Permalänk
Medlem

En massa frågor:p

Hej, Jag har nu köpt 3 nya hdds hos inet. 2 2tb diskar och en ssd (https://www.inet.se/artikel/4303862/corsair-ssd-force-series-...).. Jag undrar nu följande:

1. Om jag krypterar ssd disken med True Crupt kommer då disken bli märkbart långsammare? True Crypts benchmark säger att den klarar AES i 367MB/s. (Det är AES jag kommer att köra med.)

2. Är det svårare att återställa data från en skadad hdd om hårddisken är krypterad? (Om man har backup på header keyn)

3. Det är väl ingen skillnad på att kryptera en vanlig hdd mot att kryptera en mjukvaru raid 1?

4. Kommer mjukvaru raid 1 och kryptering på dom två 2tb diskarna göra dom märkbart långsammare?

Ps: Jag har en intel i7 och kommer köra W7

Permalänk
Medlem

Själva disken blir inte segare av kryptering, det är steget innan man skriver, dvs. själva datakrypteringen som kräver CPU som kan sega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Själva disken blir inte segare av kryptering, det är steget innan man skriver, dvs. själva datakrypteringen som kräver CPU som kan sega.

Det är det jag menar men kommer det att märkas av när man har en i7?

Permalänk
Medlem

Men en i7 tror jag inte du kommer märka någon verklig skillnad (möjligtvis om du sitter och onnar till en benchmark - men inte i verkligt användande).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Eftersom sandforce diskar komprimerar data som skrivs så kommer graden av komprimering att påverka prestandan. Skulle tro att krypterad data är mer slumpmässig och svårkomprimerad än icke krypterad data vilket i detta fallet leder till märkbart försämrad prestanda.