Magsafeladdaren trasig?

Permalänk
Medlem

Magsafeladdaren trasig?

Hej ärade Sweclockare!

Upptäckte tidigare idag att laddningen av "min" mbpro var lite ovanligt konstig, den laddade slutade och sedan kanske 5-10 min senare började den igen!

Tyckte att detta var mycket underligt så tog jag och kollade upp kabeln, d.v.s. kände på den efter kabelbrott eller andra skumma buktar m.m. och när jag kom till toppen av kabeln nära magsafe kontaken så var kabeln jättevarm!

Någon som har en aning om varför det har hänt m.m.? om det går att åtgärda på något sätt?

Tror inte laddaren täcks av försäkringen som Skolan har (min skola lånar ut mbp till alla elever).
vet inte vad jag ska göra? vill fan inte spendera 700-800 kr på en ny laddare? begangad är ju alltid ett billigare alternativ som jag såklart kommer att gå på om det inte finns någon smart lösning på problemet.

Mvh Pewtah

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så märkligt? Kabeln har blivit böjd för många gånger och de mindre ledarna inuti håller antingen på att gå av och är för tunna att leda all ström = överhettning, och/eller har isoleringen skadats och det är nära kortslutning = överhettning också.

Antingen lagar man kabeln genom att öppna höljet och löda om samt isolera med krympslang, eller så köper man nytt.

Om skolan lånar ut datorerna till er, varför skulle inte laddaren ingå? Datorn går ju inte att använda utan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det finns säkert supportavtal med 3 års garanti (brukar även gälla laddare) så det är bara att felanmäla via skolan.

Har ofta sett att sådana här fel uppkommer genom att användarna sällan drar ur sina kontakter ur vägguttaget med handen utan tar tag i sladden (som ansluter till datorn) och knycker loss kontakten i vägguttaget med foten. Då blir det naturligtvis en påfrestning på den tunna laddkabeln som förr eller senare leder till brott på kabeln. De som är så lata tycker i alla fall jag förtjänar en räkning för en ny laddare! Därmed inte sagt att du gjort på det viset!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!:D

haha, brukar vara försiktig när jag tar ut den ur väggen dock inte när jag ploppar bort den från maccen, då brukar det vara en karate chop som gäller. Kommer att ta lärdom utav denna incident så det inte upprepas.

Dock tyvärr kerbo så hoppas jag och vaktmästaren på min skola att laddaren går på garantin!

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Tack för alla svaren!:D

haha, brukar vara försiktig när jag tar ut den ur väggen dock inte när jag ploppar bort den från maccen, då brukar det vara en karate chop som gäller. Kommer att ta lärdom utav denna incident så det inte upprepas.

Dock tyvärr kerbo så hoppas jag och vaktmästaren på min skola att laddaren går på garantin!

Snacka med vaktis, han byter den säkert direkt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Snacka med vaktis, han byter den säkert direkt

redan gjort ^.- dock så skulle han ta kontakt med mig när den nya kom, och han sa det förra veckan att den skulle komma i början på den här veckan!:O

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

redan gjort ^.- dock så skulle han ta kontakt med mig när den nya kom, och han sa det förra veckan att den skulle komma i början på den här veckan!:O

Har du fått låna någon under tiden då?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Har du fått låna någon under tiden då?

Nej, det fanns inga!: O men dock så hittade jag en förändralös ute på it som ingen ville känna sig av så då lånar jag den tills jag får en ny!:D

Permalänk

Vad ironiskt, nu har min slutat ladda den med, trots att jag har varit jätteförsiktig med den....

Edit: Fick en ny med den nya Magsafekontakten i alu Bara 5 dagar senare utan laddare -.-

Visa signatur