Permalänk
Medlem

Uppgradera minne i laptop

Köpte precis denna laptop. Blivit rätt sugen på att installera mer minne så jag får 4GB. Är lite osäker på hur det är med saker som ska passa med nuvarande minnet. De minnerna jag hittar verkar i stort sett alla ha CL9, medan mitt minne verkar ha CL6 (se screenshot från CPU-Z). Var inne i BIOS och kollade också, men där gick det varken se eller ändra nånting roligt över huvud taget. Bör jag isåfall köpa 4GB och kasta bort det som sitter i eller blir det problem om det redan är inställt i BIOS att det ska vara CL6?

Permalänk
Medlem

Den CAS du ser på minnena i butiker är när minnet går i maxhastighet. De klarar lägre CAS i lägre hastigheter. Minnet nedan kommer att fungera bra.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350649

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

På fliken SPD ser du ju timings vid olika hastigheter, det är denna info som BIOS använder för att ställa in alla parametrar i minneskontrollern.

Där ser du även tillverkare och typ ifall du vill köpa ett exakt likadant minne.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Under SPD fann jag att den kör CL7 vid 533MHz, vilket verkar vara samma som minnet Korgan länkade. Så om jag stoppar in det så kommer allt fungera automagiskt? Jag behöver inte ställa in nåt (kan ju som sagt knappt ändra nånting alls i BIOS)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lugubert:

Tack för svar. Under SPD fann jag att den kör CL7 vid 533MHz, vilket verkar vara samma som minnet Korgan länkade. Så om jag stoppar in det så kommer allt fungera automagiskt? Jag behöver inte ställa in nåt (kan ju som sagt knappt ändra nånting alls i BIOS)?

Ska funka, förutsatt att din dator klarar av mängden minne.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"