Datorn stendör mitt upp i användande ?

Permalänk

Datorn stendör mitt upp i användande ?

Hej !

Fick ett skitskumt problem igår efter att jag formaterat datorn och installerat win 7 64bit.
Det hela började bra och installerade samtliga uppdateringar och drivrutiner i windows update .

Skulle sedan spela lite (need for speed underground 2) och det började strula och stänga av sig.
Visst tänkte jag, ett så gammalt spel är väl kanske inte så kompatibelt med win7 64 biit.
Det fungerade o spela ett par minuter innan de stängdes ner.
Inget mer med det, fortsatte spela tills...
Mitt uppe i spelandet knäpper det till och datorn slocknar helt allt blir svart :S
Startar upp den från början igen och får "starta windows normalt" i början.
Fortsatte och spela och detta hände om och om igen ett par gånger, tillslut tröttnade jag och sket i det.
Då började den slå av sig vid vanligt surfande (!?) kunde använda den i 3-4 minuter innan den knäppte till och blev svart.

Vad i hela fridens namn kan ha orsakat detta ?

Datorn är en Hp pavilion dv6 1240eo
2.1 ghz dual core
radeon hd 4650 1gb
4gb ram
500gb

Har också noterat att den blir väldigt varm, vilket den iof blivit förut utan att ha stängt av sig..

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Låter som problem orsakat av överhettning, dra ner några program och kolla tempen. (ex. http://www.alcpu.com/CoreTemp/)
Du kan även öppna upp burken och kolla så att alla fläktar snurrar på som de ska.

Vad har du för nätagg förresten?

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk

Jo de skulle ju kunna va överhettning, isåfall måste det vara något som orsakar denna överhettning ?
Då inget speciellt program är startat, har endast valt de nödvändigaste i autostart och i aktivitetshandlaren används processorn lite och knappt något minne utnyttjas.
Nätagg har jag ingen aning om då det är en laptop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prescottt:

Jo de skulle ju kunna va överhettning, isåfall måste det vara något som orsakar denna överhettning ?
Då inget speciellt program är startat, har endast valt de nödvändigaste i autostart och i aktivitetshandlaren används processorn lite och knappt något minne utnyttjas.
Nätagg har jag ingen aning om då det är en laptop..

Aha, missade att det är en laptop..
Vilken inte förenklar situationen då laptops har en tendens att lätt bli varma.

Anledning - Troligtvis att damm och smuts satt ner funktionen på dina fläktar.
Testa att blåsa / dammsuga vid fläkthålen så bra som möjligt och testa igen, en speciell laptop-kylplatta som du placerar under datorn kan med fungera.

Kolla dina temperaturer med core-temp!

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk

Underligt nog !
Provade nu att uppdatera grafikdrivrutinen och nu har den varit igång en halvtimma säkert utan att ha stängt av sig, som mot tidigare varade i ett par minuter innan de blev svart...
Temperaturen ligger på CPU0 54gr / CPU1 52gr vilket borde vara normalt ?

Om det nu fungerar, bör jag oroa mig ? Det känndes endå som att när den stänger av sig på det sättet är ganska allvarligt..
Bör jag kanske lämna in den på garnatin eller bara köra på om det nu fungerar ?
Känns lite jobbigt att skruva själv med den då garantin kan upphöra ?
Kanske bättre att låta dem göra rent om något dammat igen.

Tack för era svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prescottt:

Underligt nog !
Provade nu att uppdatera grafikdrivrutinen och nu har den varit igång en halvtimma säkert utan att ha stängt av sig, som mot tidigare varade i ett par minuter innan de blev svart...
Temperaturen ligger på CPU0 54gr / CPU1 52gr vilket borde vara normalt ?

Om det nu fungerar, bör jag oroa mig ? Det känndes endå som att när den stänger av sig på det sättet är ganska allvarligt..
Bör jag kanske lämna in den på garnatin eller bara köra på om det nu fungerar ?
Känns lite jobbigt att skruva själv med den då garantin kan upphöra ?
Kanske bättre att låta dem göra rent om något dammat igen.

Tack för era svar

Ja fungerar det så kör på tills (om) problemet uppstår igen..
Kollade tempen efter en tids spelande med.

Har du garantin kvar ska du givetvis inte öppna den själv utan lämna in den om problemet kvarstår!

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk

Hade jag varit du så hade jag öppnat upp den och blåst rent fläktarna! hade samma problem med min Labtop för en vecka sen! då idle låg på ~ 70 c och spel 90 och sen krashade den... sen öppnade jag upp den och blåste rent fläkten och fick loss en 1 * 2 cm stor dammråtta som blockade fläkten, sen dess ligger idle på 45 och in game på ~60

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @ 4.8 Ghz | 16 Gb 1600MHz Hyperx Fury | EVGA GTX 1080 FTW @ 2113MHz |