Auzentech uppgraderar X-Meridian 7.1

Permalänk
Melding Plague

Auzentech uppgraderar X-Meridian 7.1

Auzentech håller liv i den gamla ljudkortsmarknaden och släpper en ny modell för finsmakare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

PCI... Varför fortsätta med en standard som förvinner allt mer. Inget framtidssäkert med det där kortet som har så pass bra spec att man kan räkna med 6-10års livslängd men uppgraderar du resten så lär du inte kunna ta med det där kortet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

PCI... Varför fortsätta med en standard som förvinner allt mer. Inget framtidssäkert med det där kortet som har så pass bra spec att man kan räkna med 6-10års livslängd men uppgraderar du resten så lär du inte kunna ta med det där kortet.

Dock har pci ganska mycket högre bandbredd och är snabbare än pci-e 1x + att en pci kontakt kan ge mer ström än en pci-e 1x, så man slipper koppla in en extra strömkontakt. Är Pci verkligen påväg bort då? Känns som alla nya moderkort fortfarande kör på det.

Själv köpte jag ett asus xonar d2x (pcie), men det var enbart för att pci-e 1x porten sitter bättre å mitt moderkort.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Dock har pci ganska mycket högre bandbredd och är snabbare än pci-e 1x + att en pci kontakt kan ge mer ström än en pci-e 1x, så man slipper koppla in en extra strömkontakt. Är Pci verkligen påväg bort då? Känns som alla nya moderkort fortfarande kör på det.

Själv köpte jag ett asus xonar d2x (pcie), men det var enbart för att pci-e 1x porten sitter bättre å mitt moderkort.

PCI-E har mycket snabbare bandbredd än PCI. Bara PCI-E 1.0 klarar 250MB/s full duplex per lane mot vanliga PCI 133MB/s halv duplex som dessutom samtliga kort delar på.

Köpa PCI kort för 1500:- spänn idag skulle jag aldrig göra. PCI är gammalt skit och förhoppningsvis slipper vi det helt snart på moderkorten.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Dock har pci ganska mycket högre bandbredd och är snabbare än pci-e 1x + att en pci kontakt kan ge mer ström än en pci-e 1x, så man slipper koppla in en extra strömkontakt. Är Pci verkligen påväg bort då? Känns som alla nya moderkort fortfarande kör på det.

Själv köpte jag ett asus xonar d2x (pcie), men det var enbart för att pci-e 1x porten sitter bättre å mitt moderkort.

PCI-e 2.0 x1 har en kapacitet på 500MB/s, kommande 3.0 det dubbla.
Den snabbaste formen av PCI (64-bit 66MHz) har en kapacitet på 533MB/s, inte särskilt stor skillnad.
Eftersom jag inte är så insatt i "vanliga" PCI antar jag att det inte är alla moderkort som har 64-bit 66MHz PCI slot, jag är inte ens säker på att ljudkortet i fråga använder det.

Dessutom är PCI-e x1 porten miljövänligare då den använder mindre plast, face it, den egenskapen gör att PCI-e äger ut PCI.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

PCI-e 2.0 x1 har en kapacitet på 500MB/s, kommande 3.0 det dubbla.
Den snabbaste formen av PCI (64-bit 66MHz) har en kapacitet på 533MB/s, inte särskilt stor skillnad.
Eftersom jag inte är så insatt i "vanliga" PCI antar jag att det inte är alla moderkort som har 64-bit 66MHz PCI slot, jag är inte ens säker på att ljudkortet i fråga använder det.

Dessutom är PCI-e x1 porten miljövänligare då den använder mindre plast, face it, den egenskapen gör att PCI-e äger ut PCI.

Det är bara i princip gamla servrar som sitter på sådana slottar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om att det var högre latencer i PCIe jämfört med PCI och att PCI av den anledningen fungerar bättre för ljudkort? Har för mig att det var en av ursäkterna från Creative innan de började gå över till PCIe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrusher:

Var det inte snack om att det var högre latencer i PCIe jämfört med PCI och att PCI av den anledningen fungerar bättre för ljudkort? Har för mig att det var en av ursäkterna från Creative innan de började gå över till PCIe...

Creative?... Vad tror du om dem? "Pci-e är riktigt dåligt för ljudkort, eftersom det ger höga latencer *och detta säger vi enbart för att vi inte brytt oss om att fixa pci-e kort själva*"

Nu har väl deras top-kort uteslutande pci-e?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

PCI-E har mycket snabbare bandbredd än PCI. Bara PCI-E 1.0 klarar 250MB/s full duplex per lane mot vanliga PCI 133MB/s halv duplex som dessutom samtliga kort delar på.

Köpa PCI kort för 1500:- spänn idag skulle jag aldrig göra. PCI är gammalt skit och förhoppningsvis slipper vi det helt snart på moderkorten.

Pci-e är snababre per kanal kanske, men eftersom vanlig pci har mer kontakter så blir de snabbare.

Har kollat på detta innan, och är ganska säker på att pci har högre bandbredd än pci-e 1x. Länka gärna motsattsen

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devrer:

Creative?... Vad tror du om dem? "Pci-e är riktigt dåligt för ljudkort, eftersom det ger höga latencer *och detta säger vi enbart för att vi inte brytt oss om att fixa pci-e kort själva*"

Nu har väl deras top-kort uteslutande pci-e?

Fast om man tittar på riktiga ljudkort och inte billigt skräp från Creative så ser man massa PCI.

M-Audio: M-AUDIO - PCI Audio Interfaces
RME: RME: Products - PCI Interfaces

Nu snackar vi ljudkort som kostar mer än de flestas speldatorer på det här forumet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast om man tittar på riktiga ljudkort och inte billigt skräp från Creative så ser man massa PCI.

M-Audio: M-AUDIO - PCI Audio Interfaces
RME: RME: Products - PCI Interfaces

Nu snackar vi ljudkort som kostar mer än de flestas speldatorer på det här forumet.

Är ett ljudkort för 1000-1500 kr billigt skräp?..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Är ett ljudkort för 1000-1500 kr billigt skräp?..

Du har helt rätt; mycket dyrt skräp.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Är ett ljudkort för 1000-1500 kr billigt skräp?..

Står det Creative på det så spelar priset ingen roll. Det ÄR billigt skit.

Skrivet av Devrer:

Dock har pci ganska mycket högre bandbredd och är snabbare än pci-e 1x + att en pci kontakt kan ge mer ström än en pci-e 1x, så man slipper koppla in en extra strömkontakt. Är Pci verkligen påväg bort då? Känns som alla nya moderkort fortfarande kör på det.

Själv köpte jag ett asus xonar d2x (pcie), men det var enbart för att pci-e 1x porten sitter bättre å mitt moderkort.

Skrivet av Devrer:

Pci-e är snababre per kanal kanske, men eftersom vanlig pci har mer kontakter så blir de snabbare.

Har kollat på detta innan, och är ganska säker på att pci har högre bandbredd än pci-e 1x. Länka gärna motsattsen

Kollar man på kontakten så är den en 32bitars kontakt.

List of device bit rates - Wikipedia, the free encyclopedia

PCI 32-bit/66 MHz 2.133 Gbit/s 266.7 MB/s
PCI Express 2.0 (x1 link) 4 Gbit/s 500 MB/s

PCI, det enda jag hittar om effekt är 25W, PCIe kan lämna 75W över kontakten, men ett kort som sitter i PCIe kan dra upp till 300W men då krävs extra kontakter. Att en äldre standard som PCI är skulle kunna peta ut mer effekt (speciellt då det i princip bara är graffakort som kräver mycket kräm) är helt enkelt befängt.

PCI är förlegat och fördyrar bara moderkort. Bort bort bort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devrer:

Är ett ljudkort för 1000-1500 kr billigt skräp?..

De jag länkade till börjar på 1000 kr och slutar på 20000 kr eller mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om man bara hade råd :)...

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Står det Creative på det så spelar priset ingen roll. Det ÄR billigt skit.

Kollar man på kontakten så är den en 32bitars kontakt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/PCI_...

List of device bit rates - Wikipedia, the free encyclopedia

PCI 32-bit/66 MHz 2.133 Gbit/s 266.7 MB/s
PCI Express 2.0 (x1 link) 4 Gbit/s 500 MB/s

PCI, det enda jag hittar om effekt är 25W, PCIe kan lämna 75W över kontakten, men ett kort som sitter i PCIe kan dra upp till 300W men då krävs extra kontakter. Att en äldre standard som PCI är skulle kunna peta ut mer effekt (speciellt då det i princip bara är graffakort som kräver mycket kräm) är helt enkelt befängt.

PCI är förlegat och fördyrar bara moderkort. Bort bort bort.

Vad jag läst så kräver asus pci-ljudkort ingen extra strömkälla, medas deras lika dana pci-e kort kräver det, men kan ju ha fel!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Du har helt rätt; mycket dyrt skräp.

Så du menar att mitt asus xonar d2x som jag beställt är skräp?:(

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devrer:

Så du menar att mitt asus xonar d2x som jag beställt är skräp?:(

Det beror på vad du ska ha det till. Ska du bara lyssna på musik och liknande är det bra, bättre än Creative som är skräp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Så du menar att mitt asus xonar d2x som jag beställt är skräp?:(

Nej. Du missade nog poängen med citeringen; det handlade om att Creatives ljudkort är "dyrt skräp".

Du verkar ha gjort ett bra köp med andra ord

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tydligen så är Creatives senaste kort bra.
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Sound Card Review - Conclusion

Men det är såklart. Bäst att lyssna på diverse nedlåtande generaliseringar...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av astrob0y:

Tydligen så är Creatives senaste kort bra.
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Sound Card Review - Conclusion

Men det är såklart. Bäst att lyssna på diverse nedlåtande generaliseringar...

Creative X-Fi Titanium HD review from TechRadar UK's expert reviews of Sound cards

"The X-Fi Titanium HD has some impressive specs that appeal to audio purists. A fair shot at the high end, but other hi-fi cards are cheaper and better."

Sen vet jag iof inte hur bra koll den där sidan har då de skrev något om att folk skulle köpa det där kortet för ASIO för att kunna spela in utan latenser vilket är ren skitsnack. Ingen vettig människa skulle köpa ett sånt kort för att spela in något alls. Bara RCA in är ju jättejobbigt och en 3,5 mm mic. Suck säger jag bara. Det där kortet är till för att spela upp ljud, inte spela in. Ser inget om MIDI heller vilket är dåligt om man nu vill spela in något.
Sen är det ju drivrutiner många har klagat på och jag hittar inget om de har fixat det än. Gäller även problem med att korten bara körde vissa samplingsfrekvenser native.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Creative X-Fi Titanium HD review from TechRadar UK's expert reviews of Sound cards

"The X-Fi Titanium HD has some impressive specs that appeal to audio purists. A fair shot at the high end, but other hi-fi cards are cheaper and better."

Sen vet jag iof inte hur bra koll den där sidan har då de skrev något om att folk skulle köpa det där kortet för ASIO för att kunna spela in utan latenser vilket är ren skitsnack. Ingen vettig människa skulle köpa ett sånt kort för att spela in något alls.
Sen är det ju drivrutiner många har klagat på och jag hittar inget om de har fixat det än. Gäller även problem med att korten bara körde vissa samplingsfrekvenser native.

Deras recensioner brukar sammanklinga med övriga sidor (se exempelvis Comparison and Conclusion - Sound Blaster X-FI Titanium HD Sound Card Review | [H]ard|OCP ). Sen finns det fler recensioner som tycker att kortet är bra.
Drivrutiner ska fungera som de ska enligt denna recension och andra.

Din kritik kändes ganska substanslös i just detta fall.
Dock ska Creative som företag ha världens känga över hur de tidigare har behandlat sina forna kunder genom att tex stämma en av dem enbart för att denna "hackad"/fixade så att deras mjukvara fungerade med Vista.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av astrob0y:

Deras recensioner brukar sammanklinga med övriga sidor (se exempelvis Comparison and Conclusion - Sound Blaster X-FI Titanium HD Sound Card Review | [H]ard|OCP ). Sen finns det fler recensioner som tycker att kortet är bra.
Drivrutiner ska fungera som de ska enligt denna recension och andra.

Din kritik kändes ganska substanslös i just detta fall.
Dock ska Creative som företag ha världens känga över hur de tidigare har behandlat sina forna kunder genom att tex stämma en av dem enbart för att denna "hackad"/fixade så att deras mjukvara fungerade med Vista.

Fast de la in en ganska rejäl känga i slutet av recessionen där de skrev något om att de bara kunde rekommendera det om Creative verkligen fortsatte hålla ordning på sin mjukvara vilket de tyvärr inte är kända för att göra.
Sen måste jag säga att det där ljudkortet saknar en hel hög funktioner som jag ser som obligatoriska men det beror ju helt på vad man ska ha det till. Det där är ju nischat mot gamers så det är väl trevligt att de äntligen lyckas med ett kort i en kategori förutsatt att de inte klantar till mjukvaran igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Skulle aldrig få för mig att köpa Creative igen!!! Ni som haft deras skit förr vet vad jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Deras recensioner brukar sammanklinga med övriga sidor (se exempelvis Comparison and Conclusion - Sound Blaster X-FI Titanium HD Sound Card Review | [H]ard|OCP ). Sen finns det fler recensioner som tycker att kortet är bra.
Drivrutiner ska fungera som de ska enligt denna recension och andra.

Din kritik kändes ganska substanslös i just detta fall.
Dock ska Creative som företag ha världens känga över hur de tidigare har behandlat sina forna kunder genom att tex stämma en av dem enbart för att denna "hackad"/fixade så att deras mjukvara fungerade med Vista.

Det verkar som Creative är tillbaka som nr. 1 igen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det verkar som Creative är tillbaka som nr. 1 igen.

De mätningarna jag sett på kortet säger motsatsen faktiskt... Men visst, säljer de kortet för runt tusenlappen är jag all-game.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

De mätningarna jag sett på kortet säger motsatsen faktiskt... Men visst, säljer de kortet för runt tusenlappen är jag all-game.

Vilka mätningar?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det verkar som Creative är tillbaka som nr. 1 igen.

Skulle jag inte tro..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg