Permalänk
Medlem

Julklapp till morsan

Tja, Jumdude här!

Jag har kickat lite på den här som jag tänkte ge till min mamma i julklapp.
Just nu har hon en Sempron 2200 med am2 sockel, jag har för mig att am3 är bakåtkompatibelt med am2 men drar detta ner på prestandan? Det jag menar är att, om man har en am2sockel och en am3 processor, går det att få ut 100% ur processorn då?

Eller borde jag köpa ett am3 moderkort till henne också?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Tja, Jumdude här!

Jag har kickat lite på den här som jag tänkte ge till min mamma i julklapp.
Just nu har hon en Sempron 2200 med am2 sockel, jag har för mig att am3 är bakåtkompatibelt med am2 men drar detta ner på prestandan? Det jag menar är att, om man har en am2sockel och en am3 processor, går det att få ut 100% ur processorn då?

Eller borde jag köpa ett am3 moderkort till henne också?

Tacksam för alla svar!

Du har inte funderat på nått som hon förstår? Typ ett smycke ;D

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Du har inte funderat på nått som hon förstår? Typ ett smycke ;D

Hon har så galet mycket smycken det har hon fått nästan varje år av mig, hon behöver lite mer kräm i datorn, hon kan ta en fika medan hon väntar på att explorer ska komma fram ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Entusiast

Vill du ge henne kräm i datorn kan du lika gärna köpa henne en SSD

Mvh

EDIT: Köp mor din en SSD och ominstallera hennes OS så ska du få se på skillnad.
Och kör inte med IE, Kör på Google chrome eller firefox istället.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Eller formatera

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Eller i det minsta sluta oroa dig för de sista 2% prestanda hon eventuellt inte kommer åt pga AM2 i Am3 ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Jumdude:

Tja, Jumdude här!

Jag har kickat lite på den här som jag tänkte ge till min mamma i julklapp.
Just nu har hon en Sempron 2200 med am2 sockel, jag har för mig att am3 är bakåtkompatibelt med am2 men drar detta ner på prestandan? Det jag menar är att, om man har en am2sockel och en am3 processor, går det att få ut 100% ur processorn då?

Eller borde jag köpa ett am3 moderkort till henne också?

Tacksam för alla svar!

Du får kolla upp om moderkortet i hennes dator har nya BIOS som stöder Athlon II processorn du tänkt dig. Läs av modellnamn och kolla på CPU-support list på moderkortstillverkarens hemsida.
Äldre AM2-kort stöder ej AM3, däremot lite nyare AM2+ stöder för det mesta AM3-processorer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du får kolla upp om moderkortet i hennes dator har nya BIOS som stöder Athlon II processorn du tänkt dig. Läs av modellnamn och kolla på CPU-support list på moderkortstillverkarens hemsida.
Äldre AM2-kort stöder ej AM3, däremot lite nyare AM2+ stöder för det mesta AM3-processorer.

Jag kollade upp det där, en am3 passar inte över huvud taget på am2. Menar inte am2+, am2.
Nåja, ssd då.. Hur mycket krävs för att lägga os på den? 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL - Inet.se nått att hänga i granen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Jag kollade upp det där, en am3 passar inte över huvud taget på am2. Menar inte am2+, am2.
Nåja, ssd då.. Hur mycket krävs för att lägga os på den? 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL - Inet.se nått att hänga i granen?

Jag hade mitt OS på en sådan disk innan jag kom över en ännu vassare SSD. Var antagligen den bästa uppgraderingen jag någonsin gjort, blev som en helt ny dator. Rekommenderas absolut!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.