Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004
Botten upp, resten i håret!
Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber
Hejsan,
Jag behöver en ny surfdator. De enda program jag kör är google chrome, filezilla, utorrent, spotify, vlc och liknande (ev. lite photoshop). Spel är det inte ens en tankte på. Det tyngsta för datorn blir när jag kolla på en youtube-film (Vill kunna se i HD-kavlitet) eller en dvd-rip.
Kraven är, tre VGA-utgångar (kör med 3 skärmar, smidigast inbyggt grafik på modekort plus ett extra?), lagomt med hdd (kul att tanka lite semestermaterial med behöver inte vara något överdrivet), ganska litet och smidigt chassi (mitt nuvaranade är ett stort rack som jag är trött på) och så billigt som möjligt. Jag är nämligen pank men behöver verkligen en ny dator då min gamla har många år på nacken och komponenterna går sönder, en efter en.
Jag har ett pristak på 3500kr (nån hundring extra kanske går) ink. OS (Win 7)
Det var längesen jag intresserade mig för hårdvara och är längre inte alls insatt. Så jag är mycket tacksam för hjälp!
Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004
Botten upp, resten i håret!
Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber
Om du ska ha windows 7 kostar det ju en tusenlapp,nästan en tredjedel av budgeten, och med den budgeten hade jag nog kört ubuntu (linux) istället, eftersom det är gratis och funkar jättebra det med, även för de som inte är så datorvana, krävs bara att vänja sig vid lite nytt
Som hårdvara skulle jag rekommendera något liknande för att även vara lite framtidssäker:
Moderkort: ASUS M4A88TD-M EVO USB3 AM3 M-ATX
Processor: AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX
RAM: CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 PC10600 1333MHZ CL9 (2X1GB)
Chassi: ACE MICROTOWER CLUBS 2 M-ATX BLACK 400W
HDD: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB
Grafikkort: XFX RADEON HD4550 512MB SILENT DDR2 PCI-E VGA/DVI/HDMI
DVI-VGA adapter: ADAPTER DVI ANALOG - VGA ANALOG, HA - HO
E inte så high på grafikkort men detta ska funka bra till dina behov.
Om du redan har skärmar så kommer detta att kosta strax över 3000 utan operativsystem. Jag ser priset med studentrabatt och får betala 2999 på dustinhome men det ska inte vara nån jätteskillnad och hamna över 3500 Du har även möjlighet till "uppgraderingar" om så skulle önskas men verkade inte så på dig, men man vet aldrig vart tekniken tar en
Hoppas detta hjälper dig en bra bit på vägen
Filip
Edit: 3218 blir det för den som e icke-student på dustinhome...
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.