara på fredagar Men för det mesta så behandlar jag inte någon annorlunda för det

Ur ett jämställdhetsperspektiv, är klimatet bättre eller sämre på internet jämfört med i samhället? Varför? Beror ju på vilka sidor man surfar på...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Är du kille eller tjej?
Kille.

Anser du det finnas något maskulint/feminint på internet?
Vad menas? Ja, självklart finns idén om att det finns maskulina och feminima värden på internet, men det betyder absolut ingenting. Meningslös frågeställning.

Återigen, vad menas? Menar du om jag anser om maskulinitet respektive feminitet är positivt och/eller negativt? Eller menar du om jag gillar den framställningen av de två som görs på internet? Eller menar du om jag gillar det faktum att idén om maskulinitet och feminitet förekommer på internet? Extremt oklar fråga.

Nej.

Nej.

Ur ett jämställdhetsperspektiv, är klimatet bättre eller sämre på internet jämfört med i samhället? Varför?
Det är betydligt bättre på internet. Dels är människors kön inte öppet synligt på samma sätt (det är svårt att diskriminera varandra baserat på kön när man inte vet varandras kön) och dels har människor på internet överlag åsikter som är något mer liberala och accepterande av skillnader hos människor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

syftade på maskulint/feminint beteende editar nu

Permalänk
Medlem

Hej! Vi är tre killar som har fått i uppgift att göra ett skolarbete om genus. Vi valde att undersöka genus på internet eftersom att vi gissar att det var ett relativt outforskat ämne och dessutom upptar så stor del i våra liv.

Här kommer ett par frågor som vi hoppas att du har tid att besvara åt oss.

Är du kille eller tjej?
Ja

Ja. Alla är neutrala könet man tilsl motsatsen är bevisad, se längre ned för mer utförligt svar.

Ja. Positivt att en klar och fastställd fördom uppehålls, så att alla parter inledningsvis är lika starka i gruppen.

Ja. Om någon tar mig för man så svarar man mig som om jag menade det jag skrev. Om man tar mig för kvinna tar man mig inte seriöst.

Ja. Dock endast då jag tror att det gagnar mig.

Ja. Om min medpart är man så är han inledningsvis tabula rasa. Är det en kvinna så ljuger det.

Anonymitet är lika med att vara man, man är således vad som i ett patriarkalt samhälle kallas för könsneutral. Redan de gamla grekerna sa att det finns inga kvinnor på Internet. Vad de menar är naturligtvis att på Internet så har varje person inledningsvis inget kön förrän man gör sig ett, alternativt att gruppen beskaffar individen med ett. Nuförtiden så har vi kommit längre än grekerna och kan hävda photoshop'd istället för att bara acceptera TOGTFO, så det är om möjligt än mer gällande idag än i antikens Internet.

Tips: Frasera er annorlunda. Ge mig frågan vilket kön jag tillhör, exempelvis, om nu det är så viktigt. Fråga inte bara på forum och commis ni känner till, fråga era skolkamrater var de hänger och be dem posta där.
Lycka till med skolarbetet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Är du kille eller tjej?
Kille.

Anser du det finnas något maskulint/feminint på internet?
Maskulint och feminint måste definieras, bara för att frågeställningen är enkel så går den ej att besvara med ett enkelt svar.
Det finns beteenden som påverkas av våra könstillhörigheter och det finns beteenden som handlar om uppfostring.

Här på sweclockers så ser jag ingen skillnad på om en tjej skriver något eller en kille, vare sig hur de skriver eller vilket respons de får. Det skulle i.o.f.s. vara om de diskuterar något som har med socialt liv att göra och inte datorteknik eller politik.
Däremot finns det ställen som facebook där folk verkligen behandlas olika p.g.a. kön.

Att kvinnor särbehandlas på t.ex. facebook kan tyckas vara negativt, men oftast så vill de också få en annan respons och killar tycker allmänt om att se dem som högre värda varelser där.

Vad jag tycker, så kan man se mig lite som en misantrop som ser ner på människorna och deras beteenden. Men jag tror att de bäst leker som de själva vill. Alltså att de får det klimatet som de själva vill ha.

Beror på vad som menas könsdiskriminering, skulle jag ta ett gräl med någon på facebook som var en kvinna, gissa vilken sida alla skulle ta? Vem som har gjort fel etc kvittar för hon har ju en ....

Beror på vad jag är ute efter, nu menar jag såklart inte sex.
Är det en ren debatt så kvittar könstillhörigheten

Bättre eftersom feministerna och annat pack inte har lika mycket att säga till om, när folk dessutom ofta inte anger sitt könstillhörighet så får de svårt att snyfta och säga att de blir negativt särbehandlad på internet.
Tar vi dock vissa medier som facebook, så är pöbeln där extrem, moralpanik utan dess like med att särbehandla folk m.m. (nu är det vad jag upplever) Och det jag menar moralpanik är inte samma moralpanik som aftonbladet, då bl.a. folk i bl.a. invandringsfrågan m.m ofta har en annorlunda åsikt där. (vad jag upplevt)

*edit*
Min åsikt generellt om internet och könssyn är att man både ska låta den vara som den är och gå emot den riktning som folket vill ha.

*edit2*
Jag tog bort trams

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det ni undersöker nu är inte existensen av genus på internet utan folks åsikter om en eventuell existens av genus på internet. Ni får nog ställa lite lurigare frågor än sådär tror jag.

Jag blir lite nyfiken ocskå, vad anser ni att genus är?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Är du kille eller tjej?
flicka.

yes box, utifrån min definition av begreppen. ni avstår dock från att beskriva er definition varför frågan inte går att besvara.

sett ur mitt perspektiv är det exempelvis najs att vara tjej på ett forum som detta eftersom det går ~1 per 1000. i övrigt se ovan.

nej, det kan jag inte påstå. för det fall att jag blir påverkad sker det omedvetet.

nej.

-

definiera "bättre" och "sämre".

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster