tips om lcd-skärm för 2.2K, storlek o märke kvittar.

Permalänk
Medlem

tips om lcd-skärm för 2.2K, storlek o märke kvittar.

Är ute efter en LCD-skärm att ersätta min nuvarande CRT, en samsung syncmaster 959NF.
Har inte kollat skärmar på 6-7 år så min kunskap om dagens LCd-skärmar är pinsamt låg, därav att jag skriver här. Skulle nämligen behöva lite hjälp med att finna en LCD-skärm som passar mig. Har inga egentliga krav men det vore bra skärmen kunde följa följande riktlinjer :

* Matt skärm (pga ögonproblem klarar jag inte av blanka skärmar).
* Max 2400 kronor.
* Någorlunda bra betraktningsvinkel (då jag sällan sitter mitt framför skärmen)
* Så lite backlight bleeding som möjligt.
* Gärna en skärm som är minst lika stor som min nuvarande,
* 16:10 vore att föredra framför 16:9, om möjligt.
* Ju billigare desto bättre.

Jag spelar aldrig spel men kollar oerhört mkt på filmer och serier (därav önskan om så lite backlight bleeding som möjligt). En bra uppdateringsfrekvens vore att föredra pga mina ögonproblem

EDIT: uppgraderade maxpriset

Permalänk
Medlem

hittade skärmen Dell UltraSharp 2209WA som verkar väldigt bra.
Enda nackdelen är i princip priset , hade ju varit bra med en skärm som kostar lite mindre men jag antar att de inte är i närheten av att vara lika bra som denna dell?

Permalänk
Medlem

Om du kollar mycket serier och filmer vore inte 1080p bättre då?
Dells U23 är alltid ett bra val för skärm för ändamål som du har.

Permalänk

du kan ju titta på
NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK - Bäst i test vinnaren med IPS-panel - Produktinformation
ska själv beställa en idag, kan återkomma när jag fått den ifall du inte ska köpa en inom snaraste framtid. ligger dock 90 kr över budget =/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Klockren tråd kan inte annat än hålla med.

Skrivet av Nivity:

Full HD har ju bara betydelse om du faktiskt kör Blue Ray, eller 1080p rippar, annars så skalar du ju ändå bara upp filme för att passa panelen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Och många här tror jag kör 1080p rippar
Även på serier är det underbart att slippa blackbars helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja, du har helt rätt. Vem orkar med black bars och kass kvalle på grejerna när man inte behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

funkar vilken u23-modell som helst eller är det nån specifik sådan?

Skrivet av jobbigtnamn:

du kan ju titta på
NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK - Bäst i test vinnaren med IPS-panel - Produktinformation
ska själv beställa en idag, kan återkomma när jag fått den ifall du inte ska köpa en inom snaraste framtid. ligger dock 90 kr över budget =/

återkom gärna! har inte superbråttom
Har den där en matt skärm och inte blank?

Skrivet av Nivity:

Tyvärr brukar jag bara ladda ner vanliga rips och inte 720p ens - tar för lång tid hehe.

Permalänk
Medlem

Står nu mellan NEC MultiSync EA231WMi och Dell U2209WA

NEC'en hade jag tagit genast, om det inte vore för att den kör på 16:9 medan dell'en kör på 16:10. Dell-skärmen kan dessutom köra på 75 Hz vilket NEC-skärmen inte verkar klara av.
Dock drar NEC'en mindre ström och
vilken bör man köra på egentligen?

Permalänk
Medlem

Ser du mycket på film kan det vara värt att hitta en skärm med riktigt trevlig svärta och bra kontraster i vinklarna. Även om du inte behöver 1080p så känns ändå 16:9 som ett vettigt alternativ om det nu är filmtittandet vi utgår ifrån. just nu minns jag inte vad fan skärmsatan jag tänker på heter, men det är ingen av de ovan nämnda (överhuvudtaget inte en IPS-panel).

Vad gäller hz så har det med vad som går att trycka genom kabeln. lägre upplösning ger utrymme för högre hz. men somsagt, är någon skärm med riktigt bra svärta som jag har i bakhuvudet. får återkomma om ingen annan lyckas läsa mina tankar.

edit: fortfarande tomt. men du kan spana in följande två skärmar så länge:

Samsung F2380
Benq BL2400PT (Någon länkade en Benq med motsvarande panel tidigare).

Båda dom ligger väl ungefär i din prisram.

edit 2: minns jag inte helt fel beskrivs Benq-panelen som något mellanläge mellan matt och glossy, men jag tror inte du behöver oroa dig. om inte annat går det ju att beställa hem flera skärmar och sedan skicka tillbaka de som inte tilltalar dig.

Permalänk
Skrivet av rcman:

Står nu mellan NEC MultiSync EA231WMi och Dell U2209WA

NEC'en hade jag tagit genast, om det inte vore för att den kör på 16:9 medan dell'en kör på 16:10. Dell-skärmen kan dessutom köra på 75 Hz vilket NEC-skärmen inte verkar klara av.
Dock drar NEC'en mindre ström och
vilken bör man köra på egentligen?

fick skärmen idag och är otroligt nöjd menyerna är bra och färgerna är skarpa, jag är faktiskt inte säker på om den är matt eller blank men det känns som matt jämfört med polarens som har blank. an säga att det var en gigantisk uppgradering ifrån min samsung 19".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jobbigtnamn:

fick skärmen idag och är otroligt nöjd menyerna är bra och färgerna är skarpa, jag är faktiskt inte säker på om den är matt eller blank men det känns som matt jämfört med polarens som har blank. an säga att det var en gigantisk uppgradering ifrån min samsung 19".

köpte den skärmen också faktiskt (nec'en). grymt fina färger och väldigt bra färgdjup enligt brorsan. Är en matt skärm för övrigt hos mig.

enda negativa är att jag är riktigt besviken på de 720p-serier jag tittat på. Bilden var skarpare på min gamla crt (den hade en highlightfunktion som kunde göra hela bilden ganska mkt skarpare - 1080p såg ut som 3D nästan). Det är som med vanliga 720p'n, allt på bilden är skarpt, men det är inte jätteskarpt när man kör fullscreen utan mer som en dvd-rip ser ut i full screen på en liten crt-skärm.
Kör jag dvd-rips så blir det suddigt på denna skärm.

synd.