Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Det där tror jag att de kommer att lösa genom att man håller inne Windows-knappen. Just nu får man ju upp en Röstfunktion vilket känns lite som en placeholder.

Det jag gillar mest med WP7 är nog ändå de tre hårdvaruknapparna (Back, Windows/Home, Search). Gå in i Marketplace, trycka på Sök-knappen och söka efter appen man letar efter.

Annars är det Metro-gränssnittet som rockar mest. När jag visade IMDB-appen för min syster så sa hon "Men det borde väl komma till iPhone också?" Så det känns ju som att de har lyckats med gränssnittet som är både snyggt, smart och användbart.

Just nu saknar jag också Spotify. Tror det kommer se jäkligt snyggt ut också

I övrigt kan WP7 blir hur bra som helst. Just nu känns det redan som ett av de bättre OS som finns ute och med den massiva uppdateringen i januari kommer det nog bli det bästa

Precis vad jag tänkt också. Taskmanager på Windows-knappen och Spotify. Sen är jag totalt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Det enda som jag saknar för att kalla det "äkta" är en taskmanager, så man enkelt kan se och byta mellan öppna appar.

Du har en poäng där, det saknar jag också

Permalänk
Medlem

Såg att min Mozart inte kommer i lager förrän mitten av Januari nu (preliminärt). Så jag tittar till att kanske köpa 16 GB versionen från Tyskland. Enda nackdelen är att den är T-Mobilen brandad.

Nån som har erfarenhet av detta? Med Desire vart det så att det inte fanns nån yttre märkning och den var heller inte operatörslåst till T-Mobile. Nån som vet om det är samma med WP7 mobilerna. Har försöka få svar ut några butiker i Tyskland men inte fått några svar.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av hjonsson:

Någon som har koll på om Telia kommer ta in Omnia 7?

Finns inga uppgifter om det i dagsläget vad jag vet. Omnia7 är väl fortfarande exklusiv till Tre, men kommer bli tillgänglig för övriga operatörer så småningom. När det sker gissar jag på att Telia kommer vara intresserade.

Permalänk
Medlem

Tja, någon här som har beställt sin HTC Trophy från Telia? Jag beställde själv min för ca 2 veckor sedan, då stod det att den skulle komma in i lager den 1 december, vilket jag tyckte va ok. Men sedan dess har leveransen skjutits upp en dag i taget istortsätt, och är nu uppe i den 15 december. Det skumma är att under natttid, dvs typ, mellan 01.00 och 03.00, så står det att telefonen är i lager, med leveransdatum 8 december.

Det allra mest skumma är ju att det verkar som att de flesta andra återförsäljarna, t.ex Dustinhome och Cdon verkar ha telefonen hemma, varför har Telia sådana problem kan man ju undra. Mitt nya abonemang drog igång idag, men vill ju inte gärna köra de på min gamla Samsung L700 ^^

HTC 7 Trophy (Nordic) - Hemelektronik - CDON.COM

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...

heh, nu när ja gick för att kopiera länken såg ja att den skjutits upp ännu en dag, 16 december är de som gällr nu :S

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Avsaknaden av äkta multitasking är inte något större problem eftersom attt äkta multitasking finns

Sök runt lite i Marketplace så kommer ni nog hitta åtminstonde några apps med RunsUnderLock rättigheter. Det indikerar att appet har äkta multitasking. Grejen är att det har lagts till för 3dje parts utvecklare ganska sent, och Microsoft gör manuell verifiering och utvärderar ifall de tycker att appet har någon nytta av att ha tillgång till multitasking.

Tyvärr är det här fel. Att en app har RunUnderLock (ApplicationIdleDetection Disabled) betyder endast att den fortsätter köra under en låst skärm. Visst hjälper detta, då man f.ex. kan fortsätta tracka sin position utan att behöva ha telefonen "på" men multitasking är det inte.

Dock har du rätt i att avsaknaden inte egentligen är ett stort problem. I de allra flesta tillfällen behöver man inte ha fler olika apps körande samtidigt. De enda undantagen jag kommer på rakt av är musikspelare (vilken den inbyggda gör) och GPS tracking då man ofta vill logga sin position även om man lyssnar på musik, pratar i telefon eller stoppar för att kolla en mail/sms/web etc. Men multitasking kommer komma, operativsystemet (Windows CE) är ett multitaskande OS, så det som saknas är att MS öppnar upp detta för third parties. Jag har en teori om att de hållt tillbaka på detta med "flit" till en början för att tvinga utvecklare att skriva väl-uppförd kod, istäletför som på WM och Android där man inte behövde bry sig alls - det fanns ingen validering som man skulle passera.

Skrivet av NoNamesWayne:

Sen bör man tänka på att Samsungskärmen använder PenTile och har lägre verklig upplösning.

Sant. De som plågas av detta bör se upp. Är det en sak jag verkligen saknar med WP7 är det en skärm i samma liga som iPhone's Retina display. Alla klagar och säger att man inte behöver bra upplösning på så här små skärmar, men jag tycker de har fel - liten text är mycket "enklare" att läsa på en iPhone än en Omnia7 eller HD7 (dock har ju dessa större skärm, så "liten" är relativt). Utav de valen vi har (dvs. vanlig LCD och SAMOLED) föredrar jag dock helt klart Samsungarnas SAMOLED.

Skrivet av Spindel:

Det där tror jag att de kommer att lösa genom att man håller inne Windows-knappen. Just nu får man ju upp en Röstfunktion vilket känns lite som en placeholder.

Annars är det Metro-gränssnittet som rockar mest. När jag visade IMDB-appen för min syster så sa hon "Men det borde väl komma till iPhone också?" Så det känns ju som att de har lyckats med gränssnittet som är både snyggt, smart och användbart.

Problemet är att röst funktionerna är stora - och kommer bli större. Att helt enkelt kunna tala om för sin telefon att starta en app, med hjälp av dess namn är kanon. Det samma gäller sökning osv. Jag tycker därför Windows-knappen ska fortsätta användas till just detta. Tillbaka-knappen vore ett bättre val, rent funktionsmässigt, för en taskmanager.

IMDB finns ju till iPhone, men WP7 appen gör att iPhone versionen verkar komma från stenåldern Men ja, UXet är, som jag sagt i snart ett halvår, fantastiskt. De som säger att de inte gillar det har helt enkelt aldrig provat en WP7 lur utan uttalar sig baserat på bilder och/eller video. Frågan är bara om WP7 får behålla detta själv eller om iPhone/Droid utvecklare kommer kopiera f.ex. Panorama UI osv.

Skrivet av Gambit_2K:

Såg att min Mozart inte kommer i lager förrän mitten av Januari nu (preliminärt). Så jag tittar till att kanske köpa 16 GB versionen från Tyskland. Enda nackdelen är att den är T-Mobilen brandad.

Nån som har erfarenhet av detta? Med Desire vart det så att det inte fanns nån yttre märkning och den var heller inte operatörslåst till T-Mobile. Nån som vet om det är samma med WP7 mobilerna. Har försöka få svar ut några butiker i Tyskland men inte fått några svar.

Branded och branded. Visst, du får en T-Mobile logo under uppstart, men hur ofta startar du om din mobil - och spelar det verkligen någon roll? Personligen tycker jag inte det, och detta är (förutom default IE search engine) det enda som är annorlunda på T-Mobile DE sina Omnia 7 lurar. De är heller inte operatörslåsta, så bara att sätta i ditt Svenska SIM och du är igång. Vad gäller sökmotorn i IE så kan man inte ändra detta själv [ännu] - en workaround är att trycka Start-Sök då den går till Bing (eller sätta ett Google bokmärke på homescreen). Jag tror dock att vi kommer se lösningar på detta relativt snart då MS inte är speciellt förtjusta över att operatörerna har ändrat detta. Vet inte hur det är med MMS på de Tyska Omnia telefonerna eftersom jag inte skickar MMS mer än en gång om året, men Samsung har en App för att "reparera" detta i "sin" marketplace, så inga större problem oavsett.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjonsson:

Någon som har koll på om Telia kommer ta in Omnia 7?

Omnia 7 är exklusiv till 3 tills Mars, om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Branded och branded. Visst, du får en T-Mobile logo under uppstart, men hur ofta startar du om din mobil - och spelar det verkligen någon roll? Personligen tycker jag inte det, och detta är (förutom default IE search engine) det enda som är annorlunda på T-Mobile DE sina Omnia 7 lurar. De är heller inte operatörslåsta, så bara att sätta i ditt Svenska SIM och du är igång. Vad gäller sökmotorn i IE så kan man inte ändra detta själv [ännu] - en workaround är att trycka Start-Sök då den går till Bing (eller sätta ett Google bokmärke på homescreen). Jag tror dock att vi kommer se lösningar på detta relativt snart då MS inte är speciellt förtjusta över att operatörerna har ändrat detta. Vet inte hur det är med MMS på de Tyska Omnia telefonerna eftersom jag inte skickar MMS mer än en gång om året, men Samsung har en App för att "reparera" detta i "sin" marketplace, så inga större problem oavsett.

Jag skulle inte rekommendera en branded om man tänker byta operatör. MS tillåter operatörerna att köra med custom ROM's och stänga av ADC. Tex. fungerar inte samsungen appen och du kan inte heller stänga av 3G.
Hade själv en Omnia 7 som inte lekte snällt med mitt Telia kort. Kör med en Trophy nu som fungerar utmärkt.

Skrivet av r:Grid:

Tja, någon här som har beställt sin HTC Trophy från Telia? Jag beställde själv min för ca 2 veckor sedan, då stod det att den skulle komma in i lager den 1 december, vilket jag tyckte va ok. Men sedan dess har leveransen skjutits upp en dag i taget istortsätt, och är nu uppe i den 15 december. Det skumma är att under natttid, dvs typ, mellan 01.00 och 03.00, så står det att telefonen är i lager, med leveransdatum 8 december.

På Telia butiken i Uppsala hade de Trophy på lager när jag va där i helgen i allafall.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Jag skulle inte rekommendera en branded om man tänker byta operatör. MS tillåter operatörerna att köra med custom ROM's och stänga av ADC. Tex. fungerar inte samsungen appen och du kan inte heller stänga av 3G.
Hade själv en Omnia 7 som inte lekte snällt med mitt Telia kort. Kör med en Trophy nu som fungerar utmärkt.

Samsungs app fungerar inte på Tre's telefoner, dock fungerar de fint på T-Mobile's ROM. Jag har heller inte haft några problem att använda min T-Mo Omnia på Telia i Sverige, så det (dropped calls, no sound etc) verkar också vara ett Tre baserat fel. Som jag nämnde, så vet jag inte hur det står till med MMS (disabled ADC), men appen ordnar detta - man kan även gå in i service menyn och ändra manuellt. Skulle man mot förmodan fortfarande inte få ihop det så flashar man om till en generic ROM (vilket inte fungerar på Tre men fint på T-Mo).

En annan god orsak att beställa från Tyskland är att man får 16GB minne istället för de 8 som finns i resten av Europa - detta till ett pris som är billigare än om man köper här i Sverige.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Skrivet av hjonsson:

Var i Tyskland är det lämpligt att handla då? Hur fungerar det med garantier?

Titta på prisjakt, listas några butiker där med priser från 4800,-, vill inte rekommendera någon speciell butik då jag köpte min på firman och använde den återförsäljare jag normalt sett gör.

Hur det är med garanti vet jag faktiskt inte, kan ju vara värt att kolla upp innan köp såklart.

Jag köper dock det mesta av elektronikprylar utomlands och det är inte många företag som vid garantibehov inte varit behjälpliga i Sverige (Makita är de enda jag kommer ihåg på rak arm, men eftersom jag skulle tillbaka till London veckan efter så orkade jag inte bråka om det och tog med batteriet dit istället - enligt Maktia UK skulle dock ärendet kunnat skötts helt via deras Svenska kontor).

Men även om garantin inte skulle gälla i Sverige ska telefonen behöva service minst fem gånger (och då räknar jag inte engång med att den Tyska modellen har dubbelt så mycket minne) innan besparingen är borta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjonsson:

The truth about Windows Phone 7, software updates, and carriers’ ability to block those updates | Windows Phone Secrets

Någon som vet hur det egentligen står till med detta? Att kunna uppdatera oavsett vad operatören vill är hela grejjen. Annars blir det ju samma skit som många android-användare får uthärda när de ska vänta på uppdateringar från HTC eller ännu värre Samsung/SE.

Som jag fattar det;

Bundna telefoner, dvs de med abonnemang hos t.ex. Tre, kan få vänta extra på att få en uppdatering för att Tre ska testa så att uppdateringen inte sabbar något, t.ex. låser upp telefonen eller liknande. Om jag också fattar det rätt så finns det en klausul att om inte Tre hinner få ut uppdateringen innan nästa uppdatering så skickas uppdatering ut ändå (av Microsoft).

Däremot, obundna telefoner (som du köper kontant) kommer _alltid_ att få uppdateringen i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjonsson:

Jaha då får man vänta på en obunden då helt enkelt. Dock så verkar ju Nexus S komma till Sverige. Det blir svårt att välja telefon verkar det som.

Finns ju inget som säger att bundna kommer få vänta något speciellt heller. I januari kommer en uppdatering och då får vi svart på vitt hur bra det kommer att fungera.

Finns ju ingen anledning för operatörer att sega med en uppdatering mer än att kvalitetssäkra den.

Permalänk
Medlem

Förmodligen så kommer man att kunna flasha telefon till någon generic ROM ifall det blir problem.

Samtidigt så ser jag inte vad en operatör skulle vinna på att förhindra en uppdatering, såvida den inte skapar något problem med deras branding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

På Telia butiken i Uppsala hade de Trophy på lager när jag va där i helgen i allafall.

aa jag har fått den nu, så nu e ja kalasaglad:)

edit: har dock svårigheter att få igång marketplace, trots att jag ändrat mitt Live ID till Storbrittanien. Jag får igång så att man kan bläddra mellan alla appar, men de går inte att installera. Någon som har någon idé?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste regga ett helt nytt hotmail/live/xbox konto.

Guide
GUIDE: Kom igng med din Windows Phone 7 : winMobile.se

Du kan använda den här för fake adress

Generate a Random Name - Fake Name Generator

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Du måste regga ett helt nytt hotmail/live/xbox konto.

Guide
GUIDE: Kom igng med din Windows Phone 7 : winMobile.se

Du kan använda den här för fake adress

Generate a Random Name - Fake Name Generator

Tackar så mycket, fungerar lysande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var snackom att de skulle komma Tegra baserad w7 telefon, vad hände med de? samt HTC 7 PRO, var blir den av?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

var snackom att de skulle komma Tegra baserad w7 telefon, vad hände med de? samt HTC 7 PRO, var blir den av?

HTC 7 Pro ska komma första kvartalet 2011 iaf. Tegra har jag faktiskt inte hört något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

HTC 7 Pro ska komma första kvartalet 2011 iaf. Tegra har jag faktiskt inte hört något om.

Då får man vänta ett liiitet tag till då:P här hittade jag lite snabbt info som säger att Optimus 7 ska ha Tegra 2, dock blev de tydligen inte så.
Vet ej hur pass källan är att lita på, men jag har läst de på andra ställen också. LG Optimus 7: Tegra 2 and Windows Phone 7 | Review, Price, Specification of Laptop, Notebook, Netbook, Mobile Phone, Gadget, Technology , PC, Cars and Automotive at Bloggerisme [dot] Com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

Då får man vänta ett liiitet tag till då:P här hittade jag lite snabbt info som säger att Optimus 7 ska ha Tegra 2, dock blev de tydligen inte så.
Vet ej hur pass källan är att lita på, men jag har läst de på andra ställen också. LG Optimus 7: Tegra 2 and Windows Phone 7 | Review, Price, Specification of Laptop, Notebook, Netbook, Mobile Phone, Gadget, Technology , PC, Cars and Automotive at Bloggerisme [dot] Com

Stämmer inte alls. Optimus 7 kör en QSD8650 på 1Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Stämmer inte alls. Optimus 7 kör en QSD8650 på 1Ghz.

jo jag vet de,, men att de ändrade sig är de jag tycker är märkligt, då Tegran är väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

jo jag vet de,, men att de ändrade sig är de jag tycker är märkligt, då Tegran är väldigt mycket bättre.

Tydligen så är det så att Microsoft bara ville göra drivrutiner till en plattform. Om jag har förstått det rätt så skriver Microsoft alla drivrutiner istället för OEMerna själva, för att försäkra kvalitén på dem. Detta gör såklart att det blir färre hårdvaru variationer i telefonerna.

Permalänk
Medlem

Är det dags att slå till nu när Omnia 7 finns att få tag på för 4831:- inkl. frakt - Det kan väl inte bli så mycket billigare än så?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tydligen så är det så att Microsoft bara ville göra drivrutiner till en plattform. Om jag har förstått det rätt så skriver Microsoft alla drivrutiner istället för OEMerna själva, för att försäkra kvalitén på dem. Detta gör såklart att det blir färre hårdvaru variationer i telefonerna.

AHA! detta viste jag inte, men de förklarar varför alla modellerna har istoradrag samma hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PIXmania säljer Omnia 7 för 4412:- just nu. Är det exakt samma modell som 3 säljer eller är den annorlunda på något sätt?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Skrivet av wham:

PIXmania säljer Omnia 7 för 4412:- just nu. Är det exakt samma modell som 3 säljer eller är den annorlunda på något sätt?

Det är precis samma telefon förutom att den inte är låst till Tre eller kommer med deras "custom" ROM. Men, om du ändå funderar på att köpa en import telefon gör du ett bättre köp ifrån Tyskland och en av deras T-Mobile varianter då de har 16GB lagringsplats. Believe me, 8GB blir fort fullt om du lägger över lite musik, spel och apps.

Visa signatur

Permalänk

Jag har slagit till på en LG Optimus 7 tycker den känns mest värd.. omnian har ju bara 8 gb lagringsutrymme.. dessutom har jag hört att folk stör sig på att omnian räknar vita pixlar på skärmen och sen justerar den ljusstyrkan efter det, eftersom amoled drar bra mycke batteri när man ser på vita sidor t ex vid surfning.

HTC lurarna har visserligen 16 gb men har klena batterier. Av dom recensioner jag sett på/läst så verkar dessutom alla vara positivt överraskade av LG'n. Dessutom är den billigast vilket känns bra för en snåltarm som mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalleKuling:

Jag har slagit till på en LG Optimus 7 tycker den känns mest värd.. omnian har ju bara 8 gb lagringsutrymme.. dessutom har jag hört att folk stör sig på att omnian räknar vita pixlar på skärmen och sen justerar den ljusstyrkan efter det, eftersom amoled drar bra mycke batteri när man ser på vita sidor t ex vid surfning.

HTC lurarna har visserligen 16 gb men har klena batterier. Av dom recensioner jag sett på/läst så verkar dessutom alla vara positivt överraskade av LG'n. Dessutom är den billigast vilket känns bra för en snåltarm som mig

Man ska inte förvänta sig att en smartphones batteri ska klara sig mer än 1 1/2 dag om man lyssar på musik, spelar, surfar samt ringer minst 3 timmar per dag..

Utvecklingen av hårdvara som cpu's osv går fortare än batterier, därmed blir det allt tuffare för energin i batterierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalleKuling:

Vad sägs om en liten recension av den?

Visa signatur

Permalänk

Wham jag har tyvärr inte fått den ännu pga problem med leveransen :/ väntat i en vecka nu..