Extremt långa strömsladdar från nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Extremt långa strömsladdar från nätaggregatet?

Finns det sådana eller får jag tillverka dom själv?

Jag tänkte placera mitt nätaggregat typ en meter från datorn i ett skåp. Då behöver jag dels sladdar som går till hårddisk & CD-ROM och en till strömförsörjningen på moderkortet.

Permalänk
Inaktiv

du får nog förlänga.... vet inte om det finns något max för längden på sladdarna... men det borde det väl inte finnas

Permalänk

det är ingen fara, tänk på att gå upp i diameter bara då den ökade längden ger ett ökat motstånd vid samma diameter och således ett spänningstapp och en värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt förlängningssladdar för nätaggregat, de är lite sällsynta bara (men de behövs om man har ett stort chassi med nätagget högt upp, och ett udda moderkort med strömkontakten långt ner).

Problemet med motstånd är oftast inte sladdarna i sig, utan kontakterna. Där kan det bli ordentligt stor kontaktresistans (någon tiondels ohm eller så, vilket är en hel del vid 20A). Detta gäller egentligen bara strömmen till moderkortet, till hårddiskar och fläktar går såpass lite ström att det inte är några bekymmer.
Självklart skadar det inte att ta till med grövre kablar om man ska förlänga.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Då vet jag att det finns, nästa fråga är:
Vart finns det?

Permalänk
Permalänk
Medlem

blir ju endel sådana 20cm:are då heeheeeeee

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem

jo de kan man säga.. fast de lär ju inte va speciellt svårt att göra själv.. sen ere bara ha bylta ihop dom satt de ser lite snyggt ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vågar man fråga varför du vill ha agget så långt ifrån datorn ?

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

Det blir tystare då.

Permalänk
Medlem

Bhlarghus... Jag har 1.8m långa kablar i mitt offer... Funkar alldeles utmärkt.. Kablarna snodde jag ur ett SVT-sändarrelä...*hehe*

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wignello
blir ju endel sådana 20cm:are då heeheeeeee

Har'u hört talas om *snipp, snipp, löda, krympslang, färdigt*?
Om inget annat, så vet du ju nu

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Du kan få problem om du förlänger kablarna alltför långt.
Den ökade resistansen är ju lätt åtgärdad, men problemet är den ökade induktansen.
Strömförbrukningen i en PC ändras kraftigt och mycket snabbt. Lägg till lite induktans i ledarna och datorn får jättemycket rippel på matningen.

Induktansen är proportionell mot ledarlängden.
Jag vet inte vid vilken ledarlängd det kan börja bli ett problem, men två meter (en meter dit, och en meter tillbaka) kan mycket väl vara tillräckligt.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Jo, förvisso. Men DC => f = 0Hz inte sant? och som bekant är spolens reaktans = jwL.. Ett w på 0 gör att induktansen inte spelar nån roll.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Är det inte likström ni pratar om?
EDIT: Oj Dreaklock sa samma sak.

Permalänk
Medlem

Dreadlock: Det är DC, ja, men strömmen genom ledaren är inte på något sätt konstant, den har kraftiga variationer med säkert 5-10Amperes skillnad.
Det gör att man inte kan tolerera några större induktanser.

Visa signatur

Permalänk

Är det verkligen så jävligt? Skall provmäta lite ändå på mitt nya qtec 550 w så jag får be att återkomma till diskussionen när jag vet hur strömmarna beter sig. Dock ändå så tror jag inte att man behöver oroa sig direkt för ripplen....

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

HugoH:
Vill du få ett tyst nätaggregat är det nog enklare att bromsa fläkten, eller nåt sånt.

AmPz:
I en rak ledare är det skitliten induktans, och så kraftigt varierar inte strömmen. Hade den hoppat mellan 0 och 20 A i några kHz hade det _kanske_ spelat någon roll, i det här fallet gör det inte det. Inte ett skvatt. Noll. Nada. Induktansen i kablarna är inte något problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stack: Strömmen varierar _mycket_ kraftigt. Det är inte frekvensen med vilken strömmen varierar som är problemet, det är lutningen på strömförbrukningskurvan som är problemet, och den kurvan är i princip fyrkantsvåg. (!)
Din processor drar vaddå, 80watt vid full belastning, och kanske max 10watt i idle. Processorbelastningen varierar ju kraftigt och konstant.
Samma sak gäller minnen, grafikkort, northbridge, etc...
Hårddiskarna däremot har någorlunda jämn strömförbrukning.

Jag har testkört min LED-matris med ca 1meter långa kablar. Den har en strömförbrukning som snabbt varierar mellan typ 0-3A. Ripplet blev oacceptabelt stort. (ca 1V p-p)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äh, skaffa ett nytt "silent" nätagg istället. Varför ha 18 kablar över halva golvet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Stack: Strömmen varierar _mycket_ kraftigt. Det är inte frekvensen med vilken strömmen varierar som är problemet, det är lutningen på strömförbrukningskurvan som är problemet, och den kurvan är i princip fyrkantsvåg. (!)
Din processor drar vaddå, 80watt vid full belastning, och kanske max 10watt i idle. Processorbelastningen varierar ju kraftigt och konstant.

Jag har testkört min LED-matris med ca 1meter långa kablar. Den har en strömförbrukning som snabbt varierar mellan typ 0-3A. Ripplet blev oacceptabelt stort. (ca 1V p-p)

Det är nog därför moderkortskonstruktörerna stoppar en massa kondirngar bredvid processorn.

Permalänk
Medlem

Exakt!
Moderna moderkort är fullkomligt överösta med kondensatorer just på grund av att strömförbrukningen varierar så enormt.
Kondensatorer motverkar induktiva problem genom att jämna ut lasten en smula kan man säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz

Variationer i spänningen p.g.a. varierande belastning beror på att nätaggregatet inte "hänger med", det har _absolut ingenting_ att göra med induktansen i kablarna.
Denna variation är ändå maximalt några få gånger i sekunden (säg, 10Hz), det krävs en enorm induktans (i förhållande till som uppstår "av misstag" i sladdar etc.) för att påverka så det ens går att mäta.

Citat:

Exakt!
Moderna moderkort är fullkomligt överösta med kondensatorer just på grund av att strömförbrukningen varierar så enormt.
Kondensatorer motverkar induktiva problem genom att jämna ut lasten en smula kan man säga.

De stora kondensatorerna på moderkortet (bredvid CPU:n) är en del av spänningsregleringen till CPU:n. Nätaggregatet ger 3.3, 5 och 12 V, medan CPU:n ska matas med ca 1.5-2.5V (beroende på CPU). Det är i princip ett switchande nätaggregat som sitter där och gör den spänningsomvandlingen och också lite "buffring" mot ojämn strömförsörjning. Så ja, de är där för att snygga till strömmen till processorn, men inte som "motvikt" till någon oönskadinduktans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frekvensen är irrelevant, det är strömkurvans lutning som är det viktiga.

Såhär kommer spänningen att variera vid en kraftig minskning resp. ökning av strömförbrukning.
Amplituden på ripplet är beroende av induktansen i ledarna (dvs ledarnas längd) och storleken på kondensatorerna nära belastningen. Längre ledare ger större rippel, större kondensatorer minskar ripplet.
Men det verkar inte gå så bra att förklara begreppet induktans för de som inte läst någon mer avancerad ellära.

En del av de stora elektrolyterna kring processorn är en del av processorns switchade nätdel, ja, men de dubblar faktiskt i funktion. Om processorns strömförbrukning hade varit mer konstant hade de nog inte behövt vara så många.
Sen finns det elektrolyter lite varstans på moderkortet, de är till för resten av kretsarna på moderkortet.
Och utöver det finns det flera hundra små ytmonterade keramiska kondensatorer på moderkortet. Deras funktion är att ta hand om de allra snabbaste förändringarna i strömförbrukning, sådant som de lite långsammare elektrolyterna inte klarar av.

(EDIT)

Visa signatur

Permalänk

AmPz: Tror det ligger något i det du säger, ett av problemen med höga frekvenser(sinusvågor) är lutningen på kurvan, men har man en fyrkantsvåg spelar ju inte frekvensen någon roll, ökningen är ju stor ändå. Vet inte hur stor induktansen är men jag hade nog vart lite försiktig.

Läser just nu en kurs som tar upp sådana här problem, har inte fått nått häng på det just nu men jag har då fattat så pass att det finns många problem som man inte tänker på när ström ska transporteras i kablar. Nyckelkordet är korta kablar, visserligen gäller detta under labbar osv men datorer är så pass krävande idag att samma sak borde gälla för dem.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem

Exakt
En perfekt fyrkantsvåg har oändligt många övertoner med oändligt hög frekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
HugoH:
Vill du få ett tyst nätaggregat är det nog enklare att bromsa fläkten, eller nåt sånt.
(...)

Vore lite dumt att bromsa fläkten, då blir den överhettad och går isönder, ev. brinner upp.
Jag antar att du menar att sänka drivspänningen så den snurrar saktare

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

[AmPz]
Vad händer med ripplet då om man buffrar ledningarna med elektrolyter?

I bilstereovärlden så används elektrolyterna för att snabbare ge mer ström till slutstegen vid varierande belastning men är ripplet oberoende av en sådan konstruktion eller minskas det då?

När jag bygger nätdelar till varierande saker så använder jag stora elektrolyter just för att minimera rippel, så borde det då inte gå att använda såna till HugoH's ide om längre kablar?

/ZeroCool

Visa signatur

Finns inga datorer som är smartare än mig!
Djävlas dom så stänger jag bara av dom!

Permalänk
Medlem

Är jag helt ute o cycklar nu... men är inte elektrolyter och kondingar samma sak. Jag har iaf en konding till mitt slutsteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Vore lite dumt att bromsa fläkten, då blir den överhettad och går isönder, ev. brinner upp.
Jag antar att du menar att sänka drivspänningen så den snurrar saktare

Det är klart det är det jag menar, fattaruväl!
Bromsa = göra så den går långsammare, på lämpligt sätt (d.v.s. sänka drivspänningen)

Visa signatur