Permalänk
Medlem

G4:a goes Imperial

har alltid gillat desigen på Mac´s G4:a och nu äntligen tagit mig i kragen att bygga en rolig spelmaskin.
efter att ha kollat runt lite på hur andra har "moddat" sina G4:a chassin så har jag mer eller mindre blivit besviken.
alla man har sett så skippar folk alltid cd läsaren pga av plats brist. många har även värme problem i dessa slutna chassin.
detta skall ju självklart ändras på. tanken är att lämna chassi utseéndet till så nära std som vanligt. förutom lite ny färg och små detaljer.

I en G4:a får man tyvärr ej plats med ett full ATX kort. och går man ner en storlekt på moderkortet så får man problem att minnet tar i cd läsaren
om denne sitter kvar. och min tanke är ju att ha kvar cd läsaren och samtidigt ha nätaggen på std platsen.
nätagget hamnar väldigt dumt till på std platsen och kan ge problem till processor kylaren.
när sidodörren väl är stängd så finns det ca 3-4cm kvar mellan processor kylaren och nätagget.
dock så körs systemet med stockkylare tills dess jag hittat nån annan liten bra kylare.

Ni får ursäkta kabeldragningen i chassit. trångt som fasiken och ej modulärt agg.
jobbigt nog när jag börjat med dragning av kablar till mobo (24 pins & 4pins) så märkte jag att dom är förkorta.
så var tvungen att köpa förlängare till dessa två kablar vilket inte vart för snyggt att ha dessa skarvkontakter mitt på dörrplåten.
detta får ses som framtida uppgradering att förlänga kablarna utan skarvkontakter.

för att kunna få plats med allt fick jag gå ner till Mini ITX mobo.
delar som blev beställda till chassi är följande:

Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX
OCZ Vertex 2 SSD 60GB 2.5"
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 8GB (2x4096MB) 1333MHz XMS3
Intel Core i5 760, 2.8GHz
Fractal Design Power Splitter
XFX Radeon HD6870 1GB
Corsair VX 550W 80+ !
BenQ TFT 24" G2420HDBL LED

Nedan följer en bild serie med hur bygget gick till.
titta och njut/hata.
Lämna gärna en kommentar efter om vad du tyckte om bygget.

***kvar att göra***
fixa en ny backplate som skall täcka hela backsidan. dvs alla utgångar.
skall byggas av 2mm plexi som kommer att lackas svart.

Total byggkostnad med nya delar,färg,dekaler och div verktyg landade på 12 500kr

tyvärr nu så märkte jag att hälften av bilderna i kameran var koruppta. så en hel del bilder från bygget är tyvärr väck.

G4:a goes Imperial

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Wow.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Synd att skärmen inte var vit också!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Snyggt resultat!

Ett krav bara, fler bilder på slutprodukten!

Pga bristen av bilder på slutprodukten får du en 4:a, lägger du till fler får du en 5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Synd att skärmen inte var vit också!

har faktiskt fundering på att faktiskt lacka ramen runt skärmen vit och behålla foten svart.

Skrivet av Iprenen:

Snyggt resultat!
Ett krav bara, fler bilder på slutprodukten!
Pga bristen av bilder på slutprodukten får du en 4:a, lägger du till fler får du en 5:a.

kommer att komma lite mer bilder så fort jag får ordning på kameran igen.
blir ett par bilder på insidan. lite temp bilder. och även bilder på hur backplaten är tänkt att bli.

tack så mycket för dom fina rösterna

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk

Vad ska man säga, snyggt och imponerande sen att du slaktar nåt apple haft sin logga på är bara ett enormt plus ur modsynvinkel så att säga

Permalänk

I like this thumbs up!

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk

Extremt mycket bättre än original, vitt och svart samt den loggan passar verkligen perfekt! 4p

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Medlem

Grymt snygg.
Apple kan sin design.

En självklar femma.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk

Stiligt! 5p

Visa signatur

Fractal Design Arc, Corsair hx750W, Crosshair IV Formula
Amd Phenom II 1055t@3,5ghz, Corsair H50 kylare, Corsair Dominator GT 2x2gb 1600mhz
XFX Amd Radeon 6970 OC 2gb gddr5, WD Caviar Black 1TB sata 3.0
3x BenQ 24" LED Eyefinity ( G2420HDBL )
Windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem

bland de snyggaste på Swec!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Mycket mer bilder ^^

Permalänk
Medlem

vilken respons. blir ju alldeles varm inombords. tack alla för dom trevliga kommentarerna och självklart kommer det lite mer bilder på den färdiga produkten så fort jag fixar nytt minneskort till kameran

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla snyggt med loggan och färgerna
Thumbs up!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort, du hade en ide och gjorde den till verklighet och kunde bli bättre.. Detta är precis vad dessa gallerier på swec ska innehålla.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Proffsmoddare

Ser fan ut som en stormtrooper!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

snyggt! +5p

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Gillar denna skarpt

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

gillar de här faktiskt

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Permalänk
Skrivet av sack:

Ser fan ut som en stormtrooper!

Indeed it does.

Snyggt bygge

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

mycket snyggt

Permalänk

Fan det blev ju riktigt bra det där, 5p och tummen upp!

Permalänk
Medlem

Jädrar vad snygg

Permalänk
Medlem

Fan vad snyggt !!

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Bra jobbat! Grymt snyggt

Permalänk
Medlem

Riktigt skönt chassi

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jisses. det där blev ju sjukt snyggt. Lacken och loggan ser orättvist bra ut Finns dessutom alldeles för få schyssta chassin med lite rundare former!

Permalänk

snyggt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

tack än en gång för att kommentarer. På onsdag kommer en liten kort update med lite fler bilder på den färdiga produkten med en del bilder tagna på insidan samt en eller annan bild på tempen.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u