ATI HDMI Audio visar sig inte

Permalänk
Medlem

ATI HDMI Audio visar sig inte

Har försökt fått igång ATI HDMI Audio på mitt ATI Radeon HD4670 1GB HDMI utan framgång.

¤ Jag har försökt installera Realtek:s ATI HDMI Audio Driver v.2.35 (HDMI_R235.exe) , får bara upp "Ingen drivkrets understöddes i detta drivkretspaket.".

¤ Provade därefter den man hittar på ATI/AMD:s hemsida, (9-11_xp32-64_hdmiaudio.exe). Den extraherar alla filer, sen väl till installationen finns det inget att välja så den installerar bara om installationshanteraren och inget mer.

¤ Jag gav även de "vanliga" Realtek High Definition Audio Codecs ett försök, det installeras men används inte och själva interfacet öppnas inte om man klickar på dess .exe-fil.

¤ Kikade biosen och onboard audio stod på [Auto], ändrade till [Disabled]. Ingen skillnad, plockade bort grafikkortets drivisar och CCC och installerade om allt och upprepade vad som gjordes ovan till samma resultat.

Jag har XP SP3, alla uppdateringar vad jag vet samt senaste drivrutinerna till grafikkortet. Har ett Creative X-Fi ljudkort.
Den visar sig inte alls i enhetshanteraren, varken oinstallerad eller annat. Inte heller finns det något annat att välja i "Ljud- och ljudenheter" än mitt Creative X-Fi.

Hittar inget i CCC heller om man skulle vara tvungen att aktivera det, och inte har jag hittat nåt som säger att något dylikt ska göras.

Hoppas ni kan hjälpa mig få igång HDMI-ljudet, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du något anslutet via den medföljande adaptern-hdmikabel ?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Har du något anslutet via den medföljande adaptern-hdmikabel ?

Kanske var otydlig men jag har ett ASUS EAH4670 1GB HDMI V2. Ingen dvi/hdmi-adapter är nödvändig då det är HDMI-ut direkt på kortet. HDMI-kabeln är alltså kopplad rakt in på kortet utan mellanhänder.

Permalänk
Medlem

Om du inte har någon annan ljudenhet att välja på i uppspelningsenheter så behöver du kanske andra drivrutiner.

Jag har använt dessa i XP och dom fungerade bra http://drivers.softpedia.com/progDownload/Realtek-ATI-HDMI-Au...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Om du inte har någon annan ljudenhet att välja på i uppspelningsenheter så behöver du kanske andra drivrutiner.

Jag har använt dessa i XP och dom fungerade bra http://drivers.softpedia.com/progDownload/Realtek-ATI-HDMI-Au...

Jag provar genast, men som sagt har jag inte ens lyckats installera Realtek ATI HDMI v.2.35 pga. felmeddelandet som nämnts ovan. Men jag hoppas väl på att den där versionen skulle fungera då, trots att jag är väldigt tveksam... det finns med andra ord inga drivisar att tillgå för enheten.

EDIT: Likadant som innan.

Permalänk
Medlem

Om det är tillåtligt att gissa så kanske ljudkretsen på grafikkortet är trasig eller att drivrutinerna för Creative ljudkortet blockerar på något sätt.

Jag kan inte komma på något annat just nu, vi får hoppas att någon kommer på en lösning av problemet du har.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det är tillåtligt att gissa så kanske ljudkretsen på grafikkortet är trasig eller att drivrutinerna för Creative ljudkortet blockerar på något sätt.

Jag kan inte komma på något annat just nu, vi får hoppas att någon kommer på en lösning av problemet du har.

Absolut är det tillåtet att gissa, men jag hoppas inte på det förstnämnda av dina gissningar. Nu när jag kikade kan jag inte hitta någonting på ASUS hemsida att deras kort har integrerat ljudkort/HDMI-audio. Kan ASUS kort vara ett undantag?

Är det möjligt att Creative:s drivisar kan blockera en annan enhet, isåfall är det ju absolut en tänkbar orsak?!

EDIT: Ingen skillnad med inaktivering av Creative X-Fi och därefter re-boot.

EDIT2: En sökning på mitt moderkorts chipset (ATI Radeon Xpress 200) och socket (939) gav mig en träff där åtminstone två verkade ha samma problem. Det kanske har att göra med just detta och att biosen inte kan hantera det. Jag får väl nöja mig med ljudet som det vanliga ljudkortet levererar..

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite på Asus sida om deras HD4670 grafikkort och konstigt nog står det ingenting om ljud, kanske är det vi som är blinda eller så är Asus ATI grafikkort helt unika som inte klarar ljud via HDMI.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=nl4K684wxJzTwYWx&temple...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kollade lite på Asus sida om deras HD4670 grafikkort och konstigt nog står det ingenting om ljud, kanske är det vi som är blinda eller så är Asus ATI grafikkort helt unika som inte klarar ljud via HDMI.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=nl4K684wxJzTwYWx&temple...

Det verkar inte bättre om man t.ex. kikar på deras 3870 så står det:
HDMI Output: built-in multi-channel 5.1 surround audio over DVI-HDMI Adaptor

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=TJNUzVpHkvMhPA40

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har alla HD4670 ljud, men det som blir intressant att veta hur ser Enhetshanteraren ut, finns det några okända enheter där

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Vad jag vet har alla HD4670 ljud, men det som blir intressant att veta hur ser Enhetshanteraren ut, finns det några okända enheter där

Nej, det är ju det som är det mystiska. Den identifierar ingen dylik enhet. Datorn är nyligen formaterad så inte kan det finnas nåt som spökar heller..

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS 4890 i sign klarar att skicka ut HDMI ljud och det klarar också mitt gamla ASUS 3650 kort som sitter i min andra dator. Det är det kortet som har 2 DVI kontakter varav en "gul" DVI kontakt. Men dom korten som har HDMI ut ska absolut inte ha några problem med att skicka ljud varje sig om det är ASUS eller XFX eller vilket märke som helst. Gissar mer på att det är drivrutins konflikt som har uppstått. ATIs HDMI driver funkar dock kanon för mig.

Testat denna från AMDs hemsida?

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/hdmi_xp.a...

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Mitt ASUS 4890 i sign klarar att skicka ut HDMI ljud och det klarar också mitt gamla ASUS 3650 kort som sitter i min andra dator. Det är det kortet som har 2 DVI kontakter varav en "gul" DVI kontakt. Men dom korten som har HDMI ut ska absolut inte ha några problem med att skicka ljud varje sig om det är ASUS eller XFX eller vilket märke som helst. Gissar mer på att det är drivrutins konflikt som har uppstått. ATIs HDMI driver funkar dock kanon för mig.

Testat denna från AMDs hemsida?

http://support.amd.com/us/gpudownlo...mp;lang=English

Det låter ju onekligen konstigt att de skulle ha skippat ljuddelen i 4670-korten. Men jag tycker den borde ha hittat grafikkortets ljudenhet tidigare då varken något annat ljud eller andra konstiga drivisar var installerade.

Ja, den nedre har jag testat utan resultat som kan läsas högre upp. Den övre av de två är för XP SP2 och kan ej installeras på mitt system.

EDIT4: Provade att bara inaktivera enheten, och sedan aktivera den igen - plötsligt gick CPU:n upp i 100%. Inaktiverade och den blev normal igen, upprepade och samma sak hände. Hmm, vad är detta?

EDIT: Efter syning av kartongen, där de verkar ha fått med de flesta "features" nämns ingenting om ljud via HDMI...

EDIT2: Efter lite snabbt googlande verkar ju åtminstone den här personen lyckats fått ut ljud och hittat en ljudenhet: http://forums.afterdawn.com/t.cfm/f-100/radeon_4670_hdmi_no_5...

EDIT3: Fick upp följande i Everest, flik fysiska enheter\pci-enheter:

• Buss 1, Enhet 0, Funktion 0 ATI RV730/M96 Video Adapter
    Buss 1, Enhet 0, Funktion 1 Microsoft UAA-bussdrivrutin för High Definition Audio [1002-AA38] [NoDB]

Det verkar ju finnas en ljudenhet? Den ligger under Systemenheter i Enhetshanteraren ser jag nu, och försöker uppdatera drivisar till den men utan gott resultat.

Permalänk
Medlem

Re: ATI HDMI Audio visar sig inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MxP
Hoppas ni kan hjälpa mig få igång HDMI-ljudet, tack på förhand.

1. Ta bort alla drivrutiner för grafikkortet eller HDMI ljudet

2. Ladda hem senaste Catalyst drivrutiner, http://www.amd.com

3. Under installationen, välj anpassad och se till att "ATI High Definition Audio Device" är markerat. Installera och starta om.

4. Högerklicka på ljudikonen i aktivitetsfältet nere vid klockan och gå in i uppspelningsenheter och välj din standard-utgångsenhet. Du kan sätta på någon musik eller film och kontrollera volymstapeln brevid enheten i listan för uppspelningsenheter och kolla att den är aktiv för att försäkra om att datorn skickar ljud ut.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Re: Re: ATI HDMI Audio visar sig inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
1. Ta bort alla drivrutiner för grafikkortet eller HDMI ljudet

2. Ladda hem senaste Catalyst drivrutiner, http://www.amd.com

3. Under installationen, välj anpassad och se till att "ATI High Definition Audio Device" är markerat. Installera och starta om.

4. Högerklicka på ljudikonen i aktivitetsfältet nere vid klockan och gå in i uppspelningsenheter och välj din standard-utgångsenhet. Du kan sätta på någon musik eller film och kontrollera volymstapeln brevid enheten i listan för uppspelningsenheter och kolla att den är aktiv för att försäkra om att datorn skickar ljud ut.

Allt det har jag redan provat, körde anpassat redan första gången jag installerade det efter formateringen och fick då inget sådant alternativ den gången heller.

Verkar som att det är BIOS:en som är för gammal, och inte finns det någon nyare update än den jag har som är från 2006.. (MSI MS-7093)

Permalänk
Medlem

Jag har efter mycket pillande fått DTS-ljud att fungera. Jag har prövat att installera om grafikkortsdrivrutinen från ATI och därigenom försökt installera en ljuddrivrutin för ljuddelen av grafikkortet men detta har inte gått.
Dock så löste jag det genom att ladda hem ATI Audiodriver från http://www.realtek.com/. När jag installerade drivrutinen från realtek så fick jag följande felmeddelande: Ingen drivkrets understöddes i detta drivkretspaket.
På ett lite konstigt sätt lyckades jag sedan installera drivrutinen.

Genom att via ljudenhetshanteraren välja egenskaper för HDMI-ljud (som bara lyckades skicka ut 2 kanalsljud innan) och söka efter drivrutiner manuellt i temp-mappen på datorn så lyckas jag installera drivrutinen från realtek.

Nu kan jag lyssna på ljudspår med DTS som min reciver får avkoda till Surround men i vanliga fall så stödjer ljudkortet bara 2.0 ljud.

Permalänk

om du kör Vista

testa att högerklicka på ljud iconen nere vid klockan och tryck på "playback devices" vetifan vad det står på svenska

när fönstret öppnat sig högerklicka mitt i det vita nånstans och bocka för "show hidden devices"

kolla om den inte dyker up i den listan då och sätt den som "Default" output om den gör det

ahh fan missa å läsa sista inlägget såg nu att du hittat enheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
om du kör Vista

testa att högerklicka på ljud iconen nere vid klockan och tryck på "playback devices" vetifan vad det står på svenska

när fönstret öppnat sig högerklicka mitt i det vita nånstans och bocka för "show hidden devices"

kolla om den inte dyker up i den listan då och sätt den som "Default" output om den gör det

ahh fan missa å läsa sista inlägget såg nu att du hittat enheten.

Jag är inte "no__One" utan han beskrev sitt eget problem. Mitt problem kvarstår, hittar ingen enhet alls. I enhetshanteraren finns UAA-bussdrivrutinsenheten för High Definition Audio, går inte att uppdatera den manuellt heller.

Permalänk
Medlem

hade samma problem som du, hade dvi > hdmi till tv.n fick igång ljudet automatiskt då och då, men när jag själv ville så funkade det inte,

hur som helst, om du klickar på ljudikonen längst ner i höger, och klicka andramus, så väljer du volume control options, och tar enable på Ati HDMI, och sedan så klickar du på OK, sedan går du och andramus klickar på ljudet igen, och tar playback devices och "enable hdmi" och så klickar du på disable speakers.

brukar funka så, pilla lite där så ordnar det sig säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddlz
hade samma problem som du, hade dvi > hdmi till tv.n fick igång ljudet automatiskt då och då, men när jag själv ville så funkade det inte,

hur som helst, om du klickar på ljudikonen längst ner i höger, och klicka andramus, så väljer du volume control options, och tar enable på Ati HDMI, och sedan så klickar du på OK, sedan går du och andramus klickar på ljudet igen, och tar playback devices och "enable hdmi" och så klickar du på disable speakers.

brukar funka så, pilla lite där så ordnar det sig säkert.

Det är ju inte det som är problemet, sådär långt har jag inte ens kommit.
Hänvisar dig och andra vänligen att först läsa hela tråden.

Men det är sannolikt moderkortet/biosen som är problemet, om ingen har något riktigt konkret så sätter jag punkt där.

Permalänk

Jag har inte satt mig in i hdmi-cirkusen så noga, eftersom jag fick det att funka efter endast ett par timmars klurande. Jag skall berätta hur jag gjorde, så kanske det ger en ledtråd.

Öppnade burken och kopplade spdif till grafikkortets ljudingång.

Gick in på ljud i kontrollpanelen och där finns alternativen "högtalare" och "realtek digital audio".

Markerade "realtek digital audio" och klickade på standard-knappen nedanför.

Gick in i nvidias kontrollpanel och undermenyn "change resolution", där ett alternativ finns att enable/ disable hdmi-audio i samband med att man ändrar resolution på tvbilden.

Jag kanske pratar äpplen när ni pratar bananer och ni får gärna dumförklara mig för det. Min tv funkar nu, så ingenting kan förstöra mitt humör.

Visa signatur

hp pavilion slimline s3050sc

Permalänk
Medlem

ATI behöver ingen SPDIF kabel då dom har inbyggd ljudkrets..

Jag hade också problem med ljud ut på mitt HD4890.. men kom fram till att de ljudkortet måste vara standard för att de ska funka.. har inte läst igenom hela tråden, problemet kanske löst? men om du inte testat de, gör de..

Du borde hitta ATI ljud device i ljud i kontrollpanelen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
CS-mästare

Hade exakt samma problem som dig MxP och har provat med samma saker med exakt samma resultat. Nu har jag dock hittat lösningen för mig. Jag har en Acer Aspire TimelineX 5820TG.

Jag gick in i Enhetshanteraren, in under fliken systemenheter. Där fick jag syn på att det fanns två stycken High Definition Audio-styrenhet. En utav dem var inaktiverad. Jag aktiverade den och vips dök det upp ATI HDMI Output som alternativ för uppspelningsenhet.

Hoppas detta hjälper dig om det fortfarande inte löst sig för dig

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAAA!!!!

Mig hjälpte du i alla fall!
Jag har googlat runt i evigheter innan jag hittade den här tråden, sista inlägget gjorde susen!

Tack!