Permalänk
Medlem

SSD köp

Hej, jag ska köpa en ssd hårddisk, har just allt på en 1tb hårddisk nu och undrar om man kan flytta bara os:et ifrån den hårddisken till ssdn, orkar inte installera om alla spel och sånt.

Undrar även hur man gör så att man har mina dokument, min musik och det andra på 1tb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Hej, jag ska köpa en ssd hårddisk, har just allt på en 1tb hårddisk nu och undrar om man kan flytta bara os:et ifrån den hårddisken till ssdn, orkar inte installera om alla spel och sånt.

Undrar även hur man gör så att man har mina dokument, min musik och det andra på 1tb?

Det är inte så lätt att flytta över bara Windows om du har en hel partition på 1TB på din nuvarande hårddisk med allt blandat. Det kanske finns några program som klarar det, osäker på det. Ghost/Clone är nyckelord här.

Du vill nog köra AHCI på din SSD och om du inte har gjort det på din 1TB-disk så måste du mecka i registret efter en kloning.

Jag förstår inte vad du menar med din sista mening. Din SSD skulle bli C: (systemdisken med Windows på). Din 1TB disk skulle bli exempelvis D:, där du kan lagra dokument, musik och vad du vill.

Hur som helst så rekommenderar jag att installera OS på nytt på SSDn. Sen kan du ha 1TB-disken inkopplad och ta bort det du inte vill ha på den.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Det är inte så lätt att flytta över bara Windows om du har en hel partition på 1TB på din nuvarande hårddisk med allt blandat. Det kanske finns några program som klarar det, osäker på det. Ghost/Clone är nyckelord här.

Du vill nog köra AHCI på din SSD och om du inte har gjort det på din 1TB-disk så måste du mecka i registret efter en kloning.

Jag förstår inte vad du menar med din sista mening. Din SSD skulle bli C: (systemdisken med Windows på). Din 1TB disk skulle bli exempelvis D:, där du kan lagra dokument, musik och vad du vill.

Hur som helst så rekommenderar jag att installera OS på nytt på SSDn. Sen kan du ha 1TB-disken inkopplad och ta bort det du inte vill ha på den.

Tack för snabbt svar!
Det jag menar är att jag vill inte ha det vanliga mina dokument och det på C: utan jag vill ha det på D: så när du sparar nått eller vad som helst så lagras det på D: istället för C: Vet ej om detta går men ville bara fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Tack för snabbt svar!
Det jag menar är att jag vill inte ha det vanliga mina dokument och det på C: utan jag vill ha det på D: så när du sparar nått eller vad som helst så lagras det på D: istället för C: Vet ej om detta går men ville bara fråga.

enklast är väl att bara strunta i att lägga det på SSD disken och dra över det till 1 tb disken färdigt

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Mina dokument o co. kan du flytta enkelt välj egenskaper och fliken plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Mina dokument o co. kan du flytta enkelt välj egenskaper och fliken plats.

Att det var så enkelt, TACK!!

Har även en till fråga räcker CORSAIR FORCE 2.5" 40GB SSD MLC (CORSAIR FORCE 2.5" 40GB SSD MLC - När hastighet och kvalitet räknas! - Produktinformation)
För att ha Windows 7 Home Premium 64-Bitars OS på eller behöver jag ha den på 60GB, ska bara ha Windows på den ju.
Och ger 60GB bättre prestanda?

Eller är OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC(OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC - Ny supersnabb ssd disk från OCZ! - Produktinformation) Bättre?

Permalänk
Medlem

40Gb känns lite i minsta laget. Min win7 64bit ligger på 35Gb och då har jag allt som inte kan klassas som systemapplikationer på andra diskar. Det enda som ligger på systemdisken förutom win7 är saker som virusskdd, extra drivrutiner till scanner etc, dvs sånt som tillhör systemet och sådans som laddas vid uppstart.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Windows 7 får plats på 40 GB men det kan bli svårt...
- om du är van vid en mekanisk disk, och saknar disciplin när du ska till att välja var du ska spara dina saker, många fyller gärna systemdisken med allehanda strunt.
- om du använder hibernation och har enormt mycket RAM-minne (hibernate-filen tar upp lika mycket utrymme som du har RAM-minne, och det går inte att flytta den från systemdisken).

60 GB-varianten har lite bättre prestanda än 40 GB-varianten i benchmarks, men som vanligt när det gäller när man jämför en SSD med bra prestanda och en SSD med bättre prestanda är det tveksamt om det är något du kommer märka av IRL. Jämför benchmarks för F40 (Corsair Labs Report: Force Series F40 SSD « Corsair Blog) med benchmarks för F60 (http://4.bp.blogspot.com/_D2O6LnljUsY/TMKleYdA2sI/AAAAAAAABsY...). F40 har lite lägre läshastighet (150 MB/s vs 200 MB/s) och skrivhastighet (75 MB/s vs 100 MB/s) men båda har "SSD-prestanda".

Permalänk
Medlem

Har själv en 60 GB corsair force, har 10 GB kvar (av 56 GB) och då har jag en wowmapp på 25 GB.

Permalänk
Permalänk
Medlem

corsair Force och Ocz vertex 2 samt agility 2 är i princip samma disk, vertex två har någon exklisiv mjukvara, men vad jag sett gör den inte stor skillnad.

Alla dessa är samma disk i princip, ta den billigaste! 40gb har lite sämre prestanda än 60gb, annars är 60gb och uppåt lika snabba.

Jag skulle tagit en corsair Force/Ocz vertex 2/Ocz agility 2 60gb, ta den billigaste 60gb helt enkelt. Jag köpte en corsair F60 på netonnet för 1200kr, finns ju för 1000kr på internet men orkade inte vänta:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Att det var så enkelt, TACK!!

Har även en till fråga räcker CORSAIR FORCE 2.5" 40GB SSD MLC (CORSAIR FORCE 2.5" 40GB SSD MLC - När hastighet och kvalitet räknas! - Produktinformation)
För att ha Windows 7 Home Premium 64-Bitars OS på eller behöver jag ha den på 60GB, ska bara ha Windows på den ju.
Och ger 60GB bättre prestanda?

Eller är OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC(OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC - Ny supersnabb ssd disk från OCZ! - Produktinformation) Bättre?

Skrivet av Devrer:

corsair Force och Ocz vertex 2 samt agility 2 är i princip samma disk, vertex två har någon exklisiv mjukvara, men vad jag sett gör den inte stor skillnad.

Alla dessa är samma disk i princip, ta den billigaste! 40gb har lite sämre prestanda än 60gb, annars är 60gb och uppåt lika snabba.

Jag skulle tagit en corsair Force/Ocz vertex 2/Ocz agility 2 60gb, ta den billigaste 60gb helt enkelt. Jag köpte en corsair F60 på netonnet för 1200kr, finns ju för 1000kr på internet men orkade inte vänta:)

Får OCZ 60GB för 1100kr på dustin så de får bli den då!!